ورزش بسکتبال و کودکان

بسکتبال کودکان یک بازی فوق‌العاده سرگرم‌کننده است که توسط میلیون‌ها خردسال در سراسر جهان به ویژه آمریکا انجام می‌شود. بازی بسکتبال باعث رشد روابط با همسالان، عزت نفس، ایجاد قدرت رهبری و سلامت جسمانی می‌شود. در ادامه می‌خواهیم بیشتر برای شما در مورد بسکتبال کودکان بگوییم تا بهتر بتوانید در مورد فعالیت فرزندتان در این رشته ورزشی تصمیم بگیرید.

.

همه چیز درباره بسکتبال کودکان

بسکتبال ورزشی تیمی است که در آن دو تیم پنج نفره در یک سالن مستطیل شکل با یکدگیر به رقابت می‌پردازند. در این رشته، پرتاب توپ به درون سبد که در دو سمت زمین قرار دارند، امتیاز محسوب می‌شود.

بسکتبال کودکان اما با وجود محبوبیت در گروه سنی کودکان و نوجوانان تا به امروز فاقد دستورالعمل‌های مربوط به سلامت و تندرستی و استانداردهای ثابت بازی بوده است.

جداول زیر مقادیر توصیه شده و حداکثر مشارکت و همچنین دستورالعمل‌های استراحت برای ورزشکاران در هر سن را نشان می‌دهد که برای ترویج یک تجربه بازی سرگرم‌کننده و سالم طراحی شده‌اند. دستورالعمل‌های توصیه شده بسکتبال کودکان به شرح زیر است:

 

سنمدت زمان بازیتعداد وعده‌های بازی در هفتهطول تمرینتعداد هر وعده تمرین در هفته
۷-۸۲۰-۲۸ دقیقه۱ مرتبه۳۰-۶۰ دقیقه۱ مرتبه
۹-۱۱۲۴-۳۲ دقیقه۱ تا ۲ مرتبه۴۵-۷۵ دقیقه۲ مرتبه
۱۲-۱۴۲۸-۳۲ دقیقه۲ مرتبه۶۰-۹۰ دقیقه۲ تا ۴ مرتبه
۱۴ به بالا۳۲-۴۰ دقیقه۲ تا ۳ مرتبه۹۰-۱۲۰ دقیقه۳ تا ۴ مرتبه

 

بسکتبالیست‌های کودک و نوجوان، والدین و مربیان باید در برنامه‌ریزی یا شرکت در بیش از یک بازی در روز، به ویژه در روزهای متوالی، احتیاط کنند.

اگر ورزشکاران کودک و نوجوان در یک رویداد یا تورنمنت شرکت کنند که در آن بیش از یک بازی در روز در روزهای متوالی انجام می‌شود، بازیکنان باید استراحت بیشتری داشته باشند تا امکان بهبودی فراهم شود.

توصیه می‌شود ورزشکاران کودک و نوجوان در بازه‌های سنی ۷ تا ۱۴ سال که به حداکثر ساعات مجاز نزدیک می‌شوند، همزمان در ورزش سازمان یافته دیگری شرکت نکنند.

.

فواید کلی بسکتبال

  • هماهنگی دست و چشم
  • تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان
  • تقویت ماهیچه‌های دست و پا
  • تقویت اعتماد به نفس در افراد
  • شادی و افزایش فعالیت اجتماعی
  • افزایشمیزان سرتونین در مغز و در نتیجه سرحال‌تر شدن
  • کاهش احتمال بیماری‌های قلبی
  • بالا رفتن تجربه انجام کار تیمی
  • داشتن هیجان

.

فواید بسکتبال برای افزایش قد کودکان

دقت کنید هر ورزشی اگر شدت، حجم و تمرینات آن استاندارد باشد تا فشار زیادی به صفحات رشد خردسالان وارد نشود، سبب کوتاهی قد نخواهد شد. فواید این رشته ورزشی به طور مشخص برای رشد قد خردسالان و نوجوانان به شرطی که به صورت اصولی انجام شود به شرح زیر است:

  • حالات کششی برای کل بدن
  • حرکات کششی به سمت بالا
  • انعطاف بدن
  • تغییر متابولیسم بدن
  • ترشح هورمون‌های رشد

.

دستاوردهای بسکتبال کودکان

بسکتبال کودکان که برخی بهترین سنین آن را ۳ تا ۱۲ سال می‌دانند، به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های جدید بیاموزند، دوستان جدید پیدا کنند، ویژگی‌های شخصیتی اساسی را توسعه دهند و اهداف فردی و تیمی را تعیین کنند.

در مدارس معتبر آموزش بسکتبال، کودکان اصول این ورزش را در یک محیط مثبت و سرگرم‌کننده از طریق برنامه می‌آموزند.

فرزند شما در حین یادگیری در مورد کار گروهی، تمرکز بر روحیه ورزشی و ایجاد مهارت‌ها از سن ۳ سالگی روی یک هدف ۶ فوتی تا هدف ۱۰ فوتی برای سنین ۸ تا ۱۳ سال، با دوستان جدیدی ملاقات خواهد کرد (به طور تقریبی، هر ۳ و نیم فوت، یک متر است).

.

رده سنی ۳-۵

برای این بازه سنی، روی معرفی بازی بسکتبال و مهارت‌های اولیه حمل توپ مانند پاس دادن، دریبل زدن و شوت‌زنی تمرکز می‌شود.

این کلاس‌های مبتدی آموزشی به کودک شما اصول اولیه بسکتبال و مفاهیم اولیه بازی را آموزش می‌دهد.

مربیان و مسئولان نقش فعالی در آموزش در این سطح دارند و از گل‌های ۶ فوتی و توپ‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود.

بهتر است تمرین و بازی‌ها یک جلسه در هفته ترجیحا پنجشنبه یا جمعه باشد که والدین بتوانند کودک خود را سر تمرین بیاورند.

.

۶-۷ سال

کودکان در این سطح به رشد مهارت‌های اولیه ادامه می‌دهند و شروع به یادگیری قوانین بازی می‌کنند. تمرکز اولیه روی حمل توپ است و مربیان و مسئولان بر یادگیری در طول بازی تاکید دارند.

دفاع تک به تک معرفی شده و از گل‌های ۸ فوتی و توپ‌های ۲۷.۵ اینچی استفاده می‌شود. تیم‌ها هر هفته یک تمرین و یک بازی دارند. (هر اینچ ۲.۵ سانتی‌متر است).

.

سن ۸-۹

بسکتبال کودکان در این رده به توسعه مهارت‌ها و آموزش قوانین بازی ادامه خواهد داد. برای این بازه سنی، از گل‌های ۱۰ فوتی و توپ‌های ۲۷.۵ اینچی استفاده می‌شود. تمرینات یک روز در هفته و بازی‌ها هم یک بار در هفته برگزار می‌شود.

.

رده سنی ۱۰-۱۳

در بسکتبال کودکان در بازه سنی ۱۰ تا ۱۳ سال، آن‌ها به یادگیری تکنیک‌های دفاع و حمله و قوانین بازی در یک محیط بسکتبال سرگرم‌کننده، حمایتی و مبتدی ادامه خواهند داد. تمرینات یک روز در هفته برگزار می‌شود.

.

نکات مهم در مورد بسکتبال کودکان

در رده سنی ۵ تا ۱۸ سال، کلاس‌های گروهی، نیمه‌خصوصی و خصوصی می‌تواند برای پیشرفت خردسالان و نوجوانان مفید باشد. این کلاس‌ها در دو گروه سنی ۵ تا ۹ سال و سنین ۱۰ سال به بالا تقسیم می‌شوند.

درس‌های گروهی بسکتبال به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا پایه‌های خود را در بسکتبال بهبود بخشند، به درک نحوه انجام صحیح ورزش و در کل اینکه چگونه یک فرد موفق باشند؛ یاری می‌رساند.

.

بسکتبال بازی ارزانی است

بسکتبال امکانات فراوانی نمی‌خواهد و ورزش گرانی نیست. حتی اگر زمین بسکتبال در دسترس نداشته باشید، شما می‌توانید سبد بسکتبال در محیطی باز نصب کنید، تا خردسالان ورزش کنند و شاد شوند.

اگر کودک شما در سنینی است که قدش هنوز زیاد بلند نشده، شاید نیازی به محیط باز هم نداشته باشید و بتوانید حلقه بسکتبال را به دیوار یا یکی از ستون‌های وصل کنید.

.

بسکتبال کودکان تاثیر مستقیم بر افزایش قد آنان دارد

برخی تحقیقات اثبات کرده که بسکتبال تاثیر مستقیم بر افزایش قد کودکان و نوجوانان دارد. این ورزش نوعی فعالیت کششی است که می‌تواند هورمون رشد را تحریک کند.

.

اجزای سازنده توپ بسکتبال

اجزای سازنده توپ بسکتبال شامل لاستیک هوا، سیم‌پیچ‌های نایلونی، پوشش خارجی، کانال و عاج است.

  • لاستیک هوا
  • نوارهای نایلونی
  • کاور یا پوشش خارجی توپ
  • کانال (خط‌های مشکی روی توپ)
  • عاج (دانه‌های روی توپ)

.

هشدار در ارتباط با بسکتبال کودکان

سالانه ۵۰۰ هزار آسیب‌دیدگی ناشی از بسکتبال در سنین مختلف درمان می‌شود. برخی از این مصدومیت‌ها واقعا خطرناک هستند.

شکستگی استخوان، آسیب‌های وارده به مغز و پارگی رباط‌ها ممکن است عواقب جدی برای شخص ایجاد کنند.

ادامه بسکتبال با آسیب‌دیدگی ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به شخص وارد کند. مصدومیت‌هایی مثل پیچ خوردگی مچ پا، شکستگی انگشت، کبودی، خونریزی بینی و آسیب‌دیدگی ناحیه چشم در بسکتبال زیاد اتفاق می‌افتد.

در ورزش کودکان مهم است که به فرزند خردسال خود بیاموزید که هرچقدر هم به این بازی و ورزش احساس علاقه کند یا مسابقه‌ای مهم پیش‌‎رو داشته باشد، نباید با درد بازی کند.

.

کفش ورزشی بسکتبال کودکان

کفش‌های کم‌ارتفاع به آزادی پاها کمک می‌کند و آن‌ها را کاملا ثابت نگه می‌دارد، اما نمی‌تواند برای سلامتی بچه‌ها بهترین گزینه باشد.

کفش‌های بسکتبال پسران و دختران، صرف نظر از ارتفاع باید به گونه‌ای باشد که کودک احساس راحتی کند و کفش پشتیبانی خوبی از پا داشته باشد.

انعطاف‌پذیری، سبک بودن و قدرت سه ویژگی اصلی کفش‌های بسکتبال است. کفش بسکتبال باید مقابل رطوبت ناشی از عرق یا آب در زمین بازی مقاوم باشد.

این کفش‌ها همچنین باید با دینامیک و ویژگی‌های بدن کودک در طول بازی هماهنگ باشند.

به عبارتی کفش باید به کودک کمک کند تا بهتر بازی کند و مهارت‌هایش را به منصه ظهور بگذارد، نه اینکه دست و پایش را ببندد.

اگر کودکی کفش خوبی برای بسکتبال نداشته باشد ممکن است سبب تضعیف عملکرد او مقابل سایر همسن و سال‌هایش در بازی شود و اعتماد به نفس او را پایین بیاورد.

.

سخن آخر در مورد بسکتبال کودکان

بسکتبال کودکان برای گسترش مهارت‌ها، هماهنگی و زمان واکنش خردسالان خیلی مفید است. بسکتبال کودکان در ساخت عضلات، اعتماد به نفس، گسترش هماهنگی حرکتی، انعطاف‌پذیری، سرعت و چابکی و تقویت ذهن و تمرکز، تاثیرات مثبت شگرفی دارد.

در بسکتبال کودکان، خردسالان می‌آموزند که همزمان بر توپ،‌ حلقه و بازیکنان هم تیمی و حریف تمرکز داشته باشند.

ورزش‌های زیادی نیستند که همزمان در زمانی کم کودک را مجبور کنند که با سرعت بر عوامل مختلفی به صورت مداوم متمرکز شود.

بنابراین بسکتبال کودکان نه تنها به رشد فیزیکی آن‌ها کمک می‌کند بلکه به رشد روحی و روانی و افزایش اعتماد به نفس خردسالان نیز کمک شایانی می‌نماید.

.
منابع :
.https://sevteb.com

ورزش بسکتبال و کودکان