عوارض تنقلات برای کودکان

تنقلاتی مانند چیپس و پفک به طور معمول کم فیبر هستند، این مواد از نظر ویتامین‌ها، کلسیم و آهن که سه ماده ضروری برای رشد کودکان محسوب می‌شوند، نیز کاملاً فقیر هستند، تنقلاتی مانند چیپس و پفک علاوه بر کمبود مواد مغذی، میزان چربی، کلسترول و سدیم بالایی نیز دارند.

در بیشتر این تنقلات ۵۰ درصد کالری موجود از طریق چربی تأمین می‌شود و علاوه بر این، این مواد حاوی مقادیر بالایی نمک نیز هستند، این مواد به دلیل کالری بالا موجب چاقی و اضافه وزن در کودکان می‌شوند و با ایجاد کم اشتهایی موجب می‌شود تا مواد مغذی از طریق مصرف وعده‌های اصلی غذا به بدن کودک نرسد.

کوتاه قدی و کاهش قدرت یادگیری را از دیگر عوارض استفاده از این تنقلات مضر در بلندمدت است و والدین از همان دوران کودکی باید عادت غذایی کودکان را اصلاح کنند، چنانچه کودکی به استفاده از این نوع تنقلات عادت کند، قطعاً دور کردن او از این نوع تنقلات کار سختی خواهد بود و در بزرگی نیز ذائقه او به استفاده از چنین مواد چرب و پر نمکی عادت خواهد کرد.

والدین از همان دوران کودکی ذائقه کودکان را به تنقلاتی مانند انواع مغزها مانند پسته، بادام و گردو، انواع برگه‌ها مانند برگه زردآلو و آلو، انواع میوه و نیز ساندویچ‌های خانگی مانند نان، پنیر، گردو و ساندویچ کوکو سبزی عادت دهند.

.
منابع :
.https://www.imna.ir

عوارض تنقلات برای کودکان