چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که والدین با آن روبه‌رو هستند، درس نخواندن کودکان است. کودکان معمولا هیچ علاقه‌ای به درس ندارد. آن‌ها معمولا از درس فراری هستند و ترجیح می‌دهند به جای درس، بازی کنند. این موضوع به یک چالش بزرگ برای والدین تبدیل شده است. بسیاری از والدین با این سوال روبه‌رو می‌شوند که چگونه کودکان را به درس خواندن علاقمند کنیم؟ درس خواندن کودکان چرا همیشه مشکل است و والدین با این موضوع مشکل دارند؟

راه‌های زیادی وجود دارند که والدین با استفاده از آن می‌توانند کودکان را به درس خواندن علاقمند کنند. اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد. شما نباید این موضوع را فراموش کنید که آن‌ها کودک هستند و علاقه دارند بازی کنند و خود را سرگرم کنند. ما در این مطلب برای والدین راه‌هایی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانند درس خواندن کودکان را تقویت کنند.

.

روش‌های مختلف برای تقویت درس خواندن کودک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید شروع به خواندن از دوران کودکی است. زمانی که فرزند شما از سنین کودکی در معرض کتاب و داستان قرار می‌گیرد به راحتی با کتاب و درس خواندن ارتباط برقرار می‌کند. شما می‌توانید درس خواندن کودک را از سنین کودکی تقویت کنید تا به آن‌ها فرصت یادگیری دهید. ما در این مطلب روش‌هایی را برای والدین معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن کودکان را به درس خواندن علاقمند کنند:

.

۱) علاقه کودکان خود را پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که برای درس خواندن کودک باید از آن استفاده کنید، پیدا کردن علاقه کودکان است. زمانی که کودکان سن کمتری دارند با آن‌ها در مورد علایقشان صحبت کنید و از این موضوع آگاه باشید که آن‌ها به چه مواردی علاقه دارند. این موضوع موجب می‌شود کتابی را انتخاب کنید که به فرزند شما به آن علاقه دارد. اگر می‌خواهید عادت درس خواندن را در کودک تقویت کنید باید از سنین کودکی این کار را انجام دهید. موضوع‌های مورد علاقه فرزند خود را پیدا کنید و کتاب‌هایی در این مورد تهیه نمایید.

.

۲) با کودکان کتاب بخوانید

کودکان هر الگویی که در سنین کودکی آن را یاد می‌گیرند در سنین نوجوانی و جوانی آن را دنبال می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید درس خواندن کودکان با علاقه باشد بهتر است برای آن‌ها وقت بگذارید. شما باید به صورت روزانه وقت بگذارید و همراه کودکان خود کتاب بخوانید. شما باید شب قبل از خوابیدن همراه با آن‌ها یک کتاب را با صدای بلند مطالعه کنید تا آن‌ها نیز برای کتاب و درس خواندن در آینده علاقمند باشند.

بیشتر کودکان از سنین کودکی هیچ کتابی را نمی‌خوانند. همین موضوع موجب می‌شود زمانی که وارد مدرسه می‌شوند هیچ علاقه‌ای به درس خواندن نداشته باشند. اگر می‌خواهید علاقه به درس خواندن کودک را تقویت کنید باید با آن‌ها از سنین کودکی کتاب بخوانید.

.

۳) خودتان نیز کتاب بخوانید

اگر می‌خواهید به درس خواندن کودکان کمک کنید و آن‌ها را علاقمند کنید، شما نیز باید کتاب بخوانید. والدین الگوهای مهمی برای کودکان هستند. کودکان حرکات والدین خود را تکرار می‌کنند و آن‌ها را الگو قرار می‌دهند. بنابراین اگر کودکان شما را در هنگام مطالعه کتاب ببینید آن‌ها نیز به کتاب خواندن علاقمند می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود آن‌ها به راحتی در محیط مدرسه نیز درس بخوانند.

.

۴) نظرات کودکان خود را بپرسید

زمانی که با کودکان خود به دلیل درس نخواندن بحث می‌کنید، نظرات آن‌ها را بپرسید. شما باید بدانید که چرا کودک علاقه‌ای به درس ندارد. بیشتر اوقات کودکان به خاطر دلایل بسیار ساده نمی‌خواهند درس بخوانند. بنابراین برای اینکه به درس خواندن کودکان کمک کنید باید نظرات آن‌ها را در مورد درس و کتاب بپرسید. این موضوع موجب می‌شود که شما یک دیدگاه نسبت به وضعیت موجود داشته باشید و با توجه به آن، کودک را به درس خواندن تشویق کنید.

.

۵) کودکان را به چالش بکشید

اگر می‌خواهید درس خواندن کودکان را تقویت کنید باید آن‌ها را به چالش بکشید. شما باید زمان‌هایی برای کودکان انتخاب کنید و به آن‌ها تکلیف بدهید. به طور مثال می‌توانید به آن‌ها بگویید ۷ روز زمان دارند تا این کتاب را بخوانند. شما با چالش کشیدن آن‌ها نه تنها اهدافی را برای کودکان مشخص می‌کنید بلکه آن‌ها را به درس خواندن نیز علاقمند می‌کنید.

.

۶) از کودکان بزرگ‌تر کمک بخواهید

یکی از بهترین راه‌ها برای درس خواندن کودکان، کمک گرفتن از کودکان بزرگ‌تر است. شما می‌توانید از کودکان و فرزندان خود بخواهید به کودکان کوچک‌تر در زمینه مطالعه کمک کنند. این موضوع مزایای بسیار زیادی دارد. کودکان بزرگ‌تر با این کمک اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند و کودکان کوچک‌تر نیز درس می‌خوانند. همان طور که مطالعه می‌کنید راه‌حل‌ها بسیار ساده هستند. شما می‌توانید با چند راه‌حل ساده کودکان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی را به درس خواندن علاقمند کنید.

.

۷) از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید

پیشرفت علم و تکنولوژی از جهات بسیار زیادی کار ما را آسان‌تر کرده است. اگر به هر دلیلی کودکان نمی‌توانند کتاب مطالعه کنند از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید. همان طور که می‌دانید سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که خدمات این چنین ارائه می‌دهند. استفاده از کتاب‌های الکترونیکی نیز می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد تا کودکان کتاب بخوانند و به درس خواندن علاقمند شوند.

.

۸) تکنولوژی را فراموش نکنید

بسیاری از کودکان بازی کردن را به درس خواندن ترجیح می‌دهند. این موضوع نیز بسیار طبیعی است. برای درس خواندن کودک بهتر است از روش‌های جدید آموزشی استفاده کنید. اجی مجی برای حل این مشکل از آموزش جدید برای کودکان استفاده کرده است.

.

نتیجه‌گیری

راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارند تا با استفاده از آن‌ها درس خواندن در کودک را تقویت کنید. اما مهم‌ترین نکته که والدین باید آن را درک کنند، سن فرزندان است. کودکان و فرزندان شما در سن پایینی هستند بنابراین از آن‌ها انتظار نداشته باشید یک کتاب را بخوانند و هیچ اعتراضی نکنند.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟