موادغذایی مناسب کودکان در حال رشد

همان‌طور که گفتیم، کودکان در حال رشد به مواد مغذی کافی نیاز دارند. تا اینجا با موادی که باید در غذای کودکان وجود داشته باشد، آشنا شده‌ایم. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ۱۰ غذای مناسب برای رشد کودک را به شما معرفی کنیم. یکی از سوالات همیشگی والدین این است که آیا برنامه غذایی مناسب برای رشد موی کودک وجود دارد؟ یا غذای مناسب برای رشد مغز کودک کدام است؟

در واقع باید بدانیم که با مصرف درست منابع غذایی و برطرف کردن نیازهای بدن کودکان برای رشد، بسیاری از خواسته‌های والدین تامین خواهد شد. کارشناسان گروه تغذیه و رژیم، انتخاب‌های برتر خود به ما اعلام کرده و نحوه تهیه آن‌ها را به اشتراک گذاشتند.

آن‌ها می‌دانند که بین دو تا ۱۲ سالگی، کودکان سریع رشد می‌کنند و نیاز به تغذیه مناسب دارند. در طول این سال‌های رشد، غذاهایی که پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین‌ها را تامین می‌کنند برای رشد و نمو کودکان بسیار مهم هستند. بدون آن‌ها، کودکان ممکن است دچار اختلال رشد شوند و در موارد جدی، این موضوع می‌تواند بر رشد مهارت‌های ذهنی و حرکتی کودکان تاثیر بگذارد.

.

۱.انواع توت‌ها

توت فرنگی و بلوبری سرشار از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی هستند. آن‌ها از سلول‌های سالم در برابر آسیب محافظت و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
انواع توت‌ها را به بستنی، ماست، پنکیک و غلات بیفزایید. برای تهیه پنکیک بلوبری، آن را به خمیر پنکیک اضافه کنید.

.

۲.تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین است. این ماده مغذی یکی از غنی‌ترین منابع کولین به شمار می‌رود. کولین یک ماده مغذی ضروری برای بدن است که به رشد مغز هم کمک می‌کند. پس تخم مرغ را می‌توان غذایی مناسب برای رشد مغز کودک دانست.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
آن‌ها را بجوشانید، سرخ کنید یا املت درست کنید. تخم مرغ را به سوپ، فرنی، آب میوه، برنج و رشته فرنگی اضافه کرده یا با آن دسرهایی مانند کاسترد درست کنید.

.

۳.شیر گاو

شیر گاو منبع خوبی از کلسیم و فسفر است که برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اهمیت فراوان دارد. اگر فرزند شما هنوز دو ساله نشده است، بهتر است شیر پر چرب برایش سرو کنید. مگر اینکه اضافه وزن داشته باشد. کودکان برای رشد به انرژی اضافی نیاز دارند، به همین دلیل مصرف شیر پرچرب برای آن‌ها مفید است. شیر غذایی مناسب برای رشد کودک است که باید در رژیم او قرار بگیرد.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
برای یک صبحانه سریع و آسان، شیر را با غلات یا کلوچه سرو کنید یا با میوه‌ها مخلوط کنید تا اسموتی درست شود.

.

۴.کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از چربی‌های غیر اشباع است که انرژی و پروتئین را برای کودکان فراهم می‌کند. با این حال برخی از برندهای کره بادام زمینی حاوی نمک، شکر، روغن پالم و چربی‌های تا حدی هیدروژنه هستند که کیفیت تغذیه‌ای محصول را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
آن را روی بیسکویت بمالید یا مستقیما از شیشه بخورید. همچنین می‌توانید آن را روی بستنی یا وافل بریزید.

.

۵.غذاهای سبوس‌دار

فیبر موجود در این غذاها سلامت دستگاه گوارش را حفظ کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. به همین دلیل باعث تغذیه بهتر کودکان خواهد شد.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
به عنوان میان وعده به کودک خود غلات سبوس‌دار و بیسکویت بدهید. غلات سبوس‌دار (برنج قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار) را با غلات تصفیه شده (برنج سفید یا نان سفید) مخلوط کنید تا کودک به طعم آن عادت کند.

.

۶.گوشت

گوشت منبعی عالی از پروتئین و آهن است. آهن رشد و عملکرد مغز را بهینه می‌کند و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی خواهد کرد. گوشت یک غذای مناسب برای رشد عمومی، رشد قدی و رشد مغزی کودک است.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
تکه‌های گوشت نرم را خرد کرده یا به قطعات کوچک برش دهید. گوشت چرخ کرده، مرغ یا ماهی را با توفو له شده، تخم مرغ، آرد سوخاری یا سیب زمینی پوره شده مخلوط کنید تا کوفته درست شود.

.

۷.ماهی

ماهی سرشار از پروتئین است و به ساخت ماهیچه‌ها و استخوان‌های سالم کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین نیز حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که از رشد چشم، مغز و عصب حمایت می‌کنند.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
ماهی را در خمیر برنج، دانه‌های ذرت خرد شده یا آرد سوخاری بغلطانید. همچنین می‌توانید ماهی را با برنج، توفو یا سیب زمینی مخلوط کنید تا سوشی، گلوله ماهی یا کیک ماهی تهیه کنید.

.

۸.پنیر

پنیر سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D بوده و برای رشد سالم استخوان‌ها بسیار مفید است. پس باید پنیر را غذایی مناسب برای رشد قدی کودکان دانست.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
کودکان ممکن است طعم ملایم‌تر موزارلا و پنیرهای آمریکایی یا اروپایی مانند ادم یا ایمنتال را ترجیح دهند. این پنیرها را به صورت برش خورده، مکعبی یا رشته‌ای سرو کنید. همچنین می‌توانید پنیر را روی نان یا پیتزا تست کنید (بو را کم می‌کند) یا روی ماکارونی، برنج سرخ شده یا رشته فرنگی رنده کرده و بپاشید.

.

۹.کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از موادی مغذی است که رشد چشم را بهینه کرده و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند. این سبزی همچنین مقدار زیادی فیبر دارد که هضم را تقویت کرده و مانع یبوست می‌شود.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
کلم بروکلی را به گل‌های کوچک خرد کنید. با دیپ (سس سالاد، سس پنیر، سس گوجه فرنگی یا سس کنجد) سرو کرده یا پنیر رنده شده را روی آن بپاشید. همچنین می‌توانید از سبزیجات به عنوان رویه برای پیتزا یا برای املت استفاده کنید.

.

۱۰.میوه ها و سبزیجات رنگ‌دار

این دسته شامل هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و پاپایا بوده که سرشار از بتا کاروتن و دیگر کاروتنوئیدها هستند. بتا کاروتن و دیگر کاروتنوئیدها به ویتامین A فعال در بدن تبدیل می‌شوند. ویتامین A برای پوست، بینایی، رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است.

پیشنهاد برای چگونگی مصرف:
سبزیجات را خرد کرده و قبل از سرو با نمک مانند سالسا، سس پنیر یا حمص بخارپز کنید. با انجماد آن‌ها، میوه‌ها را به بستنی‌های یخی تبدیل کنید.

.
منابع :
.https://sevteb.com

موادغذایی مناسب کودکان در حال رشد