آموزش عبور از خیابان به کودک

ایمنی عبور و مرور یکی از آن درس‌های مقدماتی است که دانش‌آموزان پیش‌دبستانی باید یاد بگیرند. آن‌ها باید نحوه‌ی رد شدن از خیابان، اهمیت چراغ‌های راهنمایی ، نیاز به آگاه بودن از خطرات خیابان و جاده، و چیزهای دیگر را بدانند. به دلیل آن که بچه‌ها به طور طبیعی تمایل دارند که دنیای اطراف را به تنهایی کشف کنند، لازم است که با آموزش ایمنی عبور و مرور و نکات ایمنی برای کودکان آن‌ها را برای گشت و گذارشان آماده کنید.

یکی از موارد ایمنی کودک بیرون از منزل، آموزش عبور از خیابان به کودک است . وسعت دید کودکان یک سوم بزرگسالان است. اغلب فکر می کنند که اگر آن ها راننده را می بینند، راننده هم آن ها را می بیند. قبل از اینکه کودک به تنهایی از خیابان عبور کند با کودک خود از خیابان عبور کنید و این کار را با او تمرین کنید. اغلب کودکان زیر ۸ سال نمی توانند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند . قدرت تشخیص جهت صدا برای کودک  مشکل است. متوجه نمی شوند که رانندگان نمی توانند بلافاصله توقف کنند. نمی توانند سرعت حرکت ماشین ها  را تخمین بزنند.

.

آموزش عبور ایمن از خیابان برای کودکان

به کودکان خود نکات ایمنی عابر پیاده را بیاموزید

مراقب کودکان باشیم .آموزش عبور از خیابان به کودک هیچ کودک زیر ۱۰ سالی نباید به تنهایی از خیابان رد شود . به کودک خود آموزش دهید که می تواند در پیاده رو خلوت به تنهایی در جلوی شما بدود، اما به شرط اینکه زمانی به تقاطعی رسید بایستد تا شما به او برسید و با هم از خیابان رد شوید. عبور از خیابان

آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان

رنگ های چراغ راهنمایی را آموزش دهید .به او بیاموزید که وقتی چراغ عابر پیاده سبز است ،می‌تواند در حالی که دست شما را گرفته از خیابان عبور کند. به او بیاموزید رنگ سبز نمایانگر حرکت و ایمن بودن مسیر است . وقتی چراغ راهنمایی زرد می‌شود نمایانگر موقعیت خطر است و باید احتیاط کند. وقتی چراغ قرمز می شود باید بایستد.

عبـور از محل خطهای کشی عابر پیاده

خط کشی عابر پیاده را به کودک نشان دهید و برای او توضیح بدهید عبور از خیابان و  عبور بی توجه از خیابان به چه معناست و چرا این کار ممنوع است. زمانی که چراغ عبور عابر پیاده سبز شد به همراه فرزندتان از خیابان عبور کنید و به وی نشان دهید که چگونه باید از توقف همه اتومبیل‌ها، در هر دو جهت مطمئن شود و چگونه مراقب عبور وسایط نقلیه‌ای باشد که ممکن است وی را نبینند.

در مورد خطرات خیابان صحبت کنید.

بدون ایجاد ترس در بچه‌ها، به آن‌ها عواقب هوشیار نبودن هنگام راه رفتن در خیابان را توضیح دهید. به آن‌ها بگویید که باید مانند هر شخص دیگری قوانین راهنمایی را رعایت کنند، زیرا رعایت نکردن این قوانین ممکن است منجر به تصادفات و صدمات گردد. حتماً در مورد قوانین راهنمایی به شیوه‌ای روشن و دقیق صحبت کنید.

به بچه‌ها یاد بدهید که ” توقف کرده و نگاه کنند.”

اگر چه چراغ‌ها و علائم راهنمایی برای کمک به بچه‌ها وجود دارند، اما بهتر است به آن‌ها آموزش دهید که هنگام رد شدن از خیابان توجه بیشتری داشته باشند. برای آموزش نکات ایمنی برای کودکان به آن‌ها آموزش دهید که توقف کنند و به جلو و اطراف نگاه کنند تا اتومبیل‌هایی که نزدیک می‌شوند را بررسی کنند. این کار به ویژه در صورتی که بچه‌ها از خیابانی که فاقد چراغ راهنمایی است عبور می‌کنند، حائز اهمیت است. به آن‌ها بگویید که چون کوچک هستند هنگام رد شدن از خیابان رانندگان آن‌ها را به طور کامل نمی‌بینند، بنابراین مهم است که وقتی خیابان خالی است رد شوند.

جلوی بازی کردن بچه‌ها در خیابان‌ها یا نزدیک آن‌ها را بگیرید.

از آنجا که بچه‌ها به هر نوع خطرات احتمالی بی‌اعتنا هستند، هر مکانی برای آن‌ها یک زمین بازی است. به عنوان والدین، وظیفه‌ی اصلی شماست که به بچه‌ها یاد بدهید که خیابان‌ها و کنار جدول‌ها برای بازی کردن مکان‌های امنی نیستند. اگر می‌بینید که فرزندانتان به تنهایی به خیابان‌ها و جدول‌ها نزدیک می‌شوند، چه برای بازی یا غیر آن، به سرعت به سمت آن‌ها بروید و آن‌ها را صدا بزنید. خطرات ماندن یا بازی کردن در خیابان‌ها را به آن‌ها توضیح بدهید و مطمئن شوید که آن‌ها را درک می‌کنند.

بیرون بروید و بچه‌ها را امتحان کنید.

با کودکتان قدم بزنید و به آن‌ها  نحوه‌ی رد شدن صحیح از خیابان را نشان دهید. حتماً از قوانین راهنمایی پیروی کنید تا اهمیت قوانین راهنمایی را در ذهن آن‌ها تقویت کنید. اگر آن‌ها از قبل با رد شدن از خیابان به تنهایی آشنا هستند، آن‌ها را به خیابانی با عبور و مرور کم بیاورید و درحالی‌که در سمت دیگر برای راهنمایی آن‌ها ایستاده‌اید به آن‌ها بگویید که به تنهایی از خیابان رد شوند. برای کاری که به خوبی انجام می‌دهند آن‌ها را تحسین کنید. اهمیت دارد که شما این دستورالعمل‌ها را چندین بار تکرار کنید تا روش استفاده مناسب و امن از خیابان‌ها، برای کودکان کاملاً جا بیفتد. به یاد داشته باشید که کلید یادگیری یادآوری مداوم است.

.

ایمنی در کوچه و خیابان

 از غریبه‌ها دوری کنند

به کودک خود آموزش دهید که با افرادی که نمی‌شناسد، به راحتی ارتباط برقرار نکند. از افراد غریبه خوراکی قبول نکند و در صورتی که فردی به او خوراکی، شیرینی و شکلات تعارف کرد، از او بخواهید که این موضوع را به شما بگوید و با اجازه شما خوراکی را قبول کند. به کودک خود آموزش دهید که اگر غریبه‌ای او را دعوت کرد تا سوار ماشین، دوچرخه یا موتور شود، قبول نکند، حتی اگر این غریبه وعده دهد که او را پیش والدینش می برد. به آن‌ها یاد دهید که اگر غریبه‌ای به زور قصد داشت آن‌ها را با خود ببرد، سریع گریه کنند، فریاد بزنند و کمک بخواهند.

مواجه با گم شدن

برخی اوقات امکان دارد که در مکان‌های شلوغ کودک دست والدین خود را رها کند و گم شود، به او یاد دهید که در این مواقع به هر فردی اعتماد نکند. به نزد پلیس یا مامور راهنمایی و رانندگی برود، یا حتما به مغازه‌ای در آن نزدیکی برود. همیشه شماره تماسی در جیب یا کیف کودک خود قرار دهید و به او آموزش دهید تا در صورتی که گم شد این شماره را به پلیس یا مغازه دار بدهد.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com

آموزش عبور از خیابان به کودک