اصول آموزش باغبانی به کودکان

با کودک خود درباره گیاهان گلدار صحبت کنید و مراحل بوجود آمدن گل را بیاموزید. بهتر است در ابتدا به کودک خود، مرحله پراکندن دانه توسط گیاه را شرح دهید. به او توضیح دهید که گیاه، از یک دانه کوچک بوجود می‌آید و در همان دانه کوچک تمامی اجزای گیاه به‌ صورت نابالغ قرار دارد.

توضیح دهید که ساقه و برگ‌ها درون دانه قرار دارند که به‌تدریج رشد می‌کنند. به فرزندتان بیاموزید که پراکندن و کاشت دانه می‌تواند به طرق مختلف، از قبیل آب، حیوانات،باد، پرتاب کردن دانه توسط گیاه و روی زمین اتفاق بیفتد. هنگامی که این دانه‌ها درون خاک قرار گیرد، جوانه می‌زنند و به آرامی رشد می‌کنند.

در مرحله بعد به او توضیح دهید که اولین جوانه کوچکی که از خاک خارج می‌شود یک بذر است که دارای ساقه بسیار ظریف و شکننده‌، همراه با تعداد کمی برگ می‌باشد. عامل رشد این بذر نور خورشید و آب است که به‌تدریج رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. ساقه و ریشه قوی بوجود می‌آید و برگ‌های بیش‌تری روی گیاه نمایان می‌گردد.

با کودک خود درباره گیاهان گلدار صحبت کنید و مراحل بوجود آمدن گل را بیاموزید که پس از رشد کامل گیاه گل‌ها شکوفه می‌زنند. توضیح دهید که رنگ و بوی گل‌ها مختلف است و به آن‌ها در عمل گرده‌ افشانی کمک می‌کند و پس از گرده‌افشانی تولید دانه آغاز خواهد شد.

بوجود آمدن و تولید دانه‌های جدید، مرحله بعدی رشد یک گیاه می‌باشد و این چرخه دوباره ادامه پیدا کرده و زمانی که دانه‌های جدید آماده بودند، دوباره به طبیعت بازمی‌گردند تا گیاهان تازه‌ای رشد کنند.

.

گیاهان مناسبی را برای پرورش انتخاب کنید

برای این‌که شانس موفقیت بچه‌ها را بالا ببرید، گیاهانی را انتخاب کنید که راحت‌تر رشد می‌کنند، مثلا می‌توانید از تربچه، هویج و کاهو استفاده کنید. دانه‌هایی را انتخاب کنید که برای انگشتان کوچولوی فرزندتان اندازه مناسب داشته باشند. تخم آفتاب‌گردان، دانه گل لادن، نخود و لوبیا برای شما مناسب‌ترند.

.

راهکارهایی برای تشویق کودکان به باغبانی

– همراهی والدین، مشوقی برای کودکان، جهت شروع و ادامه کار می‌باشد.

– کودکان را در باغبانی محدود ننموده و اجازه دهید خلاقیتشان در این زمینه نیز شکوفا شود.

– به یاد داشته باشید که در وعده‎های غذایی، از سبزیجاتی که خود کاشته‌اند و مورد علاقه‌شان می‌باشد، استفاده کنیم.

– کودکانتان می‌توانند گلدان‌های گلی که پرورش داده‎اند را در مناسبت‌های مختلف به دوستان خود هدیه دهند. با این کارها آنان احساس خود ارزشمندی فراوانی پیدا می‌کنند.

.
منابع :
.https://www.beytoote.com

اصول آموزش باغبانی به کودکان