آموزش لباس پوشیدن و دراوردن آن به کودک

پوشیدن لباس‌ها و درآوردن آنها از جمله سرگرمی‌های لذت‌بخش کودکان نوپاست که مواردی را لازم است در مورد آن بدانیم. اول از همه، یادتان باشد که فرزندتان این کار را برای کلافه کردن شما نمی‌کند. پس با ایجاد فرصت‌های بیشتر برای موفقیت در این زمینه، به فرزندتان کمک کنید.

همچنین لباس پوشیدن و لخت شدن، فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند تا او بتواند روی هماهنگی انگشت‌ها و دستان خود کار کند. اما چطور این مهارت ظریف را در کودکان تشویق کنیم؟

.

همراهی کودک در رشد مهارت پوشیدن و درآوردن لباس‌

برخی از راهنمایی‌های زیر ممکن است شرایط مناسب و شیرینی را در رشد این مهارت برای کودک شما فراهم کند:

◉ به او پوشاکی برای پوشاندن به عروسکش بدهید، اما نه لزوماً لباس‌های کوچک خود عروسک‌ها را که خیلی ظریف هستند و می‌تواند کودک را کلافه کند یا ناتوانی‌اش در پوشاندن آنها به عروسکش او را به گریه بیندازد. برای کودک، پوشاندن کلاه‌ و مانتوها به عروسکش بیشتر قابل مدیریت است.

◉ بعضی از عروسک‌ها خودشان لباس‌هایی مخصوص و راحت برای تشویق این مهارت دارند، اما هزینه کردن برای این خرید را شما مشخص می‌کنید.

◉ یک سبد پر از لباس‌هایی مثل کت‌ها و کفش‌های قدیمی تمیز و شسته‌شدهٔ بدون پاشنه، روسری‌های قدیمی و تعداد زیادی کلاه تهیه کنید، تا کودک با آنها تمرین کند؛ مطمئناً از این کار خوشحال می‌شود!

◉ هنگام لباس پوشیدن برای بیرون رفتن و برای کم کردن کشمکش‌ها بهتر است بدانید کودک نوپای شما در پوشیدن شلوار یا دامن‌هایی با کمر کش‌دار، بالاتنه‌های بدون دکمه و کفش‌های چسبی راحت‌تر است.

◉ در آخر هم یادتان باشد که موارد سخت‌تر، مثل آموزش بستن لباس‌های دکمه‌دار یا دکمه‌های فشاری را یکی‌یکی به او معرفی کنید.

◉ در آموزش بستن زیپ نیز مراقب آسیب ندیدن دست‌های کوچکش باشید و برای یاد دادن آن عجله نکنید.

.

نکاتی برای کمک به کودک در پوشیدن لباس

اگر می توانید مثبت بین باشید و حمایت کنید، کودک شما احتمالاً بیشتر همکاری می کند.از کودک خود هنگام لباس پوشیدن تعریف و تمجید کنید، حتی اگر کودک شما شلوارهای خود را به عقب انداخته باشد! در اینجا چند نکته کاربردی برای کمک به شما آورده شده است.

.

وقت گذاشتن

برای لباس پوشیدن زمان واقعی بگذارید. اگر اغلب صبح عجله دارید، شب قبل با کودک خود لباس انتخاب کنید. وقتی عجله دارید ، به فرزندتان اجازه دهید کارهای ساده را انجام دهد و در انجام کارهای دشوار به او کمک کنید. لباس پوشیدن را تمرین کنید وقتی که شما و فرزندتان عجله ندارید یا خسته نیستید.

.

انتخاب لباس مناسب

اجازه دهید فرزند کوچکتر شما یکی از دو گزینه را انتخاب کند، مانند دو تی شرت. کودکان بزرگتر یا بزرگتر ممکن است بتوانند لباس خود را انتخاب کنند. در مورد شرایط آب و هوایی که شما و فرزندتان لباس انتخاب می کنید صحبت کنید. از کودک خود سوال کنید آیا هوا گرم یا سرد، بارانی یا آفتابی است.به کودک خود تفاوت بین لباس های کثیف و تمیز را بیاموزید، بعنوان مثال، لباس های کثیف در سبد لباسشویی قرار می گیرند. وقتی دوباره به کشو برمی گردند می توانید دوباره آنها را بپوشید. می توانید از برخی دستورالعمل های ساده مانند پوشیدن لباس زیر و جوراب تمیز هر روز استفاده کنید.

.

آسان تر کردن

از کودک خود بخواهید لباس پوشیدن بنشیند. نشستن روی زمین ممکن است برای بعضی از کودکان از نشستن روی صندلی یا تخت راحت تر باشد. لباس هایی را در کشوها و کمدهایی نگهداری کنید که کودک شما به راحتی به آنها برسد. کشوهای لباس را با یک تصویر یا کلمه برای توصیف لباسی که در کشو است برچسب بزنید. لباسی تهیه کنیدکه سرنخ مشخصی از جلو و عقب داشته باشد به عنوان مثال، یک تصویر در جلو و یک برچسب در پشت. ابتدا لباس پوشیدن را آموزش دهید، این راحت تر از لباس پوشاندن است. اینکه خود کودک بتواند لباس خود را در بیاورید، اعتماد به نفس کودک شما را افزایش می دهد.

.

توسعه مهارت برای لباس پوشیدن

در اینجا یک راهنمای دقیق برای مهارت لباس پوشیدن در سنین مختلف وجود دارد. به خاطر داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و با سرعت های مختلف مهارت هایی در او رشد می کند.

در یک سالگی کودکان معمولاً می توانند

بازوها را برای آستین بیرون نگه دارید و پاها را برای کفش بالا بگذارند بازوها را از طریق آستین و پاها را از طریق شلواربیرون بکشید جوراب و کفش را بیرون بیاورید.

در دو سالگی کودکان معمولاً می توانند

کتهای بدون بند را دربیاورند، هنگام باز شدن بندها کفش ها را در بیاورید در در آوردن شلوار کمک کنید، علامت را در تی شرت پیدا کنید.

در 2½ سالگی کودکان معمولاً می توانند

شلوار کمر الاستیک را پایین بکشید، سعی کنید جوراب را بپوشانید، پیراهن های دکمه دار را بپوشانید دکمه های بزرگ را باز کنید.

در سه سالگی کودکان معمولاً می توانند

با کمک تی شرت می پوشند و می توانند کفش های بدون بند را بپوشند ولی شاید جفت کفش ها را عکس بپوشند، خودشان شلوار را پایین بکشند بدون کمک تی شرت را در بیاورید

در چهار سالگی کودکان معمولاً می توانند

خودشان تی شرت را در بیاورند
کفش یا کمربند را بپوشند
زیپ های کت را بهم متصل کنید و آنها را بالا ببرید
جوراب را به روش درست بپوشید
جلو و پشت لباس را بشناسید.

در 4½ سالگی کودکان معمولاً می توانند

وارد شلوار شوند و آنها را بالا بکشید

در پنج سالگی کودکان معمولاً می توانند:

بدون کمک یا نظارت شما لباس بپوشند، هر بار تی شرت یا جامپر به روش درست بپوشید.

.
منابع :

.https://madarsho.com
.https://saednews.com

آموزش لباس پوشیدن و دراوردن آن به کودک