چگونه کودکان را به درس خواندن تشویق کنیم؟ (ترفندهای علمی)

درس نخواندن کودکان، مشکلی ست که بسیاری از والدین را نگران کرده است. آنها به هر روشی متوسل می شوند تا فرزند خود را به درس خواندن وادار کنند چون فکر می کنند که موفقیت و عاقبت فرزندانشان به آنها بستگی دارد. اما آیا این طرز فکر صحیح است؟

خیر! حقیقت این است که شما به عنوان یک والد، باید راهنما و الهام بخش فرزندتان باشید و آنها را ترغیب کنید که راه درست را در زندگی پیش بگیرند. شما باید کودک را از عواقب و نتایج کارهای خود آگاه کنید و به او نشان دهید که نتیجه ی انتخاب های غلط در زندگی چیست. به جای اینکه کودک را وادار به درس خواندن کنید، حس مسئولیت پذیری را در او زنده کنید و به جای توجه کردن به نمره های فرزندتان، به عملکرد او اهمیت دهید.

اگر شما هم نگران عملکرد ضعیف فرزندتان در مدرسه هستید، در این مطلب با ما همراه شوید. در اینجا نکاتی آورده شده است که به کمک آنها می توانید او را به درس و مدرسه علاقمند کنید.

.

1- همیشه درمورد مدرسه مثبت صحبت کنید

مثبت صحبت کردن در مورد مدرسه، اولین قدم برای علاقمند کردن کودک به یادگیری است. به فرزندتان توضیح دهید که رفتن به مدرسه، فرصتی برای یادگیری، رشد و تجربه فراهم می کند و او را به انسان بهتر و کامل تری تبدیل می نماید.

برای تاثیر بیشتر می توانید تجربیات دوران مدرسه ی خود را به کودک توضیح دهید. در مورد معلم ها و چیزهایی که از آنها یاد گرفته اید صحبت کنید. در مورد کارهای سرگرم کننده ای که در مدرسه و کلاس درس انجام دادید صحبت کنید و به این ترتیب شور و اشتیاق رفتن به مدرسه را در دل او زنده کنید.

در مورد درس و مدرسه دیدگاه مثبتی داشته باشید و از گفتن چیزهای منفی بپرهیزید. اگر فرزندتان ببیند که مدرسه برای شما یک تجربه مثبت بوده است و برای تحصیلات خود ارزش قائل هستید، نگرش مثبتی در او ایجاد می شود.

.

2- فرزندتان را به کتابخوانی تشویق کنید

موفق ترین دانش آموزان آنهایی هستند که به کتاب خواندن علاقه دارند. کتاب خواندن دایره ی لغات کودک را گسترش می دهد و کلمات جدیدی به او می آموزد. به این ترتیب فرزندتان با کلمات، ایده ها و تجربیات جدید آشنا می شود و برای درس خواندن نیز اشتیاق بیشتری پیدا می کند.

علاوه بر این سطح دانش و اطلاعات کودک بالا می رود و به دانش آموزی بهتر و کارآمدتر تبدیل می شود.

کتاب خواندن را از زمان کودکی و حتی نوزادی برای کودک آغاز کنید و تا زمان رفتن به مدرسه و پس از آن، به اینکار ادامه دهید.

یک قفسه ی کتاب یا کتابخوانه برای کودک تهیه کنید و اجازه دهید هر کتابی که دوست دارد انتخاب کند.

.

3- در مواقعی که فرزندتان تحت فشار است، به او کمک کنید

بدون شک انجام دادن تکالیف کودک، کار درستی نیست چون او باید به اینکار مانند یک وظیفه و مسئولیت نگاه کند. اما در مواقعی که می بینید فرزندتان تکالیف بسیار زیادی دارد و با استرس مواجه شده است، می توانید کمی به او کمک کنید.

اگر پروژه یا تحقیقی به فرزندتان محول شده است، می توانید او را راهنمایی کنید و با ایجاد یک رابطه ی گرم و صمیمی، به او کمک کنید.

.

4- از فرزندتان در مورد معلم ها و چیزهایی که در مدرسه یاد گرفته است، سوالات باز بپرسید

سوالات باز سوالاتی هستند که پاسخ آنها به “بله” و “خیر” منتهی نمی شوند و به توضیحات بیشتری نیاز دارند.

به جای اینکه از فرزندتان بپرسید “مدرسه چطور بود؟“، بپرسید “این هفته توی کلاس هنر چه کار کردید؟” یا “الان چه کتابی می خوانی؟ موضوع درس درباره چیست؟

از فرزندتان اسم و فامیل معلمش را بپرسید. از او سوال کنید که آیا به معلمش علاقه دارد یا نه؟ و اینکه کدامیک از خصوصیات او را دوست دارد؟

در مورد مدرسه و وضعیت کلاس از او سوال کنید؟ از فرزندتان بپرسید که آیا خوراکی هایی که برای او گذاشته بودید را دوست داشته یا نه؟

پرسیدن این سوالات کودک را وادار می کند تا در مورد مدرسه با شما صحبت کند.

اینکار به شما کمک می کند تا به علایق کودک خود پی ببرید و از وضعیت او در مدرسه آگاه شوید. علاوه بر این کودک به اهمیت درس خواندن پی میبرد و به یادگیری و کسب موفقیت بیشتر ترغیب می شود.

.

5- در جلسات اولیا و مربیان شرکت کنید

هیچگاه نسبت به مسایل درس و مدرسه ی فرزندتان بی تفاوت نباشید و تاجاییکه ممکن است به کودک نشان دهید که برای او و پیشرفتش ارزش قائل هستید.

اگر می خواهید به فرزندتان انگیزه بدهید، به مدرسه بروید و از هر فرصتی برای تشویق کردن او استفاده کنید. به تلاش های فرزندتان افتخار کنید تا حس اعتماد بنفس، موفقیت و انگیزه را در او زنده کنید.

وقتی فرزندتان شما را در بین حضار ببیند، بسیار خوشحال می شود و متوجه می شود که شما بخاطر او آنجا هستید و بعبارتی ارزش زیادی برایش قائل هستید.

علاوه بر این می توانید در فعالیت های مدرسه ی کودک شرکت کنید. می توانید دراین مورد از مسئولان مدرسه سوال کنید و از آنها بخواهید که اجازه دهند در برخی فعالیت ها حضور داشته باشید.

.

6- از فرزندتان در مورد دوستانش سوال کنید

از فرزندتان در مورد دوستانش سوال کنید تا در مورد روابط اجتماعی او آگاهی بیشتری پیدا کنید. در همین حین او را به دوستی و مهربانی کردن با دیگران تشویق کنید.

اگر می بینید که فرزندتان همکلاسی های خود را درک می کند و نسبت به آنها دلسوز است، او را تحسین کنید. علاوه بر این او را بخاطر نیت های خیرخواهانه و پاک خود، تشویق نمایید.

اگر فرزندتان از کودکی این مهارت ها را بیاموزد، در آینده به یک فرد مهربان و بخشنده ای تبدیل می شود.

.

7- آموزش را از طریق بازی و سرگرمی برای کودک جذاب کنید

آموزش مبتنی بر بازی، یک روش عالی برای یادگیری عمیق تر و رشد مهارت های کودک است. علاوه بر این موجب افزایش انگیزه و تشویق کودکان به درس خواندن می شود.

از هر فرصتی برای مرور کردن درس های کودک استفاده کنید. برای مثال با هم آشپزی کنید و از کسرها استفاده کنید (یک سوم فنجان، 2 قاشق چایخوری). می توانید او را همراه خود به خرید ببرید و از او بخواهید مبلغ را حساب کند و آن را پرداخت کند تا مفهوم جمع و تفریق را یاد بگیرد.

ایده های زیادی برای بازی با کودک حین آموزش وجود دارد. این موجب می شود که لذت یادگیری در کودک دو چندان شود و بخواهد چیزهای بیشتری یاد بگیرد. علاوه بر این موجب می شود که یک رابطه ی گرم و دوستانه میان شما شکل بگیرد.

.

8- در مورد مشاغل مختلف با کودک صحبت کنید

اعضای خانواده و آشنایان شما شغل های مختلفی دارند. در مورد شغل خود و دیگران با فرزندتان صحبت کنید و از او بپرسید که به چه شغلی علاقه دارد.

به او توضیح دهید که پیدا کردن شغل مناسب بدون تحصیلات امکانپذیر نیست و رفتن به مدرسه مقدمه ای برای رسیدن به اهداف او در آینده است.

اگر فرزندتان نمی داند که به چه شغلی علاقه دارد، بهمراه او از ایستگاه آتش نشانی و جاهای مختلف دیگر بازدید کنید و او را با شغل های متفاوتی مانند معلمی، پزشکی و… آشنا نمایید.

اینکار موجب می شود که کودک در مورد آینده ی خود رویا پردازی کند و برای رسیدن به آن تلاش کند. در مورد شغل هایی که به آنها علاقه دارد صحبت کنید و به او توضیح دهید که چگونه می تواند به آن دست پیدا کند.

.

9- فضایی آرام و مناسب برای مطالعه ی کودک فراهم کنید

هر چیزی که فرزندتان برای مطالعه نیاز دارد، فراهم کنید. اولین گام فراهم کردن محیطی آرام و ساکت و بدون هیچگونه حواس پرتی است.

اگر کودک در محیطی پر استرس و شلوغ قرار داشته باشد، نمی تواند به خوبی تمرکز کند. بنابراین محیط خانه را آرام کنید و غذا، نوشیدنی ها و وسایل مورد نیاز را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا هیچ چیزی تمرکز او را بر هم نزند.

با فراهم کردن موارد مورد نیاز کودک، به بهانه تراشی ها و مقاومت های او برای درس نخواندن خاتمه دهید.

.

10- فرزندتان را دوست داشته باشید و از او حمایت کنید

تمام موارد فوق، راه های حمایت از کودکان و تشویق آنها برای یادگیری موفق است. عشق و حمایت شما می تواند تغییر زیادی در زندگی آنها ایجاد کند.

بنابراین کنار فرزندتان باشید، او را بشناسید و یک رابطه ی قوی با او برقرار کنید. پایه های خانواده ی خود را محکم کنید و یک محیط گرم، صمیمی و آرام برای فرزندتان فراهم نمایید.

شما بعنوان یک والد کارهای زیادی برای حمایت از فرزندتان برعهده دارید، از خرید لوازم مدرسه گرفته تا ملاقات با معلمان و کمک به انجام تکالیف در خانه. بنابراین مسئولیت پذیر باشید و با تمام وجود از فرزندتان پشتیبانی کنید.

دیدگاه مثبت فرزندتان را نسبت به مدرسه تشویق کنید و در راه رسیدن به موفقیت به او کمک کنید.

.
منابع :
.https://bestkid.ir

چگونه کودکان را به درس خواندن تشویق کنیم؟ (ترفندهای علمی)