پنچ فایده مهم این ماده خوراکی برای سلامت کودکان عبارتند از:

۱. رشد مغز: پتاسیم برای رشد مغز بسیار مفید است و در خرما به وفور یافت می‌شود بنابراین برای رشد شناختی کودک می‌توان خرما را در رژیم غذایی او گنجاند.

۲. پیشگیری از سوءهاضمه: خرما سوءهاضمه را درمان و باکتری‌ها یا مشکلات مرتبط با آن در روده را اصلاح می‌کند. مشکل سوءهاضمه در بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود و به همین دلیل کودکان با مشکلات جسمی زیادی روبرو می‌شوند بنابراین به کمک خرما می‌توان کودک را در برابر سوءهاضمه حفظ کرد.

۳. حفظ سلامت کبد: نوزادان بسیار حساس هستند بنابراین بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس و باکتری قرار دارند که می‌تواند اثر منفی بر کبد داشته باشد. اختلالات کبدی می‌تواند منجر به ابتلاء به بیماری‌های جدی همچون یرقان، حصبه و هپاتیت شود.

۴. درمان زخم معده: اگر کودکی به زخم معده دچار باشد خواص موجود در خرما به کاهش این عارضه کمک می‌کند.

۵. استحکام دندان‌ها: مصرف خرما برای رشد دندان خوب است همچنین به تقویت لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

.

چرا خرما تا این اندازه مفید است؟

به این دلیل که این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها، فیبر و آهن، کلسیم و پتاسیم می‌باشد که هر کدام از اینها برای بدن لازم و ضروری است و حتی می‌تواند کم خونی را هم درمان کند. این میوه برای کاهش وزن هم مؤثر است و می‌شود به عنوان مواد غذایی برای رژیم استفاده کرد و از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرد. سوخت و ساز بدن را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند. افرادی که مشکلات تنفسی دارند و از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند حتماً از این میوه استفاده کنند. یک توصیه جدی به افرادی که چربی خون بالایی دارند و از چربی‌های اضافه بدن خود ناراضی می‌باشند این است که این افراد حتماً باید خرما مصرف کنند.

.

سوالات رایج درباره نگهداری خرما چیست؟

۱- روش نگهداری خرما در فریزر: برخی از خرماها وجود دارد که بنا به خاصیتی که دارد، می‌توان به مدت یکسال هم در فریزر نگه داری کرد. این خرماهای تر و نیمه خشک را داخل کیسه فریزر می‌گذارید ولی مطمئن شوید که هوایی داخل آن وجود ندارد، سپس آنها را در قسمت سرد فریزر قرار دهید و می‌توانید تا مدت یکسال از آن استفاده کنید.

زمانی که می‌خواهید خرما را مصرف کنید، چند ساعت زودتر خارج کنید تا یخ آن آب شود و قابل استفاده باشد. این میوه فواید زیادی دارد و همیشه هم وجود دارد پس از خوردن آن هیچگاه غافل نشوید.

۲- آیا لازم است خرما را قبل از مصرف شست یا پوست را جدا کنیم: اگر خیلی به بهداشت و تمیزی اهمیت می‌دهید بهتر است قبل از اینکه آن را مصرف کنید، تمیز بشویید مخصوصاً زمانی که آن را باز تهیه کرده‌اید. بالاخره این میوه از نخلستان می‌آید و انواع باکتری و میکروب‌ها روی آن وجود دارد، بنابراین شستن آن ضروری است ولی دیگر نیازی نیست که پوست آن را جدا کنید چون دیگر کاملاً تمیز است و می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید.

۳- چرا برخی خرماها ترش می‌شوند: خرما طعمی شیرین دارد و سرشار از مواد قندی است که یکی از دلایل ترشیدگی آن همین موضوع است. این حالت بیشتر در خرماهای نرم رخ می‌دهد که رطوبت زیادی دارند و پس از مدتی طعمی به ترشیدگی می‌زند. زمانی که هوا گرم و مرطوب می‌شود میکرو ارگانیسم‌ها شروع به رشد می‌کنند و ترشیدگی در خرما ایجاد می‌شود، بهترین کار نگهداری آنان در ظرف در بسته و یخچال است.

۴- آیا شکرک‌زدن خرما نشانه فساد آن است: این تصوری غلط است که شکرک موجب فساد خرما می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست. شما می‌توانید بعد از شکرک بستن هم آن را مصرف کنید و هیچ ضرری ندارد. برای جلوگیری از شکرک نبستن خرما می‌توان اقداماتی انجام داد. این اتفاق بیش‌تر در خرماهای تر و مرطوب رخ می‌دهد که شرایط نگه داری این خرماها مقداری خاص است و باید مراقب بود، بهتر است که خرماهای تر را درون یخچال نگه داری کنید که هم ماندگاری بالایی دارد و هم مانع از ترشیدگی و شکرک بستن می‌شود.

۵- نشانه‌های فساد خرما چیست: فاسد شدن خرما زمانی رخ می‌دهد که کپک زده باشد و توسط انواع باکتری‌ها و مخمر و آفت مورد حمله قرار بگیرد. زمانی که خرما بوی ترشیدگی بگیرد، یکی از نشانه‌های تخمیر شدن خرماست. در بعضی از مواقع خرمایی که به صورت فله توزیع می‌شوند، به دلیل شرایط نامناسبی که داشته‌اند، کپک می‌زنند. کرم‌خوردگی و وجود آفات در خرما هم از نشانه‌های فساد آن هستند که رفع این مشکل باید در مراحل داشت و برداشت خرما انجام شود.

.

چه زمانی می توانید خرما را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید؟

فراهم کردن مقدار درست و مورد نیاز مواد مغذی و تعادل در رژیم‌ غذایی کودک برای رشد مداوم کودک شما بسیار مهم است. بنابراین، زمانی که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود نیاز او به مواد مغذی هم بیشتر می‌شود بنابراین بهتر است به کمک خوراکی‌های مقوی و پرخاصیتی مانند خرما به سرعت رشد کودک خود کمک کنید. زمانی که کودک شما حدودا ۶ ماهه یا بیش‌تر باشد، یا بعد از این‌ که شروع به خوردن غذاهای جامد یا نیمه‌ جامد می‌کند می‌توانید به کودک خود خرما بدهید.

دقت کنید تا زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد نکرده‌است خرما را به او معرفی نکنید. خرما باید در تکه‌های کوچک برای آزمایش این‌که کودک به غذای جدید چه واکنشی نشان می‌دهد، معرفی شود. خرما را می‌توان با دیگر میوه‌ها در یک زمان معرفی کرد.

از خرمای بخارپز شده استفاده کنید تا کودک به راحتی بتواند آن را بجود. شما می‌توانید برای دادن خرما به کودک، آن را پوره کنید تا به راحتی مصرف شود.

.

مزایای دادن خرما به کودک

خرما سرشار از مواد مغذی و حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که برای رشد کودک شما ضروری هستند. خرما به روش‌های زیر به رشد کودک شما کمک می‌کند:

◉ رشد استخوان‌ها

کلسیم و منیزیم برای رشد استخوان‌ها خوب هستند. خرما حاوی مقادیر زیادی از منیزیم و کلسیم است. بنابراین، آن‌ها به تقویت و رشد استخوان‌های کودک کمک می‌کنند.

◉ تقویت حافظه

پتاسیم به رشد و پیشرفت مغز کمک می‌کند و مقدار قابل توجهی از این مواد مغذی در خرما وجود دارد، بنابراین، توانایی کودک در شناخت محیط اطراف پیشرفت می‌کند.

◉ پیشگیری از سوءهاضمه

خرما به حذف موجودات انگلی کمک می‌کند و به پرورش باکتری‌های گرم در روده کمک می‌کند. این کار به جلوگیری از مشکلات روده‌ای که یک نگرانی عمومی در میان کودکان است، کمک می‌کند.

◉ محافظت از کبد

نوزادان کاملا حساس به عفونت ویروسی و باکتریایی هستند که به نوبه‌خود منجر به بروز عوارض کبدی مانند یرقان، حصبه و هپاتیت می‌شود که کودکان طعمه آن می‌شوند. بااین‌حال، مشاهده می‌شود که خرما دارای خواص حفاظت از کبد است و بنابراین یک مورد از موادغذایی عالی برای پیشگیری از بیماری‌ها است و می‌توانید در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

◉ خرما و رفلاکس نوزاد

برخی کودکان ممکن است از رفلاک معده، اسید و زخم معده رنج ببرند. خرما دارای خواصی است که به تسکین زخم معده کمک می‌کند و طبق توصیه پزشک شما، می‌تواند به مراحل درمانی و پزشکی شما به طور منظم افزوده شود. بااین‌حال، قبل از استفاده از خرما برای درمان زخم معده با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

◉ استحکام لثه (قوی‌تر کردن دندان)

هنگام درآمدن دندان‌ها، برای رشد بهتر دندان‌ می‌توانید به کودک خود خرما بدهید. خرما به تقویت لثه کمک می‌کند و دندان‌هایی قوی‌تر و با سرعت بیش‌تری رشد می‌کنند. جویدن خرما می‌تواند یکی از ورزش‌های خوب دندان‌پزشکی باشد که کودکان می توانند با انجام دادن آن از مزایای آن بهره ببرند.

◉ تغذیه‌ای مقوی برای دوران تب و آبله

اگر کودک شما در حال بهبودی از بیماری تب یا آبله است، خرما به بهبود سریع‌تر کودک شما کمک می‌کند. زیرا ترکیبی سرشار از موادمغذی در خرما وجود دارد. شما می‌توانید خرما را با شیر نیز مخلوط کنید.

◉ درمان اسهال خونی

به علت عفونت باکتریایی در روده بزرگ ممکن است کودک دچار اسهال خونی شود. این امر با تغذیه کودک با خرماهای رسیده و شیرین کنترل می‌شود.

◉ تسکین یبوست

میزان بالای فیبر رژیمی که در خرما وجود دارد، حجم زیادی به مدفوع اضافه می‌کند و جذب آب را افزایش می‌دهد و به حرکت روان روده برای کودکان کمک می‌کند.

◉ تسکین‌ دهنده تب

عفونت یک اتفاق معمول و رایج در میان کودکان است. خرما به از بین بردن برخی از ناراحتی‌های معده مانند اسیدی شدن و اسهال که همراه با افزایش درجه حرارت بدن اتفاق می‌افتد، کمک می کند. مخلوط خرما و شیر بسیار مقوی است و به بهبودی سریع کودک هنگامی که تب دارد کمک می‌کند.

◉ کمک به بهبود سطح هموگلوبین در خون

خرما حاوی مقدار بالایی از آهن است. این‌کار به افزایش مقدار هموگلوبین در گلبول‌های قرمز کودک شما کمک می‌کند. دادن خرما به کودک موجب رشد موهای سالم و تغذیه پوست کودک می‌شود.

.

روزانه چه مقدار می‌توانید به کودک خود خرما بدهید؟

تنها با یک عدد خرما همراه با دیگر میوه‌ها شروع کنید تا کودک شما بتواند طعم خرما را تشخیص دهد و تعداد مصرف خرما را بیش‌تر کند. برای دادن خرما به کودک، می‌توانید آن را با دیگر میوه‌ها پوره کنید یا بخارپز کنید. شما می‌توانید با یک عدد خرما در روز شروع کنید و به تدریج مقدار آن را روزانه به ۲ تا ۳ عدد افزایش دهید.

.

اقدامات احتیاطی در هنگام دادن خرما به کودک

سیستم گوارشی کودکان حساس و ضعیف است بنابراین باید از معرفی ناگهانی غذا به کودک اجتناب کنید. نباید انتظار داشته باشید که کودک از همان ابتدا بافت‌های سخت خرما را به راحتی بجود. برای جلوگیری از خطرات خفگی، هنگام دادن خرما به کودک، از قطعات کوچک پخته شده یا پوره شده استفاده کنید.

◉ کودک خود را با تکه‌های کوچک خرما تغذیه کنید تا از خطر خفگی اجتناب شود.

◉ کودک خود را با خرمای رسیده شیرین یا خرمای شیرین پوره شده تغذیه کنید. خرماهای نرسیده توصیه نمی‌شوند زیرا آن‌ها شامل تانن هستند و ممکن است موجب ناراحتی معده شوند.

◉ زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد می‌کند، بلافاصله خرما را به رژیم غذایی او اضافه نکنید. قبل از این‌که مقدار خرما را در رژیم غذایی کودک افزایش دهید در ابتدا، در تکه‌های کوچک امتحان کنید و ببینید که چگونه کودک شما از خوردن آن لذت می‌برد.

◉ برای دادن خرما به کودک، از خرماهای بدون هسته شروع کنید.

◉ ۲۴ ساعت بعد از دادن خرما به کودک، بیش‌تر مراقب او باشید تا در صورت وجود حساسیت‌ کودک به خرما آن را تشخیص دهید.

◉ قبل از دادن خرما به کودک با متخصص اطفال مشورت کنید.

◉ تاریخ مصرف خرما را بررسی کنید. قبل از دادن خرما به کودک،آن‌ها را به طور کامل تمیز کنید و بشوئید زیرا آن‌ها پوست یا پوسته بیرونی ندارند تا از آن‌ها در مقابل میکروب و گرد وخاک محافظت کند.

◉ تنها زمانی که کودک شما می‌تواند خوب بجود به او خرمای خام بدهید.

◉ خرما به دلیل بافت چسبنده‌ای که دارد، معمولا به دندان کودکان می‌چسبد. این امر می تواند منجر به تشکیل باکتری‌ها شود که به دلیل تولید اسید موجب پوسیدگی دندان می‌شود. مطمئن شوید که بعد از دادن خرما به کودک، آب بخورد زیرا به تمیز شدن دندان‌ها کمک می‌کند و او را از شر باقیمانده خرما در دهان او خلاص می‌کند.

.

نکاتی که باید درباره خرید خرما بدانید

اولین توصیه این است که اگر در این زمینه تازه‌کار هستید سراغ خرمای باز نروید. مگر اینکه کامل به فروشنده آن اطمینان داشته باشید. چراکه معلوم نیست این خرما‌ها در چه شرایطی کشت و حمل شده‌اند. برای همین بهتر است سراغ خرما‌های بسته بندی بروید. موقع خرید خرمای بسته‌بندی شده توجه داشته باشید که خرما‌ها پرس نشده و به هم نچسبیده باشند.

یکی از نشانه‌های کهنه بودن خرما، شکرک آن است. حواستان باشد شیره خرما شکرک نزده باشد.

همچنین توجه داشته باشید داخل بسته‌بندی اجسام دیپر مثل گیاه یا آشغال‌های ریز نباشد. این مورد درباره خرما‌هایی که به صورت غیرصنعتی بسته‌بندی شده باشند بسیار محتمل است.

انواع مختلف خرما حاوی ویتامین B6 است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند سروتونین و نوراپى‌نفرین بیشتری تولید کند که سبب بهبود عملکرد مغز می‌شوند.

اگر به فکر خرید حرفه‌ای‌تر هستید، موقع خرید خرما به رنگ آن دقت کنید. درست است که هر نوع خرمارنگ خاص خودش را دارد، برای همین بهتر است هم نوع خرما را بشناسید و هم بدانید که این نوع خرما موقعی که می‌رسد باید چه رنگی داشته باشد.

.

انواع خرما چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر به یک خرما فروشی بروید که تخصص فروشنده آن فروش خرماست، احتمالا با انوع و اقسام اسم‌های روبرو می‌شوید. تنوع خرما از هر محصول خوراکی که به ذهنتان می‎‌رسد بیشتر است. همین انواع مختلف هر کدام قیمت خاص خودشان را در بازار دارند و با طعمی که دارند طرفدار‌های پروپاقرصشان را پیدا کرده‌اند.

◉ خرمای پیارم: در جنوب ایران و استان هرمزگان، یکی از خوشمزه‌ترین خرما‌های نیمه خشک ایران تولید می‌شود که مخاطبان جهانی دارد. نخل‌های پیارم عمدتا در دامنه کوه‌ها کاشته می‌شود و تقریبا کشت آن ارگانیک بوده و ماده شیمیایی در تولید آن اصولا کاربردی ندارد. پوست نازک به رنگ قهوه‌ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد. برای همین خرمای پیارم به خرمای شکلاتی هم معروف است. این خرما به علت خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی طرفداران زیادی در بازار‌های داخلی و خارجی دارد. شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شمار می‌رود.

◉ خرمای استعمران: یکی از انواع خرما‌هایی که در ایران تولید می‌شود، خرمای استعمران نام دارد. نزدیک به ۷۰ درصد نخل‌های خوزستان خرمای استعمران تولید می‌کنند. نیمه خشک بودن آن سبب طول عمر بیشتر و افزایش فرصت فروش آن شده است. خرمای استعمران قند بالایی دارد و برای ورزشکاران مناسب است. پوست ضخیم، از جمله ویژگی‌های این نوع خرما به شمار می‌رود.

◉ خرمای شاهانی: نام‌هایی، چون شاوانی، شونی و خورک، از دیگر نام‌های این نوع خرماست. در بیشتر نخلستان‌های جهرم، این نوع خرما برداشت می‌شود. خرما شاوانی بسیار شیرین و خوش رنگ است. این نوع خرما بافت نرم و مرطوبی دارد و از آن برای تهیه انواع شیره خرما استفاده می‌شود.

◉ خرمای مضافتی: برای اکثر مردم، مضافتی شناخته شده‌ترین نوع خرما است. طعم عالی و رنگ سیاه آن طرفدار زیادی را به خود جذب کرده. این خرما را در بم کرمان زیاد می‌بینیم و در واقع خرمای مضافتی بم، مهم‌ترین خرما‌های بازاری کشور را تشکیل می‌دهد. تهرانی‌ها، خرمای مضافتی را بیش از سایر خرما‌ها مصرف می‌کنند.

◉ خرمای زاهدی: طلایی و بیضی شکل است و دارای یک بافت نرم و طعم آجیلی است. خرمای زاهدی پوست ضخیمی دارد، نیمه خشک است و نسبت به سایر خرما‌ها شیرینی کم‌تری دارد. این خرما در مناطق جنوب کشور، در سطح وسیع کشت می‌شود. چون این خرما به راحتی ذخیره و حمل می‌شود، بین تاجران خرما طرفدار‌های زیادی دارد.

◉ خرمای کبکاب: خرمای کبکاب در بهبهان به دست می‌آید و پر شیره هست. این خرما یکی از اقتصادی‌ترین خرما‌ها به شمار می‌رود و رنگ قهوه‌ای تیره دارد. هسته بیضی شکل و کشیده آن در کنار میزان چسبندگی زیاد هسته به میوه، از قابلیت‌های این خرما به شمار می‌رود.

◉ خرما ربی: خرمای ربی از جمله انواع خرمای نیمه خشک است و از ماندگاری مطلوبی برخوردار است. این خرما در نواحی وسیعی از سیستان و بلوچستان پرورش داده می‌شود. خرمای ربی ظاهری چروکیده و قدی کشیده دارد.

◉ خرمای برهی: خرمای برهی اصالتا از عراق است و در ایران هم کاشت می‌شود. این خرما دیر رس است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نمی‌دهد. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرما داده و چسبندگی کلاهک به میوه کم است. این نوع خرما ترد است و تقریبا مزهی کارامل و شکر قهوه‌ای را می‌دهد.

◉ خرمای آل مهتری: از انواع زودرس خرما است. میوه آن نسبتا کوچک و کشیده است و زودرس بودن آن باعث شده است ارزش اقتصادی آن بالا برود. این خرما بومی استان هرمزگان است. رنگ آن زرد است و ظاهری کشیده دارد.

◉ خرمای گنطار: گنطار یکی از مرغوب‌ترین خرما‌های صادراتی استان خوزستان است. قابلیت نگهداری بالا و مخاطبان زیاد در خارج از کشور سبب شده تا اکثرا این محصول به بازار‌های هدف صادر شود.

◉ خرمای خضراوی: خرمایی خضراوی بیشترین سطح زیر کشت در خوزستان را بعد از خرمای استعمران دارد. از جمله خرما‌های زودرس و نرم به شمار می‌رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه‌ای کم رنگ، با میزان چسبندگی هسته به میوه کم دارد.

◉ خرمای خاصویی: خرمای خاصویی را اکثرا مردم نمی‌شناسند. اما از مهم‌ترین ارقام کشاورزی بهبهان در استان خوزستان به شمار می‌رود و مرغوب و شیرین است. خرمای خاصویی اندازه کوچکی دارد و ظاهر آن شبیه بامیه است.

◉ خرمای شکر: خرمای شکر به نسبت بقیه انواع خرما، قند بیشتری دارد و شیرین‌تر است. رنگ این خرما در مراحل مختلف رسیدن به ترتیب سبز متمایل به زرد و قهوه‌ای بوده و از انواع زودرس و اقتصادی در بین خرما‌ها به حساب می‌آید. خرمای شکر تقریبا خشک است.

◉ خرمای مرداسنگ: خرمایی معروف در استان کرمان که رنگ میوه زرد و کیفیت بالایی دارد. تقریبا در مناطق دیگر کشور برای فروش عرضه نمی‌شود و اگر خواهان خوردن این خرما هستید، توصیه می‌کنیم به مناطق جنوب کشور سفر کنید.

.

نکاتی برای خرید خرما

◉ نکته‌ای که خرمادوستان حرفه‌ای می‌دانند، این است که برای تشخیص تازگی خرما نباید به چروک‌بودن یا نبودن آن دقت کرد. بسیاری از انواع خرما از همان ابتدا و به‌طور طبیعی دارای چروک‌هایی روی سطح پوست‌شان هستند. اما اگر خرمایی را باز کردید و دیدید که حالت شکرک‌زدگی پیدا کرده یا در بافت آن، حالتی شبیه کریستالی‌شدن دیده می‌شود، آن را نخورید چون به معنای ماندگی است.

◉ اگر به دنبال خرید حجم زیادی خرما هستید، بهتر است به سراغ خرماهای خشک یا نیمه‌خشک بروید. این خرماها راحت‌تر نگهداری می‌شوند و ماندگاری بالاتری هم نسبت به خرمای تَر و مرطوب دارند.

◉ ایران از کشورهایی است که انواع خرمای خوشمزه را تولید و صادر هم می‌کند. اگر این میوه‌ٔ مقوی را جایگزین قند و شکر معمولی کنید، هم کامتان شیرین خواهد شد هم قند مفیدتری را وارد بدن‌تان خواهید کرد. البته درست است که قند خرما طبیعی است و ضرر کمتری نسبت به قند و شکر سفید دارد اما باز هم باید در مصرف آن جانب احتیاط و تعادل را رعایت کنید.

◉ اولین توصیه این است که اگر در این زمینه تازه‌کار هستید سراغ خرمای باز نروید. مگر اینکه کامل به فروشنده آن اطمینان داشته باشید. چراکه معلوم نیست این خرما‌ها در چه شرایطی کشت و حمل شده‌اند. برای همین بهتر است سراغ خرما‌های بسته بندی بروید. موقع خرید خرمای بسته‌بندی شده توجه داشته باشید که خرما‌ها پرس نشده و به هم نچسبیده باشند. یکی از نشانه‌های کهنه بودن خرما، شکرک آن است. حواستان باشد شیره خرما شکرک نزده باشد. علاوه بر این توجه داشته باشید داخل بسته‌بندی اجسام دیپر مثل گیاه یا آشغال‌های ریز نباشد. این مورد درباره خرما‌هایی که به صورت غیرصنعتی بسته‌بندی شده باشند بسیار محتمل است. اگر به فکر خرید حرفه‌ای‌تر هستید، موقع خرید خرما به رنگ آن دقت کنید. درست است که هر نوع خرمارنگ خاص خودش را دارد، برای همین بهتر است هم نوع خرما را بشناسید و هم بدانید که این نوع خرما موقعی که می‌رسد باید چه رنگی داشته باشد.

.

نکاتی که باید درباره نگهداری خرما بدانید

با توجه به اینکه به فصل تابستان نزدیک می‌شویم بهتر از بعد از ماه رمضان برای جلوگیری از ترش شدن این محصول بهتر است آن را در دمای مناسب نگهداری کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند دمای مناسب برای نگهداری خرما همان دمای محیط است، اما نگهداری خرما در دمای محیط برای بلند مدت خوب نیست. در صورت نگهداری خرما در دمای صفر درجه سانتی‌گراد، می‌توان آن را به مدت شش ماه تا یک سال نگهداری کرد. اگر می‌خواهید به مدت طولانی‌تر خرما را نگهداری کنیم، باید آن را فریز کنید.

همچنین بهتر است کلا سراغ نگهداری خرما‌های بسته‌بندی شده در کابینت خودداری کنید. اگر سراغ این کار رفتید، بهتر است خرما را در ظرف جداگانه چیده و روی آن را با نایلون فریزر بپوشانید. اگر خرما خشک شد با ریختن کمی آب گرم و یا حتی آب‌میوه شکل بهتری به خود می‌گیرد. مراقب باشید که خرما را در محلی که محصولات بودار مثل سیر وجود دارد، نگذارید، زیرا خرما خیلی زود به خود بو می‌گیرد.