چگونه می توان شکایت کودکان از مدرسه را مدیریت کرد؟

بدون شک تمامی افراد در زمان‌های خاص از شرایط محیط کار یا زندگی خود شکایت و گله کرده‌اند. این موضوع برای دانش‌آموزان نیز صدق می‌کند. در هر برهه‌ای از دوران تحصیل تقریبا هر کودک یا دانش‌آموزی از مدرسه شکایت کرده است. شکایت کودکان از مدرسه یک مسئله کاملا طبیعی است و در شرایط مختلف این شکایت به سراغ کودکان می‌آید. ممکن است آن‌ها از درس‌های مدرسه شکایت کنند، از رفتن به مدرسه ناامید شوند و صدها دلیل دیگر برای نرفتن به مدرسه بیان کنند.

.

با ۷ روش زیر شکایت کودکان از مدرسه را مدیریت کنید

 

۱) چرا باید به مدرسه بروم؟

یکی از رایج‌ترین شکایت کودکان از مدرسه این سوال است، چرا باید به مدرسه بروم؟ معمولا کودکان زمانی این سوال را می‌پرسند که از رفتن به مدرسه احساس فشار و استرس کنند. به عبارت دیگر کودکان در اوایل دوران مدرسه و اوایل دوران نوجوانی شروع به زیر سوال بردن همه چیز در زندگی خود می‌کنند. این موضوع بسیار طبیعی است که آن‌ها ارزش درس و مدرسه را ندانند و مدام از این موضوع شکایت کنند.

نحوه پاسخگویی به این سوال

اولین قدمی که باید در این شرایط بردارید، صحبت کردن با کودکان است. ار فرزند خود بپرسید که آیا در مدرسه مشکلی دارد؟ آیا موضوعی او را در مدرسه ناراحت کرده است؟ دلیل اینکه این سوال را از شما می‌پرسند چیست؟ اگر متوجه شوید که دانش‌آموز مشکلی در مدرسه دارد باید با توجه به مشکل به فکر پیدا کردن راهی برای حل مشکل باشید.

اگر کودک در جواب سوال‌ها اینگونه پاسخ دهد که مدرسه رفتن چه ارزشی دارد و چرا باید به مدرسه بروم باید به او در مورد ارزش درس خواندن و صاحب شغل شدن صحبت کنید. به کودک توضیح دهید که مدرسه جایی است که ‌افراد خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرند و مهارت‌هایی را آموزش می‌بینند که در آینده برای آن‌ها مفید است. شما می‌توانید با پاسخ‌هایی از این قبیل کودکان را راضی کنید که مدرسه رفتن در هر شرایطی به نفع آن‌هاست.

.

۲) مدرسه سخت است …. من نمی‌خواهم به مدرسه بروم

بدون شک تمامی والدین این جمله‌ را بارها از کودکان خود شنیده‌اند. این مورد نیز یکی از رایج‌ترین نوع شکایت کودکان از مدرسه است و یک جمله عادی بین کودکان محسوب می‌شود. معمولا زمانی کودکان این نوع شکایت را انجام می‌دهند که مهارت‌های لازم برای یادگیری در مدرسه را ندارند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که کودک در مدرسه نمی‌تواند مفاهیم را آموزش ببینند و برای همین از رفتن به مدرسه فرار می‌کند. این نوع شکایت نیز با مدیریت صحیح والدین می‌تواند حل شود.

چگونه در این شرایط به کودکان خود پاسخ دهیم؟

از کودک خود بپرسید که چرا مدرسه رفتن برای او سخت است. ممکن است شما متوجه شوید که او در یک موضوع یا درس دچار مشکل است و نمی‌تواند به تنهایی درس را یاد بگیرد. شما می‌توانید برای حل این مشکل با معلم کودک خود صحبت کنید یا همراه با کودک آن درس و مطلب را همراه او در خانه مرور کنید.

از طرفی دیگر ممکن است فرزند شما انجام کارهای چالش برانگیز را دوست نداشته باشد و همین موضوع موجب شکایت او از مدرسه می‌شود. به کودک خود بگویید که انجام کارهای چالش برانگیز به او مهارت‌های جدیدی یاد می‌دهد و او می‌تواند کارهای جدید یاد بگیرد. به او بگویید که کارهای سخت می‌توانند مهارت‌های او را تقویت کند و به این ترتیب علم و دانش او گسترش پیدا می‌کند.

.

۳) از تکلیف مدرسه بدم میاد!

این موضوع بسیار طبیعی است. تکالیف مدرسه در اکثر مواقع برای کودکان خسته کننده هستند. دلایل زیادی برای این شکایت کودکان وجود دارند. اگر می‌خواهید شکایت کودکان از مدرسه را متوجه شوید باید از آن‌ها سوال بپرسید و به عمق مسئله بروید. خب در مقابل این شرایط والدین باید چه کاری انجام دهند؟

چگونه به این شکایت کودکان از مدرسه پاسخ دهیم؟

جواب این سوال کاملا بستگی به شکایت و مشکل کودکان دارد:

◉ شاید کودکان ترجیح می‌دهند که تکالیف مدرسه را در یک زمان دیگر انجام دهند، زیرا آن‌ها در شرایط فعلی علاقه دارند کار دیگری انجام دهند. با توجه به شرایط و زمان اگر این امکان وجود داشته باشد به آن‌ها اجازه دهید کار مورد علاقه خود را انجام دهند. اگر زمان مناسب نباشد به آن‎‌ها توضیح دهید که باید همین حالا تکالیف خود را انجام دهند و سپس به سراغ کارهای مورد علاقه خود بروند.

◉ ممکن است کودکان به این کار مانند یک اجبار نگاه کنند و همین موضوع باعث شود که آن‌ها نخواهند تکالیف را انجام دهند. به کودکان توضیح دهید که انجام دادن تکالیف مدرسه به آن‌ها کمک می‌کند تا مفاهیم و مطالب را بهتر یاد بگیرند. کودکان باید متوجه شود که انجام تکالیف برای آن‌ها اجبار نیست، اما اگر آن‌ها تکالیف را انجام ندهند درس را به خوبی یاد نمی‌گیرند.

.

۴) حوصله من در مدرسه سر می‌رود!!

بسیاری از والدین زمانی‌که با این جمله مواجه می‌شوند فکر می‌کنند که مطالب مدرسه برای کودکان تکراری است یا کودکان درس‌ها را به خوبی متوجه می‌شوند. اما شما باید کمی عمیق‌تر به این مسئله توجه کنید. این موضوع می‌تواند عدم مهارت کودکان را در یاد گرفتن نشان بدهد. شما چه زمانی از صحبت طرف مقابل خسته می‌شوید؟ زمانی که نمی‌دانید او از چه موضوعی صحبت می‌کند یا زمانی که اصلا به حرف‌های او گوش نمی‌دهید. این موضوع برای کودکان نیز کاملا صدق می‌کند. زمانی‌که  کودکان درس را متوجه نمی‌شوند یا اصلا به درس گوش نمی‌دهند، درس برای آن‌ها خسته کننده می‌شود.

البته ممکن است کودک شما سبک تدریس معلم را دوست نداشته باشد و نتواند درس را به خوبی یاد بگیرد. برخی از کودکان علاقه دارند فعالیت‌های ورزشی انجام دهند و بیشتر در کلاس ورزش حضور داشته باشند. در موارد دیگر نیز کودک علاقه ندارد در کلاس ریاضی، علوم و .. باشد. عوامل زیادی وجود دارند که موجب می‌شوند کودک در کلاس درس حوصله یادگیری نداشته باشد. خب در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم؟

در این شرایط چه کاری انجام دهیم؟

بسیاری از کودکان نمی‌توانند با سبک معلم جدید در پایه جدید ارتباط برقرار کنند. بنابراین آن‌ها در کلاس حوصلشان سر می‌رود. شما باید به کودکان خود توضیح دهید که معلم جدید با مهارت‌های جدید، مفاهیم را به آن‌ها آموزش می‌دهد. کودکان باید یاد بگیرند در هر پایه و در هر شرایطی مهارت‌های تازه‌ای یاد خواهند گرفت.

برخی از کودکان مشکل یادگیری دارند. آن‌ها نمی‌توانند در کلاس درس مفاهیم را متوجه شوند یا حواس پرتی اجازه نمی‌دهد مطالب را یاد بگیرند. شما باید با معلم کودک خود صحبت کنید و مشکل را با او در میان بگذارید. اگر مشکل کودک شما حواس پرتی است، معلم با روش‌های خاص خود او را در کلاس مشغول نگه می‌دارد. اما اگر مشکل یادگیری وجود داشته باشد، شما می‌توانید در محیط خانه نیز مفاهیم و مطالب را بیشتر برای او توضیح دهید.

.

۵) چرا نمی‌توانم در خانه درس بخوانم؟

کودکان نسل امروزی علاقه‌ای به آموزش‌های سنتی ندارند. آن‌ها علاقه دارند با روش‌های جدید و با استفاده از اینترنت و موبایل درس‌ها را یاد بگیرند. این موضوع ممکن است که آن‌ها به شما بگویند که می‌خواهند به صورت آنلاین و مجازی درس‌ها را یاد بگیرند. شما در این شرایط چه کاری انجام می‌دهید؟

چگونه به این شکایت کودکان از مدرسه پاسخ دهیم؟

والدین باید به کودکان توضیح دهند که آموزش آنلاین و مجازی برای یادگیری بیشتر استفاده می‌شود. کودکان باید بدانند که آموزش آنلاین فقط در شرایط خاص امکان‌پذیر است. اگر آن‌ها در محیط خانه درس بخوانند دیگر نمی‌توانند با دوستان خود در مدرسه بازی کنند. آن‌ها نمی‌توانند با دوستان خود کارها و فعالیت‌های گروهی کنند. شما باید این نکات را به خوبی برای کودکان روش کنید تا آن‌ها متوجه این موضوع شوند. کودکان باید از آموزش‌های مجازی و آنلاین برای یادگیری بیشتر استفاده کنند.

.

۶) من دوست ندارم صبح زود بیدار شم …

اکثر کودکان و دانش‌آموزان از اینکه صبح زود از خواب بیدار شوند و به مدرسه بروند شاکی هستند. این مورد یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین شکایت کودکان از مدرسه است که به احتمال زیاد همه ما این شرایط را تجربه کردیم. بسیاری از کودکان شب سر موقع نمی‌خوابند و خواب ناکافی موجب می‌شود که آن‌ها نتوانند صبح از خواب بیدار شوند.

راه حل برای این مشکل:

کودکان باید در ساعات مشخصی به رختخواب بروند و بخوابند. شما باید از این موضوع مطمئن باشید که کودکان خواب کافی دارند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید دور کردن وسایل الکترونیکی قبل از خواب است. کودکان نباید قبل از خواب با وسایل الکترونیکی یا فضای مجازی ارتباط داشته باشند.

.

۷) دوستانم من را اذیت می‌کنند!

یکی دیگر از شکایت‌های کودکان از مدرسه مربوط به رفتار سایر کودکان با آن‌هاست. آن‌ها دوست ندارند به مدرسه بروند زیرا کودکان دیگر او را اذیت می‌کنند. شما باید با کودکان خود صحبت کنید و از موضوع به طور کامل و دقیق مطلع شوید.

چگونه این مشکل را حل کنم؟

این مشکل می‌تواند دو جنبه داشته باشد. جنبه اول مربوط به مهارت‌های اجتماعی کودکان می‌شود. ممکن است کودکان نتوانند به خوبی با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. جنبه دوم نیز در شرایطی رخ می‌دهد که کودکان دیگر واقعا کودک شما را اذیت می‌کنند. در چنین شرایطی حتما باید به مدرسه مراجعه کنید و موضوع را به اطلاع مدیر مدرسه برسانید.

.

شکایت کودکان از مدرسه: نشانه‌ها را جدی بگیرید

شکایت کودکان از مدرسه یک موضوع کاملا طبیعی است و کودکان در طول دوران تحصیلی این شکایت‌ها را انجام می‌دهند. اما والدین باید دلیل شکایت کودکان را بدانند و برای حل مشکلات آن‌ها به فکر راه‌حل‌ باشند. شاید کودکان تنها به اندکی راهنمایی نیاز دارند و مشکلات آن‌ها با صحبت کردن شما حل شود.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

چگونه می توان شکایت کودکان از مدرسه را مدیریت کرد؟