چگونه غذاهای سالم برای کودکان می‌تواند مفید باشد؟

چگونه غذاهای سالم برای کودکان می‌تواند مفید باشد؟

اگر برنامه‌ای سرشار از غذاهای سالم برای کودک داشته باشید، می‌توانید با استفاده از آن عادات سالم غذایی را برای کودک پایه ریزی کنید. رشد صحیحش را تضمین کنید و قدرت شناختی‌اش را بالا ببرید، سالم نگه‌شان دارید و خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن را در آن‌ها کاهش دهید.

.

۱- ایجاد عادات غذایی سالم

بهترین قسمت غذای سالم دادن به کودک این است که استانداردی قوی برای سلامت تغذیه‌ای آینده‌اش ایجاد می‌کنید، وقتی کودکتان از همان ابتدا به تغذیه صحیح عادت داده شود در آینده که بزرگ و مستقل شد خود نیز می‌تواند انتخاب‌های صحیحی داشته باشد، در مقابل وسوسه غذاهای ناسالم مقاومت کند. یکی از مشکلات بزرگسالانی که ناسالم غذا می‌خورند این است که هرگز در گذشته به آن‌ها روش صحیح سالم غذا خوردن آموزش داده نشده است.

.

۲- رشد قدرت شناختی

در سال‌های ابتدایی زندگی رشد شناختی پیوسته اتفاق می‌افتد و می‌توانند با بالا رفتن سن عملکردهای مغزی بسیاری را پایه ریزی کنند. عناصر مشخصی از برنامه غذایی، مانند مواد معدنی و اسید چرب‌های کلیدی می‌توانند رشد شناختی را پیش ببرند. از خلل در مهارت‌های حرکتی و ناتوانی‌های یادگیری پیشگیری کنند.

.

۳- تقویت سیستم ایمنی

میوه‌ها و سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم هستند مخصوصاً زمانی که کودکان سن کمی دارند. با رشد سیستم ایمنی بدنشان و آشنایی با پاتوژن‌های مختلف و مواد خارجی در بدن، یک برنامه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین می‌تواند آن‌ها را از عفونت‌ها در امان نگه دارد.

.

۴-پیشگیری از بیماری‌های مزمن

یک برنامه غذایی سالم و متعادل برای کودکان می‌تواند از قرار گرفتن‌شان در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت پیشگیری کند. دیابت بیشتر در افرادی دیده می‌شود که هرگز به عنوان کودک عادات غذایی سالم در آن‌ها رشد نکرده است. غذاهای سرشار از قند و فرآوری شده می‌توانند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن و عفونت‌ها را تا حدود زیادی افزایش دهند. این اتفاق حتی می‌تواند در همان سال‌های ابتدایی زندگی نیز رخ دهد. بنابراین پایه گذاری استانداردهای تغذیه صحیح از همان ابتدا بسیار مهم است. خوردن غذاهای سالم در دوران کودکی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی، فشار خون و انواع سرطان‌ها در بزرگسالی جلوگیری می‌کند. باید توجه داشت که علم امروز نشان داده بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی مانند بیمای‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، بعضی از سرطان‌ها، افزایش چربی خون و دیابت به نحوه تغذیه مرتبط است. عادات غذایی از دوران کودکی شکل می‌گیرد بنابراین اصلاح عادات غذایی این دوران می‌تواند از بروز این بیماری‌ها در بزرگسالی پیشگیری کند.

.

۵- بهبود فرایند رشد

دریافت کافی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها برای ادامه رشد سالم بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید کودکتان رشدی قوی داشته باشد باید به او غذاهایی بدهید که از رشد عضلانی تا رشد استخوانی را مورد پوشش قرار دهد. سال‌های ابتدایی برای رشد بلندمدت، اندازه و سلامت کودک بسیار ضروری است.

.
منابع :
.https://www.imna.ir

چگونه غذاهای سالم برای کودکان می‌تواند مفید باشد؟