غذاهای مقوی برای رشد بهتر مغز کودک

رژیم غذایی متعادل و سالم نه تنها برای بدن کودکان ضروری است بلکه برای مغز آنها نیز مفید است. غذای مقوی کودک باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش حافظه و تمرکز در آنها می‌شود. مانند سایر اندام‌ها، مغز هم مواد غذایی را که می‌خوریم جذب می‌کند. بنابراین غذای مقوی مغز باید در برنامه رژیم کودکان گنجانده شود.

.

ماهی سالمون

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون منبع اصلی و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این اسیدهای چرب برای رشد سلول‌های مغزو عملکرد مطلوب آن ضروری هستند. دریافت مقدار کافی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند مهارت‌های ذهنی کودکان را بهبود دهد.

.

تخم مرغ

تخم مرغ از مهم‌ترین غذاهای مقوی برای کودکان محسوب می‌شود زیرا تخم مرغ منبع عالی پروتئین است و زرده آن حاوی کولین است که برای رشد حافظه مهم است. برای تغذیه کودک قبل از رفتن به مدرسه یک ساندویچ تخم مرغ همراه با سبزیجات آماده کنید. این ماده غذایی به وزن گیری کودک هم کمک خواهد کرد. تغذیه کودک با تخم مرغ را هرگز فراموش نکنید.

.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی هم از غذاهای مفید برای کودکان است و خوشبختانه اکثر کودکان این غذا را دوست دارند. بادام زمینی به عنوان یک میان وعده غذایی سالم سرشار از ویتامین E و بادام زمینی حاوی آنتی اکسیدان برای محافظت از غشاء دیواره سلول‌های عصبی است. کره بادام زمینی دارای تیامین و گلوکز است که برای رشد مغز و افزایش وزن او مفید است و همچنین انرژی لازم را برای فعالیت‌های مغز فراهم می‌کنند.

.

غلات کامل

غلات کامل مانند نان در بدن تبدیل به گلوکز می‌شوند که منبع انرژی لازم برای فعالیت‌های مغز می‌باشد و به همین دلیل غذای مقوی کودک هستند. غلات کامل حاوی ویتامین‌های گروه B نیز هستند که برای سیستم عصبی مفید هستند.

.

جودوسر (بلغور)

جو و بلغور منبع عالی انرژی و «سوخت» برای مغز هستند. جو دو سر سرشار از فیبر است و معده را پر می‌کند به طوری که احساس گرسنگی را در کودکان از بین می‌برد و باعث می‌شود کمتر تمایل برای خوردن تنقلات و تغذیه‌های مضر داشته باشند.

.

انواع توت‌ها

مصرف انواع توت‌ها می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند. توت‌ها سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها هستند. دانه‌های بری همچنین حاوی چربی‌های امگا ۳ هستند که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنند. انواع توت‌ها شامل توت فرنگی، گیلاس، زغال اخته، و تمشک و بلوبری می‌باشد. هر چه رنگ این توت‌ها تیره‌تر باشد، مواد مغذی بیشتری نیز دارد.

.

لوبیا

لوبیا برای سلامت قلب بسیار مفید است. انواع لوبیا به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند از غذاهای بسیار مفید برای مغز و افزایش وزن کودکان به شمار می‌روند. اگر به دنبال یک غذای سالم برای کودک که سرشار از انرژی باشد و بتواند سطح انرژی بدن را بالا نگه دارد هستید لوبیا بهترین گزینه است. لوبیا قرمز و لوبیا چیتی در بین انواع لوبیاها از همه مغذی‌تر است، زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند بنابراین بیشتر از سایر انواع لوبیا برای رشد و عملکرد مغز مفید است.

.

سبزیجات رنگی

سبزیجات رنگی در عین اینکه غذایی مفید کودک هستند به عنوان یک منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها برای سالم نگه داشتن سلول‌های مغزی نیز بسیار مفید هستند. برخی از سبزیجات که باید در رژیم غذایی فرزندتان لحاظ شود گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج یا اسفناج است. به راحتی می‌توانید از این سبزیجات در تهیه سس ماکارونی و دیگر غذاها استفاده کنید.

چیپس سیب زمینی یا ذرت را با سیب زمینی پخته شده شیرین یا سبزیجاتی که به راحتی می‌توان از آنها اسنک تهیه کرد مانند نخود فرنگی شیرین شده و هویج جایگزین کنید. تغذیه کودکان باید سرشار از ویتامین‌های گروه ب باشد زیرا ویتامین‌های B برای رشد بافت مغز، انتقال دهنده‌های عصبی و آنزیم‌ها ضروری هستند به همین دلیل لبنیات منبع خوبی برای این مواد مغذی هستند. شیر یا ماست کم چرب منابع عالی پروتئین و کربوهیدرات‌ها برای مغز است. شیر و ماست همچنین سرشار از ویتامین دی هستند. کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان به این ویتامین برای رشد نیاز دارند. پنیر کم چرب که سرشار از کلسیم است، می‌تواند یک میان وعده غذایی مناسب برای کودکان باشد.

.

گوشت بدون چربی

آخرین غذای مقوی کودک که باید در برنامه رژیم غذایی گنجانده شود گوشت گاو بدون چربی یا سایر فراورده‌های گوشتی است (البته به شرطی که حساسیت به پروتئین نداشته باشند) که منابع عالی آهن هستند و به کودکان در حفظ انرژی، رسیدن به وزن بهتر و تمرکز در مدرسه کمک می‌کنند. گوشت گاو همچنین حاوی مقادیر زیادی از عنصر روی است که عملکرد حافظه را تقویت می‌کند. کودکانی که گیاه خوار هستند می‌توانند آهن مورد نیاز بدن خود را از لوبیا سیاه و یا همبرگر سویا دریافت کنند.

آهن موجود در حبوبات از نوع گیاهی است و جذب آهن گیاهی نسبت به آهنی که از منابع حیوانی دریافت می‌شود کمتر است. بنابراین کودک خود را مجبور کنید تا همراه با لوبیا، سبزیجات، فلفل و پرتقال مصرف کنند تا میزان جذب آهن گیاهی در بدن آنها افزایش یابد. کباب گوشت بدون چربی یا همبرگر لوبیا سیاه می‌توانند جایگزین‌های خوشمزه‌تر و سالم‌تری برای همبرگرها و هات داگ‌های معمولی باشند.

.

ماست

فواید ماست برای کودکان و سلامتی کاملاً شناخته شده است. ماست ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیاری از جمله کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر، ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B۱۲ و غیره را فراهم می‌کند. کودکانی که گیاه‌خوار هستند می‌توانند پروتئین موردنیاز خود را از ماست تأمین کنند.

ماست و لبنیات منبع غنی کلسیم و فسفر هستند (۱۰۰ گرم ماست ساده با شیر کامل تقریباً ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای کلسیم در کودکان را تأمین می‌کند). کلسیم و فسفر به یکپارچگی ساختاری و رشد استخوان‌های کودک شما کمک می‌کنند.

همچنین، ماست حاوی ویژگی‌های عالی تقویت‌کننده ایمنی و ضدالتهاب است که گنجاندن آن در رژیم غذایی کودک شما در زمستان، یعنی فصلی که به‌صورت مکرر مراجعه می‌شود، بسیار ضروری است.

.
منابع :
.https://www.imna.ir

غذاهای مقوی برای رشد بهتر مغز کودک