آن‌چه کودکان پیش از رفتن به مهد کودک باید بدانند

◉ برای بچه‌ها مهد کودک قدمی مهم به‌سوی بزرگ شدن است، اما در عین حال برای بسیاری از والدین برهه‌ای اضطراب آور است، چرا که باید فرزندان خود را برای ورود به دنیای جدید تنها بگذارند. به علت این‌که والدین هنگام حضور فرزندتان در مهد کودک کنارشان نیستند، لازم است چند مهارت را  پیش از رفتن به مهد کودک به فرزندان خود بیاموزند. چرا که داشتن آمادگی بالا نقش به‌سزایی در موفقیت بچه‌ها در مهد کودک و حتی فراتر از آن ایفا خواهد کرد.

◉ در دوران مهد کودک اکثر کودکان مهارت خواندن را می‌آموزند، با این وجود شما به‌عنوان والدین می‌توانید برای آمادگی و موفقیت بیشتر حروف الفبا را پیش از ورود به مهد کودک به فرزندتان آموزش دهید.  اکثر مهد کودک‌ها از کودکانی ثبت نام به عمل می‌آورند که مهارت خواندن حروف الفبا را دارند. هم‌چنین، آن‌ها می‌خواهند که کودکان قادر باشند نام خود را بخوانند و بنویسند. علاوه بر آن‌چه که گفته شد، فرزند شما باید مهارت‌های لازم برای شناسایی کلمات هم قافیه، نگه داشتن صحیح کتاب و بازگو کردن داستان‌های مورد علاقه خود را داشته باشد.

◉ اکثر مهد کودک‌ها می‌خواهند فرزند شما توانایی تشخیص اعداد و شمردن 1 تا 10 را داشته باشد. شمارش، مهارتی است که باید به فرزندتان بیاموزید. این بدان معناست که کودک قادر باشد تعداد کمی از اشیاء را بشمارد و بخش‌های یک مجموعه مانند دو دست، دو پا و پنج انگشت را به درستی نام ببرد و بشمارد. هم‌چنین فرزند شما باید توانایی لازم جهت توصیف اشیاء بر اساس یک ویژگی خاص مثلا اندازه و شکل را به‌دست بیاورد.

◉ مهارت‌های حرکتی نیازمند چالاکی دست و انجام حرکت‌های ظریف با آن است. جنبه‌های دیگر آمادگی برای ورود به مهد کودک شامل مهارت استفاده از قیچی، نوشتن با مداد و رنگ آمیزی با مداد رنگی یا ماژیک است. برخی از مهارت‌های حرکتی که کودکان باید پیش از مهد کودک یاد بگیرند عبارتند از نقاشی، استفاده از چسب، نحوه صحیح استفاده از قاشق و چنگال، لباس پوشیدن. مهارت‌های حرکتی درشت نیز شامل هماهنگی تمام اندام‌های حرکتی بدن است. فرزندتان پیش از رفتن به مهد کودک باید توانایی پرتاب توپ، پرش، دویدن، بالا رفتن و تاب بازی را داشته باشد.

◉ فرزند شما باید مهارت لازم جهت لباس پوشیدن؛ خوردن غذا و به تنهایی استفاده کردن از سرویس بهداشتی را داشته باشد. او هم‌چنین باید بتواند دست‌های خود را بشوید و فین کردن را نیز بلد باشد. اکثر مهد کودک‌ها کودکانی را می‌پذیرند که بتوانند مودبانه رفتار کنند، مانند استفاده از کلماتی چون «لطفا» و  «متشکرم»؛ و هم‌چنین بتوانند به درستی در صف بایستند. فرزند شما باید بتواند به دقت گوش دهد، به توصیه‌های بزرگسالان عمل کند و مهارت و تمایل لازم در به اشتراک گذاری اسباب بازی و دیگر چیزها را داشته باشد. نحوه‌ی تعامل صحیح با دیگر کودکان از جمله مهارت‌های مهمی است که باید به فرزندتان پیش از رفتن به مهد کودک بیاموزید. برای مثال، فرزند شما باید بیاموزد که ضربه زدن، گاز گرفتن و توهین کردن، رفتارهای غیرقابل قبولی هستند.

.
منابع :
.https://www.irangan.com

آن‌چه کودکان پیش از رفتن به مهد کودک باید بدانند