انجام مسافرت جاده ای با کودک

قرار است به خانه مادربزرگ بروید و پنج ساعت تمام سوار بر اتومبیل خواهید بود. چگونه می توانید با به همراه داشتن یک کودک سفر لذت بخشی را تجربه کنید؟ در ادامه اطلاعات بیشتری از این موضوع را در اختیارتان قرار می دهیم.

هیچ شکی نیست که سفر طولانی مدت با اتومبیل همراه با کودک برنامه ریزی و سازماندهی خوب و مناسبی را می طلبد. اما این سفر می تواند به خوبی انجام شود و بله حتی می تواند سفر مفرح و سرگرم کننده ای را برای شما رقم بزند!

.

برنامه ریزی سفر

می توان از آشفته بازاری که قبل از سفر بوجود می آید جلوگیری کرد به شرط آن که بگذارید همه چیز همانطور که هست پیش برود بجای آنکه به گونه ای طراحی کنید که اتفاقی خاص رخ دهد. در تصمیم گیری سفر خود از پیش آماده باشید و همه چیز را برنامه ریزی کنید. سؤالاتی که در ادامه می آید را در نظر گرفته و پاسخ های صحیح آنها را بیابید چرا که  این کار می تواند به موفقیت بیشتر سفرتان کمک کند.

* آیا فرزندتان عادت به خوابیدن در اتومبیل را دارد یا خیر؟ اگر بله، زمان سفر خود را همزمان با خواب نیمروزی یا خواب شبانه او قرار دهید به طوری که کودک بتواند بخشی از سفر را در خواب بسر ببرد. در صورتی که پاسخ خیر است، به گونه ای برنامه ریزی کنید که بلافاصله پس از چرت روزانه یا به هنگام صبح بعد از بیدار شدن او از خواب حرکت کنید. خودتان را گول نزنید و فکر نکنید که فرزندتان رفتار متفاوتی نسبت به معمول از خود نشان خواهد داد تنها به این دلیل که در یک موقعیت خاص قرار گرفته است.

* آیا لازم است سفر به یکباره انجام شود یا می توانید در طول مسیر توقف هایی داشته باشید؟ هر اندازه کودک مدت زمان بیشتری در صندلی کودک مخصوص خودرو قرار داشته باشد به همان نسبت نیز بدخلق تر و بی قرارتر خواهد شد. سفر را به گونه ای برنامه ریزی کنید که چند توقف در طول مسیر داشته باشید در نتیجه همگی در چارچوب ذهنی بهتری قرار خواهید گرفت.

* زمان تخمینی رسیدن به مقصد را می دانید؟ آیا برای وقایع پیش بینی نشده وقت اضافی زیادی را در نظر گرفته اید؟ خرابکاری بیش از حد کودک در پوشک به طوری که نیاز به تعویض کل لباس های او باشد یا کودکی که بسیار بی قراری می کند و گریه های او بند نمی آیند و نیاز است 20 دقیقه توقف غیر منتظره داشته باشید تنها دو موردی هستند که به راحتی ممکن است اتفاق بیفتند.

* آیا هر آنچه که برای خوشایند ساختن یک سفر مورد نیاز است را در اختیار دارید؟ مواردی مانند:

** آفتابگیر پنجره خودرو به منظور محافظت از فرزندتان در برابر نور خورشید و فراهم ساختن فضایی تاریک تر که بتواند چرت کوتاهی داشته باشد.

** یخدان برای قرار دادن نوشیدنی های خنک و در صورت نیاز وسیله ای برای گرم کردن شیشه شیر

** تعداد زیادی اسباب بازی که جدید باشند یا اسباب بازی های مورد علاقه کودک که مدتی از آنها استفاده نکرده باشد و تنها برای سفر نگاه داشته باشید.

** سی دی یا نوار موسیقی کودکانه

** آینه دید در عقب برای مراقبت از کودک (مگر آنکه شخص دیگری در کنار کوچولوی شما نشسته باشد).

** کتاب هایی که بتوانید برای فرزندتان بخوانید.

.

آماده سازی اتومبیل

وقت زیادی را به منظور آماده ساختن خودرو برای سفر خود بگذارید. در صورتی که تعداد افراد بزرگسال حاضر در سفر دو نفر است، خود را خوش شانس بدانید و ترتیبی دهید که یکی از شما در صندلی عقب کنار کودک بنشیند. چنانچه به تنهایی با کوچولوی خود به سفر می روید، لازم است کمی در آماده سازی خودرو خلاقیت به خرج دهید و به گونه ای برنامه ریزی نمایید که چندین توقف در طول مسیر داشته باشید.

در این بخش به چند نکته جهت تبدیل اتومبیل به مرکز تفریحی مسافرتی برای کودک اشاره شده است:

* با استفاده از روبان یا ریسمان و سنجاق قفلی یا چسب نواری اسباب بازی های سبک را از سقف خودرو آویزان سازید تا بالای سر فرزندتان به حالت آویزان قرار گیرند. کار دیگری که می توانید انجام دهید آن است که از یک طرف صندلی عقب خودرو به طرف دیگر به صورت ردیفی اسباب بازی های او را به روبان متصل سازید. مجموعه ای از اسباب بازی های جدید را به همراه داشته باشید تا در هنگام توقف اتومبیل برای استراحت بتوانید آنها را تعویض کنید. فقط مطمئن شوید که از اسباب بازی های کوچک استفاده می کنید و آنها را از دید راننده دور نگاه می دارید.

* چند عکس روشن و واضح از اسباب بازی به پشت صندلی روبروی کودک وصل کنید.

* در صورتی که هیچ کس کنار کودک نمی باشد و او به قدر کافی بزرگ شده است که دستش را به اسباب بازی های درون اتومبیل برساند، جعبه وارونه ای را کنار صندلی کودک با یک جعبه کم عمق یا یک سینی دارای خانه های کوچک بالای آن قرار دهید. درون هر قسمت یا خانه های سینی را با اسباب بازی پر کنید به طوری که کودک بتواند به تنهایی دستش را به آنها برساند. همچنین می توانید وسیله ای که برای این منظور طراحی شده است را خریداری کرده و مستقیم به صندلی کودک متصل سازید.

* اگر قصد دارید شخصی را کنار کودک بنشانید، آنگاه جعبه بزرگی از اسباب بازی را در اختیار آن شخص قرار داده تا بتواند به وسیله آن کودک را سرگرم سازد، سرگرم ساختن کودک و منحرف ساختن حواس او معجزه کرده و او را در اتومبیل شاد و سرحال نگاه می دارد. یکی از بهترین فعالیت ها برای مسافرت های طولانی مدت کتابخوانی است. کتابخانه خود را بررسی کنید حتماً با مجموعه بزرگی از کتابهای کاغذی با عناوین مورد پسند کودک مواجه خواهید شد که حمل آنها آسان تر از کتاب های تخته ای است.
در صورتی که کودک بزرگتر است و به طور مرتب از غذای جامد تغذیه می کند انواع میان وعده و نوشیدنی را به همراه داشته باشید و حتماً برای خود نیز غذا تهیه کنید* در صورتی که کودک بزرگتر است و به طور مرتب از غذای جامد تغذیه می کند انواع میان وعده و نوشیدنی را به همراه داشته باشید و حتماً برای خود نیز غذا تهیه کنید. حتی اگر قصد دارید برای صرف غذا توقف داشته باشید، شاید با خواب بودن کودک یا راحت بودن او در اتومبیل به این نتیجه برسید که به رانندگی خود ادامه دهید و توقف را برای زمان هایی که کودک بی قراری می کند نگاه دارید.

* کتاب های صوتی یا موسیقی آرامی را برای خود در مواقعی که کودک در خواب است پخش کنید. صدای نوار ممکن است به آرامش کودک کمک کند و این همان چیزی است که می توانید از آن لذت ببرید.

* چنانچه در شب به سفر می روید، با خود چراغ خواب یا چراغ قوه ای که با باتری کار می کند به همراه داشته باشید.

لیست مواردی که باید به هنگام سفر با اتومبیل آنها را مورد بررسی قرار دهید به قرار زیر است:

* ساک مجهز برای پوشک

* پتوی کودک

* بالش مخصوص صندلی ایمنی کودک یا بالش برای پشت سر او

* سایه بان پنجره خودرو (آفتابگیر پنجره)

* چند نوع لباس برای عوض کردن لباس کودک

* جعبه بزرگی از اسباب بازی و کتاب

* سی دی و نوار موسیقی یا کتاب صوتی

* غذای کودک، میان وعده و تنقلات و نوشیدنی برای فرزند خود

* لیوان نی دار

* میان وعده و نوشیدنی برای افراد بزرگسال

* یخدان

* دستمال مرطوب یا حوله مرطوب

* کیسه پلاستیک خالی برای قرار دادن زباله ها در آن

* وسیله ای برای گرم کردن شیشه شیر یا بطری

* تلفن همراه

* موسیقی همیشگی خواب کودک یا صدای سفید (صداهایی مانند صدای جاروبرقی و از این قبیل که باعث آرامش کودک می شوند) (در صورت نیاز چندین باتری اضافه با خود همراه داشته باشید)

* جعبه کمک های اولیه، دارو، نسخه های پزشک

* سیم جامپر یا کابل باتری خودرو

* پول نقد، کیف پول، کارت شناسایی

* دفترچه بیمه و اطلاعات پزشکی، شماره تلفن های ضروری

* نقشه و مسیر یاب

* آغوشی یا وسیله ای برای حمل کودک یا کالسکه

* فیلم و دوربین

* چمدان

.

در طول سفر

اگر سفر خود را با دقت برنامه ریزی کرده و وسیله نقلیه را آماده ساخته باشید، سفر خوبی در پیش خواهید داشت. همانطور که در جاده حرکت می کنید این موارد را در ذهن داشته باشید:

انعطاف پذیر باشید

زمانی که با یک کودک سفر می کنید، حتی اگر بهترین برنامه ریزی را کرده باشید باز هم ممکن است موارد غیر منتظره پیش آید. سعی کنید در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کنید، تغییرات را بپذیرید و با جریان پیش آمده حرکت کنید. هر زمان که لازم باشد خودرو را متوقف سازید. سعی کنید زمانی که کودک در اتومبیل در حال گریه است «مسافت زیادی را با این وضعیت طی نکنید» چرا که ممکن است حواستان پرت شده و عصبی شوید و این امر می تواند خطرناک باشد. برای توقف و آرام ساختن کودک وقت بگذارید.

 

حفظ ایمنی را اولویت کار خود قرار دهید

اطمینان حاصل کنید که فرزندتان را در صندلی ایمنی مخصوص کودک قرار داده اید. بسیاری از مادرانی که از شیر خود فرزندشان را تغذیه می کنند در طول سفر اقدام به شیر دادن کودک می کنند. این امر می تواند در اتومبیل در حال حرکت خطرناک باشد حتی اگر هر دو کمربندهای ایمنی را بسته باشید. نمی توانید وقوع حادثه را پیش بینی کنید و در صورت بروز حادثه، بدنتان ممکن است با شدت به کودک ضربه بزند. به جای این کار اتومبیل را کنار جاده متوقف کرده و به فرزندتان در حالی که در صندلی خود قرار دارد شیر بدهید. بدین ترتیب، در صورت به خواب رفتن کودک، با قرار دادن او در صندلی اش از خواب بیدار نخواهد شد.

به یاد داشته باشید که هرگز و هرگز کودک را تنها در اتومبیل حتی برای یک دقیقه رها نسازید.

.

در راه بازگشت به خانه

ممکن است آنقدر خیالتان راحت شده باشد که سفر را به خوبی پشت سر گذاشته اید که به نوعی سفر دیگر پیش روی خود یعنی بازگشت به خانه را فراموش نمایید. بایستی همانطور که برای سفر به مقصد برنامه ریزی کرده بودید، برای بازگشت به خانه نیز خود را آماده سازید. از چند روز قبل اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل شما دوباره تجدید شده و آماده رفتن هستید. به بهترین زمان حرکت فکر کنید و طبق آن برنامه ریزی نمایید. علاوه بر آن از آنچه در طول سفر به مقصد آموختید که ممکن است عزیمت به خانه را راحت تر سازد کمک بگیرید. آیا در طول سفر به چیزی نیاز داشتید که در اختیارتان نبود؟ چیزی که فکر می کنید می توانست سفرتان را متفاوت سازد؟ آیا در طول سفر به خود می گفتید: «ای کاش فلان چیز را برداشته بودم؟» اکنون زمان آن است که هر آنچه نیاز دارید را تهیه کنید به طوری که سفر بازگشت به خانه خوشایندتر و با آرامش بیشتری همراه باشد.

.
منابع :
.https://rasekhoon.net

انجام مسافرت جاده ای با کودک