رفتن به مهد کودک می تواند یک تغییر بزرگ برای والدین و فرزندان باشد. این نکات مفید می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا برای رفتن به مهد کودک آماده شوید. در بسیاری از موارد، این نه تنها به معنای تغییر کلاس بلکه انتقال به مدرسه جدید نیز هست. هرچقدر که این تغییر هیجان انگیز است، اما می تواند اضطراب نیز به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب نکاتی را در مورد آمادگی برای رفتن به مهد کودک برای شما شرح می دهیم.

.

نکاتی در مورد آمادگی برای رفتن به مهد کودک

بهترین راهکارهای آمادگی برای رفتن به مهد کودک شامل:

• برای بازدید از مهد کودک برنامه ریزی کنید. بازدید از کلاس یا مدرسه جدید به همراه کودک کمک می کند تا آماده سازی برای رفتن به مهد کودک برای او آسان شود. حتماً از کافه تریا، سالن بدنسازی، زمین بازی و غیره دیدن کنید. در صورت امکان، با مربی مهد کودک جدید فرزندتان ملاقات کنید. برخی از این بازدیدها ممکن است در برنامه ریزی که کلاس یا مدرسه جدید ارائه می دهد، گنجانده شوند. اما اگر اینگونه نیست، سعی کنید خودتان یک بازدید از مدرسه را ترتیب دهید. اگر این ملاقات با برنامه شما مطابقت ندارد، شاید یکی از اقوام یا همسایه ای که فرزندش در همان مدرسه تحصیل می کند، بتواند فرزند شما را با خود ببرد.

.

• از وقایع مدرسه مطلع باشید. اگر کودک شما در حال ترک برنامه آموزش اولیه کودکی است، ممکن است دریابید که تجربه کودکستان کودک شما نسبت به تجربه شما در مراقبت از کودک، کمتر شخصی باشد. شما باید در برخی شرایط به عنوان وکیل فرزند خود عمل کنید. آگاه باشید. هر چیزی را که کودک به خانه می آورد بخوانید. اگر شرایط کاری اجازه می دهد گاهی اوقات از کلاس مدرسه یا مهد کودک دیدن کنید. شناختن پرستار مدرسه، مدیر و غیره و معرفی خود و فرزندتان به آنها نیز می تواند به آماده سازی فرزندتان برای مهد کودک کمک کند.

.

• برنامه قبل از خواب را تعیین کنید. حدود یک ماه قبل از شروع مدرسه برنامه منظم قبل از خواب را برای کمک به آمادگی کودک برای زمان رفتن به کودکستان از سر بگیرید. اگر شما اجازه می دهید که کودک در تابستان کمی بیشتر بیدار بماند، به تدریج برنامه خواب را طوری طراحی کنید که هنگام شروع مهد کودک او بتواند به موقع بیدار شود. با کودک خود در مورد اینکه چرا این کار را می کنید و چگونه این به رفتن مجدد او به مدرسه کمک می کند صحبت کنید.

.

• برنامه صبحگاهی را معین کنید. روند معمول صبحگاهی را تمرین کنید، این که با فرزندتان به سمت ایستگاه اتوبوس بروید، به سمت مدرسه جدید رانندگی کنید، با هم به کلاس جدید بروید و غیره. تا ببینید چه مدت زمان برای اینکار لازم است. به یاد داشته باشید، رسیدن به مدرسه تقریباً همیشه بیش از آنچه فکر می کنید زمان می برد، به خصوص هنگامی که اتفاق غیرمنتظره ای رخ می دهد (برای بردن تکالیف به جا مانده، کفش های ورزشی و غیره دوباره به خانه برگردید).

.

• زمان صبحانه را برنامه ریزی کنید. ممکن است کودک شما در پیش دبستانی به خوردن صبحانه عادت کرده باشد. اگر فرزند شما در حال رفتن به مهد کودک است، در بسیاری از مدارس صبحانه در دسترس نخواهد بود. خوردن صبحانه خوب قبل از عزیمت به مدرسه مهم است. حتماً برنامه صبح خود را تنظیم کنید تا زمان بیشتری را برای لذت بردن از صبحانه کودک در نظر بگیرید.

.

• یک برنامه ناهار ایجاد کنید. اگر فرزندتان ناهار خود را به مدرسه می برد، صبح ها بسته بندی کردن ناهار را “تمرین” کنید. به این ترتیب شما خواهید فهمید که چه مقدار وقت اضافی لازم است و چه غذاهایی را برای ناهار و میان وعده دارید. اگر فرزند شما ناهار مدرسه را خریداری می کند، شروع به جمع آوری اسکناس ها کرده و آنها را به پول خرد تبدیل کنید. دریابید که چقدر هزینه دارد و حساب کردن پول ناهار را با هم تمرین کنید.

.

• چرت زدن ها را کم کرده یا متوقف کنید. جهت آمادگی برای رفتن به مهد کودک اگر کودکان پیش دبستانی که هنوز در میان روز چرت می زنند، شروع به کاهش زمان چرت زدن کنید تا با شروع مهد کودک، او برای یک روز کامل آماده شود.

.

• برای قبل و بعد از مدرسه برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که شما و فرزندتان از روال مراقبت های قبل و بعد از مدرسه آگاهی دارید. در مورد اینکه کجا می رود، چگونه ازمدرسه به مهد می رود، چگونه به خانه می رسد و غیره بحث کنید. یک برنامه پشتیبان برای مواقعی که شما برای بردن کودک از مهد کودک تأخیر دارید، تهیه کنید. شما احتمالاً برنامه ای برای دوران نوزادی فرزند خود در مهد داشته اید، اما مطمئن شوید افرادی که در مواقع اضطراری فرزندتان را از مدرسه برمی دارند، می دانند که برنامه جدید مدرسه یا بعد از مدرسه در کجا قرار دارد و روال برداشتن کودک در آنجا چیست. بهتر است زودتر از موعد آماده شوید تا اینکه منتظر شرایط اضطراری باشید.

.

• یک برنامه برای مشق شب تدوین کنید. یک فضای تکالیف ایجاد کنید که کودک شما بتواند کارهای کودکستان و سایر تکالیف شب را انجام دهد، کاغذهای مدرسه را در آنجا نگهداری کند، لوازم مدرسه را مرتب نگه دارد و غیره. این می تواند یک میز کار شخصی، مکانی در آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری و غیره باشد. یک برنامه بعد از مدرسه یا برنامه شبانه که شامل یک روال مشق شب و همچنین زمان بازی یا استراحت است، را طراحی کنید.

.

• با معلم فرزند خود ارتباط برقرار کنید. به محض شروع سال تحصیلی، مهم است که به خود و فرزندتان فرصت برقراری ارتباط با معلم جدید را بدهید. این قسمت مهم از روند انتقال مدرسه بلافاصله اتفاق نمی افتد. در بعضی موارد، از اینکه رابطه ای که با آخرین معلم فرزندمان ایجاد کرده ایم را ترک می کنیم، احساس ناراحتی داریم. معلم جدید ممکن است کمی متفاوت از معلم سابق فرزند شما کارها را انجام دهد. در حالی که با سبک متفاوتی تطابق پیدا می کنید، فرصت دهید رابطه جدیدی بین شما، فرزندتان و معلم جدید ایجاد شود.

.

• برای تهیه وسایل مدرسه با هم به خرید بروید. اگرچه ممکن است لیستی از طرف مربی مهد کودک به شما داده شود، اما جهت آمادگی برای رفتن به مهد کودک، به او اجازه دهید رنگ یا مدل را خودش انتخاب کند. هیچ چیز مانند وسایل جدید مدرسه هنگام آماده شدن برای مهد کودک فرزندتان را تشویق نمی کند!با کسب آمادگی برای رفتن به مهد کودک، انتقال به مهد کودک می تواند برای والدین و فرزندان بسیار مثبت باشد. از این مرحله زندگی خود و فرزندتان لذت ببرید.