تکنیک های نقاشی کودکان: معرفی ۶ روش ساده و خلاقانه

نقاشی ابزاری است که به کودک کمک می‌کند تا بتواند خودش را ابراز کند و تخیلش را پرورش دهد. هرچند نقاشی کشیدن می‌تواند تکراری شود. با معرفی تکنیک‌ های مختلف نقاشی به کودکان می‌توانید راه‌های جدیدی را برای پرورش خلاقیت به آن‌ها نشان دهید. در ادامه به تکنیک های نقاشی کودکان می‌پردازیم.

.

۱. نقاشی با ظروف آشپزخانه

با کمک وسایل آشپزخانه مانند کارد و چنگال و کمی رنگ به‌همراه فرزندتان آثار هنری زیبایی خلق کنید. استفاده از وسایل آشپزخانه یکی از تکنیک های نقاشی کودکان است که به کودکان اجازه می‌دهد روش‌های جدیدی را امتحان کنند.

◉ مواد لازم:
۱. چنگال‌های ۳ دندانه
۲. رنگ قابل شست‌وشوی مخصوص کودکان در رنگ‌های متفاوت
۳. قلم‌مو
۴. کاغذ نقاشی

برای شروع چنگال را به رنگ‌های مختلف مانند، زرد، قرمز و بنفش آغشته کنید. سپس، آن را روی کاغذ فشار دهید تا اثرش روی کاغذ چاپ شود. حال کمی تخیل خود را به‌کار بگیرید. چه می‌بینید؟ شاید تصویر چاپ شده شبیه به گل لاله باشد. بنابراین، برای هر کدام از گل‌ها با کمک رنگ سبز و قلم‌مو ساقه بکشید. به کمک فرزندتان یک تابلوی زیبا از این تکنیک کودکانه بسازید.

.

۲. تکنیک های نقاشی کودکان با چسب و نمک

استفاده از نمک تجربه متفاوتی در نقاشی است. علاوه بر بازی با رنگ و نمک، اثر هنری خاصی را پدید می‌آورد که بافت آن را می‌توانید لمس کنید.

◉ مواد لازم:
۱. نمک
۲. چسب سفید
۳. رنگ سیاه
۴. آبرنگ
۵. مداد
۶. کاغذ سفید

ابتدا برای تهیه چسب سیاه، تیوب چسب سفید را تا نیمه خالی کنید. سپس، رنگ سیاه را تا یک‌چهارم از باقی‌مانده ظرف اضافه کنید. در نهایت، تیوب را تا جایی تکان دهید که مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

با چسب سیاه تصویر یک رنگین‌کمان را بکشید. اجازه دهید چسب‌ها خشک شوند و حالت برجسته‌ای به‌خود بگیرد. اکنون می‌توانید داخل هر کمان را با آبرنگ رنگ کنید. ممکن است فرزندتان رنگ‌های رنگین کمان را بلد نباشد یا به ‌یاد نیاورد. می‌توانید در هر کمان یک نقطه از هر رنگ بگذارید تا او از آن به‌عنوان الگو استفاده کند. سپس، ادامه هر کمان را رنگ کند.

قبل از اینکه رنگ‌ها خشک شوند، کمی نمک روی هر کمان رنگی بپاشید و یک نقاشی با بافت شنی درست کنید. هر طرح دیگری که علاقه دارید را می‌توانید اجرا کنید. س از اتمام به یک نقاشی زیبا با بافتی شنی می‌رسید.

.

۳. نقاشی با چسب

نقاشی با چسب یکی از تکنیک های نقاشی کودکان است که جایگزین سرگرم‌کننده‌ای برای مدادرنگی یا ابزار دیگر است.

◉ مواد لازم:
۱. چسب سفید رنگ
۲. آبرنگ
۳. قالب شیرینی
۴. چشم‌های لاستیکی

برای نقاشی با چسب یا می‌توانید از چسب‌های رنگی استفاده کنید یا خودتان چسب رنگی درست کنید. اما چگونه؟ کمی آبرنگ با رنگ‌های دلخواه را در یک ظرف کوچک با چسب سفید مخلوط کنید. رنگی که تهیه کردید، یکدست نیست. حالتی ابر و بادی به‌خود می‌گیرد که فرمی زیبا و متفاوت به نقاشی می‌دهد.

می‌توانید از قالب شیرینی استفاده کنید. رنگ‌ها را درون هر قالب بریزید و شکل‌های متفاوت بسازید. می‌توانید چشم‌ها را روی یک شکل قرار دهید و تصویر یک جوجه یا یک کودک را بسازید.

.

۴. نقاشی با رنگ و در بطری

نقاشی با رنگ و در بطری برای رده سنی کودکان نوپا و پیش‌دبستانی مناسب است. یکی از آسان‌ترین تکنیک های نقاشی کودکان است که مواد آن را نیز می‌توان به‌راحتی تهیه کرد. در نهایت، می‌توانید نتیجه کار را قاب کنید و به دیوار بزنید.

◉ مواد لازم:
۱. رنگ قابل شست‌وشوی مخصوص کودکان (هر رنگی را می‌توانید به‌جای رنگ قابل شست‌وشو جایگزین کنید. اما، در اینجا رنگ قابل شست‌وشو را انتخاب کردیم. دلیل آن این است که این نوع رنگ شاداب، سرزنده، براق و شفاف است.)
۲. کاغذ مومی
۳. مقوا برای ساختن قاب کاغذی
۴. در بطری (اگر در نوشابه یا بطری در دسترس نبود می‌توانید از ته صاف لیوان یا شیشه مربا نیز استفاده کنید.)
۵. قلم‌مو

کاغذ مومی را در اختیار کودک قرار دهید. از او بخواهید با کمک قلم‌مو روی هر کاغذ را با دایره‌های رنگارنگ نقاشی کند. هرچه دایره‌های رنگی نزدیک به‌هم باشد بهتر می‌توان رنگ‌ها را باهم ترکیب کرد و به نتیجه بهتری دست خواهید یافت.

در این مرحله، در بطری را در اختیار کودک قرار دهید. حال از او بخواهید تا آن را روی رنگ‌ها فشار دهد و دایره‌های نزدیک به‌هم را با هم ترکیب کند. برای اینکه نقاشی کثیف نشود، سعی کنید در بطری را بعد از هربار فشار دادن روی هر دایره با یک دستمال تمیز کنید.

در انتها می‌توانید از کارت‌های مقوایی استفاده کنید و یک قاب زیبا برای نقاشی خود بسازید و آن را به دیوار اتاق فرزندتان نصب کنید.

.

۵. ساختن پروانه رنگارنگ با دستمال کاغذی و رنگ

ساخت پروانه با دستمال کاغذی یکی از تکنیک های نقاشی کودکان است که مهارت‌های زیادی به کودک می‌آموزد. هم مهارت‌های حرکتی را در او تقویت می‌کند، هم از جنبه خلاقیت هنری یک تمرین خوب برای بچه‌ها است.

◉ مواد لازم:
۱. آب
۲. آبرنگ یا رنگ غذا
۳. دستمال کاغذی
۴. کاسه یا جای یخی
۵. قلم‌مو یا قطره‌چکان
۶. نی
۷. چشم

رنگ غذا را با آب ترکیب کنید یا از آبرنگ استفاده کنید. رنگ‌ها را داخل جای یخ‌ها در سینی یخ بریزید. تا هم رنگ‌ها به‌آسانی در دسترس باشند و هم تنوع در انتخاب رنگ وجود داشته باشد. سپس، چند برگ دستمال کاغذی به کودک تحویل دهید تا با قلم‌مو یا قطره چکان هر برگ را نقاشی کند.

اگر از رنگ غذا استفاده می‌کنید، یک پارچه یا حوله روی میز کار پهن کنید تا میز کثیف نشود. هنگامی که نقاشی روی دستمال کاغذی تمام شد، دستمال‌ها را با سشوار یا روی بخاری یا آفتاب خشک کنید.

دستمال‌های رنگی را از وسط کمی تا کنید تا بال‌های پروانه را تشکیل دهند. با چسب نواری یا چسب مایع دو عدد نی را به وسط دستمال به‌عنوان شاخک‌های پروانه بچسبانید. چشم‌ها را هم روی نی‌ها بچسبانید تا پروانه رنگی آماده شود.

.

۶. نقاشی با گچ و رنگ

در این نقاشی می‌توانید با کمک گچ‌های رنگی و متناسب با علاقه خودتان هرچیزی را که می‌خواهید نقاشی کنید. یکی از تکنیک های نقاشی کودکان ترکیب رنگ با کاغذ و برش است.

◉ مواد لازم:
۱. کاغذ سفید ضخیم
۲. گچ رنگی یا گچ پاستل
۳. رنگ قابل شست‌وشوی سفید
۴. کاغذ مشکی ضخیم
۵. چسب مایع
۶. قیچی

می‌توانید با طرح غروب و دریا شروع کنید. آن را بر روی کاغذ سفید با گچ پاستل یا گچ رنگی قرمز، نارنجی، صورتی و زرد نقاشی کنید. از طیف‌های مختلف رنگ آبی برای کشیدن دریا استفاده کنید. انگشت خود را درون رنگ سفید قابل شست‌وشو فرو کنید و روی قسمت غروب بکشید. برای قسمت آبی دریا یک انگشت دیگر را در رنگ سفید فرو کنید که رنگ‌ها با هم مخلوط نشوند. گچ که با رنگ مخلوط شود، به آن حالت خاصی می‌دهد.

هنگامی که رنگ‌ها خشک شدند، نوبت به استفاده از کاغذ سیاه رنگ می‌رسد. کاغذ سیاه رنگ را با کمک قیچی به هر مدلی که تمایل دارید ببرید. به‌طور مثال، با توجه به اینکه منظره دریا را در اینجا در نظر گرفتیم، می‌توانید تصویر یک قایق را ببرید. سپس، تصویر قایقی که بریده‌اید را روی صفحه نقاشی با چسب مایع بچسبانید و اجازه دهید خشک شود.

.
منابع :
.https://www.karpuzzle.com

تکنیک های نقاشی کودکان: معرفی ۶ روش ساده و خلاقانه