هنگام حضور کودکان در خودرو به چه نکات ایمنی توجه کنیم؟

تقریبا همه ما به اتوموبیل خود بسیار علاقه مند هستیم و احتمالاً راندن آن را بیشتر از هر چیز دیگری دوست داریم. اگر می خواهیم کاری کنیم که کوچولوی ما هم این اشتیاق را به ارث ببرد، ابتدا باید ، فقط یک دقیقه وقت بگذاریم و فکر کنیم که آیا خودرویی با تمام آن دکمه ها ، اهرم ها و شیشه ها هنوز محیطی امن برای این “کوچولوی شیطان” هست؟

رانندگی با یک کودک و اطمینان از ایمنی آنها مسئولیت بزرگی است. این احتمالاً محتاطانه ترین موردی خواهد بود که در هنگام رانندگی با آن روبرو هستید. نحوه ایجاد اطمینان از ایمنی فرزند شما در هنگام رانندگی بسیار مهم است. از این رو ما 10 روش را به شما معرفی می کنیم که از طریق آنها می توانید ایمنی فرزند خود را در خودرو تضمین کنید.

.

1- قفل کودک درب

قبل از رانندگی با فرزند خود ، اطمینان حاصل کنید که درهای ماشین را برای کودکان قفل کنید. همه خودروهای این چند دهه مجهز به سیستم قفل کودک برای درهای عقب هستند. فعال کردن قفل کودک به این معنی است که فرد نمی تواند درب خودرو را از داخل باز کند و تنها زمانی می تواند باز شود که فردی دستگیره در را از بیرون بکشد. اگر شما یک کودک نوپا در صندلی عقب دارید ، حتما از فعال بودن قفل کودک اطمینان حاصل کنید ، زیرا کودک ممکن است به تقلید از شما و یا از روی کنجکاوی درب خود رو را باز کند.

هنگامی که در را باز می کنید ، کلید قفل کودک را جایی پایینت از مکانیزم قفل پیدا خواهید کرد.

.

2- قفل شیشه های عقب

بعد از این که درها را برای کودکتان ایمن کردید ، کار بعدی که باید انجام دهید این است که کلیدهای پنجره برقی را غیرفعال کنید. اگر اتومبیل شما دارای پنجره های برقی است ، می توانید این کار را با فشار یک دکمه انجام دهید. این سوئیچ را احتمالا در کنار کلید های کنترل شیشه سمت راننده خواهید یافت. پس از فشار دادن این سوئیچ ، تمام کلیدهای شیشه بالا بر به جز کلیدهای سمت راننده قادر به کارنخواهند بود. این امر هنگام سوار شدن با یک کودک بسیار مهم است زیرا مانع از آسیب به بچه ها و یا صدمه از اشیاء خارجی و انداختن وسایل به بیرون از خودرو میشود.

.

3- بچه ها باید در صندلی های عقب بنشینند

این مهمترین قانون هنگام سوار شدن به خودرو با کودکان است و دلیل آن کاملاً آشکار است. در صورت برخورد و یا تصادف شدید ، جای فرزند شما در صندلی عقب خودرو بسیار امن تر است. همچنین ، اگر این ضربه باعث باز شدن کیسه هوا شود ، برخورد با کیسه های هوا نیز برای کودک 13 سال یا کمتر ایمن نیست.  استفاده از کیسه هوا می تواند برای کودکان بسیار کشنده باشد. بنابراین صندلی های عقب برای کودکان مناسب است.

.

4- کیسه هوای سرنشین را غیر فعال کنید

اگر به هر دلیلی چاره ای ندارید جز اینکه فرزند خود را در صندلی جلو بنشانید، اطمینان حاصل کنید که کیسه هوای سرنشین را خاموش کنید. در چنین مواردی ، ضروری است که یک صندلی کودک نصب کنید و فرزند خود را روی آن بنشانید.

غیرفعال کردن کیسه های هوای سرنشین را می توانید با استفاده از سوییچ خودرو انجام دهید. برای اطلاع از محل دقیق کلید برای این کار و روش انجام آن ، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

.

5- از صندلی کودک مناسب استفاده کنید

صندلی ها و کمربندهای ماشین شما آنقدر بزرگ هستند که نمی توانید از ایمنی کودک خود مطمئن شوید. بنابراین انتخاب صندلی مناسب با توجه به سن و قد کودک بسیار مهم است.

◉ کودکان زیر 2 سال نباید در صندلی های جلو بنشینند و برای آنها فقط باید از صندلی های رو به عقب استفاده شود.

◉ بسته به قد و وزن کودک ، احتمالاً در سنین 4 تا 5 سالگی ، میتوانید از صندلی های کودک رو به جلو استفاده کنید.

◉ همیشه صندلی کودک را در وسط صندلی های عقب قرار دهید ، اینجا امن ترین موقعیت در هنگام تصادف است.

◉ برای نصب سیستم مهار کودک از پایه های ISOFIX استفاده کنید. همچنین می توانید در صورت عدم وجود پایه ISOFIX از کمربندهای ایمنی استفاده کنید. برای اطلاع از نحوه صحیح مهار صندلی ها و کودک خود به آن ، به دفترچه راهنمای صندلی و خودرو خود مراجعه کنید.

.

6- اشیاء تیز را از خودرو خارج کنید

به خصوص در مورد نوزادان ، صندلی های عقب را از نظر وجود هر گونه اشیاء تیز بررسی کنید. مهم است که اطراف کودک را از تمام عناصر اینگونه پاکسازی کنید زیرا نوزادان می توانند با دستیابی به این اشیاء به خود آسیب برسانند و یا در هنگام رانندگی باعث حواس پرتی شما شوند.

همچنین ، مطمئن شوید که اشیاء کوچکی مانند اسباب بازی ها یا سکه هایی را که می تواند خطرات خفگی برای کودک شما داشته باشد ، جمع آوری کنید. کودکان ممکن است چنین عناصری را ببلعند در حالی که شما روی راه پیش رو متمرکز هستید.

.

7- اجازه ندهید کودکان هنگام رانندگی شما چیزی بخورند

غذا هم عامل بالقوه دیگری است برای خطر خفگی. به خصوص در مسیرهای نامناسب ، اگر کودک شما سعی می کند چیزی بخورد در حالی که شما مشغول رانندگی بر روی جاده های ناهموار هستید ، احتمال خفه شدن کودک بسیار افزایش می یابد. این امر همچنین می تواند علت وقوع تصادفات باشد زیرا حواس شما را از اتفاقات اطراف پرت می کند.

.

8- کودک را درون خودرو تنها نگذارید

تنها گذاشتن فرزندتان در ماشین درحالی که کلید خودرو درون آن است حتی برای چند دقیقه هم می تواند بسیار خطرناک باشد. ممکن است در حالی که فرزندتان به صندلی خود بسته شده است ، درب خودرو قفل شود. اگر موتور را روشن گذاشته باشید و بچه ای داخل خودرو قفل شده باشد ، اوضاع می تواند به شدت وخیم شود. باز کردن قفل ماشین از راه های دیگر ممکن است مدتی طول بکشد و این زمان می تواند تجربه بسیار ترسناکی برای فرزند شما باشد و در شرایطی مانند تابش آفتاب و گرمای هوا می تواند بر سلامت او تأثیر جدی بگذارد.

.

9- سانروف را باز نکنید

اگر اتومبیل شما دارای سان روف است ، از بازکردن آن در حالی که کودکان داخل ماشین هستند خودداری کنید. دلیل واضح این است که بچه ها سعی می کنند با آن بازی کنند و یا سر خود را از سانروف بیرون بیاورند در حالی که ماشین در حال حرکت است. در هر دو مورد ، آنها می توانند در نهایت به خود آسیب جدی وارد کنند.

.

10- کمربندهای ایمنی را درست ببندید

اگر فرزند شما به حدی سن دارد که از صندلی کودک استفاده نمی کند ، باید اطمینان حاصل کنید که کمربند ایمنی صندلی های خودرو به درستی برای آنها بسته شده است. آنها نباید بتوانند بیش از چند سانتیمتر حرکت کنند. با این حال ، شما همچنین باید مطمئن شوید که آنها به طرز ناراحت کننده ای در صندلی خود محدود نمی شوند.

مطمئن شوید که برای کودکان از کمربند ایمنی سه نقطه ای استفاده می کنید که بر روی شانه و همچنین شکم آنها قرار می گیرد.

– وقتی خودرو در حال حرکت است ایستادن روی صندلی در کنار والدین بسیار خطرناک است. چون با ترمز ناگهانی و یا کوچکترین تصادف و انحراف خودرو، کودک به شدت به جلو یا طرفین پرتاب می‌شود و بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

– هنگام حرکت از نشاندن کودکان در آغوش راننده و یا سرنشین کنار راننده خودداری کنید و در هنگام حرکت به کودکان خود اجازه ندهید به فرمان خودرو نزدیک شوند و به آن دست بزنند.

– بچه های زیر ۱۲ سال باید روی صندلی عقب خودرو بنشینند و همچنین کودکان زیر یکسال باید در سبد مخصوص خود گذاشته شوند و کودکان زیر ۵ سال باید در صندلی ویژه کودک که روی صندلی عقب خودرو محکم بسته شده است بنشینند.

– برای اینکه کودکان بالاتر از یک سال بتوانند با آرامش محیط بیرون را ببینند، یک تشک روی صندلی آنها قرار دهید و استفاده از صندلی ویژه کودک در خودروها، همانند کمربند ایمنی برای بزرگسالان است.

– توجه داشته باشید که کودکان هرگز دست و سر خود را از شیشه بیرون نیاورند. در خودروهای دارای کیسه هوا، کودک را نباید جلوی کیسه های هوا در آغوش گرفت، چون هنگام تصادف، علاوه بر امکان برخورد کودک با داشبورد، ممکن است کودک بین کیسه هوا و فردی که کودک را در آغوش گرفته، قرار گیرد و آسیب ببیند.

– همچنین مسافرت روال عادی زندگی‌تان را به هم می‌ریزد و در نتیجه ممکن است کودکان بدخلق و بهانه گیر شوند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که رفتارهای فرزندانتان مثل همیشه باشد. به همین سبب باید آرامش خود را حفظ کنید.

– اگر در کنار جاده یا خیابان از خودرو خارج شده‌اید، از کودکان خود غفلت نکنید و هنگام توقف اجازه ندهید کودکان پشت فرمان خودرو بنشینند و یا به ترمزستی و دنده دست بزنند. همچنین آنها را در خودرو به ویژه در خیابان ها و جاده‌های شیب‌دار تنها نگذارید.

.
منابع :
.https://www.imna.ir
.https://navaran.com

هنگام حضور کودکان در خودرو به چه نکات ایمنی توجه کنیم؟