ورزش اسکیت برای کودکان

برعکس کلاس زبان که اکثر بچه‌ها از آن فراری هستند! و شور و اشتیاقی برای آن ندارند، اسکیت‌بازی، ورزش و تفریحی بسیار محبوب در بین کودکان است؛ چرا که شادی و نشاط را در وجود بچه‌ها زنده می‌کند.

قسمت سخت ماجرا، آموزش اسکیت‌سواری به کودکان است. اگر نکاتی را در آموزش اسکیت به کودکان مد نظر قرار دهید، فرایند آموزش اسکیت را با آسودگی و اطمینان خاطر بیشتری پیش خواهید برد. در این فرصت، این موارد را یادآوری می‌کنیم.

.

سن مناسب برای آموزش اسکیت

معمولا از سن چهار یا پنج سالگی می‌توان آموزش اسکیت به کودک را آغاز کرد. اما این سن، با توجه به مهارت کودک می‌تواند کم‌تر یا بیشتر شود. در واقع باید معیارهایی را از نظر جسمی و روانی در کودک بررسی کنید و در صورت وجود آن‌ها، آموزش اسکیت به او را از سر بگیرید. این معیارها از این قرار است:

  • ‌مطمئن شوید که کودک شما، می‌تواند تعادل خود را حفظ کند
  • بتواند قسمت‌های مختلف بدن خود را با هم هماهنگ کند
  • مهم‌تر اینکه واقعا تمایلی به اسکیت‌سواری داشته باشد

اگر این مشخصات را در فرزند خود می‌بینید، می‌توانید خرید اسکیت را جزء برنامه‌های خود قرار دهید. به این تذکرِ وبسایت کودکان سالم (Healthy Children) هم دقت کنید که تأکید کرده بچه‌های زیر 8 سال حتما باید با نظارت یک بزرگ‌تر، اسکیت‌سواری کنند. پس حتی اگر فرزند خردسال شما، یادگیری اسکیت را تا حد قابل قبولی پیش برده، باز هم هنگام اسکیت کردن، او را همراهی کنید.

.

اسکیت رولربلید یا اسکیت کواد؟

همانطور که دیده‌اید، دو مدل اسکیت وجود دارد. در یک نوع، سه، چهار یا پنج چرخ اسکیت، پشت سر هم قرار گرفته‌اند که به آن اسکیت رولربلید یا اسکیت این‌لاین (inline) می‌گویند و در مدل دیگر، دو چرخ در جلو و دو چرخ در عقب اسکیت نصب شده‌اند که با نام اسکیت کواد (چهارچرخ) یا اسکیت رولر شناخته می‌شوند. معمولا هردوی این مدل‌ها برای کودکان کاربرد دارد، اما باید دید کدام یک بهتر است؟

.

ویژگی‌های اسکیت رولربلید

ابتدا روشن کنیم که «رولربلید» (Rollerblade) نام یک برند است که اولین‌بار اسکیت این‌لاین را به بازار عرضه کرد و به همین دلیل با نام اسکیت رولربلید هم شناخته می‌شود.

  • در سرعت زیاد، تعادل خوبی دارد
  • طول دراز اسکیت به حفظ تعادل کمک می‌کند
  • تکنولوژی کفش اسکیت بسیار پیشرفته است
  • پای کودک در کفش اسکیت رولربلید احساس راحتی می‌کند

.

ویژگی‌های اسکیت کواد

  • شکل قرارگیری چرخ‌ها به اسکیت‌سوار اطمینان می‌دهد
  • چرخ‌های بزرگی دارد و احتمال خرابی آن زیاد است
  • در سرعت پایین تعادل خوبی دارد ولی در سرعت بالا تعادل کافی ندارد
  • تکنولوژی آن قدیمی است

.

شاید در نگاه اول، یادگیری اسکیت برای کودکان با اسکیت کواد آسان‌تر به نظر برسد، اما وقتی حرف از مزایای اسکیت رولربلید می‌شود، این مدل طرفداران پرشماری را پیرامون خود جمع می‌کند؛ چون تکنولوژی پیشرفته‌تر آن، احساس راحتی بسیار بیشتری را برای اسکیت‌سوار فراهم می‌کند و این موضوع در اسکیت‌بازی مخصوصا برای کودکان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

.

مقایسه قیمت کفش اسکیت رولربلید و کواد

اگر بخواهیم این دو را از نظر قیمت کفش اسکیت هم مقایسه کنیم، اسکیت رولربلید تنوع بیشتری هم از نظر قیمتی و هم از نظر کیفیتی دارد. برای مثال اگر بخواهید اسکیت بچگانه با قیمتی متوسط بخرید، برند اسکیت روسز مدل‌های مناسبی دارد. به غیر از اسکیت روسز، برند رولربلید هم که مروج اصلی اسکیت رولربلید یا همان این‌لاین است، مدل‌های متنوعی دارد. بنابراین اگر بخواهید به خاطر قیمت کفش اسکیت، به سمت اسکیت کواد بروید که مدل‌های ساده و نه چندان دلچسبی دارد، گزینه‌های متعددی مثل اسکیت روسز دارید که شما را از لحاظ قیمت هم راضی می‌کنند. پس در مجموع، مدل اسکیت رولربلید، گزینه‌ی بهتری است.

.

ایمنی، اصل اول در آموزش اسکیت به کودکان

بدون هیچ تردیدی، حفظ سلامت و ایمنی کودک، مهم‌ترین نکته در آموزش اسکیت به کودکان است. استفاده از لوازم ایمنی اسکیت مثل کلاه، زانوبند، آرنج‌بند و دستکش برای کودکانی که به تازگی آموزش اسکیت را شروع می‌کنند، امری ضروری است و هیچ‌گاه نباید از آن غافل شوید. پس دقت کنید که هنگام خرید اسکیت، لوازم ایمنی هم همراه اسکیت باشد.

به علاوه، آموزش اسکیت‌سواری برای کودکان باید در محلی مطمئن باشد تا مشکلی متوجه سلامت آن‌ها نشود. به همین جهت، بهتر است آموزش اسکیت به کودکان را در محل‌های عمومی که رفت‌وآمد زیاد است یا در کنار اسکیت‌بازان حرفه‌ای که با سرعت اسکیت‌سواری می‌کنند انجام ندهید. چون احتمال دارد که رفت‌وآمد یا اسکیت کردن افراد حرفه‌ای در اطراف کودکان، باعث برخورد با بچه‌ها و افتادن آن‌ها شود. پس به محل‌هایی بروید که مخصوص آموزش اسکیت باشد، مانند زمین‌های اسکیت که در پارک‌ها یا سالن‌های ورزشی تعبیه شده است.

.

حفظ تعادل را تمرین کنید

اگر فرزند شما از نظر سنی و جسمی، به رشد کافی رسیده ولی هنوز نمی‌تواند تعادل بدنی خود را به خوبی حفظ کند، باید به عنوان پدر و مادر یا بزرگ‌تر، حفظ تعادل در اسکیت‌سواری را با او تمرین کنید و پا به پای او قدم بردارید. این موضوع به پیشرفت بچه‌ها در یادگیری اسکیت بسیار کمک می‌کند. باید این تکنیک را به همراه او تمرین کنید: «پاها را به اندازه‌ی عرض شانه‌ها باز کنید و زانوها را اندکی خم کنید».

با این تمرین، کودک بر بدن خود مسلط می‌شود و از افتادن‌های پیاپی در امان خواهد بود. اگر انجام این تمرین برای کودک دشوار است، دستش را بگیرید یا با گرفتن زیر بغل‌ها، او را یاری دهید.

.

به کودک اعتماد به نفس بدهید

زمین خوردن جزئی از یادگیری اسکیت است و برای هرکسی اتفاق می‌افتد. در زمان تمرین اسکیت، اگر کودک چندین‌بار تعادلش را از دست داد و افتاد، ممکن است، کمی ناامید شود. در چنین شرایطی، باید به او یادآوری کنید که همه‌ی بچه‌ها موقع یادگیریِ اسکیت‌سواری، زمین می‌خورند و این مسأله با تمرین حل می‌شود. حفظ اعتماد به نفس، جزء نکات کلیدی در آموزش اسکیت‌سواری به کودکان است.

.

راهنمای انتخاب کفش اسکیت بچه گانه

اینکه چه زمانی بچه های شما می توانند اسکیت بازی کنند؟ کودکان به طور معمول از سن 2 تا 3 سالگی می توانند آموزش این بازی مفرح و هیجان انگیز را شروع کنند. اما پاسخ واقعی فقط به کودک شما بستگی دارد. اگر کودک علاقه دارد و تعادل خوبی می تواند حفظ کند آموزش را آغاز کنید ولی برای بیشتر بچه ها، چهار یا پنج سالگی بهترین زمان برای یادگیری ااین ورزش است. فقط به یاد داشته باشید که هر کودک زیر هشت سال جهت جلوگیری از صدمه یا آسیب دیدگی باید همیشه تحت نظارت یک بزرگسال باشد.

کفش اسکیت بچه ها از نظر ساخت بسیار شبیه بزرگسالان است (اما با چرخ های کمی کوچکتر) و اینکه اکثراً قابل تنظیم هستند. بنابراین وقتی بچه های شما به طور حتم رشد می کنند، بنابراین این محصول برای کودکان، عمر طولانی تری خواهد داشت. طول آنها بیشتر با تنظیم ساده انگشت معمولاً 3 تا 5 اندازه در هر مدل گسترش می یابد و بزرگتر می شود.

اولین کفش کودک شما ممکن است از سایز J1 باشد که تا J7 موجود است. J مخفف Juvenile یا toddler است. کوچکترین سایز برای سنین نوجوانان از j8 و تا j13 موجود می باشد. از زمانی که سایز 1 کفش برای کودک اندازه شود، همان کفش اسکیت سایز بزرگسالان به پایش اندازه شده است. هیچ ارتباطی به سن و اندازه کفش در کودکان وجود ندارد. نکته مهم این که از نظر اقتصادی عاقلانه این است که اگر محصول انتخابی شما برای کودکتان قابلیت تنظیم سایز ندارد، هنگام سفارش یک سایز بزرگتر انتخاب کنید که در صورت لزوم می توانند یک جفت جوراب ضخیم بپوشند. ولی سایز خیلی بزرگتر امکان تمرین و بازی راحت را به کودک نداده و او را از این بازی مفرح دلزده می کند. همچنین سایز خیلی بزرگتر مسلما وزن بیشتری داشته و موجب کشیدگی تاندون آشیل و آسیب دیدگی می شود.

.

حتما از فروشگاه های معتبر اسکیت تهیه کنید!

برای تهیه محصول مناسب و کاربردی حداقل حدود 500 هزار تومان باید هزینه کنید و هر چیزی با قیمتی کمتر از این هدر دادن پول شما است زیرا جنس بی کیفیت به شما امکان نمی دهد با خیال راحت بازی کنید. مراقب فروشگاه های ورزشی غیرمعتبر باشید که ادعا می کنند با وجود تخفیفات زیاد، محصول ارزان به شما می دهند. آن کفش ها راحت نیستند، زود خراب می شوند، پشتیبانی لازم از مچ پاها را ندارند، سیستم بستنشان قوی نیست و منجر به آسیب می شوند. کفش اسکیت بادوام مسلما از تجهیزات و قطعات باکیفیت ساخته شده و قیمتی مشخص و تعیین شده دارد. اگر به این محصول به عنوان تفریح یا حتی ورزشی سالم و مفرح نگاه می کنید، هم برای خودتان و کودکتان ارزش قائل شوید و کفشی مناسب از یک فروشگاه معتبر خریداری نمایید. تا در کنار تمرین و فعالیت ذهنتان از ایمنی کفش و کیفیت محصول آسوده باشد.

.

آیا کفش اسکیت مردان و زنان تفاوتی دارد؟

آیا تفاوت واقعی در طراحی کفش اسکیت زنان و مردانه وجود دارد؟ در واقع به غیر از سایز تفاوتی فیزیکی از لحاظ فرم پا و ارگونومیک بین نوع مردانه و زنانه هست که فقط افراد حرفه ای و آموزش دیده متوجه آن می شوند. بیشتر مدل های بزرگسالان در این گروه دارای چرخ های بزرگ با ابعاد بین 76 میلی متر و 90 میلی متر هستند. البته اگر تازه کار هستید، به منظور تعادل بهتر توصیه می کنیم از 84 میلی متر بالاتر انتخاب نکنید. مدلهای بزرگسال تقریباً همیشه در مدل های زنانه و مردانه جداگانه با مارک های بهتر عرضه می شوند که اتصالات آنها متناسب با آناتومی و شکل خاص پای مردان یا زنان ممکن است متفاوت باشد.
در کفش های اسکیت سرعتی حرفه ای معمولا برش کفش متناسب با پای آقایان طراحی می شود و رنگ سیاه یا سفید مخصوص آقایان در نظر گرفته شده و بقیه رنگها برای خانم هاست. ولی اگر خانمی رنگ سفید بخواهد می تواند یک سایز کوچکتر بردارد تا در آن احساس راحتی کند. البته اگر در سطح حرفه ای کار می کنید هر برند برای خود شاید قوانینی در طراحی داشته باشد. مثلا بعضی مدل ها دارای پنجه های پهن تر بوده که برای آقایان مناسبتر و آنهایی که عرض کمتر دارند برای خانم ها ایده آل ترند.

.

برای خرید اسکیت چقدر باید هزینه کرد؟ و چه عواملی بر این هزینه اثر می گذارند؟

در مورد این محصول، هرچه بیشتر هزینه کنید، بیشتر به دست می آورید. یعنی راحتی بیشتر پا درون کفش، قاب های آلومینیومی برای کنترل بهتر، یاتاقان های باکیفیت تر برای سر خوردن بیشتر، چرخ های بادوام و استاندارد برای تناسب بیشتر و غیره در قیمت گذاری کفش اسکیت تاثیرگذار هستند. همچنین قطعات تشکیل دهنده آن که قبلا توضیح داده شد، اگر دارای کیفیت مناسبی باشند انتخاب ارجح تری کرده اید. مثلا قسمت بوت کفش سفت باشد شکننده تر است تا اینکه نرم و راحت که قطعا هزینه ای نامعقول کرده اید. فیکسرها و بندهای کفش اگر دارای قفل کننده ریلی باشند مسلما نسبت به حالت چسبی ایمنی بیشتری دارند و گرانتر هستند. فریم های پلاستیکی به طور حتم در مقابل فریم های کامپوزیتی و آلومینیومی ضعیف تر بوده و به علت نداشتن قابلیت ارتجاعی شکننده ترند. کیفیت بلبرینگ ها بسیار اهمیت ویژه ای دارد که دارای استاندارد لازم از لحاظ مقاومت باشند. شما می توانید یک کفش اسکیت بسیار با کیفیت و بادوام از یک برند اصل را دست دوم تهیه کنید و مدتها از آن استفاده بهینه کنید تا اینکه برای یک محصول بی کیفیت اما نو، هزینه کنید.

.

روش اندازه گیری سایز پا

اندازه گیری سایز پا، بخش مهمی در فرآیند خرید است. خرید یک کفش اسکیت با اندازه نامناسب می تواند منجر به عملکرد ضعیف، درد پا می شود. سایز اسکیت بزرگ موجب شناور شدن پا درون آن شده و کنترل را کاهش می دهد. همچنین از مچ پاها پشتیبانی کافی نکرده که موجب آسیب دیدگی می شود.

.

سایز مناسب کودکان

کفش را به کودک بپوشانید و در حالی انگشتانش در حالت راحت و بدون تاشدن هستند یک مداد پشت پاشنه پا درون کفش قرار دهید. مداد باید به راحتی جا برای حرکت داشته باشد. در غیر اینصورت اگر تنگ باشد موجب ساییدگی قوزک پا و زخم شدن انگشتان پای کودک می شود. البته اکثر آن ها دارای سه سایز تغییر اندازه هستند و با انتخاب درست می توانید برای مدتها تا زمانیکه پای کودک بزرگتر می شود آن را تنظیم کرده و استفاده بهینه کنید.

.

در هنگام خرید و انتخاب اسکیت باید به چه چیزهایی توجه داشته باشید؟

ورزش های خیابانی برای تناسب اندام، ورزش، تفریح و حتی حرکات نمایشی و رقص ساخته شده اند. این راهنما به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب کفش اسکیت متناسب با نیازتان را داشته باشید.

• اندازه چرخ ها اگر کوچکتر و فریم کوتاهتر باشد برای جابه جایی راحت تر و تغییر جهت بیشتر مناسب ترند. چرخ های بزرگتر و فریم های بلندتر از بوت کفش برای رشته های سرعتی که تغییر جهت کمتری دارند کاربردی ترند.

• به جنس بدنه کفش دقت کنید که آیا از پلاستیک سخت است یا پارچه و کربن که در این صورت در پای شما راحتی بیشتری را موجب می شود.

• همراه داشتن لوازم ایمنی مناسب چه برای کودکان و چه بزرگسالان در هنگام خرید نکته قابل توجهی است که میزان آسیب دیدگی و بروز حوادث را به حداقل برساند.

• انتخاب صحیح کمپانی و برند تولید کننده کفش و نیز خرید از یک فروشگاه معتبر حتی به صورت اینترنتی از موارد مهمی است که باید در نظر داشته باشید تا بتوانید کیفیت مناسب با طول عمر طولانی تر بیابید.

• اگر جوراب یا آستری داخلی کفش به راحتی قابل جدا کردن باشد، همیشه می توانید پس از هر تمرین آنها را شسته و از بوی تعریق و رطوبت نجات دهید.

• مدل های اینلاین متناسب با اندازه پای آقایان طراحی شده اند. پس خانم ها باید یک اندازه کوچکتر سفارش دهند.

• اگر یک محصول همه جانبه با ظاهر کلاسیک می خواهید، باید سراغ اسکیت غلتکی بروید که به آن مدل چهار چرخ نیز می گویند. آنها با یک پایه گسترده طراحی شده اند که ثبات خوبی را برای شما فراهم می کند و برای همه سنین هم بچه ها و همچنین افراد مسن نیز مناسب است. مدل های اینلاین هر 4 چرخ در یک خط قرار دارند و کنترل کردن آنها کمی سخت تر است.

.
منابع :

.https://www.ilna.news
.https://www.iransporter.com

ورزش اسکیت برای کودکان