ورزش پینگ‌پونگ و کودکان

از میان رشته های ورزشی مختلف که استعدادیابی نقش ویژه ای در موفقیت آن دارد، تنیس روی میز از جمله رشته های راکتی و انفرادی ست که به دلیل در دسترس بودن، مفرح بودن، نیاز به فضای کوچک و امکانات محدود مورد توجه همه ی رده های سنی از ۳ سال به بالا قرار دارد.

همچنین به دلیل فواید تنیس روی میز برای کودکان و فواید تنیس روی میز برای بدن همچون کمک به افزایش سرعت و هماهنگی بین اعصاب و عضلات، ایجاد چابکی و تعادل، تأثیر بر عملکرد دستگاه های داخلی بدن و کمک به تناسب اندام، ایمن و کم خطر و قابل اجرا بودن در کلیه فصول و آشنا کردن ورزشکاران با جهات و فضای حرکتی و علاوه بر اینها ماهیت تکنیک های تنیس روی میز که آموزش آن در سنین پایین تر باعث درک بهتر آنها می شود بهترین سن برای شروع آن ۳ سالگی می باشد.

.

عوارض تنیس روی میز و معایب تنیس روی میز

علی رغم مزیت بازی تنیس روی میز و انواع فواید تنیس روی میز برای بدن ،عوارض تنیس روی میز و معایب تنیس روی میز هم قابل توجه هستند  باید از آن ها آگاه باشید:

  • پیچ خوردگی
  • بیماری آرنج
  • کشیدگی و پارگی بافت عضلات
  • گشیدگی تاندون ها

.

قوانین تنیس روی میز

قوانین تنیس روی میز فاکتورهای جالبی دارد که در ادامه بیان می کنیم:

قوانین تنیس روی میز به این صورت است که سرویس ها ۲ تا ۲ تا عوض می شود.

البته اگر ۱۰-۱۰ شد سرویس یک به یک عوض میشود و برنده باید  ۲ امتیاز از حریف خود بیشتر داشته باشد.

امتیاز در تنیس روی میز زمای از دست می رود که:

◉ سرویس خراب شود.

◉ سرویس بازگشت داده نشود.

◉ ضربه به توپ برخورد کند.

◉ ضربه بدون برخورد به میز به بیرون برود.

◉ بازیکن مرتکب خطاهایی همچون لمس تور،تکان دادن میز،و لمس میز با دست آزادش در طول بازی.

.

تجهیزات مورد نیاز تنیس روی میز

 

  1- میز پینگ پنگ

میز تنیس روی میز که در سطح افقی قرار می‌گیرد باید ۷۶ سانتیمتر از زمین ارتفاع داشته باشد. سطح موثر بازی کناره‌های عمودی میز را در بر نخواهد گرفت.

سطح میز بازی پینگ پنگ می‌تواند از هر جنسی ساخته شود.

با این شرط که وقتی یک توپ استاندارد در هر قسمت میز از ارتفاع ۳۰ سانتیمتری رها شود، به اندازه ۲۳ سانتیمتر به سمت بالا جهش داشته باشد.

سطح میز پینگ پنگ باید دارای رنگی یکنواخت، به صورت تیره و مات و بدون و بازتاب نور باشد.

خط سفید کناری به عرض ۲ سانتیمتر در امتداد طول (لبهٔ ۲/۷۴ متری) و خط سفید انتهایی به عرض ۲ سانتیمتر در امتداد عرض (لبه ۱/۵۲۵ متری) کشیده می‌شود.

سطح میز پینگ پنگ به وسیله یک تور عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود.

این تور پینگ پنگ موازی با خطوط انتهایی و به طور یکنواخت از یک طرف میز به طرف دیگر آن کشیده می‌شود.

در بازیهای دو نفره، هر زمین به وسیلهٔ یک خط میانی سفید رنگ به عرض ۳ میلیمتر به دو قسمت مساوی به نام «نیم زمین» تقسیم می‌شود.

این خط میانی به موازات خطوط کناری کشیده خواهد شد و باید جزئی از نیم زمین سمت راست محسوب شود.

.

2- مجموعه تور پینگ پنگ

تور تنیس روی میز باید به وسیلهٔ طنابی که طرفین آن به دو پایه عمودی به ارتفاع ۲۵/۱۵ سانتیمتر، بسته شده، متصل شود و حد خارجی این دو پایه نیز باید ۲۵/۱۵ سانتیمتر خارج از خط کناری میز باشد.

بخش بالای تور پینگ پنگ ، در سرتاسر طول آن باید به ۲۵/۱۵ سانتیمتر از سطح بازی ارتفاع داشته باشد.

بخش پایین تور پینگ پنگ ، در سرتاسر طول آن باید تا حد امکان به سطح بازی نزدیک بوده و قسمتهای انتهایی دو طرف تور نیز تا حد امکان نزدیک و چسبیده به میله‌های نگهدارنده تور، باشد.

.

3- توپ پینگ پنگ

وزن توپ باید ۷/۲ گرم باشد.

جنس توپ باید از سلولوئید با مواد پلاستیکی مشابه و رنگ آن سفید مات یا نارنجی مات و بدون انعکاس نور باشد.

توپ دارای ضریب ارتجاعی ۰٫۹۴ بوده و در مقابل ضربه‌های محکمی که قریب به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت به آن می‌دهد به خوبی مقاوم می‌باشد.

.

4- راکت پینگ پنگ

حداقل ۸۵ ٪ از ضخامت تیغه راکت (چوب راکت) باید از چوب طبیعی باشد.

یک لایه چسبانک در میان تیغه راکت می‌تواند به کمک مواد الیافی مانند الیاف کربن، الیاف شیشه، یا کاغذ فشرده، محکم و تقویت شود.

اما این لایه نباید ضخیم تر از ۵/۷ درصد کل ضخامت و یا ۵۳/۰ میلیمتر باشد (در این محاسبه هر کدام عدد کمتری باشد در نظر گرفته می‌شود).

هر طرف تیغه یا چوب راکت که برای ضربه زدن به توپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید از جنس لاستیک معمولی عاجدار که عاج آنها به طرف بیرون است پوشیده شود.

در این صورت ضخامت کل آن به انضمام چسب نباید از ۲ میلیمتر تجاوز کند و یا از جنس لاستیک دو لایه با عاج‌های به طرف داخل یا خارح بوده که ضخامت کل آن به انضمام چسب نباید از ۴ میلیمتر بیشتر باشد.

لاستیک عاجدار معمولی عبارت است از یک لاستیک بدون منفذ از نوع طبیعی یا مصنوعی که عاج‌های آن به طور یکنواخت قرار گرفته‌اند.

تراکم این عاج‌ها نباید کمتر از ۱۰ عاج و بیشتر از ۳۰ عاج در هر سانتیمتر مربع باشد.

لاستیک دو لایه عبارت است از یک لایه اسفنج منفذدار که با یک لایهٔ بیرونی لاستیک عاجدار معمولی با ضخامت حداکثر ۲ میلیمتر پوشیده شده‌است.

تیغه راکت پینگ پنگ ، لایه بین آن، لایه‌های پوشش و یا لایه‌های چسب بین آن که در قسمتی از راکت قرار داشته باشند که ضربه‌ها با آن زده می‌شود، باید یکنواخت بوده و دارای ضخامت یکسانی باشند.

سطح رویه یک طرف راکت و یا سطح تیغه راکت که رویه نداشته باشد، باید به رنگ قرمز روشن و مات و طرف دیگر آن سیاه باشد.

.
منابع :

.https://blog.asansports.com
.https://anik.ir

ورزش پینگ‌پونگ و کودکان