کودکان خلاق در دوره ابتدایی چه ویژگی هایی دارند؟

مهم‌ترین پایه در دوران تحصیلی مربوط به دوره ابتدایی است. تمامی ویژگی‌های تحصیلی در این دوران در کودکان ظاهر می‌شود. کودکان خلاق و با استعداد در این دوران شناخته می‌شوند و اگر والدین متوجه ویژگی آن‌ها باشند به احتمال زیاد آن‌ها در تیزهوشان و مدارس دولتی به درس خواندن ادامه می‌دهند. کودکان خلاق این امکان را دارند که ذهن خود را گسترش دهند و با روش‌های جدید مفاهیم مربوط به درس را یاد بگیرند.

.

خلاقیت یک مهارت است یا به صورت ذاتی در کودکان وجود دارد؟

بسیاری از والدین با این سوال مواجه هستند، خلاقیت مهارت است؟ یا به صورت ذاتی در کودکان وجود دارد؟ جواب‌های متعددی برای این سوال وجود دارد. اما به عقیده بسیاری از متخصصان، خلاقیت در کودکان بیشتر به صورت یک مهارت است. کودکان خلاق معمولا از سنین کودکی یا معمولا در دوران ابتدایی ویژگی‌های خود را نشان می‌دهند. خلاقیت به صورت یک مهارت است و اغلب دارای ارزش هنری یا عملی است.

کودکانی که خلاق هستند به دنبال راه‌حل‌های جدید هستند و برای مشکلات، راه‌حل‌های خاصی ارائه می‌دهند. اگر والدین بتوانند در سنین پایین خلاق بودن کودکان خود را تشخیص دهند و بر روی  مهارت آن‌ها تمرکز کنند، کودکان در آینده بسیار خلاق‌تر و موفق‌تر خواهند بود.

.

کدام کودکان خلاق هستند؟

ما در قسمت زیر برخی از ویژگی‌های عمومی کودکان خلاق را به شما معرفی می‌کنیم:

.

۱) کودکان پرانرژی و متمرکز

کودکان خلاق معمولا در دوران ابتدایی از نظر جسمی و روحی دارای انرژی بسیار زیادی هستند. آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها بر روی یک فعالیت مشخص کار کنند و خسته نشوند. کودکان خلاق برای حل تکالیف مدرسه بسیار مشتاق هستند و علاقه دارند با روش‌های جدید، درس‌ها و تمرین‌ها را حل کنند. کودکان خلاق در دوران دبستان بسیار کنجکاو هستند و زمان زیادی را به استراحت و خیال پردازی می‌پردازند.

.

۲) کودکان باهوش و زرنگ

کودکان خلاق، معمولا باهوش و زرنگ هستند. این کودکان درس‌هایی مانند ریاضی را با اشتیاق بیشتری یاد می‌گیرند و ذهن فعال‌تری برای یادگیری مفاهیم دارند. اگر می‌خواهید متوجه شوید که کودک شما خلاق است یا خیر، باید به مشخصاتی مانند زرنگ بودن و باهوش بودن آن‌ها نیز توجه کنید. در واقع می‌توان گفت کودکان خلاق بسیار باهوش و زرنگ هستند و در درس‌های خود بسیار با موفقیت عمل می‌کنند.

.

۳) بازیگوش اما با نظم و انضباط

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کودکان خلاق در مدرسه، بازیگوشی است. کودکان خلاق معمولا بسیار بازیگوش هستند و همین ویژگی آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند. البته این کودکان یک ویژگی بسیار مشهود دیگر نیز دارند، آن‌ها بسیار پشتکار دارند. به عنوان مثال اگر درسی را متوجه نشدند یا یاد نگرفتند، بارها برای فهمیدن مطالب تلاش می‌کنند. این کودکان معمولا ساعات زیادی را برای یادگیری درس‌ها و مفاهیم آن سپری می‌کنند و هر نکته را از جهات مختلف بررسی می‌نمایند.

.

۴) رویاپردازی واقع بینانه

کودکان خلاق، رویاپردازان واقع بین هستند. آن‌ها دوست دارند در هر زمانی رویاپردازی کنند و امکانات و شگفتی‌های جهان را تصور کنند. کودکانی که خلاقیت بسیار زیادی دارند خود را در تخیل و خیال غوطه‌ور می‌کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کودکان خلاق، رویاپردازی بیش از حد است.

.

۵) اولویت بندی فعالیت‌ها

کودکان خلاق تمامی کارها و فعالیت‌های مدرسه، فعالیت‌های ورزشی و … را خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و با توجه به شرایط کارها را خودشان اولویت بندی می‌کنند. شاید با خودتان بگویید یک دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی نمی‌تواند کارهای خود را برنامه‌ریزی کنید اما این یک جمله اشتباه است. کودکان خلاق کارهای خود را برنامه‌ریزی می‌کنند و برای آن‌ها اولویت تعیین می‌کند.

.

ویژگی‌های کودکان خلاق

  • استفاده از روش‌های جدید برای حل مشکلات
  • یافتن راه‌حل‌های جدید برای حل مسئله
  • خیال پردازی زیاد
  • استقلال بیش از حد
  • خلق چیزهای جدید
  • ایجاد تغییرات خاص در کارها و برنامه‌های خود
  • درس خواندن با انرژی و علاقه
  • یاد گرفتن موضوع‌های جدید و سوال پرسیدن در مورد آن‌ها

.

چگونه می‌توان خلاقیت کودکان را پرورش داد؟

اگر می‌خواهید کودکان خلاقی داشته باشید باید بر روی برخی ویژگی آن‌ها کار کنید. کودکانی که در معرض فعالیت‌های هنری و ورزشی قرار می‌گیرند معمولا بسیار خلاق هستند. شما می‌توانید با انجام کارهای زیر خلاقیت کودکان را افزایش دهید:

.

۱) از کودکان بخواهید تا کتاب بخوانند

اگر می‌خواهید کودکان خلاقی داشته باشید باید آن‌ها را به کتاب خواندن تشویق کنید. خواندن کتاب، ذهن کودکان را پرورش می‌دهد و آن‌ها مفاهیم و نکات جدیدی یاد می‌گیرند. زمانی که کودکان کتاب می‌خوانند نسبت به مسائل کنجکاو می‌شوند و در مورد آن‌ها فکر می‌کنند.

.

۲) کودکان را به هنر و ادبیات تشویق کنید

کودکان باید در معرض هنر، موسیقی و ادبیات قرار بگیرند. والدین باید تلاش کنند تا فرزندان خود را به فعالیت‌های هنری تشویق کنند تا آن‌ها خلاقیت بیشتری داشته باشند. زمانی‌که کودکان با هنر و ادبیات بزرگ می‌شوند خلاقیت بیشتری خواهند داشت.

.

۳) علائق کودکان خود را پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که والدین برای افزایش خلاقیت در کودکان دبستانی می‌توانند انجام دهند، تشویق آن‌ها به سمت علایق است. تا زمانی که فعالیتی به کودک شما آسیب نمی‌رساند او را برای انجام کار تشویق کنید. زمانی که کودکان به دنبال فعالیت‌های مورد علاقه خود می‌روند، خلاقیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. علاقه و اشتیاق کودکان به مسائل بی اهمیت شاید برای والدین عجیب باشد. اما این علاقه و اشتیاق است که موجب افزایش خلاقیت کودکان می‌شود.

.

۴) به کودکان فرصت دهید تا حوصله آن‌ها سر برود

بله تیتر را درست خواندید، لطفا به کودکان اجازه دهید کمی حوصلشان سر برود. این موضوع موجب می‌شود که کودکان زمانی برای تامل و خیال پردازی داشته باشند. خیال پردازی و تفکر موجب افزایش خلاقیت در کودکان می‌شود.

.

۵) کودکان را قضاوت نکنید

کودکانی که خلاق هستند معمولا کارهای جدید انجام می‌دهند و از زمانی برای ارائه راه‌حل‌های جدید استفاده می‌کنند. اگر آن‌ها کارهای متفاوتی انجام می‌دهند به هیچ عنوان آن‌ها را قضاوت نکنید یا آن‌ها را مورد انتقاد قرار ندهید. شما می‌توانید به جنبه‌های منحصربه‌فرد کارهای کودکان توجه کنید.

.

۶) کودکان را تشویق کنید

کودکان خود را به خاطر کارهایی که انجام می‌دهند تشویق کنید. زمانی که کودکان احساس می‌کنند والدین در کنار آن‌ها هستند و از کودکان حمایت می‌کنند، آن‌ها با انرژی بیشتری به کارهای خود ادامه می‌دهند و قوه خلاقیت در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

کودکان خلاق در دوره ابتدایی چه ویژگی هایی دارند؟