بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان

یکی از مواردی که به کمک آن می‌توانیم خلاقیت کودکان را افزایش دهیم، انجام بازی‌های خلاقانه است. بازی‌ها نه تنها وسیله‌ای برای فراهم کردن اوقات خوش هستند، بلکه یکی از راه‌های مهم یادگیری کودکان محسوب می‌شوند. در این قسمت چند بازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند در افزایش خلاقیت کودک موثر باشند.

.

کاردستی؛

منظور از کاردستی، تمام کارهایی هست که با استفاده از دست و به وسیله‌ موادی که در خانه وجود دارد، ساخته می‌شود. برای درست کردن کاردستی خلاقانه حتما نباید وسایل خاص یا گرانی خریداری کرد یا کلاس و مهارت خاصی آموزش دید. کافی است با وسایل دوریختنی یا بدون استفاده مثل رول دستمال یا جعبه کفش و کمی خلاقیت یک وسیله جدید ابداع کرد.

ساختن یک وسیله، رنگ کردن و آماده کردن آن باعث افزایش خلاقیت در کودکان شده و باعث لذت آن‌ها می‌شود. کار کردن با دست‌ها و استفاده از قدرت تخیل ذهن می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای داشته باشد. حتی تعمیر کردن یک وسیله‌ خراب نیز همین تاثیرات مثبت را دارد.

.

اجرای تئاتر خانگی

آماده کردن یک تئاتر خانگی یا نمایش عروسکی یکی از کارهای خلاقانه‌ای است که باعث افزایش خلاقیت در کودکان می‌شود. برای تدارک یک تئاتر آبرومندانه ابتدا باید یک نمایشنامه تهیه کرد. داستان تئاتر می‌تواند ساخته‌ ذهن کودکان یا از روی کتاب مورد علاقه ‌آن‌ها باشد. پوشیدن لباس‌های مختلف و تغییر قیافه می‌تواند برای کودکان جذاب و هیجان انگیز باشد. دست کودکان را در انتخاب لباس مبدل باز بگذارید تا با خلاقیت لباس شخصیت خود را آماده کنند.

برای تئاتر عروسکی نیز کافی است چند جوراب کهنه را با خلاقیت آماده کنید و جزئیاتی برای زیبا کردن آن‌ها اضافه کنید. از عروسک‌ها نیز می‌توانید کمک بگیرید. با بند رخت و یک پارچه نیز فضای مناسبی برای پنهان شدن درست کنید. حالا کودک می‌تواند مسئولیت گرداندن عروسک‌ها را برعهده بگیرد و به جای هر شخصیت صحبت و بازی کند.

داستان‌های تئاتر می‌توانند ترا‌ژدی یا طنز باشند. از بقیه اعضای خانواده نیز خواهش کنید تا به عنوان تماشاگر حضور داشته باشند. این بازی تاثیر مستقیمی با رشد و افزایش خلاقیت در کودکان دارد.

.

بازی کارآگاه یا دانشمند کنجکاو

همان طور که گفتیم بازی‌ها علاوه بر افزایش خلاقیت کودکان، آموزنده نیز هستند که می‌توانید نکات مهم و درسی را به کودکانتان آموزش دهید. اگر کودک شما هنگام یادگیری درس بازیگوش است، انجام این بازی توصیه می‌شود.

حتما بچه‌ها با کارکترهای کنجکاو و باهوشی مثل کارآگاه گجت، شرلوک هلمز، تن‌تن یا هری پاتر آشنا هستند. وجه اشتراک این شخصیت‌های خیالی، خلاقیت آن‌ها در حل مسائل و کنجکاوی آن‌هاست. شما می‌توانید با بهره گرفتن از کاراکتر مورد علاقه فرزندتان این بازی را طراحی کنید.

از کودکتان بخواهید لباسی مثل این شخصیت‌ها تهیه کند و با داشتن وسایلی مثل ذره بین یا میکروسکوپ آن‌ها را تشویق به پیدا کردن حقایق کنید. از آن‌ها بخواهید بیرون بروند و هر چیزی نظرشان را جلب کرد، روی آن تحقیق کنند. برای مثال نوع برگ‌هایی که در خیابان وجود دارند یا سنگ‌هایی که پیدا می‌شوند. سپس به آن‌ها کمک کنید در اینترنت نوع برگ را جستجو کنند یا درباره‌ی انواع سنگ‌ها و نوع آن‌ها تحقیق کنند.

بچه‌ها می‌توانند اشیایی را که یافتند زیر ذره بین قرار دهند و با ماهیت آن آشنا شوند. این بازی خلاقیت کودکان را افزایش می‌دهد و هم زمان نکات ارزشمند و مفید به آن‌ها می‌آموزد.

.

تشکیل گروه موسیقی

برای افزایش خلاقیت کودکان از آن‌ها بخواهید لوازمی که قابلیت تولید صدا را دارند، یک جا جمع آوری کنند. این وسایل می‌توانند مثل قابلمه، ماهیتابه، قاشق یا چنگال باشند. پس از گردآوری وسایل، آهنگ مورد علاقه بچه‌ها را بگذارید و همراه با آن سازهای خود را بنوازید.

هر کی می‌تواند ساز خود را با صدای منحصر به فردش بسازد و با آهنگ همراهی کند. حتی می‌توانید یکی را هم به عنوان خواننده تعیین کنید. حالا شما هم یک گروه موسیقی دارید و هم خلاقیت کودکتان را افزایش دادید.

.

سخن پایانی

راه‌های افزایش خلاقیت کودکان بی‌شمار است که در این مقاله تنها به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. برای افزایش خلاقیت کودکان کافی است به یاد داشته باشیم که انجام بازی‌های خلاقانه و آزاد گذاشتن آن‌ها در خیال پردازی بسیار موثر است. اگر خودمان والدین خلاق باشیم، کودکان خلاقی نیز بزرگ خواهیم کرد. پس فراموش نکنیم با تمرکز روی خلاقیت خود، به افزایش آن در کودکمان نیز کمک کردیم. خلاقیت و اجبار نمی‌توانند در کنار هم باشند. خلاقیت با تفکر آزاد و رها پرورش می‌یابد. پس در فراهم کردن فضایی خلاقانه برای کودکانمان کوشا باشید. همیشه شنونده عقاید و تفکراتشان باشیم و از انتقاد دوری کنیم.

.
منابع :

.https://sabkezendegi.com

بازی‌هایی برای افزایش خلاقیت کودکان