انواع هوش در روانشناسی

به عقیده “گاردنر” هر کودکی در هنگام تولد 8 نوع هوش نهفته دارد و این امکان وجود دارد که در طول زندگی هر یک از آنها از حالت پتانسیل خارج شده و به وهله عمل برسد. متاسفانه بیشتر ما آن دسته از هوش‌هایمان را تقویم می‌کنیم که پرورش دادنشان ساده تر است و محدودیت‌های خودمان را نیز در پرورش هوش فرزندمان در نظر می‌گیریم.

معمولاً در مدارس ارجحیت بر شکوفا کردن هوش زبانی و منطقی یا ریاضی کودکان است و باقی‌ هوش‌‌ها از جمله هوش موسیقی، هوش‌بدنی یا تعادلی، هوش فضایی یا تصویری، هوش طبیعت، هوش درون فردی و بین فردی نادیده گرفته می‌شود. برای دریافتن راههای باهوش شدن کودک ابتدا لازم است انواع هوش را بشناسید.

هوش زبانی، یکی از انواع هوش انسان، هوش زبانی است که یعنی داشتن توانایی شناخت دستورات زبانی! کودکانی که در این زمینه توانایی‌ بالایی دارند سریع‌تر به حرف می‌آیند و کتاب خواندن و داستان شنیدن را دوست دارند و اهل بازی با کلمات‌ هستند.

هوش منطقی یا ریاضی، حساب‌ کردن و اثبات موارد مختلف از جمله توانایی‌های این افراد است. کودکانی که این هوش در آنها شکوفاتر است زیاد سوال می‌پرسند و به دنبال دلایل هر موضوع می‌گردند.

هوش بصری، تخیل در این کودکان قوی است و جهان را از 3 بعد می‌بینند. مهندسان، نقاش‌‌ها، کارگردانان سینما… همگی این هوش را در خود پرورش داده‌اند. کودکانی که این هوش را دارند علاقه زیادی به نقاشی داشته و رنگ‌‌ها و اشکال آنها را به خود جلب می‌کنند. همچنین مرتب کردن اشیا در فضا و بازی‌هایی نظیر پازل مورد علاقه آنهاست.

هوش موسیقی، کودکانی که از این هوش بهره بیشتری دارند به موسیقی و صداها علاقه دارند به راحتی شعرها را حفظ می‌کنند و اهل رقصند. حتی احساساتشان را با موسیقی بیان می‌کنند.

هوش بدنی تعادلی، افراد دارای این هوش حرکت‌های ظریف و متعادلی دارند. از لمس اشیا و انجام حرکت‌های ورزشی لذت می‌برند.

هوش بین‌فردی، افراد دارای این هوش به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. سیاستمداران، مشاوران، آموزگاران و فروشندگان این هوش را به خوبی در خود پرورش داده‌اند. کودکانی که دوستان زیادی دارند، به راحتی در جمع افراد وارد می‌شوند و بازی‌های گروهی را می‌پسندند یا اهل تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای هستند این هوش در آنها شکوفا شده است.

هوش درون فردی، افراد دارای این هوش طبیعت را در تمام ابعاد می‌بینند و اشکال و ساختارهای موجود در آنها را طبقه‌بندی می‌کنند. کودکانی که علاقه زیادی به بیرون رفتن از خانه دارند و اهل گشت و گذارند، این هوش در آنها شکوفا شده است.

کودکانی که تمام این 8 هوش را با هم پرورش ندهند، دچار شکست‌های تحصیلی می‌شوند. البته واضح است که برخی افراد در برخی از انواع هوش کندتر پیش می‌روند، اما به هر حال این وظیفه والدین است که از همان کودکی از انواع هوش آگاهی داشته و با سوال‌هایی که می‌پرسند یا تمرین‌هایی که به فرزندشان می‌دهند سعی کنند تمام انواع هوش را در یک سطح در کودکشان شکوفا کرده و پرورش دهند.

.

از کجا بفهمم کودکم در کدام نوع از هوش قوی‌تر است؟

بی‌جهت به دنبال تست های هوش گوناگون اینترنت نروید. زیرا بهترین روش، مشاهده اعمال کودک در خانه است. هر کودکی علاقه خاصی به انجام برخی کارها از خود نشان می‌دهد و در انجام برخی امور بی علاقه است. وقتی متوجه علایق او شدید از علایق او کمک بگیرید و نظرش را به باقی امور هم جلب کنید. به عنوان مثال اگر کودکی هوش بدنی تعادلی خوبی دارد، پازلی از حروف الفبا در اختیارش بگذارید تا به این ترتیب هوش زبانی‌اش تقویت شود یا اگر هوش موسیقی کودکی خوب است روزهای هفته را با شعر به او بیاموزانید. یادگیری و تقویت تمام هوش‌ها با کمک هم باعث پرورش خلاقیت در کودک شده و در نهایت باعث آفرینش فردی مانند انیشتین می‌شود که نه‌ تنها هوش ریاضی فوق‌العاده‌ای داشت، بلکه هوش بصری و تخیل او نیز بالا بود و علاقه فراوانی هم به نواختن ویالن داشت.

.
منابع :

.https://niniplus.com

انواع هوش در روانشناسی