چگونه می توان ضریب هوشی کودکان را افزایش داد؟

یکی از مسائل و دغدغه‌هایی که اکثر والدین با آن مواجه می‌شوند، مسائل مربوط به ضریب هوشی کودکان است. سنجش ضریب هوشی کودکان در سنین مختلف بسیار متفاوت است. این بدین معنی است که شما نمی‌توانید از روش‌های معمولی و یکسان برای سنجش ضریب هوشی همه کودکان استفاده کنید. تشخیص تیزهوشی و باهوشی کودکان با استفاده از روش‌های مخصوص مشخص می‌شود. شما می‌توانید برای تعیین ضریب هوشی از راه‌های مختلفی استفاده کنید یا از یک متخصص راهنمایی بخواهید. یکی از سوالاتی که همیشه والدین با آن روبه‌رو می‌شوند در مورد ذاتی یا اکتسابی بودن هوش کودکان است.

به نظر شما ضریب هوشی کودکان اکتسابی است یا ذاتی؟ پاسخ‌های زیادی برای این سوال وجود دارد. بسیاری از متخصصان ضریب هوشی را اکتسابی می‌دانند. اما متخصصان دیگری نیز معتقدند که ضریب هوشی را می‌توان با راه‌های بسیار آسان در کودکی افزایش داد. اجی مجی در این مطلب به شما راه‌هایی را معرفی می‌کند تا با استفاده از آن ضریب هوشی فرزندان خود را افزایش دهید.

.

۱۴ روش برای افزایش ضریب هوشی کودکان

سنجش ضریب هوشی، کار به نظر دشواری می‌آید زیرا هر سنی ضریب هوشی مختلفی دارد. اما والدین می‌توانند با استفاده از راه‌های زیر ضریب هوشی کودک را در سنین پایین به راحتی افزایش دهند. این نکته مهم را فراموش نکنید که کودکان تا سن ۵ و ۶ سالگی آمادگی بیشتری برای یادگیری دارند. بنابراین تلاش کنید تا با روش‌های مختلف ضریب هوشی آن‌ها را افزایش دهید.

.

۱) آموزش موسیقی

بدون شک یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش ضریب هوشی فرزندان شما، آموزش یک ساز موسیقی است. یادگیری نواختن یک ساز موسیقی تاثیر بسیار زیادی در فعالیت مغز دارد. یاد گرفتن موسیقی ارتباط مستقیمی با بهبود مهارت استدلال ریاضی نیز دارد. آموختن موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا ضریب هوشی آن‌ها افزایش پیدا کند و استدلال ریاضی آن‌ها بهتر شود.

مطالعات علمی نشان می‌دهد که نواختن یک ساز موسیقی عملکرد مغز را بهبود می‌دهد و این مطالعات با اسکن MRI نیز ثابت شده است. شما می‌توانید هر هفته در یک مدت زمان مشخص، کودکان را برای آموزش سازهای مختلف تشویق کنید. البته این روش تنها راه افزایش ضریب هوشی نیست و شما می‌توانید از راه‌های دیگر نیز استفاده کنید. شاید بسیاری از والدین امکان فراهم کردن چنین امکانی را ندارد اما نگران نباشید راه‌های دیگر نیز برای افزایش ضریب هوشی فرزندان شما وجود دارد.

.

۲) فعالیت‌های ورزشی

فعالیت‌های ورزشی نیز نقش بسیار زیادی در افزایش ضریب هوشی کودکان دارند. فعالیت‌های بدنی یا فعالیت‌های ورزشی موجب افزایش فعالیت مغز می‌شوند. فعالیت‌های ورزشی همراه با افزایش ترشح اندورفین هستند و اندورفین عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. بنابراین از کودکان خود بخواهید ورزش کنند. زمانی که کودکان زیر ۷ سال، فعالیت‌های ورزشی مناسب با سن خود را انجام می‌دهند ضریب هوشی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

.

۳) محاسبات ریاضی

یکی از راه‌هایی که بسیار ساده است و همه والدین می‌توانند در خانه آن را انجام دهند، محاسبات ریاضی است. محاسبات ریاضی، ضریب هوشی کودکان و عملکرد مغز  را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین ضریب هوشی کودکان با این روش افزایش پیدا می‌کند.

شما می‌توانید در خانه یا هر مکان دیگری هر روز ۱۰ دقیقه با کودکان محاسبات ریاضی انجام دهید. به طور تصادفی از آن‌ها حاصل جمع اعدادی مانند ۲+۳ یا ۸-۶ و … بپرسید. البته به این نکته توجه داشته باشید که این محاسبات را با توجه به سن کودکان انجام دهید. زمانی که آن‌ها محاسبات ریاضی را در سنین کودکی یاد می‌گیرند نه تنها ضریب هوشی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند بلکه مهارت‌های ریاضی آن‌ها در سنین نوجوانی نیز بیشتر می‌شود.

.

۴) تنفس عمیق

شاید باور این موضوع برای والدین سخت باشد اما یکی از بهترین راه‌های افزایش ضریب هوشی کودکان، تنفس عمیق است. تنفس عمیق از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته است. تنفس عمیق، هسته اصلی مراقبه است و به پاک کردن افکار کمک می‌کند. اگر یک تنفس عمیق داشته باشید استرس کاهش و تمرکز افزایش پیدا می‌کند. طبق مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شده است پس از ۸ هفته مدیتیشن، اسکن مغز تاثیرات شگفت‌انگیزی را نشان داده است. بنابراین هر روز به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با فرزندان خود تنفس درست را تمرین کنید تا تفاوت را در ضریب هوشی آن‌ها بهتر متوجه شوید.

.

۵) افزایش ضریب هوشی کودکان با بازی‌های فکری

کودکان در دنیای امروزی با بازی‌های لپ تاپ و موبایل سرگرم می‌شوند و معمولا چشم خود را از لپ تاپ دور نمی‌کنند. اما بهتر است برای افزایش ضریب هوشی کودکان با آن‌ها بازی‌های فکری انجام دهید. بازی‌های فکری به شدت عملکرد مغز و ضریب هوشی را افزایش می‌دهند. اگر کودکان دوست دارند با تلفن همراه بازی کنند، شما می‌توانید برای آن‌ها بازی‌های فکری نصب کنید و آن‌ها را به این بازی‌ها علاقمند کنید. همان طور که مطالعه می‌کنید اکثر این روش‌ها بسیار ساده هستند و شما به راحتی می‌توانید با این روش‌ها ضریب هوشی فرزندان خود را افزایش دهید. بهتر است برای نصب این بازی‌های فکری هر چه سریع‌تر به Google Play یا Apple’s App Store مراجعه کنید.

.

۶) غذای سالم و مغذی

اکثر راه‌هایی که در این مطلب برای شما بیان می‌کنیم با توجه به مطالعات زیاد ثابت شده‌اند. اما یک نکته را فراموش نکنید اگر می‌خواهید نتیجه بهتری نیز داشته باشید باید به غذای کودک نیز توجه داشته باشید. بسیاری از متخصصان معتقدند که خوردن غذای سالم و نوشیدن شیر، نقش بسیار زیادی در افزایش بهبود ضریب هوشی کودکان در سنین پایین دارد. بنابراین به تغذیه کودکان خود نیز توجه کافی داشته باشید.

.

۷) تشویق کردن

کودکان به رفتارهای والدین خود بسیار حساس هستند. آن‌ها تمامی رفتارهای والدین خود را زیر نظر دارند و آن‌ها را الگو قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای تقویت ضریب هوشی می‌توانید انجام دهید تشویق کردن کودکان است. بله شما به راحتی می‌توانید با تشویق کردن کودکان، آن‌ها را خوشحال کنید. زمانی که آن‌ها کاری را درست انجام می‌دهند باید آن‌ها را تشویق کنید تا کودکان در مورد کار درست خود آگاه باشند. این موضوع بسیار ساده نیز می‌تواند ضریب هوشی آن‌ها را افزایش دهد.

.

۸) ایجاد چالش‌های ذهنی

شاید بسیاری از والدین نمی‌دانستند که با چنین روش‌های آسانی می‌توانند ضریب هوشی کودکان را افزایش دهند. یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید ضریب هوشی را افزایش دهید، انجام چالش‌های ذهنی است. این بدین معنی است که شما حافظه کودکان را به چالش بکشید. این چالش کشیدن می‌تواند شامل بازی باشد یا حتی شامل سوالات بسیار آسان. شما می‌توانید از آن‌ها بپرسید در مهدکودک چه چیزهایی یاد گرفته‌اند. اصلا به هیچ عنوان اجازه ندهید آن‌ها صحبت را با نمی‌دانم یا چیزی نیست به پایان برسانند. والدین باید از بچه‌ها بخواهند که توضیحاتی در مورد روز خود به آن‌ها ارائه دهند. این موضوع موجب می‌شود که حافظه و ذهن کودک به چالش کشیده شود و ضریب هوشی آن‌ها افزایش پیدا کند.

.

۹) حل کردن مشکلات

والدین در هر شرایطی به فکر کودکان خود هستند. آن‌ها هر مشکل کودکان خود را حل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کودکان سختی را تحمل کنند. اما مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که باید اجازه دهید کودکان مشکلات خود را حل کنند. این موضوع موجب می‌شود که آن‌ها ذهن فعال‌تری داشته باشند. اگر می‌خواهید ضریب هوشی فرزندان شما بالا باشد باید به آن‌ها این فرصت را بدهید تا مشکلات را خودشان حل کنند.

.

۱۰) کتاب خواندن

یکی از کارهایی که موجب افزایش ضریب هوشی کودکان می‌شود، کتاب خواندن است. والدین باید همراه کودکان کتاب بخوانند. این موضوع موجب می‌شود مغز کودکان برای یادگیری تحریک شود. شما می‌توانید زمانی را برای آن‌ها در نظر بگیرید و همراه با آن‌ها کتاب بخوانید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، پرسیدن نظرات آن‌هاست. کودکان باید نظرات خود را در مورد کتابی که برایشان خوانده‌اید در اختیار شما قرار دهند.

.

۱۱) کم خوابی ممنوع

همه مواردی که در این مطلب برای افزایش ضریب هوشی کودکان معرفی می‌کنیم، بسیار اهمیت دارند. اما یکی از موارد پر اهمیت که حتما باید به آن دقت کنید، مشکل کم خوابی است. کودکانی که سن پایینی دارند باید خواب کافی داشته باشند. اگر می‌خواهید ضریب کودک شما افزایش یابد باید به خواب او دقت کنید. این جمله را همیشه به یاد داشته باشید ” کم خوابی ممنوع ”

.

۱۲) افزایش ضریب هوشی کودکان با حل معماهای مناسب

حل معماهای مناسب با سنین کودکان می‌تواند نقش مهمی در افزایش ضریب هوشی آن‌ها داشته باشد. شما باید از کودکان بخواهید به معماها پاسخ دهند و جواب آن‌ها را پیدا کنند. والدین با این روش‌ها نه تنها کودکان را سرگرم می‌کنند بلکه ذهن آن‌ها را فعال‌تر می‌نمایند. اگر می‌خواهید کودک باهوشی داشته باشید ذهن او را به چالش بکشید و با او معما حل کنید.

.

۱۳) یادگیری

کودکان ذهن فعالی دارند و یادگیری بر روی ذهن آن‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر می‌خواهید ضریب هوشی کودکان افزایش یابد آن‌ها را به یادگیری تشویق کنید. این یادگیری می‌تواند در مورد هر موضوعی باشد. موضوع مهم یادگیری و آموزش است. کودکان آماده آموزش و یادگیری هستند بنابراین از سنین کودکی آن‌ها را برای یادگیری تشویق کنید.

.

۱۴) بچه‌های شاد = بچه‌های موفق

همه مواردی که در این مطلب به شما توضیح دادیم موجب افزایش ضریب هوشی کودکان می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید سن کودکان است. این آموزش‌ها باید در سنین کودکی برای کودکان انجام شوند تا ذهن آن‌ها بهتر شکل بگیرد و برای یادگیری بهتر آماده شود. اگر می‌خواهید ضریب هوشی کودکان را افزایش دهید یک نکته مهم را فراموش نکنید. بچه‌های شاد و خوشحال بچه‌های موفق‌تری هستند. بنابراین فراموش نکنید که آن‌ها کودک هستند و باید کودکی خود را زندگی کنند.

.

نتیجه‌گیری

افزایش ضریب هوشی کودکان با استفاده از روش‌های بالا بسیار آسان است. اما لطفا در مورد تمامی مسائل کودکان با متخصصین این زمینه مشورت کنید تا بهترین کارها را برای کودکان خود انجام دهید. کودکان آینده کشور را می‌سازند بنابراین آن‌ها را بهتر آموزش دهیم و برای تمامی شرایط آماده کنیم.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

چگونه می توان ضریب هوشی کودکان را افزایش داد؟