چگونه به افزایش مهارت نوشتن در کودکان کمک کنیم؟

دانش‌آموزان در دوران ابتدایی مهارت‌های زیادی را آموزش می‌بینند. این مهارت‌ها می‌توانند در حوزه تحصیل یا زندگی باشند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که کودکان در دوران ابتدایی و قبل از ورود به مدرسه باید آن را یاد بگیرند، مهارت نوشتن است. مهارت نوشتن در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و والدین باید به این مهارت توجه زیادی داشته باشند. بسیاری از کودکان اهل نوشتن نیستند و فقط این کار را برای تکالیف مدرسه انجام می‌دهند. اما به جز تکالیف مدرسه، کودکان باید مهارت‌های نوشتاری بالایی داشته باشند.

.

۶ روش برای تقویت مهارت نوشتن در کودکان

 

۱) مهارت نوشتن را قبل از مدرسه آموزش دهید

بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که مهارت نوشتن و خواندن کودکان با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند. زمانی‌که کودکان قبل از ورود به مدرسه شروع به نوشتن و یادگیری کلمات می‌کنند، مهارت خواندن آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. والدین باید مهارت نوشتن را قبل از مدرسه آموزش دهند تا در کنار آن مهارت خواندن کودکان نیز تقویت شود. به عنوان مثال به کودکان اجازه دهید که شروع به نوشتن کلمات کنند. حروف الفبا را به آن‌ها آموزش دهید و در محیط خانه از آن‌ها بخواهید کلمات خاصی را بنویسند. این موضوع موجب می‌شود که کودکان در دوران ابتدایی مهارت مناسبی در خواندن و نوشتن داشته باشند.

.

۲) به نوشتن کلمات جدید دقت کنید

اگر می‌خواهید مهارت نوشتن در کودکان را تقویت کنید قبل از شروع مدرسه، کلمات جدید را به آن‌ها آموزش دهید. بازی و فعالیت‌های انجام دهید که در آن‌ها از کلمات استفاده می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود که دامنه کلماتی کودکان افزایش پیدا کند. بازی‌هایی که مربوط به کلمات و پیدا کردن کلمات هستند می‌توانند موجب تقویت مهارت نوشتن در کودکان شوند. یکی دیگر از کارهایی که والدین برای افزایش مهارت نوشتن در کودکان می‌توانند انجام دهند، دادن تکالیف به آن‌‌هاست. بررسی تکالیف کودکان و پیدا کردن اشتباهات املایی می‌تواند به آن‌ها کمک کند مهارت نوشتن خود را تقویت کنند.

زمانی‌که دانش‌آموزان تکالیف درس فارسی یا املای خود را انجام می‌دهند به آن‌ها کمک کنید. والدین باید به کودکان آموزش دهند که انشا یا املای خود را ابتدا به صورت پیش نویس یادداشت کنند و سپس والدین غلط‌های املایی کودکان را پیدا کنند. اگر می‌خواهید مهارت نوشتن در کودکان افزایش پیدا کند به علائم نگارشی و استفاده آن‌ها توجه زیادی داشته باشید.

.

۳) وسایل و فرصت‌های نوشتن را برای آن‌ها فراهم کنید

کودکان در دوران ابتدایی به مدادهای رنگی و خودکارها علاقه بسیار زیادی دارند. والدین باید ابزارها و وسایل نوشتن را برای کودکان فراهم کنند. والدین می‌توانند برای تقویت مهارت نوشتن در کودکان، کاغذهای رنگی برای آن‌ها تهیه کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که والدین برای تقویت مهارت نوشتن در کودکان می‌توانند انجام دهند، ایجاد فرصت‌های نوشتن است. شما می‌توانید از کودکان بخواهید تا برای شما نامه بنویسند. در مثالی دیگر از کودکان بخواهید یک نامه تشکر برای یکی از اعضای خانواده یادداشت کنند. شما می‌توانید پس از نوشتن، نامه کودکان را از نظر املایی بررسی کنید و نکات مربوط را به آن‌ها آموزش دهید.

.

۴) کودکان را به خواندن تشویق کنید

کودکانی که به خواندن علاقه دارند مهارت بالایی نیز در نوشتن دارند. همان طور که در قسمت اول به آن اشاره کردیم مهارت نوشتن و مهارت خواندن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. بنابراین برای تقویت مهارت نوشتن در کودکان، آن‌ها را به خواندن تشویق کنید. زمانی‌که کودکان کتاب می‌خوانند در معرض کلمات و واژگان جدید قرار می‌گیرند و کلمات بیشتری یاد می‌گیرند.

.

۵) همراه با کودکان بنویسید

کودکان قبل از شروع مدرسه هیچ ایده‌ای نسبت به درس  و تکالیف ندارند. شاید این موضوع برای آن‌ها ترسناک باشد که به تنهایی تکالیف را انجام دهند یا موضوع جدیدی را یاد بگیرند. اگر می‌خواهید مهارت نوشتن در کودکان را تقویت کنید، همراه با آن‌ها شروع به نوشتن کنید. به عنوان مثال همراه با آن‌ها بازی اسمی انجام دهید. از آن‌ها بخواهید اسم حیوانی را بنویسند که با حرف (س) شروع می‌شود. شما نیز باید همزمان با آن‌ها شروع به نوشتن کنید. در مثالی دیگر از آن‌ها بخواهید به شما کمک کنند یک نامه بنویسید. اجازه دهید کودکان همراه با شما مفاهیم را آموزش ببینند.

.

۶) نوشتن پیش نویس را به کودکان آموزش دهید

یکی از کارهایی که در دوران ابتدایی می‌تواند مهارت نوشتن در کودکان را افزایش دهد، استفاده از پیش نویس است. نوشتن تکالیف و حل مسائل در پیش نویس به کودکان کمک می‌کند تا عبارات و مسائل را چندین بار مرور کنند و در نهایت آن را بر روی دفتر خود بنویسند. این موضوع موجب می‌شود که کودکان در سال‌های آینده نوشته‌های طولانی‌تر را به آسانی یادداشت کنند.

.

سخن آخر در مورد مهارت نوشتن در ابتدایی

کودکان در دوران ابتدایی مهارت‌های زیادی را یاد می‌گیرند و از سنین پایین برای مراحل بعدی زندگی آماده می‌شوند. یکی از این مهارت‌ها که باید در سنین پایین به کودکان آموزش داده شود، مهارت نوشتن است. والدین می‌توانند با روش‌هایی که در این مطلب معرفی شد مهارت نوشتن در کودکان را تقویت کنند و از سنین پایین مهارت‌های نوشتاری را به آن‌ها آموزش دهند.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

چگونه به افزایش مهارت نوشتن در کودکان کمک کنیم؟