10 تاثیر شاخص ورزش بر کودکان

فارغ از نوع ورزش و تحرک بدنی، انجام ورزش تاثیر بسیاری بر سلامت بدنی کودکان دارد که عبارتند از :

.

کمک به ساخت و تقویت اسکلت استخوانی:

یکی از عوامل مهم برای استخوان سازی، داشتن تحرک بدنی است. داشتن تحرک بدنی برای رشد قدی، استحکام استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان در بزرگسالی، بهترین کار است.

.

کنترل فشار خون:

دور بودن کودک از استرس و اضطراب برای داشتن روان سالم تر بسیار حائز اهمیت است. افرادی که دچار استرس و اضطراب نیستند کمتر در معرض خطر افزایش فشار خون قرار دارند. یکی از راهکارهای مفید کاهش استرس و اضطراب و درنتیجه کنترل فشار خون انجام حرکات ورزشی میباشد . کودکان مضطرب و بزرگسالان مستعد داشتن فشار خون بالا هستند.

.

تنظیم عملکرد دستگاه گردش خون و قلب:

حجم تنفسی کودکانی که از کودکی عادت به ورزش دارند، یک و نیم برابر آنهایی است که از کودکی ورزش نکرده اند.

.

جلوگیری از رسوب چربی در رگ ها:

طبق تحقیقات خطر تجمع چربی در رگهای کودکانی که از دوسالگی تغذیه مناسب نداشته اند ،وجود دارد . ورزش یکی از راهکارهای جلوگیری از رسوب چربی در رگها می باشد.

.

کنترل انر‍ژی:

دوران کودکی با شیطنت و بازی همراه است . اما برخی از کودکان تحرک بیش از اندازه دارند . ورزش یکی از روشهای مهم در تخلیه انرژی این کودکان محسوب می شود.

.

کنترل قند خون:

از آنجایی که ماهیچه ها برای تحرک بدنی نیازمند مصرف هیدرات کربن هستند بنابراین میزان قند خون خودبه خود با ورزش کردن کنترل خواهد شد.

.

کنترل وزن:

تحرک بدنی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از تجمع کالری اضافی در بدن است. انجام حرکات ورزشی از سنین کودکی باعث می شود که کودکان کمتر مستعد تجمع چربی و ابتلا به اضافه وزن شوند.

.

بهبود عملکرد ریه ها:

انجام منظم حرکات ورزشی از سنین کودکی باعث افزایش ظرفیت ریه ها می شود.بنابراین با افزایش میزان دریافت اکسیژن ، عمل دم و بازدم و تصفیه خون به خوبی انجام می شود.

.

جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان:

افرادی که از کودکی عادت به ورزش دارند، در بزرگسالی کمتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کولون، پروستات، سینه و دستگاه دفع ادرار قرار دارند.

.

حضور در جمع:

ورزش یکی از راهکارهای حضور در اجتماع و تعامل سالم می باشد . ورزش موجب اجتماعی تر شدن کودکان می شود .همچنین تاثیر ورزش های گروهی در تنظیم رابطه درست بین کودک و اجتماع بسیار اهمیت دارد.

.
منابع :
.https://namnak.com

10 تاثیر شاخص ورزش بر کودکان