راهنمای انتخاب بهترین مشاور املاک

1 – تنها به این خاطر که مشاور املاک از دوستان شماست و یا با او آشنایی دارید به سراغ او نروید :‌

آن فرد ممکن است برای شما مناسب باشد و یا نباشد. بنابراین قبل از امضای قرارداد تمام جوانب را بررسی کنید. ابراز قدردانی کنید و محترمانه آنها را رد کنید.

.

2–  مشاوری املاک شغل اول او باشد :‌

قبل از انتخاب مشاور املاک حتما سوال کنید که مشاوری املاک تنها شغل او باشد . در این صنف عمده فعالان در سطح مدیریت بنگاه ها، بازنشسته شغل های غیرموثر در سطوح کارمندی هستند. در قسمت پایین تر یعنی لایه مشاوران املاک نیز اغلب گروه های سنی جوانی هستند که یا پشت کنکور مانده اند یا اصلا علاقه ای به تحصیل دانشگاهی ندارند. طوریکه قشر دانشجوی کاسب در بنگاه مسکن به ندرت دیده می شود. این وضعیت موجب شده در بنگاه های مسکن نوعی فعالیت صوری و ظاهر آنچه باید توسط مشاوران املاک انجام شود، اتفاق بیفتد.

.

3 – از خدماتشان سوال کنید :‌

بسیاری از مشاورین املاک خدمات مشابهی ارائه می‌دهند، اما چگونگی اجرای آنهاست که یک مشاور املاک خوب را متمایز می‌کند. یک مشاور املاک خوب باید بتواند به خوبی خدمات خود را برای شما تشریح کند و به سوالات شما پاسخ کامل بدهد . تسلط او در پاسخگویی به سوالات نشانه حرفه ای بودن و تجربه بالای اوست .

.

4 – یک طرفه بازاریابی نکند :‌

مشاورین املاک اغلب به گونه ای بازاریابی میکنند که طرف فروشنده یا صاحب ملک را گرفته باشند و قیمت گذاری های آنها اغلب بر اساس قیمتی است که فروشنده تعیین کردهو همین شیوه غلط در قیمت گذاری، امروز باعث نوسان های غیرمنطقی قیمت مسکن شده است تا جاییکه در سال های نه چندان دور، آنچنان حبابی وارد قیمت ملک گردید که بخاطر ناتوانی در خرید، بازار در رکود فرو رفت. متاسفانه سطح پایین سواد آکادمیک در بین اکثر مشاوران املاک و مدیریت قیمت گذاری ملک توسط این افراد، ضعف اصلی حرفه مشاوران املاک محسوب می شود. در هنگام صحبت با مشاور املاک خود این نکته را در نظر داشته باشید که مشاور املاک به نفع فروشنده کار میکند یا صرفا به شغل خود که مشاور بودن است میپردازد .

.

5 – اولین مشاور املاکی که پیدا میکنید لزوما بهترین انتخاب شما نیست :

حتما به چندین بنگاه معاملات ملکی سر بزنید و با آنها صحبت کنید . و تمامی مواردی که در این مقاله گفته شده است را در آنها بسنجید . ضمنا به این نکته دقت کنید که یکی از ویژگی های مشاور املاک با تجربه آن است که میتواند به آسانی با شما رابطه ای دوستانه برقرار کرده و حس حمایت را در شما ایجاد کند .

.

6 – پیش داوری نمیکند :‌

یک مشاور املاک خوب باید به تمام حرف ها و نیاز های شما گوش دهد و سپس به معرفی پیشنهاد های خود بپردازد . متاسفانه چیزی که شاهد آن هستیم آن است که مشاورین املاک صرفا متراژ‌ خانه و بودجه مشتری را سوال میکنند و شروع به پیشنهاد دادن ملک میکنند . در حالی که این کار صرفا به گیج کردن و مردد کردن مشتری خواهد انجامید .

.

7 ـ تنها یک انتخاب به شما نمیدهد :‌

یک بنگاه معاملات ملکی  خوب باید بتواند در هر رنج قیمت و نیاز های مشتری سبدی پر از املاک و انتخاب های مختلف داشته باشد . اگر مشاور املاک شما تنها یک انتخاب در هر رنجی به شما پیشنهاد داد احتمالا هدف او صرفا فروش آن ملک و دریافت پورسانت ست . مشاور املاک باید پیشنهاد دهنده باشد نه تعیین کننده انتخاب .

.

8 –  شما را در محاصره قرار نمیدهد :‌

اگر قبلا به بنگاه معاملات ملکی مراجعه کرده باشید حتما دیده اید که بعضا مشاورین املاک و همکارانشان با دوره کردن شما و دادن پیشنهاد های گوناگون و ترغیب شما به خرید یا فروش میخواهند شما را هر چه سریعتر به عملی که به آنها سود میرساند مجاب کنند . اگر چنین چیزی را شاهد بودید احتمالا قرار نیست معامله خوبی را داشته باشد . یکی از ویژگی های یک مشاور املاک خوب حوصله او در گوش دادن به صحبت های شما و وقت گذاشتن برای شماست .

.

9 – سابقه او را بررسی کنید :‌

یک مشاور املاک در هر محلی که باشد احتمالا اکثر معاملات املاک محل را او انجام داده است . پس به راحتی میتوانید با مراجعه به همسایه های او راجع به سوابق آن مشاور املاک اطلاعات خوبی به دست آورید . از آنها بپرسید که از معامله ای که انجام داده اند راضی هستند یا خیر . اگر راضی نباشند به احتمال زیاد به شما خواهند گفت .

.

10 – آراستگی مشاور املاک و تمیز و مرتب بودن بنگاه معاملات ملکی :‌

آراسته بودن و خوب لباس پوشیدن نشانه جدی بودن شخص در کار خود است . همچنین اگر بنگاه معاملات ملکی ظاهری زیبا و شیک داشته باشد نشان دهنده ی موفق بودن آن بنگاه معاملات ملکی در کار خود است . اگر چنین ویژگی هایی را مشاهده کردید احتمالا انتخاب خوبی داشته اید.

.
منابع :
.https://moshaverin.co

راهنمای انتخاب بهترین مشاور املاک