مهارت‌های تفکر خلاق در کودکان

مهارت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به صورت مستقیم با خلاقیت در ارتباط باشند. اما به صورت کلی، روان‌شناسان چهار مهارت اصلی را شناسایی کرده‌اند که مسقتیما با خلاقیت و تفکر خلاق در کودکان ارتباط دارند:
.

کنجکاوی

یکی از تعیین‌کننده‌ترین مهارت‌های مربوط به تفکر خلاق، کنجکاوی است. کنجکاوی صرفا به معنای فضولی و سرک کشیدن بی‌جا در زندگی دیگران نیست. بلکه به معنای شوق زیاد برای کشف حقایق جدید است.

کسانی که کنجکاو هستند، سوالات تاثیرگذار می‌پرسند. سوالاتی که توجه دیگران را به زوایای جدیدی از مسائل جلب می‌کند.

افراد کنجکاو معمولا سوالاتی می‌پرسند که غالب افراد متوجه آن نیستند. آن‌ها می‌توانند به خوبی جزئیات را ببیند و آن‌ها را زیر سوال ببرند. افراد کنجکاو می‌توانند به خوبی تحقیق کنند. آن‌ها عاشق کشف واقعیات علمی هستند و می‌توانند الگوهای تکرار شونده را کشف کنند.

این افراد بهترین گزینه برای تشخیص ناهنجاری‌ها درون سیستم هستند و به خوبی از پس این وظیفه برمی‌آیند. چون می‌توانند نگاه متفاوتی از درون به بیرون داشته باشند.

.

ذهن باز

ذهن باز همیشه در بزرگسالان معنا و مفهوم ندارد. کودکان هم می‌توانند به شرط پرورش صحیح تفکر خلاق دارای ذهن باز باشند و به سادگی افکار و سلایق مخالف سلایق خودشان را بپذیرند.

کودکانی که ذهن باز دارند می‌توانند به سادگی با ایده‌های متفاوت و نظرات مخالف همگروهی‌هایشان روبه‌رو شوند. آن‌ها می‌توانند به سلیقه دیگران احترام بگذارند و درمورد سلیقه و نظرات متفاوت فکر کنند.

آن‌ها می‌توانند خودشان را به جای دیگران بگذارند و تا حدودی موقعیتشان را درک کنند. این کودکان قابلیت ادراک نظرات متفاوت افراد نسبت به عقاید مختلف دارند و پذیرش بالایی و تطابق بالایی نسبت به دیگران دارند.

عدم قطعیت یکی دیگر از نشانه‌های افراد با ذهن باز است . کودکانی که ذهن باز دارند، اصرار و پافشاری زیادی روی نظراتشان ندارند و همیشه با تردید به گزاره‌هایشان نگاه می‌کنند. آن‌ها برای تحلیل یک مسئله، لیست چندگانه از دلایل احتمالی را بیان می‌کنند.

افراد کنجکاو معمولا سوالاتی می‌پرسند که غالب افراد متوجه آن نیستند. آن‌ها می‌توانند به خوبی جزئیات را ببیند و آن‌ها را زیر سوال ببرند. افراد کنجکاو می‌توانند به خوبی تحقیق کنند. آن‌ها عاشق کشف واقعیات علمی هستند و می‌توانند الگوهای تکرار شونده را کشف کنند.این افراد بهترین گزینه برای تشخیص ناهنجاری‌ها درون سیستم هستند و به خوبی از پس این وظیفه برمی‌آیند. چون می‌توانند نگاه متفاوتی از درون به بیرون داشته باشند.

.

تخیل

تخیلی یکی دیگر از مشخصه‌های تفکر خلاق در کودکان است. تخیل و تصویرسازی ذهنی در کودکان به شکل رویابافی خود را بروز می‌دهد. کودکانی که تخیل قوی دارند، می‌توانند به سادگی در ذهنشان داستان خلق کنند و در دنیای رویایی‌شان زندگی کنند.

آن‌ها علاقه زیادی به ایده‌پردازی درباره قصه‌ها و دنیای قصه‌ها دارند و برای کشف دنیا علاقه نشان می‌دهند. این دسته از کودکان همان‌هایی هستند که کافیست یک کلمه و ایده به آن‌ها بدهید تا آن را به داستانی که موردعلاقه‌شان است تبدیل کنند.

این دسته از کودکان به اختراع و ساخت‌وساز علاقه دارند و می‌توانند ایده‌های مختلف را پالایش کنند و به ایده‌ای بارور برسانند.

.

حل مسئله

مهارت حل مسئله یکی دیگر از مهارت‌های مرتبط با تفکر خلاق است. کودکانی که به صورت مطلوبی این توانایی را دارند، می‌توانند مشکلات کوچک را شناسایی کنند. آن‌ها بعد از شناسایی مشکلات قادر خواهند بود راه‌حل‌هایی منطقی و یا خلاقانه برای حل آن‌ها پیشنهاد کنند.

اگر با کودکانی که مهارت‌های حل مسئله پرورش‌یافته‌ای دارند صحبت کنید، می‌بینید که به سادگی می‌توانند راه‌حل‌های پیشنهادی برای چالش را توسعه دهند، پالایش کنند و درنهایت راه‌حلی جذاب از آن تولید کنند.

آن‌ها از شکست در ارائه راه‌حل نمی‌ترسند و مصمم هستند تا به نتیجه برسند.

.
منابع :

.https://zehn.ir

مهارت‌های تفکر خلاق در کودکان