آثار مثبت تفکر خلاق در کودکان

حالا که از اهمیت تفکر خلاق در کودکان صحبت کردم، خوب است که از آثار مطلوب آن هم حرف بزنم. البته می‌توان هر دو را به یک معنا فرض کرد، اما شاید اگر به صورت عملی آثار مثبت تقویت تفکر خلاق و تمرینات آن حرف بزنیم، تاثیرگذارتر باشد. در ادامه بعضی از اثرات مطلوب آن را با شما به اشتراک خواهم گذاشت:

.

هماهنگی دست و چشم

یادگیری و توسعه مهارت‌های مربوط به خلاقیت و تفکر خلاق، باعث توسعه مهارت‌های حرکتی می‌شود. البته این نکته را بالاتر هم توضیح داده‌ام. اما خوب است بدانید که این نتیجه مطلوب به اثبات رسیده است.

وقتی کودک سعی می‌کند مداد به دست بگیرد، با قیچی کار کند و سایر فعالیت‌های خلاقانه را انجام دهد، علاوه بر مهارت‌های خلاقانه، مهارت‌های حرکتی پیشرفته‌ای پیدا خواهد کرد.

.

پرورش تخیل

در اهمیت تخیل همینقدر بس که بدانید انیشتین نقل مشهوری دارد که می‌گوید: تخیل از دانش مهم‌تر است. زمانی که تخیل در کودک پرورش پیدا می‌کند، همزمان که به رشد خلاقیت کودک کمک می‌کند و درنتیجه رشد فردی و بهزیستی کودک به حد مطلوبی خواهد رسید.

درواقع رابطه بین تخیل و خلاقیت رابطه‌ای دوطرفه است. یعنی تخیل به رشد خلاقیت کمک می‌‌کند و خلاقیت هم به پرورش تخیل کودک پروبال خواهد داد.

.

پرورش منطق

غلبه بر چالش‌های روزمره بخشی از سفر زندگی همه ماست. چه کسی می‌تواند ادعا کند که چالش سختی در زندگی را پشت سر نگذاشته است؟

همه ما با شدت کم و زیاد، به صورت روزمره با چالش مواجه می‌شویم. فعالیت‌های خلاقانه به کودکان کمک می‌کند منطق را در خودشان پرورش دهند.

فکر به پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه برای چالش‌های کوچکی که در خلال تمرینات تفکر خلاق برای کودکان طراحی می‌شود، به نحو شگفت‌انگیزی به تقویت منطق و تفکر منطقی در کودکان منجر خواهد شد.

این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کند که کودکان بتوانند اطلاعات را سازماندهی، مرتب و تجزیه و تحلیل کنند و میان داده‌ها ارتباطات منطقی ایجاد کنند.

.

افزایش تمرکز

خلاقیت باعث می‌شود کودکتان برای تجربه فعالیت‌های جدید پایداری و صبر زیادی به خرج دهند. همین مسئله صبر او را تقویت می‌کند و به او کمک می‌کند که ایده‌های خود را بسازند.

افزایش قدرت تمرکز کودکان فواید زیادی برای آن‌ها دارد و به آن‌ها کمک می‌کند که وظایف و تکالیف‌شان را با کیفیت بهتری انجام دهند.

.

افزایش اعتماد به‌نفس

یکی دیگر از اثرات مثبت و مطلوب تفکر خلاق در کودکان تقویت و افزایش اعتماد به‌نفس در آن‌ها است. زمانی که کودکان ایده‌ها و افکارشان را به آنچه می‌خواهند تبدیل می‌کنند، رضایت و عزت نفس در آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

این رضایت عمیق از خود منجر به افزایش اعتماد به‌نفس در آن‌ها خواهد شد و به کودک کمک می‌کند تا تواناهایی خود را برای رشد تفکر به کار بگیرند.

.

توسعه مهارت‌های اجتماعی

توانایی به اشتراک‌گذاری احساسات با دیگران، همکاری با آن‌ها و برقراری ارتباط با دیگران منجر به پیوند و درنهایت دوست‌یابی کودکان با یکدیگر خواهد شد.

همانطور که قبلا هم توضیح دادم، فعالیت‌های خلاقانه با افزایش مهارت‌های اجتماعی و تطابق و سازگاری کودکان با یکدیگر همراه است.

کودکان با انجام این فعالیت‌ها یاد می‌گیرند باید بسیاری از کارها را با کمک دیگران انجام داد و یک نفر همیشه نمی‌تواند از پس همه کارها بربیاید. به همین دلیل سازگاری، همکاری و مشارکت به صورت مطلوبی طی تمرینات خلاقیت تقویت خواهد شد.

.

درک بهتر دنیا

بسیاری از فعالیت‌های خلاقانه می‌تواند درک بهتر کودکان از مفاهیم فیزیکی در جهان ختم شود مجموعه این ادراکات به درک بهتر از دنیا خواهد رسید.

وقتی کودکان با اشیا، جنس‌ها و سایر اشیا اطرافشان برخورد می‌کنند، تفاوت‌ها را درک خواهند کرد. آنها می‌فهمند هر چیز چه جنسی دارد و رنگ اشیا را درک خواهند کرد.

.
منابع :

.https://zehn.ir

آثار مثبت تفکر خلاق در کودکان