بازی ریسک

ریسک(Risk) یک بازی فکری و استراتژی دیپلماسی بسیار زیبا، و پر تنش است.و دو تا شش بازیکن میتوانند دسته جمعی با هم بازی کنند. نسخه استاندارد  بازی نقشه زمین را به تصویر می کشد. و به چهل و دو قلمرو تقسیم می شود ، که به شش قاره گروه بندی شده اند. و بازیکنان با کنترل ارتش خود سعی در تصرف نقاط بیشتری از زمین را دارند. با نتایج مشخص شده توسط تاس. بازیکنان ممکن است در طول بازی اتحادهایی را و علیه بازیکنان دیگر تشکیل دهند. هدف از این بازی اشغال همه قلمرو های روی تخته و حذف سایر بازیکنان می باشد. که باعث می شود  بازی طولانی باشد و به اتمام رساندن آن  چند ساعتی به طول بیانجامد. البته نسخه های اروپایی هم وجود دارد  که هر بازیکن یک هدف “مأموریت مخفی” محدود دارد که منجر به کوتاه شدن بازی می شود

ریسک در سال 1957 توسط آلبرت لاموریس ، فیلمساز فرانسوی طراحی شد  و توانست بسیار زود به یکی از  محبوب ترین و سر گرم کننده ترین بازی های رومیزی تاریخ تبدیل شود و الهام بخش یسیاری از  بازی های محبوب مانند Axis & Allies و Settlers of Catan بود. این بازی به دلیل داشتن قوانین ساده و در عین حال تعامل زیاد بازیکن و همینطور پیچیدگی گیم پلی ،محبوبیت زیادی در بین کودکان ،بزرگسالان و حتی خانواده پیدا کرده که باعث تولید نسخه های فراوان ازی این بازی  شده اند همچنین نسخه های زیادی  از این برای کاپیوتر ها و تلفن ها هوشمند ساخته شده اند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم

.

تاریخچه

ریسک توسط کارگردان فرانسوی آلبرت لاموریس اختراع شد و در ابتدا در سال 1957 با نام (La Conquête du Monde) (فتح جهان) در فرانسه منتشر شد. و امتیاز این بازی  توسط برادران پارکر خریداری شد و در سال 1959 با تغییراتی در قوانین بازی  به عنوان Risk: The  Continental Game و سپس Risk: The Game of Domination منتشر شد.

20 سال پس از معرفی اولین نسخه ریسک و در سال 1986 نسخه جدید بازی تولید شد و نقشه ی آن نشاندهنده قلعه های اروپای قرن 18 بود  .که یک شکست بزرگ برای تولید کنندگان به حساب می آمد. و باعث شد دوباره  بعد از 15 سال ریسک(risk)  دستخوش تغییراتی در قوانین خود شد و ماموریت های مخفی به بازی اضافه در سال 2001 ، نسخه جدیدی به نام Risk: 2210 A.D توسط بخش هاسبرو منتشر شد. این نسخه از بازی با موضوع آینده نگری و هچنین چند بسته الحاقی عرضه شدو داد. از سال 2002 به بعد ، نسخه های Risk با موضوعات مختلفی مانند Lord of the Rings ، Star Wars ، ترانسفورماتورها و موارد دیگر در اکثر سالها منتشر شد ، گاهی اوقات حتی شش نسخه در سال. تولید مشود

.

تجهیزات و طراحی

جهیزات شامل یک تابلو فرش بزرگ است که نقشه سیاسی زمین را به تصویر می کشد ، که به چهل و دو قلمرو تقسیم می شود ، که به وسیله رنگ به شش قاره تقسیم می شوند. علاوه بر مرزهای مشترک بین سرزمین هایی که مسیرهای حمله / دفاع را تعیین می کنند ، تعداد زیادی مسیر ویژه اقیانوسی یا فرامرزی نیز مشخص شده است. به عنوان مثال ، مسیر بین شمال آفریقا و برزیل. اقیانوس ها و دریاها بخشی از زمین بازی نیستند.

هر بازی Risk با تعدادی (5 یا 6) مجموعه  رنگ های مختلف برای سربازان ارائه می شود. سربازان متفاوت یا بزرگتر نشان دهنده نیروهای چندگانه (تعداد بیشتری از سرباز معمولاً 5 یا 10) است. این نوع نشانه ها صرفاً یک نماد برای سهولت در نمایش یک ارتش خاص هستند. تجهیزات استاندارد همچنین شامل پنج یا شش تاس در دو رنگ است: سه تاس قرمز برای مهاجم و دو یا سه تاس سفید یا آبی برای مدافع و همچنین شامل کارت هایی است در نسخه ها مختلف بازی با یکدیگر متفاوت می باشد.

.

سرزمینها

در زیر یک طرح معمولی از صفحه بازی Risk با قاره و قلمرو مشاهده می کنید  هر قلمرو موجود در صفحه بازی معمولی ریسک ، یک منطقه جغرافیایی یا سیاسی واقع در زمین را نشان می دهد. به این ترتیب ، مرزهای قلمرو ترسیم می شود که شبیه به جغرافیای آن مناطق باشد. این یک فضای داخلی را برای قرار دادن سرباز ها فراهم می کند ،بیشتر سرزمینها ترکیبی از کشورها را تشکیل می دهند. برخی که اسامی کشورها یا ایالت های مجرد ، مانند آرژانتین را دارند

.

قوانین

در ابتدا ترتیب بازیکنان را تعیین می شود وتعدادی از سربازها را در اختیار بازیکنان قرار می گیرد و بازیکنان سرزمین های خود را نوبتی انتخاب می کنند و با توجه به اهمیت سرزمین های خود تعدادی سرباز در انها قرار می دهند در هر نوبت بازی نیز بازیکنان به تعداد سرزمین های خود سرباز دریافت می کنند که از آنها می توانند برای تقویت یا حمله به دیگر بازیکنان استفاده کنند در هر نوبت بازی کنان می توانند نوبت خود را را رد کند یا حمله کند و نیرو های خود را جابه جا کند در صورت حمله و تصرف سرزمین های مجاور خود در هر دور بازیکنان صاحب کارت هایی می شوند که در ابتدای هر نوبت بازیکنان می توانند با خرج کردن انها تعداد سرباز بیشتری ذریافت کنند.

در هنگام حمله بازیکن برنده از طریق تاس مشخص می شودبه اینصورت که مهاجم با توجه تعداد سربازان خود (از یک تا 3 سرباز ) تاس(به تعداد سربازان ) می اندازد و بازیکن مدافع نیز بین یک یا 2 تاس(با توجه به تعداد سربازانش) برای دفاع می اندازد در اینجا بزرگترین تاس ها با هم وتاس های بعدیبا هم مقایسه می شود در صورت تساوی و بالا تر بودن مدافع سرباز های مهاجم خارج می شود و اگر مهاجم بزرگتر باشد سرباز مدافع خارج می شود  و این حمله تا زمانیکه مهاجم بخواهد و حداقل 2سرباز در سرزمینی از ان حمله میکند داشته باشد می تواند حمله کند  و در صورتی که سرباز های مدافع تمام شود سرزمین مدافع به تصرف مهاجم در می آید و بازی تا زمانی که یکی از بازیکنان تمام سرزمین هارو تصزف کند ادامه میابد(البته در نسخه ها ممکن است متفاوت باشد)

 

استراتژی های بازی ریسک

قانون رسمی  سه استراتژی اصلی را برای بازی تحت قوانین استاندارد توصیه می کند:

1.بازیکنان باید کل قاره ها را کنترل کنند تا ارتش های تقویت کننده جایزه را بدست آورند.

2.بازیکنان باید مرزهای خود را برای ساختن ارتش هایی که می تواند حمله آینده باشد ، تماشا کنند.

3.بازیکنان برای دفاع بهتر باید در مرزهای خود ارتش ایجاد کنند

 

اعتلاف

قوانین ریسک نه اتحادها و علیه کسی شدن را تأیید و نه ممنوع می کند. بنابراین بازیکنان غالباً به دلایل مختلف ، مانند محافظت از خود در مقابل حملات در یک مرز ، تعهدات  غیر رسمی تشکیل می دهند در حالی که نیروهای خود را در جای دیگری متمرکز می کنند ، یا بازیکنی را که بسیار قدرتمند است از بین ببرد. از آنجا که این توافق نامه ها طبق مقررات قابل اجرا نیستند ، این توافق نامه ها اغلب شکسته می شوند. همین اعتلاف ها در بازی  می تواند یکی از مهمترین عناصر بازی باشد و بر هیجان بازی بیافزاید.

.
منبع: http://www.bazikhune.ir