توصیه‌هایی برای آموزش نقاشی به کودکان بی‌علاقه

آیا در تلاش  برای ایجاد انگیزه جهت رفتار بهتر، فعالیت بیشتر و کسب اهداف بزرگ در دانش‌آموزان کلاس آموزش نقاشی هستید؟ معلم روش‌های بسیاری برای تشویق دانش‌آموزان دارد، اما تنها فردی که می‌تواند میزان فعالیت کودک را کنترل کند خود اوست نه معلم.
تحقیقات نشان می‌دهد عوامل خارج از محیط مدرسه در مقایسه با خصوصیات شخصی و خانوادگی تاثیرات بیشتری بر یادگیری دانش‌آموزان دارند و از آن‌جایی که سیاست عمومی برای تربیت معلم آسان‌تر از سیاست‌های دیگر است، تمامی این تاثیرات به معلمان معطوف می‌گردد. در این مقاله سه دلیل عمده گریز کودکان از آموزش نقاشی و راه حل‌های ممکن ارائه می‌شود.
.

عدم درک صحیح

◉ آن‌‌ها درک دقیقی از نوع و چگونگی آموزش نقاشی ندارند.

◉ دانش‌آموز بر این باور است کارهایی که قبلا انجام می‌داده کاملا بی‌نقص است و هیچ نیازی به پیشرفت وجود ندارد چون نقاشی شخصیت واقعی آن‌ها را نشان می‌دهد.

◉ دانش‌آموز «درماندگی» را آموخته و به‌جای سعی و تلاش خواستار حمایت دائمی از طرف معلم است.

◉ اوعقیده دارد آموزش نقاشی اهمیتی نداشته و لزومی هم برای تلاش وجود ندارد.

.

کمبود نظم و شخصیت

◉ دانش‌آموز در کلاس درس هیچ توجهی نشان نمی‌دهد.

◉ دوستان او در کلاس آموزش نقاشی زیاد هستند بنابراین بیشتر مشتاق بازی و صحبت است.

◉ هیچ انگیزه‌ای برای آموزش نقاشی ندارد.

◉ برای رفتن به مقطع بالاتر هیچ اجباری به گذراندن این دوره از آموزش نقاشی ندارد.

◉ دانش‌آموز با بی اعتنایی سعی می‌کند از معلم اطاعت نکند چون یا مغرور است، یا برای معلم هیچ احترامی قائل نیست.

◉ دانش‌آموز با پرحرفی یا کمک‌خواهی بیش از حد به دنبال توجه است.

◉ او می‌داند که معلم او را از فعالیت‌های سخت دور نگه می‌دارد.

.

تصور این‌که فضای آموزش نقاشی جالب نیست

◉ احساس نفرت از معلم یا این باور که معلم، دانش‌آموز را دوست ندارد.

◉ آن‌ها سبک و رسانه‌ی آموزش نقاشی را دوست ندارند.

◉ با پروژه ارتباط برقرار نمی‌کنند.

.

ترس از شکست

◉ دانش‌آموز از شکست خوردن و بی‌انگیزه بودن می‌ترسد.

◉ او در مدرسه یک الگوی شکست داشته و تسلیم شده و احساس می‌کند کار آموزش نقاشی بسیار دشوار است.

.

احساس خستگی

◉ دانش‌آموز از آسان بودن آموزش نقاشی احساس خستگی و کسالت می‌کند.

◉ او خود را درگیر آموزش نقاشی نمی‌کند چون خسته است.

.

شرایط سلامتی

◉ دانش‌آموز تحت فشار است یا از کمبود خواب، بیماری و گرسنگی رنج می‌برد.

.

تجربیات و رفتار معلم

◉ تجربیات معلم هم می‌تواند تاثیرات منفی و هم مثبت روی آموزش نقاشی و یادگیری دانش‌آموز داشته باشد.

◉ شاید توضیحات معلم نامفهوم، منفی و بدون جذابیت هستند، زیاد صحبت می‌کند و یا از دانش‌آموزان انتظار فعالیتی بالاتر و یا پایین‌تر از سطح توانایی آن‌ها دارد و یا به علایق آن‌ها توجهی ندارد.

روی هم رفته، یک مشکل عمده ثانویه در رابطه با معلمان و دانش‌آموزان بی‌انگیزه وجود دارد. به نظر کودکان نیازی به تلاش و کار سخت نیست چون این فقط یک کلاس آموزش نقاشی است. در مدرسه آن‌ها برای رفتن به مقاطع بالاتر هیچ اجباری برای تلاش کردن در این کلاس‌ها ندارند و صحبت و بازی را بیشتر ترجیح می‌دهند. بنابراین برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان باید روش‌های خلاقانه‌تری پیدا کنیم.
باید به آن‌ها بفهمانیم صرفا از تمام ساخته‌های دست خود خوشحال و راضی نخواهند بود و افرادی که طراحی می‌کنند طبیعت غیرمنتظره‌ی رنگ و سفال را نمی‌پسندند. برخی از افراد که نقاشی را دوست ندارند، در واقع طراحان با استعدادی هستند و در پروژه‌های مختلفی از آموزش نقاشی می‌توانند موفقیت کسب کنند. باید محیط‌هایی ایجاد کنیم که شکست در آن‌ها عادی و بلااشکال باشد. اما 99% موفقیت نتیجه تلاش زیاد است.
.

پنج روش قدرتمند و پیش‌گستر برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

۱-روابط

◉ ایجاد و گسترش روابط مثبت با کودکان یکی از قدرت‌مندترین روش‌ها برای کمک به کسب موفقیت دانش‌آموزان در کلاس‌های آموزش نقاشی است.

◉ اکثر معلمان محبوب جدی هستند: هر چند در عین حال آن‌ها با دانش آموزان رفتاری دوستانه و محترمانه دارند، آن‌ها فضای کلاس آموزش نقاشی را به نحوی اداره می‌کنند که هردانش‌آموز خود را جزئی از کلاس می‌بیند. چنین معلمانی در اداره‌ی کلاس قدرت بیشتری دارند.

.

۲-موضوعات درسی جالب و مناسب

استیون کووی می‌گوید «اول درک کن، سپس تو را درک می‌کنند» آیا تا به حال از دانش‌آموزان خود درباره‌ی علایق‌شان پرسیده‌اید؟ شرکت در چه فعالیت‌هایی را می‌پسندند یا کدام را دوست ندارند؟
‌به‌جای آموزش نقاشی فعالیت جدیدی مانند کار با خمیر کاغذ و یا گل رس را جایگرین کنید. تعداد کمی از بچه‌ها به نقاشی علاقه نشان می‌دهند. درحالی که اکثر دانش‌آموزان دوست دارند دست‌های خود را گل‌آلود کرده و چیزی بسازند. اکثر آن‌ها هنرمندان حرفه‌ای نخواهند بود و تنها مسئله مهم پرورش حس علاقه به هنر  و آموزش نقاشی است.

◉ برای جلوگیری از سردرگمی دانش‌آموز توضیحات شفاف و ساده به کار ببرید. آیا آن‌ها متوجه هدف انجام چنین فعالیتی هستند؟ میزان دقت آن‌ها در ساخت اجزای پروژه چقدراست؟ جزئیات نوشتاری می‌تواند به انجام دقیق کارها کمک کند.

◉ به دانش‌آموزان در یادگیری حق مالکیت بدهید. آموزش رفتار هنری روشی فوق العاده برای تشویق کودکان است و به نظر بهترین روش برای پرورش خلاقیت و توانایی حل مشکلات در کلاس است. دادن اختیارات به دانش‌آموزان و سپردن مسئولیت یادگیری به آن‌ها جرات زیادی می‌طلبد.

.

۳-آموزش چندوجهی

به آن‌ها یاد دهید چگونه فکر کنند، چگونه توانایی‌های نامحدود خود را بشناسند و قدرت جهان شمول هنر تجسمی را درک کنند.
هنگامی‌که دانش‌آموزان به خاطر معلومات زیاد به معلم احترام می‌گذارند یا صاحب مهارت‌ها و دانش فوق‌العاده می‌شوند، احساس خوبی نسبت به خود دارند بنابراین کم‌تر بدرفتاری می‌کنند.
.

۴-چگونه به دانش‌آموزان هنر را آموزش دهیم

◉ در برابر آن‌ها اشتباه کنید، سپس به آن‌ها راه حل را ارائه کنید. اجازه دهید تفکرات شما شکل تصویری به خود بگیرد.

◉ به دانش‌آموزان یاد دهید ذهن خود را پرورش دهند و رشد فکری داشته باشند.

◉ اگر احساس شکست می‌کنند به آن‌ها تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را نشان دهید. از شاگردان انتظارات بالا داشته باشید. به نحوی تلاش‌های آن‌ها را تحسین کنید. همه‌ی افراد توانایی یادگیری دارند و همه ما روش‌های مختلفی برای آن داریم. هیچ عذری بابت تلاش نکردن وجود ندارد چون ما فکر می‌کنیم در بهترین حالت نتیجه کار در حد متوسط است.

کمبود امید و بدبینی دلیلی برای بی‌انگیزگی دانش‌آموزان در آموزش نقاشی است. موقعیت‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی با این سرخوردگی مرتبط است. علاوه بر آن حالت «تسلیم» در واقع همان درماندگی است که دانش آموز آموخته و چندین سال به عنوان یکی از عوامل افسردگی و فشار عصبی شناخته شده است. تحقیقات روی مدارس با درجه علمی ضعیف نشان داده که معلم و محیط مدرسه عامل اولیه موثر در انگیزه دانش‌آموز هستند.
انضباط: اگر دانش‌آموز فعالیت ندارد و شما از عدم وجود مشکلاتی مانند ضعف سلامتی و کم‌فهمی او مطلع هستید، کمی انگیزه در قالب شرایط منفی به آن‌ها وارد کنید.
.

۵-تقویت مثبت

◉ پاداش، جایزه و تشویق‌های مناسب می‌توانند در حد زیادی به آموزش نقاشی کمک کنند. در انتخاب این پاداش‌ها دقت داشته باشید. تشویق بیش از حد نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت و باعث کم‌کاری دانش‌آموزان قدیمی می‌شود.

◉ هر چقدر توجه بیشتری داشته باشید، بیشتر به‌دنبال یافتن روش‌های معقول برای تقدیر از تلاش‌های دانش‌آموزان خواهید بود و آن‌ها نیز انگیزه‌ی بیشتری برای پیشرفت در آموزش نقاشی خواهند داشت.

.
منابع :
.https://www.irangan.com

توصیه‌هایی برای آموزش نقاشی به کودکان بی‌علاقه