پیشگیری از مسمومیت کودک در سفر

◉ از دیگر مواردی که باعث آسیب به کودکان در سفر می شود مسمومیت است. سم ماده ای است که مصرف مقداری از آن باعث می شود یک آسیب گذرا یا همیشگی در بدن کودک ایجاد شود. خوب است بدانید علاوه بر مواردی که ذاتاً برای بدن زیان آور است، عناصر مفیدی مانند انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها درصورت مصرف بیش از حد و نادرست ممکن است تبدیل به مواد مسموم کننده و زیان آور برای کودکان شود. سم از راه های مختلفی می تواند وارد بدن کودک شود و ایجاد مسمومیت کند، اما در سفر معمولاً کودکان دچار مسمومیت های گوارشی با خوردن و آشامیدن مواد خوراکی و مصرف بیش از اندازه آنها و همچنین مسمومیت هایی که با گیاهان سمی در طبیعت که با پوست و چشم کودکان تماس پیدا می کنند، می شوند.از طریق علائم زیر می توانیم به مسمومیت کودک در سفر به دنبال خوردن و آشامیدن مواد خوراکی پی برده و کودک را به مراکز درمانی انتقال دهیم.

◉ سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ، اسهال، درد شکم و حتی تغییر در وضعیت هوشیاری یا پاسخ دهی کودک.در مسمومیت هایی که در کودکان بر اثر تماس با گیاهان سمی در دامن طبیعت به وجود می آید، علائمی مانند قرمزی در ناحیه تماس، خارش، التهاب و تاول در کودک مشاهده می شود.برای جلوگیری از عواقب وخیم انواع مسمومیت ها در کودکان که ممکن است کودک را نیازمند احیای قلبی – ریوی کند، بهتر است با تشخیص علائم مسمومیت، کودک در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی منتقل شود.

◉ ضوابطی که داخل ماشین فرزندانمان را تهدید می کندهنگام شیردادن به کودک باید توقف کرد؛ چون در صورت تصادف یا ترمز ناگهانی وزن مادر روی کودک می افتد و باعث آسیب به کودک می شود.به یاد داشته باشیم کودکان نباید روی صندلی خودرو در حال حرکت بایستند یا این که در عقب خودرو دراز بکشند.

◉ نیاز به تاکید هم نیست که کودکان نباید دست یا سر خودشان را از شیشه خودرو بیرون بیاورند.این را بدانید که برای سوار و پیاده شدن از خودرو باید از درهای سمت راست یعنی به سمت پیاده رو استفاده کنیم و هنگام بستن درهای خودرو مراقب باشیم انگشتان کودک لای درِ خودرو نماند.در ارتباط با استفاده از کمربند ایمنی که مانع از پرت شدن کودک به هنگام تصادف می شود باید به کودک با زبان ساده کودکانه آموزش دهیم که کمربند به گونه ای باید بسته شود که یک قسمت از آن از روی شانه و نوار دیگر آن از روی شکم عبور کند. بد نیست بدانید بستن کمربند ایمنی خودرو خطر پرت شدن از وسیله نقلیه و ایجاد آسیب های مرگبار یا سنگین به کودکان 10 سال به بالاتر را بین 40 تا 50 درصد کاهش می دهد.

◉ شنا با جلیقه نجات و تیوباما در سفرهای نوروزی ممکن است والدین با کودکان به ساحل دریا بروند؛ با توجه به رغبت فراوان کودکان به امر شنا حتی در آب های کم عمق و در کنار شالیزارها ممکن است با آسیب دیگری به نام غرق شدگی در کودکان مواجه شویم. غرق شدگی زمانی اتفاق می افتد که آب وارد راه هوایی کودک شده و باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای او می شود.

◉ اتفاقی که می تواند منجر به مرگ، معلولیت و یا بیماری در کودک شود. در این زمان دانستن نکات زیر ممکن است جان کودکان را تا رسیدن نیروهای امدادی نجات دهد.اگر قصد رفتن به ساحل، دریا، شالیزارها و آب های کم عمق دارید این را به یاد داشته باشید که جریان آب ممکن است کودک را به زیرآب بکشد؛ به همین دلیل والدین باید توجه داشته باشند زمانی که همراه کودکان خود به استخر یا ساحل دریا می روند از خوردن داروهای خواب آور خودداری کنند تا هوشیاری و دقت لازم در مراقبت ازکودکان خود را داشته باشند.اگر کودکان میل به شنا در ساحل دریا دارند حتماً باید در آن منطقه غریق نجات حضورداشته باشد.هنگام شناکردن کودکان حتماً باید جلیقه نجات و تیوپ در دسترس باشد.

.
منابع :
.https://hamgardi.com

پیشگیری از مسمومیت کودک در سفر