نکاتی برای شروع آموزش در دوره‌ جدید مهد کودک

برای آموزش در دوره‌ی جدید مهد کودک باید چند نکته‌ی مهم را مد نظر داشته باشید. در این مطلب قصد داریم این نکات را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید آموزش در دوره‌ی جدید مهد کودک را شروع کرده و با موفقیت به پایان برسانید. این نکات شامل فرآیند کار، الفبا و اسم‌ها و همین طور ارتباط با والدین است.
.

مدیریت کلاس

◉ برای مدیریت کلاس مهد کودک یک برنامه داشته باشید. مواردی را که می‌خواهید روز اول مهد کودک به بچه‌ها گوشزد کنید روی کاغذ بیاورید تا آماده باشید و هنگام صحبت کردن دنبال کلمات نگردید.

◉ آمادگی این را داشته باشید دلیل وضع قوانین را برای بچه‌های مهد کودک توضیح دهید.

◉ از کارت‌های رنگی و جدول استفاده کنید. مثلا می‌توانید از این کارت‌ها برای نوشتن قوانینی که بچه‌های مهد کودک ملزم به رعایت آن‌ها هستند استفاده کنید.

◉ برای رفتار‌های مثبت بچه‌های مهد کودک کارت جایزه در نظر بگیرید.

.

الفبا

آموزش الفبا یکی از اهداف مهد کودک است. در حین این‌که بچه‌های مهد کودک شکل حروف را یاد می گیرند صداهای آن را نیز به بچه‌ها آموزش دهید.
.

از اسم دانش آموزان استفاده کنید

یکی از روش‌های کلاسیک برای شناسایی حروف، شکل کلمات و صدای آن‌ها استفاده از اسامی بچه‌های مهد کودک است.

◉ در هفته‌های اول شروع کلاس مهد کودک یک کتاب کلاسی حاوی اسامی بچه‌های کلاس درست کنید. با این کتاب بچه‌ها یاد می‌گیرند اسم دوستان خود را بخوانند و در روخوانی پیشرفت کنند. برای شروع می‌توانید در یکی از صفحات سه حرف الف، ب، پ را آموزش دهید و بقیه‌ی حروف را در صفحات بعدی بیاورید. با این اسامی یک داستان بسازید و عکس هر یک از بچه‌های کلاس را در کنار حرفی که با آن شروع می‌شود بچسبانید.

◉ اسامی بچه‌های مهد کودک را در هر جایی که امکان دارد بچسبانید. مثلا می‌توانید اسم هر یک از بچه‌ها را روی جا مدادی او بچسبانید.

.

انجام کارهای پایه را آموزش دهید

بچه‌های مهد کودک باید انجام کارهای معمول در مهد کودک را یاد بگیرند. برخی از این کارها عبارتند از:
  • خوردن غذا در مهد کودک
  • رفتن به دستشویی و شستن دست‌ها
  • آماده شدن برای رفتن به خانه
  • نحوه‌ی بر خورد با دیگران در سالن مهد کودک
.

ارتباط با والدین

شما به عنوان مربی مهد کودک باید بتوانید با والدین بچه‌های مهد کودک ارتباط بر قرار کنید.

◉ قوانین کلاس و انتظارات خود را به در یک نامه بنویسید و به دست بچه‌ها بدهید تا آن را با خود به خانه ببرند. موضوعات باید کوتاه و مرتبط باشند. هر طور که می‌توانید نامه را جذاب کنید تا والدین آن را بخوانند. وسایل و چیزهایی را که بچه در مهد کودک نیاز دارند در نامه قید کنید و بنویسید که ترجیح می‌دهید از چه طریقی با آن‌ها در تماس باشید.

◉ به والدین تلفن بزنید. بله درست فهمیدید. درست است که تماس تلفنی وقت شما را می‌گیرد و ممکن است زیاد با آن راحت نباشید، اما به هر صورت این کار را بکنید. از طریق تلفن به والدین بگویید که فرزند آن‌ها در هفته‌ی اول خوب بوده و این که سوالی دارند یا خیر.

◉ امیدواریم این نکات برای شما مفید بوده باشد و کمک کند که دوره‌ی جدید مهد کودک را با آگاهی شروع کنید و با موفقیت به پایان برسانید.

.
منابع :
.https://www.irangan.com

نکاتی برای شروع آموزش در دوره‌ جدید مهد کودک