استعداد موسیقی در کودک

◉ کودک از حدود ۴ هفتگی متوجه می شود که صدا را از جلو می شنود و از پشت سر، در حالی که واقعاً در هیچ زمینۀ دیگری علامتی از آگاهی و شناخت را نشان نمی دهد. وقتی که به سه ماهگی میرسد به صداهای مختلف پاسخ مناسب می دهد. آن زمانی که به شش ماهگی […]

◉ کودک از حدود ۴ هفتگی متوجه می شود که صدا را از جلو می شنود و از پشت سر، در حالی که واقعاً در هیچ زمینۀ دیگری علامتی از آگاهی و شناخت را نشان نمی دهد. وقتی که به سه ماهگی میرسد به صداهای مختلف پاسخ مناسب می دهد.

◉ آن زمانی که به شش ماهگی میرسد توانایی تقلید برخی از صداها و یا درآوردن صدایی از خودش را دارد. وقتی که به نه ماهگی می رسد کاملاً علائمی را نشان می دهد و صداهای آشنا را از غیر آشنا تشخیص می دهد و بین آنها تفکیک و تفاوتی قائل می شود.

◉ وقتی به ۱۲ ماهگی می رسد نه تنها از خودش صداهایی درمی آورد و با زدن اشیاء به هم به طوریکه مورد علاقه و توجه اوست صداهایی را موجب می شود.
بنابراین موضوع صدا و آنچه که به عنوان صوت و اصوات می شنویم و بعداً به خواندن تبدیل می شود، شاید یکی از مهم ترین و اولین واکنش های کودک در ارتباط با محیط اطراف خودش می باشد.

◉ اما بچه ها بین ۲ تا ۳ سالگی نه تنها به موسیقی علاقه مند می شوند و مایل به شنیدن و نواختنش هستند بلکه آن را با حرکات بدنی خودشان همراه می کنند و هم ذهنشان و بدنشان هم با موسیقی به حرکت درمی آید و نشان دهندۀ این است که موسیقی و صدا توانایی این را دارد که کل وجود ما را چه بدن، چه ضمیر و ذهن تحت تاثیر قرار دهد.

◉ یکی از اجزای بسیار مهم هوش انسانی، توانایی و قابلیت و استعداد موسیقی در کودک و ارتباط او با صدا و بقیه فعالیت های هنری است. به همین علت است که هرگونه اقدامی در جهت آموزش موسیقی و بهره برداری و لذت از آن به رشد فرزند ما کمک می کند.

◉ مطالعات بعدی کنترل شده نشان می دهد که در حالی که موسیقی در دوران شیرخوارگی و دوران نونهالی برای بچه ها موجبات شادی و لذت را فراهم می کند و آنها را با خوشان و دیگران آشتی می دهد.

◉ با وجود آنکه موجبات رشد و توانایی ها و قابلیت های بهتری را چند دقیقه بعد از شنیدن موسیقی به جهت انجام کارها پیدا می کنند و با وجود اینکه بین ۵ تا ۷ سالگی تاثیر موسیقی بر روی بچه ها تا حدود زیادی اثبات شده اما شدت آن به اندازه ای نیست که معمولاً ادعا می شود و بعد از ۷ سالگی تاثیرات آن محدودتر می شود و عامل رشد هوش و عقل که به آن مرتبط شده گرچه همچنان وجود دارد ولی به شدت و وسعت نیست که برخی از اوقات مطالعات سطحی آن را مطرح کرده اند.

◉ وقتی که خواندن به صورت دست جمعی است نه تنها در بچه ها توانایی تشخیص، تفکیک و شنوایی را بیشتر می کند بلکه توجه و تمرکز آنها را افزایش می دهد. همچنین به خاطر آهنگین بودن کلمات، زمینه ای را فراهم می کند که آنها با اشتیاق و شور و شوق بیشتری زبان را بیاموزند.

◉ پس اگر علاقه مند هستیم که فرزندمان زبان فارسی و انگلیسی را یاد بگیرد آشنا کردن او با آهنگ ها و ترانه و اشعار فارسی یا انگلیسی در بسیاری از موارد یکی از بهترین راه ها به جهت آموزش زبان است و بسیارند بچه هایی که حجم لغات و یا توانایی های خودشان را از طریق شنیدن آهنگ ها و خواندن آنها که موجب شادی و لذت بسیاری هم برای آنها و دیگران است افزایش داده اند.

◉ مهم این است که فرزند ما از حدود ۷ سالگی به بعد آلتی از آلات موسیقی را بنوازد. گرچه برخی از بچه ها از حدود ۴ یا ۵ سالگی چنین توانایی و استعدادی را دارند و هماهنگی و هارمونی میان چشم، مغز و دست آنها به وجود آمده و پایین و بالا و چپ و راست را اشتباه نمی کنند. بنابراین می توانند به راحتی آلت موسیقی را بنوازند.

◉ اما برای برخی از بچه ها باید تا سن ۷ یا ۸ سالگی صبر کرد تا توان لازم را به جهت نواختن آلت موسیقی پیدا کنند. مهم در اینجا انتخاب معلم است. معلمی که به تجربه موسیقی به لذت موسیقی به محیط و رابطه مناسب توجه داشته باشد تا به نواختن آهنگی درست و دقیق.

◉ شاید بعضی اوقات با تمرین ها و انتظار و تکرارهای آزاردهنده و اذیت کننده فرزندمان را برای نواختن قطعه ای آماده کند اما اشتیاق و میل او را از بین ببرد. به همین علت انتخاب معلمی که موسیقی را با فرزند من و شما احساس کند و با قدم های کوچک و کوتاه او پیش برود نه با انتظارات قدم های خودش یا ما، می تواند میل به آموختن موسیقی و ادامه این کار را در او به وجود بیاورد.

◉ باید بدانیم تقریباً همه بچه ها چند بار در دوران دبستان و دبیرستان با رفتن به کلاس موسیقی مخالفت می کنند و از تمرین خودداری می کنند.

◉ مهم این است که ما آنها را تشویق کنیم که همچنان این کار را ادامه دهند و برخی از اوقات به آنها فرصتی یک یا چند هفته بدهیم شاید دوباره چنین کاری را نکنند ولی اگر اشتیاقی را در آنها به وجود آورده باشیم و شرایطی را فراهم کرده باشیم دوباره به موسیقی روی می آورند.

.
منابع :
.https://farzandportal.ir

استعداد موسیقی در کودک