زیبایی و مراقبت از موی کودک

شاید به ذهنتون رسیده باشه که موی کودک رو به بهونه پرپشت شدن بتراشین . اما لازمه بدونین که این باور کاملا غلطه و هیچ تاثیری روی پرپشتی موها نداره . بنابراین لازم نیست نگران کم پشتی موهای نوزادتون باشین . چون این کم پشتی تا حدود یک سالگی کاملا طبیعیه .

.

بهترین سن برای اصلاح موی کودک چه زمانی است ؟

به موی کودک بعد از تولد ، موی داخل رحمی (مویی که داخل رحم رشد کرده ) یا لانوگو گفته میشه . بعد از تولد و گذشت ۳ تا ۴ ماه ، موی لانوگو که نازک و ظریفه میریزه و به جای اون موی کرک مانندی به اسم ولوس رشد میکنه . شاید ظاهر موها از نظر مادر خیلی متفاوت نباشه ولی ماهیت این موها با هم فرق داره . با گذشت زمان این موی کرکی جای خودش رو به موهای ضخیم تری به نام ترمینال میده اما در قسمت های دیگه ی بدن ولوس باقی میمونه . اگه کودک موهای پرپشت و بلندی داشته باشه ، ۱۸ماهگی و درغیر این صورت ۲ سالگی برای اصلاح مو زمان مناسبیه . بعد از این ، میتونین هر دو سه ماه یک بار ، ۱ تا ۲ سانتی متر موهای کودک رو کوتاه کنین .

.

اصلاح موی کودکان

میتونین زمان بازی با کودک ، با آبپاش و شانه و قیچی اسباب‌ بازی همراه با بگو بخند ، موهای کودک یا همسر و بچه‌ های دیگه یا حتی موی عروسک ‌ها و اسباب‌ بازی‌ ها رو کوتاه و کار آرایشگرها رو تقلید کنین . این کار به تدریج حساسیت و ترس کودک از آرایشگاه رو در آینده از بین میبره .

زمانی که کودک خسته ، بی ‌حوصله ، کلافه ، خواب ‌آلود و یا گرسنه است ، اون رو به آرایشگاه نبرین . از اونجایی که کودکان علاقه ی زیادی به کشف محیط جدید دارن ، معمولا سرشون رو ثابت نگه نمیدارن . پس آرایشگری رو انتخاب کنین که صبر و حوصله ی بیشتری برای وقت گذاشتن و کوتاه کردن موی سر کودکتون داره .

.

شرایط مناسب برای اصلاح موی کودک در منزل

اولا زمانی رو برای کوتاه کردن انتخاب کنین که کودک در آرامش باشه ؛ مثلا بعد از بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن شیر زمان مناسبیه و میتونین اون رو با تماشای تلویزیون سرگرم کنین .

سعی کنین به سر و موهای کودک تسلط داشته باشین و زیاد فاصله نگیرین و اگه خیلی روی سر خم بشین احتمال داره دست هاتون بلرزه . کودک رو روی یک صندلی بلند که دسته و محافظ داشته باشه بنشونین و خودتون ایستاده آرایشگری کنین .

اگر کودک نمیتونه بشینه ، اون رو به شکم بخوابونین و پشت و بالای موهاش رو کوتاه کنین و بعد به پشت بخوابونین تا جلو و اطراف سرش رو اصلاح کنین . چون موهای نوزاد خیلی نازک و ظریفه کمی پوست سرش رو خیس کنین تا کارتون راحت تر بشه.

.

چگونه صورت گرد کودک را ظریف تر نشان دهیم ؟

هنگام اصلاح ، موهای بالای سر رو بلند نگه دارین و موهای اطراف رو کوتاه کنین . برای پسربچه ها موهای پشت سر و برای دختربچه ها موهای زیرگوش ها رو کاملا کوتاه کنین .

.

چگونه چهره مربعی کودک را زیباتر نشان دهیم ؟

برای کودک هایی با چهره مربع توصیه میشه که بیشتر حجم موهای اطراف سر نگه داشته بشه و موهای بالای سر رو کوتاه کنین . اگه موهای کودک خیلی کوتاه بشه ، فرم مربع شکل صورت ، بیشتر نشون داده میشه .

.

مدل موی مناسب برای کودکان با موهای کم پشت چگونه است ؟

برای کودکانی که به دلایل ژنتیکی موهای کم پشتی دارن ، باید تلاش کنین که موها پرپشت تر نشون داده بشن . بنابراین فقط نوک موها رو کوتاه کرده و تا حد ممکن حجم موها رو حفظ کنین .

.

آیا تراشیدن سر نوزادان باعث پرپشت شدن موها می شود ؟

یکی از باورهای غلطی که شایع شده ، تراشیدن سر نوزادان به بهونه پرپشت شدن موهاست .طبق نظر پزشکان تراشیدن مو هیچ تاثیری روی پرپشتی نداره . این باور ، بخاطر یک اشتباه دیداریه . چون از ریشه به سمت نوک مو ، مو نازک تر میشه . در نتیجه وقتی شما مو رو تیغ می زنین ، قسمت نازک مو از بین میره ولی سطح مقطع مو که ضخیم تره ، باقی میمونه . در نتیجه فکر می کنین با تیغ زدن ، مو ضخیم تر شده . درحالی که وقتی مو رشد کنه ، مجددا نازک میشه .

.

آیا کم پشتی موی نوزاد مشکلی دارد ؟

تعداد زیادی از نوزادان بعد از تولد موهای کم پشتی دارن . این کم پشتی ممکنه تا یک سالگی ادامه داشته باشه و مدت زمان اون به تغذیه و ژنتیک هر نوزاد وابسته است . تا این سن این کم پشتی مشکلی نداره و نگران کننده نیست اما اگه بعد از یک سالگی کم پشتی موها همچنان ادامه داشت ، باید به پزشک متخصص مراجعه کنین .

.

آیا ریزش موی نوزاد طبیعی است ؟

موی نوزاد از ۲ تا ۳ ماهگی به بعد به تدریج در ناحیه پس سر که در تماس سایشی با تشک قرار داره ، میریزه و تا چند ماه این مسئله ادامه داره . اما بعد از ۸-۷ ماهگی به تدریج موهای ریخته شده دوباه رشد میکنه و جای نگرانی نیست .

.

شستن موی کودک

در سن یک سالگی برای اینکه سر کودک دچار پوسته و کثیفی نشه توصیه پزشکان اینه که هر دو تا سه روز با شامپو موها و کف سر رو بشورین . سعی کنین فاصله ی بین حمام رو خیلی کوتاه یا طولانی نکرده و از شامپوی مخصوص موی کودک که آسیبی برای ریشه ی مو نداره استفاده کنین .

.

با موی کودکان با خشونت رفتار نکنید

به هیچ وجه با خشونت موی کودک رو شانه نزنین یا سشوار نکشین . کودکان هورمون جنسی ندارن و چربی موی اونها بسیار کمه . به همین دلیل مو به راحتی آسیب میبینه و شکننده میشه . بنابراین سعی کنین بدون خشونت موها رو شانه بزنین و برای خشک کردن موها کمتر از سشوار استفاده کنین یا موها رو بیش از حد نکشین .

.

شپش موی کودک

شپش یک حشره ی انگلی هست که روی سر ، مژه و ابروها پیدا میشه و از خون انسان تغذیه میکنه . این حشره نمیتونه مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بمونه و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل میشه . شایع ترین علامت شپش ، خارشه . هرچند شپش بیماری خاصی ایجاد نمی کنه اما گزش اون باعث ایجاد حساسیت روی پوست میشه . با خارش پوست ممکنه زخم هایی روی پوست سر به وجود بیاد که توسط باکتری های روی پوست عفونی بشه . هرچند که این موضوع خیلی رایج نیست ، اما اگه پوست سر کودک قرمز و ملتهب شده ، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنین .

.
منابع :
.https://omanfi.com

زیبایی و مراقبت از موی کودک