راهنمای سبزیجات

از جمله مواد غذایی که دارای خواص فراوانی می باشند و قرار دادن آن ها در رژیم غذایی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار بوده انواع میوه ها و سبزیجات مختلف می باشند که در تامین سلامتی افراد بسیار تاثیرگذار بوده و نقش مهمی در رشد جسمی و ذهنی افراد دارند. بدین منظور سعی داریم در این مطلب به بررسی فواید مصرف سبزیجات برای کودکان و نحوه عادت دادن آن ها به خوردن این مواد غذایی بپردازیم.

.

بهترین انواع سبزیجات برای کودکان

به طور معمول بچه ها تمایل زیادی به خوردن سبزیجات ندارند و اغلب به سمت تنقلات و خوراکی های بی ارزش جذب می شوند ولی باید این نکته را در نظر داشت که مصرف سبزیجات برای کودکان فواید و مزایای زیادی را به دنبال داشته و به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان و مورد نیاز بدن کودکان و همچنین تاثیر در رشد و ایمنی بدن آن ها بایستی حتما در برنامه غذایی شان قرار گرفته شده و مصرف گردند. در مقابل نیز مصرف تنقلات برای کودکان به حدقل برسد تا خللی در رشد و سلامت آن ها ایجاد نکند.

با توجه به این که بچه ها در مصرف و انتخاب مواد غذایی خود از والدینشان الگو می گیرند در نتیجه پدر و مادرها باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته و سعی کنند در برنامه غذایی اعضای خانواده استفاده از سبزیجات را فراموش نکنند چرا که این گروه مواد غذایی از جمله پایه های اصلی داشتن یک تغذیه سالم به حساب می آید.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که از آنجایی که خوردن سبزیجات در بین بچه ها کم طرفدار بوده در نتیجه والدین می توانند با بهره گیری از روش هایی آن ها را به خوردن این مواد غذایی مشتاق نمایند به طور مثال برش دادن سبزیجات در شکل های جذاب و خلاقانه و تزیین آن ها در مدل های بامزه و زیبا باعث اشتیاق و ایجاد انگیزه در بچه ها برای خوردن سبزیجات می گردد.

.

ارزش تغذیه ای سبزیجات

سبزیجات در واقع منبع مهمی از تغذیه برای بچه ها به شمار می آیند و در روند رشد آن ها بسیار کمک کننده می باشند. بنابراین ضروری می باشد که در برنامه غذایی آن ها قرار گرفته شوند. سبزیجاتی همچون کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی و … غنی از پتاسیم می باشند. همچنین باید گفت سبزیجات حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مهم از قبیل کلسیم، منیزیم، روی، آهن، سدیم و … می باشند. سبزیجاتی همچون اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجاتی که دارای رنگ تیره می باشند حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A، B7، B9 و … می باشند. سبزیجات به نسبت فرآورده های لبنی کلسیم را بهتر و بیشتر جذب می کنند.

.

مهمترین فواید سبزیجات

سبزیجات دارای مزایای فراوانی برای بدن می باشند که در ادامه به معرفی موارد مهمی از آن پرداخته ایم.

.

◉ بهبودی سیستم ایمنی بدن :

میوه ها و سبزیجات دارای مواد معدنی و ویتامین های با ارزشی همچون ویتامین C و E می باشند که در توسعه سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارند. مصرف سبزیجات به شکل مرتب در واقع بدن را در برابر بیماری ها و مشکلات مختلف قوی می کند.

.

◉ فراهم کردن انرژی :

با توجه به این که سبزیجات غنی از مواد مغذی می باشند به همین خاطر در مقایسه با مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها نیروی پایدارتری برای بچه ها فراهم می کنند.

.

◉ مقابله با دیابت :

جذب سبزیجات خاص به شکل مرتب نیز می تواند دیابت نوع ۲ را به صورت خفیف نگه دارد.

.

◉ پاکسازی بدن و محافظت در برابر بیماری ها :

سبزیجات در واقع مجموعه ای از مواد مغذی ضروری و مورد احتیاج بدن کودک را فراهم می کنند و او را از خطرات و مشکلات مختلفی همچون بروز دیابت، مشکل هضم و اختلال در بینایی مصون می دارند.

.

◉ رفع انواع بیماری ها :

مصرف سبزیجات به طور مرتب انواع بیماری های مختلف و سرطان های مزمن را برطرف می سازد.

.

◉ کنترل میزان وزن :

سبزیجات در واقع کالری کمی در مقایسه با محصولات فرآوری شده دارند. استفاده از سبزیجات به طور روزانه به دلیل فراهم سازی مواد مغذی موردنیاز کودک از مصرف غذاهای مضر خودداری می کند که در نتیجه باعث کنترل وزن کودک می گردد.

.

انواع سبزیجات مفید و پرخاصیت برای تغذیه کودک

در ادامه به معرفی چند نوع سبزی مفید برای قرار دادن به روش های مختلف در رژیم غذایی کودکان پرداخته ایم.

.

کلم :

کلم نوعی سبزی بوده که غنی از ویتامین های مختلفی همچون ویتامین ث، ویتامین کا و فیبر می باشد به همین دلیل قرار دادن آن در برنامه غذایی کودک اهمیت زیادی دارد. همچنین باید گفت کلم سولفور مورد احتیاج بدن را فراهم نموده که به کبد در خنثی کردن مواد سمی و خطرناک همکاری می کند. می توانید در صورت تمایل از کلم در پوشاندن مواد غذایی مختلف استفاده نمایید. به طور مثال می توان مرغ، آووکادو، گوجه فرنگی های ریز و لوبیای سیاه را داخل کم پیچانده و یک غذای جدید و جالب خلق نمایید.

.

قارچ :

قارچ در واقع منبعی سرشار از پتاسیم، مس، تریپتوفان و سلنیوم می باشد و میان وعده ای خوب برای کودکان به حساب می آید که می تواند به صورت پخته یا خام مورد استفاده قرار گرفته شود بنابراین بهتر است قارچ را در کنار غذای کودک تان سرو نمایید.
.

نخود فرنگی :

این نوع نخودها منبعی سرشار از کربوهیدرات های سالم، چربی ها و پروتئین می باشند. نخود فرنگی همینطور ویتامین های ب ضروری مورد احتیاج بچه ها را فراهم می کند. خوشبختانه کودکان به خوردن این نخودها علاقه دارند به همین دلیل می توانید آن را به غذاهایی همچون خورش، سوپ، سالاد و دیگر غذاها بیفزایید.
.

کدو سبز :

این نوع کدو دارای آهن بوده و از ایجاد گلبول های قرمز خون پشتیبانی می کند. کدو سبز همینطور حاوی خواص آنتی اکسیدانی بوده که برای جلوگیری از صدمه استرس اکسیداتیو در بدن موثر و مفید می باشد.

.

فلفل دلمه ای :

این نوع سبزی حاوی آنتی اکسیدان بوده و برای قلب، ریه ها و بینایی کودکان مفید و مناسب می باشد. اغلب کودکان از مصرف فلفل دلمه ای بیزار هستند ولی می توان از فلفل دلمه ای پخته در غذای آن ها استفاده نمود.

.

نکاتی مهم برای گنجاندن سبزیجات در رژیم غذایی کودک

در صورتی که فرزند شما نسبت به خوردن سبزیجات حساسیت ندارد سعی کنید هر نوعی از سبزیجات را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید که در ادامه بعضی از این دسته سبزیجات مناسب و لازم برای مصرف کودکان را معرفی کرده ایم.

◉ سبزیجات ریشه گونه همچون هویج، شلغم، چغندر قند و … را در برنامه غذایی فرزند خود بیفزایید چرا که آن ها حاوی ارزش تغذیه ای زیادی می باشند.

◉ سبزیجاتی که دارای رنگ سفید می باشند همچون گل کلم، سیر و … برای نگه داری تعادل هورمون های بدن مناسب و مفید می باشند.

◉ سبزیجاتی که دارای رنگ سبز می باشند همچون کلم بروکلی، اسفناج و … را به رژیم غذایی کودک بیفزایید چرا که کودک را از خطر سموم اضافی موجود در بدن محافظت می کند.

◉ سبزیجات قرمز رنگ سبب بهبود سلامتی قلب و مغز می شود.

◉ سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای قرمز و … به دلیل مقابله با رادیکال های آزاد برای بدن کودک بسیار مفید بوده بنابراین بهتر است به رژیم غذای کودک اضافه گردند.

.

چگونه کودکان را به خوردن سبزی عادت دهیم؟

◉ تا حد امکان از سبزیجات تازه استفاده کنید. سبزیجات شسته تازه و خرد شده را در یخچال یا فریزر در ظرف‌های جداگانه نگهداری کنید تا همیشه برای تهیه غذا در دسترس باشند.

◉ به گفته ریچارد روزنکرانز، دانشیار تغذیه و سلامت دانشگاه ایالت کانزاس، سلیقه کودکان از وقتی که درون رحم هستند شروع به شکل‌گیری می‌کند. وی گفت: «جنین در طول حاملگی راجع به دنیای بیرون اطلاعات جمع می‌کند. مادرها می‌توانند قبل از به دنیا آمدن فرزندانشان، صحنه را برای آنها مهیا کنند.»

◉ والدین باید همان سبزیجاتی را بخورند که به نوزادان وکودکان خود می‌دهند، زیرا کوچک‌ترها از والدین خود الگو می‌گیرند. روزنکرانز گفت: «بچه‌ها پیش خودشان فکر می‌کنند که چرا پدر و مادر این غذا را جلوی من می‌گذارند اما خودشان نمی‌خورند؟ کودکان از سنین بسیار پایین مراقب رفتار ما هستند.»

◉ پیشنهاد کارشناسان این است که والدین از سبزیجات شیرین‌تر مثل هویج و ذرت شروع کنند.

◉ یکی از راه‌های تشویق کودکان مدرسه‌ای به خوردن سبزیجات، برش مواد به شکل صورتک یا حیوانات است. در واقع اگر سبزیجات تازه را به شکل‌های بامزه درآورید یا از گوجه‌های کوچک به جای چشم استفاده کنید، کودکان ناگهان غذای سالمی می‌خورند که قبلاً امکان نداشت بخورند و تازه از آن لذت هم می‌برند.

.

نکاتی که باید قبل از خرید سبزی باید بدانید:

◉ از فروشنده بخواهید سبزی شما را داخل پلاستیک رنگ روشن بزاره و یا از پاکت کاغذی مخصوص سبزی استفاده کنه

◉ از پلاستیک مشکی و روزنامه به هیچ وجه استفاده نکنیدشاید براتون سوال پیش بیادچرا؟

◉ زیرا اگر سبزیجات به مدت طولانی لابه لای روزنامه بماند جوهر نوشته های روزنامه جذبه سبزیجات میشوند.

◉ درخرید تربچه توصیه میشود هرچه تربچه ها کوچکتر باشند تردتر و خوش مزه تر میشوند

◉ اگر شما نیاز به نوع خاصی از سیزیحات که در فصلی که در آن قرار دارید وجود ندارد داشتید میتوانید بجای استفاده از کنسرو ها از سبزیجات خشک شده و یا منجمد شده استفاده کنید.

◉ چهار دشمن اصلی سبزی ها که میتوانند باعث تخریب مواد مدنی موجود در سبزی ها شوند عبارت اند از :حرارت ، پرتو نور مستقیم خورشید ،هوای آلود ، آب ناپاک

◉ از تهیه سبزی های پلاسیده خودداری کنید زیرا سبزی پلاسیده بسیاری از ارزش های غذایی خود را از دست داده است.علاوه بر این سبزی های تازه تر دارای میزان بیشتری از بیوفوتون ها هستند.

◉ در هنگام خرید سبزی جات به بهداشتی بودن آن ها توجه نمایید زیرا سبزی جات غیربهداشتی بیماری هایی را به دنبال دارد.

.

چه نکاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات رعایت کنیم؟

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی  در سه مرحله ی سبز رسیده، صورتی و قرمز برداشت می شود ولی برای نگهداری، باید گوجه فرنگی قرمز، صاف، یکنواخت و دارای بافت نسبتاً سفت باشد تا در طی زمان نگهداری بافت (گوشت) آن آبکی نشود.

برای تشخیص رسیده بودن گوجه فرنگی می توان با یک چاقو بافت گوجه فرنگی را برش داد، در این حالت بذرها ژله ای هستند و از روی چاقو لیز می خورند.

برای نگهداری، پس از انتخاب گوجه فرنگی با مشخصات بالا، آن ها را در کیسه های پلی اتیلنی (نایلکس یا کیسه ی فریزر) بگذارید؛ سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید. گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یک هفته تازه خواهد بود.

.

پیاز

پیازها  به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند. در بین انواع پیاز با رنگ های مذکور، پیازهای صورتی (نسبتاً) و قرمز (بیشتر) به دلیل رطوبت کم، عطر و طعم بالا برای نگهداری مناسب هستند؛ و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال کپک زدگی، همچنین عطر و طعم کم و به دلیل فرّار بودن ترکیبات معطر، برای نگهداری مناسب نیستند. برای نگهداری باید از محل خشک و خنک استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نکند.

برای نگهداری پیازها نباید از یخچال استفاده کرد. پیازها را در کیسه ی پلی اتیلن (نایلکس یا کیسه فریزر) که دارای تعدادی سوراخ باشد قرار دهید و در محل خنک تا زمانی که نیاز دارید، نگهداری کنید.

.

قارچ

قارچ باید سفید ، یکنواخت، سالم و پایه ی آن به کلاهک به طور کامل چسبیده باشد؛ قارچ های آسیب دیده لکه دار، ترک خورده، پلاسیده و تغییر رنگ داده مرغوب نیستند. تا حد امکان سعی کنید از قاچ های تازه استفاده کنید، زیرا قارچ بعد از چیدن بلافاصله عطر و طعم خود را از دست می دهد، لیکن چنانچه مجبورید آن را نگهداری کنید، قارچ ها را در پاکت کاغذی در یخچال قرار دهید و به مدت حدود 3 روز نگهداری کنید.

.

باقلا سبز

باقلا سبز را در یک کیسه ی پلی اتیلنی (نایلکس یا کیسه فریزر) بگذارید، سپس در قسمت زیرین یخچال قرار دهید؛ باقلا سبز برای مدت یک هفته تازه می ماند. ضمناً می توان آن را در سبدهای سوراخ دار در آشپزخانه به مدت 3 تا 4 روز نگهداری کرد.

.

نخودفرنگی

نخودفرنگی را در کیسه ی پلی اتیلنی (کیسه فریزر یا نایلکس) بگذارید، سپس آن را در قسمت زیرین یخچال قرار دهید. نخودفرنگی به مدت 3 روز تازه باقی می ماند.

.

لوبیا سبز

لویبا سبز مرغوب دارای رنگ سبز است؛ رنگ زرد علامت پیری محصول است. پژمردگی نیز از مرغوبیت محصول می کاهد. برای نگهداری لویبا سبز، آن را در کیسه های پلی اتیلنی (نایلکس یا کیسه ی فریزر) قرار دهید و سپس در طبقات پایین یخچال نگهداری کنید؛ در این حالت لویبا سبز حدود یک هفته تازه می ماند. در صورت بالا بودن کیفیت لویبای خریداری شده، می توان آن ها را در سبدهای سوراخ دار به مدت 3 تا 4 روز در آشپزخانه نگهداری کرد.

.

خیار

خیار مرغوب دارای رنگ سبز تیره است و فاقد هر گونه صدمه دیدگی، لِـهیدگی و گودافتادگی است. چروکیده شدن و رنگ زرد نشانه ی نامطلوب بودن آن است. خیار را برای نگهداری باید در لفافه های پلاستیکی (سلوفان) محکم پوشاند و در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. مدت نگهداری این خیارها به صورت تازه حدود یک هفته است.

.

تربچه

تربچه های مرغوب دارای برگ سبز پررنگ هستند. برگ های آن ها آبدار و تمیزند و همچنین باید از صدمه دیدگی، لهیدگی یا لکه دار بودن عاری باشند. برای نگهداری باید تربچه ها را در کیسه های پلی اتیلنی (نایلکس یا کیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. در این حالت تربچه ها به مدت یک هفته تازه می مانند.

.

بادمجان

بادمجان باید مرغوب، یکنواخت، صاف، درخشنده (چنانچه دو بادمجان را به هم مالش دهیم صدای تیزی به گوش می رسد) و دارای رنگ بنفش تیره باشد. چروکیدگی علامت پیری محصول است. بادمجان را برای نگهداری در کیسه های پلی اتیلنی (نایلکس یا کیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید که در این حالت بادمجان به مدت دو هفته تازه خواهد ماند.

.
منابع :

.https://arga-mag.com
.https://persianv.com
.https://article.tebyan.net

راهنمای سبزیجات