روش های تشویق کودکان به فعالیت های خلاقانه

هیچ ایده ای بد نیست

کودکان سرشار از ایده هستند. اگر ایده های انها را مورد تمسخر قرارر دهیم و انها را دست کم بگیریم یا نسبت به انها بی اهمیت باشیم و انها را بی اعتبار کنیم مطمئنا بر روند رشد کودک تاثیر منفی خواهیم گذاشت. همچنین با این گونه واکنش ها کودک ترسو خواهد شد و از شکست خوردن خواهد ترسید . پس باید در برخورد با ایده های کودکان نقات قوت انها را تقوت کنیم و اجازه ندهیم سطح خلاقیت انها کاهش پیدا کند.

.

القابی مانند کودن وکم هوش به کوودک نسبت ندهید

خواه به صورت اگاهانه یا غیر آگاهانه کودکان این القاب را جدی می گیرند. و انها را برای تلاش در رسیدن به اهدافشان مایوس می کند.

.

خلاقیت را تمرین کنید

کسانی که ما در حال حاضر به عنوان افراد خلاق و نابغه از انها نام می بریم در حوزه فعالیت خود بسیار تلاشگر بوده اند . این افراد از ابتدا خلاق به دنیا نیامده اند بلکه با تمرین و تکرار و آزمون و خطا به آن دست پیدا کرده اند.

.

به کودکان آزادی و استقلال بدهید

زمانی که کودک مدیریت امور را به دست می گیرد و ازادی عمل در استفاده از ابزارها  را در زمان  کافی دارد می تواند تمام قدرت تخیل و توان جسمی خود را به کار گیرد و برای رسیدن به هدف خود تلاش کند. کودکان از دو سالگی علاقه دارند که به صورت مستقل به کارهای خود بپردازند و والدین با حمایت و ایجاد فضای امن باید این اجازه را به کودک بدهند.

.

به کودک اجازه دهید علائق خود را بیابند

به عنوان والدین کودک نباید آرزوها و علائق خود را به کودک تحمیل کنیم. بلکه باید کودک را در معرض طیف گسنرده و متنوعی از فعالیت ها قرار دهیم تا کودک خود به توانمندی و علاقه های خود پی ببرد و درمورد ادامه دادن هریک از انها تصمیم بگیرد.

.

کودکان را با خود همراه کنید

اگرچه برخی از فعالیت ها نیازمند این هستند تا کودکان در سنین بالاتر با انها درگیر شوند، اما حضور کودکان در برخی از محیط ها می تواند به کودکان در تصمیم گیری و تفکر خلاق کمک کند.

کودکان در ابتدا به دنبال تقلید هستند و اولین افرادی که کودکان از انها الگو برداری می کنند پدر و مادر هستند، به همین دلیل باید روش انجام کارها و دلیل ان را برای کودک توضیح دهید.

.

کودک را به رقص تشویق کنید

انجام رقص و گوش دادن به موسیقی های مهیج به ایجاد خلاقیت درکودکان کمک می کند.

.

فعالیت ها را ساده کنید

در انجام خلاقیت نیاز به منابع پیچیده و خاصی ندارید هرچه ابزاری که کودک برای ایجاد خلاقیت در دسترس دارد ساده تر باشد احتمال بخ کارگیری خلاقیت بیشتر می شود.

.

از تکنولوژی استفاده کنید

تکنولوژی و استفاده از برخی بازی های آنلاین برای کمک به خلاق شدن کودک بسیار موثر خواهد بود. البته والدین باید محدودیت های زمانی را نیز برای کودک اعمال کنند تا کودک دچار اعتیاد به بازی های آنلاین نشود. نقاشی های انلاین و یا ساخت موسیقی انلاین از جمله این موارد است.

.

به کودکان پاداش ندهید

مسلم است که مراقبین کودک برای تشویق کردن کودک در ازای فعالیت های او تمایل دارند به او پاداش بدهند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پاداش دادن به کودک در این مورد باعث محدود کردن افکار کودک و کاهش در خلاقیت کودک می شود. با این کار کودک تلاش می کند برای به دست اوردن جایزه تلاش کند و از این طریق انعطاف پذیری او کاهش میابد. بهترین کار در این مورد سوال پرسیدن از کودک است. از ان ها بخواهید روند انجام کار ها را برای شما توضیح دهند و احساسات خود را از این تجربه با شما در میان بگذارند. با این روش اشتیاق ان ها برای انجام فعالیت های بیشتر افزایش می یابد و حتی روش های جدیدی را در ذهن می پرورانند.

.
منابع :

.https://safirearamesh.com

روش های تشویق کودکان به فعالیت های خلاقانه