ورزش تیر و کمان و کودکان

یکی از نکات جالبی که در رابطه با ورزش کودکان وجود دارد میزان مهارت‌هایی است که از آن ورزش به دست می‌آورند. بنابراین کودکان برای این که بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند باید از ورزش‌های متناسب برای آن استفاده کرد.

با این حال قابلیت‌های زیادی برای برخی از ورزش‌ها وجود دارد که کودکان می‌توانند به کمک آن‌ها توانمندی‌های زیادی را به دست آورند. دلایل زیادی وجود دارد که کودکان باید از ورزش تیراندازی با کمان بهره ببرند و سودمندی بالایی برای آن‌ها وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند. با این حال بعد از فعالیت‌هایی که در مدرسه برای دانش آموزان وجود دارد بهره‌مندی از یک ورزش سالم و مناسب بسیار مهم و ارزشمند است. مزایای ورزش تیر و کمان برای ذهن کودکان فوق‌العاده است.

ورزشی که بتوان از آن برای بهتر شدن سلامت عمومی بدن استفاده کرد و از قابلیت‌هایی که برای آن وجود دارد به درستی استفاده کرد.

سطح اطمینان پذیری یکی از نکاتی است که باید برای کودکان به وجود آید و از دسته مهارت‌هایی است که در زندگی برای آن‌ها دارای درجه اهمیت بالایی است.

بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که مشخص می‌کند ورزش تیراندازی یکی از بهترین و عالی‌ترین ورزش‌ها برای کودکان به حساب می‌آید.

.

ایجاد هدفمندی بیشتر برای کودکان

یکی از مزیت‌هایی که برای ورزش تیراندازی با کمان در کودکان وجود دارد در رابطه با دانستن هدف و این که بتوانند برای آن برنامه ریزی داشته باشند به شدت مهم است.
با این حال چگونگی تعیین هدف برای رشد شخصیتی افراد به شدت مهم می‌باشد و این مطلب باید در زمان کودکی شکل بگیرد تا بتوان هدفمندی خوبی را از آن به دست آورد. بنابراین چگونگی تعیین اهداف برای کودکان یکی از مهارت‌هایی می‌باشد که برای زندگی روزمره آن‌ها بسیار مهم است و می‌تواند هدف گذاری را برای آن‌ها توسعه دهد.

یکی از اثرگذاری‌های مفیدی که از ورزش تیراندازی با کمان به دست می‌آید در رابطه با بهبود رفتار آن‌ها می‌باشد. در اصل هم در محیط‌های اجتماعی که کودکان در آن قرار می‌گیرند و هم این که در داخل از منزل به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند از قوانین پیروی کنند.

بنابراین ورزش تیراندازی با کمان نیز دارای قوانینی است که افراد برای بهره‌مندی از این ورزش باید طبق آن قوانین از آن بهره ببرند.
اگر از قوانین ورزش تیراندازی با کمان استفاده نکنند قادر به پرتاب کردن پیکان نیستند و این مطلب باعث می‌شود که پیروی از قوانین در کودکان به خوبی جا بیفتد و حتی از انجام دادن آن نیز در زندگی روزمره خود لذت می‌برند.

بنابراین این جنبه از شخصیت رفتاری کودکان تحت تاثیر ورزش تیر اندازی با کمان قرار داده می‌شود و شکل خوبی را از خود به جای می‌گذارد.

مهارت‌هایی که در زندگی برای کودکان مهم است در این ورزش به خوبی جای داده شده است که شامل:

  • مهارت ایجاد عزم بالا
  • مدیریت زمان
  • صبر و شکیبایی
  • تمرکز بالا
  • نظم
  • آرامش بیشتر و رهایی از استرس
  • قرارگیری در فضا باز
  • سلامت جسمانی
  • هماهنگی اعضای بدن مانند چشم و دست
  • ایجاد اطمینان بیشتر
  • هزینه کمتر نسبت به ورزش‌های دیگر

هزینه ورزش تیر و کمان در قبال نتایج خوبی که دارد ناچیز است، بنابراین تیراندازی با کمان به کودکان این نکته را یادآور می‌شود که بتوانند در زندگی خود نیز از قاطعیت بیشتری در تصمیم گیری‌ها و روند فعالیت‌هایی که روزانه انجام می‌دهند برخوردار باشند. تیراندازی را به کودکان خود یاد بدهید.

فواید تیراندازی با کمان بسیار زیاد است، مدیریت زمان نیز فاکتور دیگری است که برای ورزش تیراندازی با کمان وجود دارد و برای کودکان امروز ما بسیار مهم است. این که بتوانند زمان خود را صرف چه اموری کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

حتی برای کودکانی که صبر کمی دارند بهره بردن از ورزش تیراندازی با کمان می‌تواند گزینه خوبی باشد برای این که میزان صبر آن‌ها را افزایش دهد و آن‌ها را به صبوری کردن بیشتر تشویق کند.

یکی از دلایلی که میزان صبوری کودکان با کمک این ورزش افزایش می‌یابد به این خاطر است که در این ورزش باید زمانی را برای دقت کردن به نقطه موردنظر که همان هدف است بگذارند و این زمان باعث می‌شود که عجله‌ای در کار خود نداشته باشند و آن‌ها را صبور‌تر می‌کند.

بنابراین صبوری بیشتر برای کودکان منجر به ایجاد تمرکز و دقت و همین طور تفکر بالا برای آن‌ها می‌شود.

.

نکات ایمنی ورزش تیرو کمان

در طول تمرین و رقابت عضلات بدن باید بر سطح زیادی از فشار فایق آیند. گرم کردن، قسمت های مورد نیاز بدن را بوسیله فعالیت آماده میکند. گرم کردن مناسب احتمال آسیب دیدگی را کاهش داده و درطی مراحل اولیه رقابت می تواند بر روی سطح عملکرد، تاثیر به سزایی داشته باشد.

– فقط زمانی که شما در خط آتش هستید و اجازه تیراندازی به شما داده شده است، تیراندازی بنمائید.

– کمانی که تیرگذاری شده هست، فقط باید رو به سیبل مشخصی نشانه گیری شود. احیانا نباید کمان تیرگذاری شده را به سمت کسی نشانه گیری کرد، فرد می تواند به راحتی در اثر آسیب ناشی از رها شدن ناخواسته تیر به سمت اش بمیرد.

– تیر نباید مستقیم به هوا رها گردد، با این کار ممکن هست که تیر به شخص دیگری اصابت بکند.

– تجهیزات تیراندازی با کمان باید در مکان هایی مورد استفاده گردند که به تیراندازی اختصاص داده شده اند، نظیر زمین های تیراندازی با کمان در محیط های سر پوشیده یا باز.

– تیرهای خم شده یا ترک خورده، هرگز نباید مورد استفاده قرار گیرند.

– نباید شخصی در خط آتش!! جلوی کمانداری بایستد که آماده تیراندازی هست.

– وقتی فردی تیراندازی می کند، باید دیگران حواس شان برای خطر احتمالی! هوشیار باشد.

– در صورت وجود هر گونه شک و تردید، نباید تیراندازی کرد.

– همیشه باید به هنگام جستجوی تیرها، حداقل یک فردی از گروه در جلوی سیبل ها باشد.

– وقتی کمانداری تیراندازی تیرهایش را به پایان رسانید، باید پشت خط آتش بایستد تا مربی به راحتی اتمام تیراندازیش را مشاهده کند.

– همیشه باید فاصله مشخصی از هر سیبل تا سیبل بعدی تیراندازی، وجود داشته باشد.

– فقط زمانی!! باید علامت حرکت به طرف سیبل ها، برای جمع آوری تیرهای انداخته شده، اعلام گردد! که همه کمانداران در خط آتش تیراندازی شان را به پایان رسانیده باشند.

– اگر به هنگام تیراندازی، تیری یا بخشی از تجهیزات در جلوی خط آتش بیفتد، باید بعد از اتمام تیراندازی آن را برداشت.

– باید به مسیر تیراندازی و فاصله سیبل ها توجه کرد و آنها را نشانه گذاری کرد تا اطمینان حاصل گردد که مسیرهای پرواز تیر در هیچ شرایطی مسابقه را به مخاطره نمی اندازند.

– برای جمع آوری تیرها راه بروید، هرگز ندوید.

– همیشه از کناره تیرها به سیبل نزدیک شوید که احیانا به طور تصادفی به ته تیرهای خوابیده در سیبل برخورد نکنید.

– در هر زمان، فقط یک کماندار، باید تیرهایش را از سیبل به بیرون بکشد (کمانداران باید نوبت به نوبت تیرهایشان را از سیبل به بیرون بکشند).

– کمان تان را برای ترک ها و تاب برداشتگی های ممکن بررسی کنید، اگر در این مورد شک و تردیدی داشتید کمان تان را قبل از تیراندازی به فرد ماهرتری برای بررسی بیشتر بدهید.

– وقتی تیرها را به بیرون می کشید، مطمئن باشید که کسی جلوی سیبل یا در مسیر بیرون کشیدن تیرها نایستاده است. بیرون کشیدن تیرها از سیبل به نیرو نیاز دارد، بنابراین این امکان هست که تیرها موقع بیرون در آوردنشان ناگهان مستقیم به بیرون پرتاب شوند و ته شان به کمانداری که جلوی سیبل و پشت سر تیرها ایستاده است، آسیب برساند.

– همه کماندارانی که تیراندازی می کنند باید به پیدا کردن تیر گم شده کمک نمایند.

– هنگام حمل تیرها، آنها را در پهلو نگه دارید و هرگز ندوید.

– همه کمانداران باید به خط آتش برگردند و قبل از اعلام دوباره تیراندازی باید زمین تیراندازی بررسی گردد تا اطمینان حاصل شود که کسی پشت سیبل ها یا در مسیر تیراندازی نیست.

– اگر شخصی یا حیوانی (برای مثال) وارد محوطه امنیتی شد، در حالیکه تیراندازی می شود باید علامت هشدار داده شود (۳ تا سوت یا بیشتر از ۳ تا سوت با صدای بلند) و همه کمانداران باید فورا تیراندازی را متوقف سازند. حتی اگر کماندار کمان اش در طول کشش کامل باشد، با شنیدن صدای سوت هشدار! تیر را نباید رها کند. کمان ها را رو به زمین نگه دارید و به آرامی زه کمان را رها کنید. تیرها باید از کمان ها برداشته شوند و نباید تیری رو زمین تیراندازی بماند.

– مربی نه تنها باید حواس اش به کمانداران باشد! بلکه باید به زمین تیراندازی هم توجه داشته باشد تا مطمئن شود که کسی در زمین و مسیر تیراندازی حضور ندارد.

.
منابع :

.https://www.atisport.com
.https://bagroco.com

ورزش تیر و کمان و کودکان