چگونه با کودکان درمورد طلاق صحبت کنیم

طلاق والدین یکی از سخت ترین تصمیماتی است که همه آدمها به ویژه اعضای خانواده میتوانند در زندگی با آن مواجه شود.

طلاق نه تنها از نظر احساسی و روانی بلکه گاهی از جنبه مالی و گاهی اوقات حتی فیزیکی میتواند سخت و طاقت فرسای باشد.

این موضوع میتواند به دلایل بسیار زیادی اتفاق بیافتد و فارق از علت آن همواره موضوعی است که به سختی میتواند برای افرادی که به هر نحوی درگیر آن هستند قابل هضم باشد.

طلاق والدین مخصوصا برای کودکان موضوعی عجیب، دشوار، نگران کننده و پر چالش است.

اگر شما در آستانه طلاق هستید و با همسرتان که به زودی همسر سابق شما خواهد شد فرزندان مشترکی دارید صحبت کردن سازنده و آرامش بخش با فرزندانتان درباره طلاق امری بسیار حیاتی و مهم است.

.

درباره جزئیات طلاق صحبت نکنید

طلاق امری دشوار است و استرس و احساساتی را  به دنبال خواهد داشت و احتمالا شما میخواهید در مورد احساستان صحبت کنید و این امری صحیح و قابل قبول است و به هر حال مهم است که این احساسات را با شخصی در میان بگذارید اما آن شخص مطمئنا نباید فرزند شما باشد.

صحبت کردن با فرزندتان درباره اینکه چه احساسی دارید، به او جزییاتی درباره طلاق شما خواهد داد که نباید آنها را بداند.

فرزند شما نیازی به دانستن دلایل مشخصی که باعث طلاق شما و همسرتان شده را ندارد چرا که دانستن این جزئیات میتواند باعث رنج روانی و اضطراب و استرس در کودکان شود.

وقتی با فرزندانتان درباره طلاق صحبت میکنید به جای اینکه درمورد ضعف های زندگی مشترکتان با همسرتان صحبت کنید سعی کنید با آنها یک مکالمه مثبت و سازنده داشته باشید و به نحوه ای موضوع را توضیح دهید که در نهایت برای فرزند شما مانند یک درس آموزنده جلوه کند.

شاید با این نتیجه گیری که زندگی سختی هایی دارد و چگونه باید با این سختی کنار آمد.

چه فرزندتان 5 ساله باشد یا 15 ساله شما نباید جزئیات دقیقی را که آنها واقعاً نیازی به دانستنش ندارند را برای آنها آشکار کنید.

.

مطمئن باشید که کسی یا چیزی را سرزنش نکنید

این امر میتواند قدری سخت باشد مخصوصا در شرایطی که یک موضوع مشخص مانند خیانت یا دروغ باعث طلاق شما شده است.

اما به هر روی فرزند شما نباید بداند که چه کسی یا چه چیزی مقصر است.

با مقصر دانستن یک شخص یا یک دلیل مشخص ، فرزند شما در نهایت مقداری از اضطراب و استرسی که شما احساس میکنید را احساس خواهد کرد و این اصلا عادلانه نیست.

اگر دلیل مشخصی برای طلاق شما وجود دارد هرگز آنرا با فرزند خود در میان نگذارید یا حداقل اجازه دهید که به اندازه کافی بالغ شود.

مقصر دانستن شخص یا چیزی ، باعث به وجود آمدن خشم در کودک شما میشود و چنین احساسی برای سلامت او زیان بار خواهد بود و میتواند ضربه جبران ناپذیری را در طول زندگی به او وارد کند.

.

درباره مسائل مالی صحبت نکنید

پول قسمت مهمی از طلاق است که گاهی اوقات میتواند دلیل طلاق باشد و گاهی اوقات هزینه طلاق.

همواره پول یک معضل اجتناب ناپذیر است. اما به هرحال بهتر است در مورد مسائل مالی که بعد از طلاق برایتان به وجود می آید هرگز با کودک خود صحبت نکنید.

البته کلا بهتر است با فرزندتان درباره مسائل مالی به ندرت و در صورت لزوم صحبت کنید.

اما مخصوصا وقتی پای طلاق به میان می آید کودکان به اندازه کافی با احساسات و سردرگمی احاطه شده اند و چون راهکاری به ذهنشان نمیرسد دچار استرس و ناراحتی می شودند.

پس بطور کلی صحبت کردن با کودکان درباره مسائل مالی که در نتیجه طلاق به وجود می آید امری غیر ضروری است و میتواند باعث احساس و اضطراب و استرس در کودکان شود.

فارق از آن مسائل مالی شما هیچ ارتباطی به فرزندتان ندارد پس صحبت کردن با کودکان در مورد هزینه های مالی طلاق به طور کلی امری بیهوده است.

.

وظیفه مادر یا پدر بودن خود را در طول طلاق ترک نکنید

طلاق برای افرادی که در آن درگیر هستند از جمله فرزندانتان دوران دشواری است. به همین علت باید نهایت تلاش خود را بکنید که در طول این دوران پر تنش بهترین پدر یا مادری که میتوانید ، باشید.

کودک شما در این دوران احتمالا سردرگم است و سوالات زیادی برایش به وجود می آید.

نهایت سعی خود را بکنید که به این سوالات بدون آشکار سازی اطلاعاتی که میتواند آن ها را نگران تر کند ، پاسخ دهید.

به علاوه سعی کنید بی قید و شرط از آنها حمایت کنید و آنها را درک کنید که این دوران تا جایی که ممکن است  برای آنها آسان تر شود.

کودکان دارای روح لطیفی هستند که کوچکترین موضوعاتی باعث ایجاد خدشه به آن می گردد.

.
منابع :
.https://kidmam.ir

چگونه با کودکان درمورد طلاق صحبت کنیم