از کارتون درمانی چه میدانید؟

تا به حال کارتون درمانی شنیده اید؟ برخی کارتون ها برای کودکان بسیار آموزنده هستند مانند غلبه کردن به ترس و تقویت خودباوری؛ با این کارتون ها آشنا شوید.دنیای کارتون ها برای کودکان بسیار شگفت انگیز و جذاب هستند و کودکان آموزه های زیادی را از آنها فرا می گیرند.

کارتون درمانی

برخی از انیمیشن ها نکات مثبت فراوانی دارند و به تقویت خود باوری کودک می پردازند و باعث می شوند کودکان با دیدن آنها بر ترس های خود غلبه کند . در این بخش از نمناک به چند کارتون نام آشنا و محبوب کودکانه اشاره می کنیم که با آن می توانید به کارتون درمانی کودکتان بپردازید.

.

تأثیرات مثبت کارتون درمانی

انیمیشن «پاندای کونگ فوکار» که یکی از انیمیشن های محبوب کودکان است در انتقال مفاهیم بی شماری به کودکان موثر می باشد و پیامدهایی مثبتی برای فرزندان ما در پی دارد. در این انیمیشن، قهرمان داستان در ارتباط با فرهنگ و جامعه چین باستان انتخاب شده است که وقتی شخصیت های قصه را با فرهنگ و تاریخ جامعه پیوند می زنیم، اثرگذاری اتفاقات آن داستان و شخصیت قهرمانش بر کودک بیشتر می شود .

.

پیامدهای مثبت انیمیشن پاندای کونگ فو کار برای کودکان

در این انیمیشن «پو» تصادفی قهرمان نشد، تلاش کرد تا به مقام «جنگجوی اژدها» رسید پس می تواند این نکته را در پیداشته باشد که «هیچ چیز تصادفی نیست؛ ما موجودات انتخاب گری هستیم» .

یکی دیگر از نکات مثبت در این انیمیشن این است که در آن تاکید دارد «به زمان حال فکر کن، به دمی که الان وجود دارد.» و این پیام را می رساند که ما نباید به کودکان اضطراب آینده را وارد کنیم و باید به آنها یاد دهی برای رسیدن به موفقیت در این زمان و مکان تلاش کنند و به پیش بینی آینده نپردازد.

دوری از بیکاری و بطالت از دیگر نکات مثبت در این انیمیشن است و قسمت هایی از دیالوگ بین شخصیت های کارتون مانند پو وشیفو این را می رساند که هیچ چیز بدتر از بیکاری و بطالت، خلق یک کودک را تنگ نمی کند. پس باید والدین برای فرزند خود برنامه داشته باشند و نباید او را به علت خستگی ، تشویق به بیکاری و تنبلی کنند زیرا آسیب بیکاری بسیار بیشتر از خستگی و سختی مسوولیت هایی است که به آنها می سپاریم.

زمانی که اوگ وی به شیفو می گوید:«هر کار کنی، اون هسته هلو، تبدیل به درخت هلو می شه، شاید دوست داشته باشی سیب بشه، ولی به هلو می رسه!» این نکته را می رساند که نباید بچه ها را با هم مقایسه کنیم وتوقع داشته باشیم شبیه فرزند دوست یا آشنا شود بلکه باید استعداد کودک خود را درست بشناسیم و بنا بر ظرفیتش، از او توقع داشته باشیم و کمکش کنیم تا استعدادش را شکوفا کنیم.

این انیمیشن بر کار گروهی تاکید دارد زیرا هنگامی که کودک این کارتون را می بیند متوجه می شود که پو با کمک دوستانش موفق و قهرمان می شود.

یکی دیگر از نکات مثبت این انیمیشن این است که همه ما با دوستان مان اختلافاتی داریم که سبب دعوای مان می شود، اما باید بدانیم دوستان خوب نیز گاهی با هم دعوا می کنند اما راه حل کردن اختلافاتشان را نیز بلدند ، چون هدف بزرگ تری دارند.

.

انیمیشن های مختلف نکات جالبی را به شما و کودکان یاد می دهند

◉ درک مفهوم انسانیت در کودکان با انیمیشن «Ice Age4»

این انیمیشن نیز مانند قسمت های دیگر مجموعه عصر یخبندان موفقیت زیادی به دست آورد و داستان فیلم با دویدن اسکرات سنجاب دندان شمشیری به دنبال یک دانه بلوط آغاز می شود و خرابکاری که این بار به بار می آورد جداشدن کره زمین به چند قاره است. بر اثر این جدایی مندی و گروهش از الی و دخترش جدا می شود. حال برای رسیدن مجدد افراد گروه، مندی و دوستانش یک سفر دریایی را آغاز می کنند.

عصر یخبندان 4 پیام های انسان دوستانه برای کودکان مانند حمایت از دوست ، نشان دادن زندگی جمعی ،فداکاری و جانفشانی به همراه دارد که می تواند بسیار آموزنده باشد.

◉ درک مفهوم دوستی در کودکان با کارتون Shaun the Sheep Movie/ 2015

انیمیشن بره ناقلا یکی از جذاب ترین سریال های ژانر کودک است که با صدای حیوانات و حرکات اغراق آمیزهمراه است . بره ناقلا، شاون، شخصیت اصلی و لاغر، رهبر گله محسوب می شود. او زرنگ، بی باک و بازیگوش است و همیشه می تواند خودش و دوستانش را از مخمصه نجات دهد. این کارتون زیبا و محبوب کودکانه پیام های مثبتی مانند اهمیت کار گروهی، دوستی و پذیرش اشتباه و جبران یا تصحیح خطاها را به کودکان گوشزد می کند.

.

کارتون درمانی با انیمیشن های مناسب کودکان

◉ شناخت احساسات در کودکان با انیمیشن Inside out/2015

این انیمیشن ماجراجویانه کمدی و خیلی جالب ، احساسات کودکان را شناسایی و در موردش صحبت می کند . رایلی از شخصیت های این انمیشن است که احساسات درون او زندگی میکنند و شکلهای مختلفی دارند.

زمانی که رایلی به همراه خانواده اش به سان فرانسیسکو نقل مکان می کند احساسات او یعنی شادی، ترس، خشم، نفرت، غم و اندوه برای سازگاری رایلی با شهر، خانه و مدرسه جدیدش تلاش می کنند.کودکان با تماشای این انیمیشن متوجه می شوند که حس «غمگین» بودن همیشه بد نیست و گاهی موجب نزدیک شدن اعضای خانواده به هم می شود.

◉ غلبه بر ترس ها با انیمیشن Home/ 2015

داستان موجوداتی است که روی زمین از موجودات خطرناکی به نام Gorg مخفی شده اند. یک از اعضای Boov از خانواده خود جدا شده و با دختر بچه ای به نام ریحانا دوست شده است. از جمله پیام های مثبت فیلم درک بیگانه ها، شناخت خود، امید داشتن حتی در بدترین شرایط و غلبه بر ترس ها است؛ پیام های کوچک تراین فیلم این است که همه ما آدم ها درگیر لوازم و وسایل بی خودی که فقط پای مان را به این دنیا بسته اند ، هستیم که اگر آنها را دور بریزیم سبک می شویم و راحت تر می توانیم پرواز کنیم.

.

می خواهید مفهوم برابری و برادری را توضیح دهید؟

◉ درک مفهوم برابری و برادری در کودکان با انیمیشن Big Hero 6 /2014

داستان انیمیشن 6 قهرمان بزرگ در شهری به نام سانفرانسیسکو رخ می دهد که در آن شرق و غرب به صورت تماشایی در هم می آمیزند. این انیمیشن بسیاراغراق آمیز است و مهم ترین پیامش پاک کردن نژاد پرستی است. این داستان، دنیای است که همه ما آرزوی آن را داریم و چندملیتی و چندفرهنگی است و هر کدام از شخصیت ها از یک گوشه دنیا آمده اند.

◉ نشان دادن روابط بین مادر و دختر با انیمیشنBrave/ 2012

در انیمیشن «Brave» شاهزاده خانمی قهرمان قصه است که با شاهزاده هایی که دیسنی تاکنون خلق کرده تفاوت زیادی دارد . این قصه مربوط به دختر پادشاهی به نام فرگوس و همسرش ملکه الینور به نام مریدا است که باید اداره کشور را در آینده به دست بگیرد و به همین دلیل باید خیلی چیزها یاد بگیرد.

اودختری مغرور است و با همین غرور، مادرش را به خطر می اندازد اما همه تلاشش می کند تا بتواند مادرش را به ظاهری انسانی و به خانه برگرداند. «شجاع» داستانی رمانتیک و عاشقانه مانند داستان های شاهزاده خانم های پیشین نیست اما به عشق میان اعضای خانواده پرداخته و رابطه پرچالش مریدا و مادرش را به خوبی نشان می دهد.

◉ تقویت خود باوری با انیمیشن Boxtrolls/2014

«Boxtrolls» نه دزد هستند و نه آدمخوار بلکه موجودات آرامی هستند که به علت اینکه آدم ها از چهره شان نهراسند ، خود را مخفی می کنند . این انیمیشن سعی دارد خودباوری را در کودکان تقویت کند و به آنها می گوید تو می توانی هرکسی یا هر چیزی که می خواهی باشی و دیگران نمی توانند باعث محدودیت تو شوند. همچنین این پیام را می رساند که ظاهربین نباشید و گول شایعات را نخورید.

.
منابع :

.https://namnak.com

از کارتون درمانی چه میدانید؟