راهنمای گوشت

کودک شما از همان زمانی که خوردن دیگر مواد غذایی کمکی و جامد را شروع می‌کند، یعنی از حدود شش ماهگی می‌تواند گوشتی را که به شکل کاملاً رقیق پوره‌ شده است نیز بخورد. اگر هر گونه سؤالی در این زمینه دارید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با پزشک کودکتان مشورت کنید. در این مطلب می‌توانید با سن و زمان مناسب خوردن گوشت برای کودکان و نکاتی برای اضافه کردن گوشت به برنامهٔ غذایی کودکتان آشنا شوید.
.

سن و زمان مناسب دادن گوشت به کودک

بسیاری از والدین برای معرفی غذاهای جامد با سرلاک یا پورهٔ سبزیجات و میوه‌ها شروع می‌کنند، اما کارشناسان می‌گویند هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید دادن غذاهای کمکی را با گوشت شروع کنید و فرقی هم نمی‌کند که ابتدا با گوشت قرمز شروع کنید یا گوشت مرغ یا دیگر پرندگان.

اگر کودکتان به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شده است و شما اکنون می‌خواهید به او گوشت بدهید، بهتر است با یک پورهٔ خیلی رقیق شروع کنید. گوشت حاوی آهن و زینک است که به راحتی جذب می‌شود و کودکتان هم از شش ماهگی به آن نیاز دارد. رشد هر کودکی با دیگری متفاوت است اما طبق نظر کارشناسان و پزشکان، علائم آماده بودن کودک برای خوردن مواد غذایی جامد به این شکل است:

◉ وزن کودک به دو برابر وزن زمان تولدش رسیده باشد و حداقل ۵ کیلو و ۹۰۰ گرم وزن دارد.

◉ هنگام نشستن در صندلی کودک، سرش را به طور ثابت بالا نگه می‌دارد.

◉ وقتی یک قاشق غذا در دهانش می‌گذارید آن را با زبانش بیرون نمی‌دهد.

.

نکاتی برای اضافه کردن گوشت به برنامهٔ غذایی کودک

اگر می‌خواهید گوشت را به برنامهٔ غذایی کودک که قبلاً فقط شامل میوه و سبزیجات بوده است اضافه کنید، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

◉ سعی کنید سبزیجات مورد علاقهٔ کودک را به پورهٔ گوشت که کمی گرم شده باشد اضافه کنید تا راحت‌تر بتواند با طعم جدید کنار بیاید.

◉ بعد از آن می‌توانید با گوشت خوب پخته‌ و کاملاً ریزشده شروع کنید.

◉ اگر کودکتان باز هم از خوردن گوشت امتناع کرد، بهتر است چند هفته صبر کنید و بعد دوباره امتحان کنید.

◉ برای پیشگیری از حالت خفگی، تا زمانی که کودک در خوردن دیگر غذاهای انگشتی مهارت پیدا کرده است و چندین دندان دارد، به او تکه‌های گوشت ندهید.

.

راهنمای خرید گوشت قرمز و مرغ و ماهی

انواع گوشت قرمز و مرغ از نیازهای اصلی غذایی خانواده ها هستند به همین دلیل برای خرید آن ها باید اطلاعات خودتان را بالا ببرید. هر چند برخی افراد شیوه تشخیص خرید گوشت و مرغ سالم و تازه را از بزرگ ترها یاد گرفته اند اما خیلی ها هم در این کار هیچ مهارتی ندارند و تنها به فروشنده اعتماد می کنند.  

 

راهنمای خرید ماهی و میگو

ماهی تازه چه خصوصیاتی دارد؟

◉ هنگام خرید ماهی تازه از بازار اول به چشمهای ماهی با دقت نگاه کنید ، چشمهای ماهی باید از حدقه بیرون زده باشند ، یا حداقل با حدقه مساوی باشند. اگر چشمهای ماهی از حدقه بیرون زده بود و شفافیت و گردی چشم به زیبائی مشخص و معلوم بود این ماهی بی نهایت تازه است و از زمان صید آن ، مدت زمان زیادی نگذشته ، ولی اگر چشمهای ماهی شفاف بود و مساوی با حدقه بود ، این ماهی تازه است ولی کیفیت آن صد در صد نیست.

◉ بدن ماهی تازه باید سفت باشه.یعنی اگر با انگشت اشاره به بدن ماهی فشار وارد کردید(فشاری که با انگشت به بدن ماهی وارد می کنید باید مثل فشار دادن با انگشت بهدکمه های کنترل تلویزیون باشه نه بیشتر )نباید اثر انگشت شما روی بدن ماهی باقی بمونه.

◉ آبشش ماهی تازه، مرطوب و قرمز روشن است. در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

◉ در ماهی‌های تازه سرپوش گوش‌ها بطور کامل و تقریبا چسبیده هستند و سطح داخلی آنها لکه ندارد ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و روی سطح داخلی آنها لکه‌های قهوه‌ای و قرمز رنگ دیده می شود.

◉ فلس‌های ماهی تازه کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می‌شوند، در حالی که در ماهی‌های فاسد، فلس‌ها برجسته و به راحتی کنده می‌شوند.

◉ بوی ماهی یکی دیگر از عوامل شناسایی ماهی باکیفیت است. ماهی‌هایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آب‌های شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‌دهند ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می دهد.

.

میگوی تازه چه خصوصیاتی دارد؟

◉ میگوی تازه صورتی‌ رنگ و شفاف است.

◉ اگر میگو کهنه باشد لکه‌های تیره‌رنگی در ناحیه دم و سرش پدیدار می‌شود و رنگ کلی میگو به صورت شفاف نیست.

.

مدت نگهداری ماهی و میگو

◉ ماهی تازه یک تا دو روز داخل یخچال قابل نگهداری است اما ماهی یخ زده پس از خارج شدن از یخچال به سرعت باید مصرف شود و حدود یک ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارد.

◉ میگو تازه نیز یک تا دو روز داخل یخچال و تا چهار ماه داخل فریزر قابلیت نگهداری دارد.

.

راهنمای خرید گوشت مرغ

چند نکته مهم وجود دارد که به شما در خرید گوشت مرغ کمک می‌کند:

◉ گوشت مرغ را حتماً از فروشگاه‌های معتبر بخرید و در موقع خرید، حتماً به بسته بندی و تاریخ انقضا و شرایط نگهداری آن توجه کنید.

◉ بعضی از افراد سودجو در هنگام مریضی گله‌ی مرغ، به طور غیر قانونی اقدام به ذبح آن‌ها کرده و در مغازه‌های نامعتبر در بازار به فروش می‌رسانند. توجه داشته باشید به علت ذبح غیر استاندارد، لاشه‌ی این مرغ‌ها اکثراً دارای نقاط خون مردگی و ضرب دیدگی می‌باشد و به علت رعایت نکردن مسائل بهداشتی در حمل و نقل و ذخیره سازی دارای آلودگی‌های میکروبی است.

◉ بعد از اطمینان به معتبر بودن فروشگاه، به پوست لاشه‌ی مرغ دقت کنید. پوست لاشه باید به طور یکنواخت روی بدن کشیده شده و عاری از هر نوع پارگی، کوفتگی، رنگ پریدگی و علائم غیر طبیعی باشد. در اغلب نژاد‌ها رنگ پوست مرغ زرد کهربایی است.

◉ استخوان سینه‌ی مرغ باید کاملاً مستقیم، بدون شکستگی یا انحنای غیر عادی بوده و عضلات آن برجسته و سفت و محکم از زیر پوست مشخص باشند.

◉ در هنگام خرید یا استفاده از گوشت مرغ، حتماً به رنگ ماهیچه‌ی ران‌ها و بقیه‌ی بدن مخصوصاً سینه که سفید رنگ است، دقت کنید. مشاهده‌ی رنگ‌های غیر عادی در گوشت نشان دهنده‌ی کهنگی و معایب دیگری از جمله بیماری‌ها و آلودگی ثانوی میکروبی است.

◉ در مورد ران‌ها بعد از کندن پوست دقت کنید که دارای خون ریزی‌های زیر پوستی نباشد و گوشت آن شفاف و صورتی رنگ به نظر برسد.

◉ بوی گوشت سالم طبیعی و مطبوع است. از خرید گوشتی که دارای بوی غیر طبیعی است خودداری کنید.

◉ همچنین بعد از پخت، گوشت مرغ باید خوش خوراک، خوش طعم و مطبوع باشد.

◉ توصیه دیگر درباره مصرف جگر مرغ است. به علت استفاده‌ی بی رویه از واکسن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در پرورش صنعتی طیور و تجمع بازمانده‌ی دارویی آن‌ها در کبد، مصرف جگر مرغ توصیه نمی‌شود و حتی الامکان به میزان کمتری از آن استفاده کنید.

◉ پوست طیور نیز منبعی برای این باقیمانده‌های دارویی است، بنابراین بهتر است هنگام مصرف، ابتدا پوست مرغ را کنده و سپس آن را طبخ کنید.

.

نکات مهم درباره خرید دیگر قسمت های مرغ

 

جگر مرغ

اگر چه خرید و خوردن جگر مرغ بین ایرانی ها امری شایع است ولی کارشناسان، توصیه می کنند که برای سلامت خود، از خوردن جگر مرغ بپرهیزید. چون استفاده از واکسن ها و آنتی بیوتیک ها در مرغداری ها و تجمع بازمانده داروها در کبد، این بخش ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در ضمن جگر مرغ چربی زیادی دارد که برای افراد دارای وزن بالا و چربی خون مضر است.

.

پای مرغ

با وجود این که برخی افراد خوردن از پای مرغ خودداری می کنند ولی بد نیست بدانید که این قسمت منبع کلسیم، فسفر و پروتئین است. می توان از پای مرغ در طرز تهیه سوپ استفاده کرد. البته قبل از استفاده حتما ناخن ها و پوست آن را جدا کرده و به خوبی بشویید. در ضمن پای مرغ برخلاف گوشت مرغ، خیلی دیرتر می پزد و زمان زیادی را باید به پخت اختصاص دهید. حتی برخی افراد برای پخت آن از زودپز استفاده می کنند.

.

راهنمای خرید گوشت قرمز

 

◉ انواع گوشت قرمز

تقسیم بندی گوشت های قرمز را حرفه ای های این حوزه بر عهده گرفته اند. معمولا گوشت های قرمز به ۶ نوع تقسیم شده اند:

 

◉ گوشت بره

◉ گوشت گوسفند

◉ گوشت گوساله

◉ گوشت گاو

◉ گوشت شتر

◉ گوشت بز و میش

ممکن است چشمتان به تقسیم بندی های جزئی تری هم خورده باشد ولی نوع متداول آن همین  شش تا است. البته نوع پنجم و ششم را کمتر مصرف می کنند. حتی ممکن است بعضی ها هرگز آن ها نخورده باشند.

خصوصیات این گوشت ها هم با هم متفاوت است. از رنگ و بوی آن ها گرفته تا طبع (سرد یا گرم) و زمان لازم برای پخت. اما چه راهی برای تشخیص این گوشت ها وجود دارد؟

.

گوشت بره

بره به گوسفندانی گفته می شود که کمتر از یک سال سن دارند و دندان هایشان در نیامده است. معمولا گوشت بره با رنگ روشنی که دارد قابل تشخیص است. وقتی به بافت آن نگاه می کنید، چربی کمی می بینید و تردتر از دیگر گوشت های قرمز هستند.

در ضمن هنگام پخت زمان کمتری نسبت به دیگر انواع گوشت های قرمز نیاز دارید. در نهایت هم طعم لذیذتری را تجربه می کنید. گوشت بره تازه را می توانید از اوایل اسفند تا اوایل تیرماه در بازار پیدا کنید. بهترین نوع این گوشت هم می توانید در ماه فروردین بخرید.

.

◉ گوشت گوسفندی

در نگاه اول می توانید ببینید که گوشت قرمز روشن و کمی استخوان دار، مربوط به گوسفند است. میزان فراوانی گوشت گوسفند در فروردین تا اوسط اردیبهشت کمتر خواهد شد. ولی از اوایل مهر تا اواخر آبان به وفور در بازار بافت می شود.

.

◉ گوشت گوساله و گاو

رنگ گوشت گوساله و گاو تیره تر از گوشت گوسفندی است. اگر گوشت قرمز پررنگ با چربی کم مشاهده کردید، بدانید که با گوشت گوساله و گاو مواجه هستید. معمولا طبع گوشت گاو سرد است و نسبت به دیگر انواع گوشت قرمز، قیمت پایین تری دارد.

در ضمن گوشت گاو رشته های ضخیم تری نسبت به گوشت گوساله دارد و رنگش هم تیره تر است. این گوشت ها را از اواخر بهار تا اوایل پاییز به وفور می توانید در بازار پیدا کنید.

.

◉ گوشت شتر

گوشت شتر، رنگ زرشکی مایل به سیاه دارد و بیشتر مناسب سوپ است. بعضی ها هم چرخ شده آن را در طرز تهیه انواع شامی و کتلت استفاده می کنند. این گوشت طعم شیرینی دارد و طبعش هم گرم است.

.

◉ گوشت بز و میش

شاید خیلی ها با این گوشت رابطه خوبی نداشته باشند، دلیلش هم بوی آن است. این گوشت ها ارزان تر از گوشت های گوسفندی هستند و گاهی اوقات فروشندگان سودجو، به جای گوشت گوسفند به مشتریان غیرحرفه ای می فروشند. خصوصیت آن هم سفت و دیرپز بودن آن هاست.

راهنمای خرید گوشت جوان گوسفندی و گوساله

روشن بودن رنگ گوشت قرمز، یکی از بهترین نشانه های گوشت تازه و جوان است. علاوه بر این باید به چربی های آن هم دقت کنید. چربی ها باید سفید یا زرد کمرنگ باشند. در ضمن گوشت تازه به هیچ وجه شل و وا رفته نیست و بافت سفتی دارد. در نهایت هم اگر گوشت قرمز رشته های عضلانی داشته باشد، باید به جوان بودن آن شک کنید.

.

اجزای مختلف گوشت قرمز

شاید یکی از دشوارترین کارها برای غیرحرفه ای ها این باشد که از کدام قسمت گوشت برای غذاهایی که می پزند، استفاده کنند. معمولا در قصابی ها و فروشگاه های فروش گوشت، اصطلاحاتی به چشم می خورند که برای برخی افراد گیج کننده است. این اصلاحات و کاربرد آن ها به شرح زیر است:

.

شقه گوسفند و گاو

معمولا به نصف بدن گاو و گوسفند یک شقه می گویند. برخی افراد که مصرف گوشت بالایی دارند، ترجیح می دهند نصف یک گوسفند را بخرند تا نیاز به خرید چند باره آن نداشته باشند.

.

گوشت راسته

به گوشتی که در دو سمت ستون فقرات بدن گاو یا گوسفند قرار دارد، گوشت راسته می گویند. این گوشت بهترین قسمت برای درست کردن کباب است.

.

گوشت سردست

گوشتی که قسمت گردن، پشت جلو و دنده ها قرار دارد، سردست می گویند. گوشت گردن و سینه قیمت پایین تری نسبت به فیله و ماهیچه دارد و معمولا در تهیه انواع خورش ها به کار می رود. قسمت میانی کردن را می توانید به صورت فیله خریداری کنید.

در ضمن اگر یک لایه چربی داشته و تمام قسمت ها یک رنگ باشد، نوع مرغوب تر آن است. گوشت اطراف گردن برای تهیه سوپ، آبگوشت، بیف و کتلت مناسب است. در ضمن با گوشت ران می توانید انواع ژیگو و رست بیف را درست کنید.

.

گوشت کف دست

گوشت سینه و قلوه گاه را کف دست می گویند. گوشت سینه مربوط به قسمت زیر شکم است که در برخی مواقع به دنده ها و استخوان وصل شده است. این قسمت بهتر است به آرامی پخته شود تا چربی از آن خارج شود و طعم غذا را دلپذیر تر کند.

گوشت قلوه گاه سفت ترین قسمت بدن گاو یا گوسفند است. برای درست کردن انواع حلیم (گندم یا بادمجان) و آبگوشت، قلوه گاه مناسب ترین گزینه است. می توانید برای کباب کوبیده هم از آن استفاده کنید.

.

ماهیچه

قسمت بدون چربی و لخم عضلات است. این قسمت برای سوپ و آبگوشت بسیار مناسب است. می توانید برای تاس کباب هم به کار ببرید.

.

دنبالچه

این گوشت به قسمت پشت کمر و پشت جگر سفید تعلق دارد. با گوشت فیله دنبالچه می توانید انواع خورش ها یا حتی استیک درست کنید. همچنین نوع بدون استخوان یا با استخوان دنبالچه برای سرخ کردن هم مناسب است.

.

سیرابی و پاچه

به شکمبه گاو و گوسفند، سیرابی و به ساق پای گاو و گوسفند، پاچه گفته می شود.

.

راهنمای خرید گوشت چرخ کرده و مرغ چرخ کرده و نکاتی که درباره آن باید بدانید

بهترین نوع گوشت چرخ کرده، مخلوط گوشت گاو و گوسفند است. در این حالت، طبع سرد گوشت گاو و طبع گرم گوشت گوسفند به تعادل می رسند. اگر از قصابی ها گوشت چرخ کرده می خرید، بهتر است بخواهید که جلو شما گوشت ها را چرخ کند تا از سلامت و تازه بودن و همچنین میزان استفاده از هر دو نوع گوشت مطمئن باشید.

در مورد گوشت های چرخ کرده فروشگاهی و بسته بندی شده هم بهتر است از برندهای معتبر اقدام به خرید کنید. حتی این نکته را برای خرید گوشت های قرمز بسته بندی شده هم در نظر داشته باشید تا خیالتان بابت کیفیت گوشت راحت باشد. در اغلب هایپرها و فروشگاه های زنجیره ای چرخ کرده مرغ هم به فروش می رسد. بهترین نوع چرخ کرده مرغ مخلوط ران و سینه است. این ترکیب برای تهیه کوبیده مرغ ایده آل است.

.

منابع :

.https://blog.okcs.com
.https://madarsho.com

راهنمای گوشت