بازی‌های جذاب سنتی برای کودکان

بدیهی است که رقابت بازی های جذاب سنتی با بازی‌های مدرن و کامپیوتری در کودکان که در دهه‌های اخیر بسیار مورد علاقه آن‌ها قرار گرفته است، سخت‌ است.

تلویزیون، رایانه، تلفن های هوشمند، کنسول‌های بازی و … همگی وسایل الکترونیکی در دسترس کودکان است که گزینه‌های مختلف سرگرمی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. گرچه که بسیاری از آن‌ها ممکن است برای کودکان خطرآفرین باشند.

.

چرا آموزش بازی های سنتی به کودکان بسیار مهم است؟

این شاید لزوماً نکته‌ی منفی نباشد، اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که فرزندان ما بازی های سنتی را کاملاً کنار گذاشته‌اند. بسیار جالب است که کودکان با فن آوری‌‌های جدید سرگرمی آشنا بوده و از آن‌ها استفاده کنند. اما بهتر است کودکان در کنار والدین یا با دوستان خود، از بازی های سنتی‌ای که نسل‌های گذشته را سرگرم کرده است هم لذت ببرند.

این بازی ها همچنین می‌توانند برای آن‌ها فواید زیادی داشته باشند. کودکان نیاز به فعالیت بدنی، مهارت‌های اجتماعی، خلاقیت، تخیل، رقابت، رفاقت و … دارند. بسیاری از این مزایا در دل بازی‌های سنتی است.

.

فواید بازی های جذاب سنتی برای کودکان

◉ جذابیت اصلی بازی های سنتی در این است که عموما برای انجام آن‌ها به تجهیزات دیگری احتیاج نخواهید داشت. بنابراین می‌توان هر زمان و در هر کجا که میلِ به انجام آن‌ها را داشته باشیم؛ انجامشان دهیم.

◉ همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که بیشتر این بازی ها بازی های گروهی هستند. به این معنی که قوانین ساده و سریع موجود در این بازی‌ ها به کودکان اجازه می‌دهد تا با صحبت کردن، خندیدن و به اشتراک گذاشتن تجربیات با یکدیگر تعامل برقرار کنند. همه این‌ موارد برای رشد آنها ضروری است.

◉ از سویی دیگر بازی‌های سنتی اصولا بی خطر هستند و به طور معمول نیاز به نظارت بزرگسالان ندارند. این نکته به کودکان کمک می‌کند تا به طور طبیعی و روان تری با هم تعامل داشته باشند.

.

بهترین بازی های جذاب سنتی برای کودکان

در زیر برخی از بهترین بازی های جذاب سنتی برای معرفی و آموزش به کودکانتان ذکر شده است. بدون شک همه‌ی شما بارها و بارها آن‌ها را بازی کرده‌اید:) در کنار موارد زیر می‌توانید به آموزش ساخت اوریگامی هم مراجعه کنید که یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های سنتی است.

1. دزد و پلیس

این یک بازی ساده و واقعا سرگرم کننده است. همچنین به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد. قوانین به این شرح است که شما باید به دو گروه تقسیم شوید. یک گروه باید فرار کند و مخفی شود و گروه دیگر باید به دنبال آن‌ها برود و آن‌ها را پیدا کند. گروه جستجوگر، باید مخالفان خود را یکی یکی اسیر کرده و آن‌ها را به منطقه‌ای منتقل کنند که به عنوان زندان تعیین می‌شود. وقتی همه‌ی اعضای تیم اسیر شوند، دو تیم نقش‌هایشان را تغییر می‌دهند.

.

2. قایم باشک

قوانین این بازی نیز بسیار ساده است. یکی از کودکان به قید قرعه انتخاب می‌شود و تا چند ثانیه چشمان خود را می‌بندد تا دیگران در جایی مخفی شوند. وقتی شمارش پایان یافت؛ فردِ مورد نظر چشمان خود را باز کرده و سعی می‌کند دیگران را پیدا کند و اعلام کند که هر فردی که دیده کجا است. نکته‌ای که وجود دارد این است که در زمانی که کودک به دنبال بقیه‌ی افراد است؛ افراد هم می‌توانند زیرکانه و با سرعت خود را به محل شروع جستجوی کسی که چشم گذاشته برسانند و برنده شوند.

.

3. چرخش فرفره‌ها

این یک بازی سنتی است که با مدل‌های مختلفی از فرفره‌ها انجام می‌گیرد. این بازی هیچ قاعده‌ی خاصی ندارد. صرفا باید تلاش شود در سطوح مختلفی فرفره به بهترین شکل بچرخد و دیرتر بایستد. به طور معمول در این بازی کودکان فقط بازی می‌کنند و به رقابت می پردازند.

.

4. طناب کشی

قطعه طنابی بردارید و دقیقا در وسط آن دستمالی را گره بزنید. بر روی زمین نیز یک خط صاف رسم کنید. در این بازی باید افراد به دو گروه مساوی تقسیم ‌شوند، هر گروه یک سمتِ خطِ هدف بایستند و دو سرِ طناب را بگیرند (طوریگه دستمالِ روی طناب دقیقا بالای سرِ خطِ هدف باشد). هر تیم باید تلاش کند با کشیدن طناب به سمتِ خود برنده‎‌ی مسابقه شود. زمانی که دستمالِ متصل به طناب از خطِ هدف عبور کند و به سمتِ یک تیم وارد شود، آن تیم برنده است.
مراقب باشید که این بازی بر روی سطوح سفت و خطرناک انجام نگیرد.

.

5. وسطی

این بازی حتی در بسیاری از مدارس هم بسیار رایج است. زیرا نه تنها سرگرم کننده است، بلکه انفجاری از فعالیت بدنی است. ابتدا کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند. افراد یک تیم در میانه و افراد تیم دیگر به دو گروه تقسیم شده و سعی می‌کنند با پرتاب توپ، افراد تیم حریف را که در وسط قرار دارند بزنند. اگر توپِ پرتاب شده به فردی از تیم حریف اصابت کند، فرد از بازی خارج می‌شود. این کار آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا همه‌ی افراد از دور بازی خارج شوند. در این صورت جایگاه دو تیم عوض می‌شود. در نهایت تیمی که بتواند مدت زمان بیشتری اعضای خود را در میدان نگه دارد برنده است. بازی چنان که به نظر می‌رسد آسان نیست و نیاز به چابکی، انعطاف پذیری و هدف‌گذاری عالی دارد.

.

6. صندلی‌های موزیکال

در این بازی تعدادی صندلی (در ایتدای شروع بازی یکی کمتر از تعداد افراد حاضر در بازی) را به صورت دایره‌ای کنار هم قرار می‌دهیم. کسی غیر از افرادی که در بازی هستند آهنگی را پخش می‌کند. همزمان با پخش آهنگ، تمامی کودکان باید با سرعت دور صندلی‌ها بچرخند. زمانی که پخش آهنگ متوقف شد هر کودک باید تلاش کند بر روی صندلی‌ای بنشیند. کسی که نتواند صندلی خالی‌ای پیدا کند و بنشیدند از بازی خارج می‌شود. در این مرحله یکی از تعداد صندلی‌ها کم می‌شود و روند به همین شکل تکرار می‌شود تا زمانی که یک صندلی و دو کودک باقی بمانند. حال کودکی که با توقف موسیقی توانست روی صندلی بنشیند برنده‌ی بازی خواهد بود.

.
منابع :

.https://neurolandgame.com

بازی‌های جذاب سنتی برای کودکان