پنج دلیل برای اینکه کتاب خواندن با کودک خود را که خواندن بلد است، ادامه دهید و ترک نکنید. یکی از بزرگترین مرحله زندگی  بچه‌­ها در طول سال­‌های مدرسه، یادگیری نحوه خواندن است. هنگامی که آنها کلمات جادویی را بر روی صفحه کاغذ می‌­نویسند، جهان گسترده‌­ای در پیش روی آنها گشوده می‌­شود.

توانایی خواندن و نوشتن برای آن­هایی که تازه در حال یادگیری هستند مانند یک داستان عاشقانه یا مانند یکی از فصل‌­های کتاب مهیج هری پاتر است که نمی‌توانند بی­خیال خواندن آن شوند.

در واقع بچه مدرسه‌­ا‌‌ی‌­ها در هر سنی که باشند برای انتخاب یک کتاب فوق‌­العاده کودکان گزینه‌های زیادی در مقابل خود دارند. اگرچه یادگیری خواندن برای اینکه بچه­‌ها بتوانند به تنهایی بخوانند بسیار مهم است ولی اینکه والدین کتاب خواندن برای آن­ها را ادامه بدهند حتی زمانی‌ که بچه­‌ها قادر هستند به تنهایی  کتاب بخوانند،

.

۱. تشویق کودک به عشق ورزیدن به کتاب و مطالعه

وقتی کتاب خواندن یک بخش همیشگی از روابط خانوادگی شما را تشکیل بدهد و جزئی از برنامه زندگی شما باشد، تبدیل به یک کار طبیعی می‌شود که نمی­‌توان آن ­را ترک کرد مانند خوردن شام یا حمام کردن و هر چه بیشتر کودک با شما کتاب بخواند و در شما نیز علاقه به مطالعه را مشاهده کند و ببیند که شما نیز با او کتاب­ می‌خوانید، احتمالا بیشتر غرق در داستان خواهد شد و قطعا لذت بیشتری ­خواهد برد.

وقتی شما با همراهی کردن کودک در کتاب خواندن عشق به کتاب را در او پرورش می‌­دهید عادت بزرگی را برای او به وجود می‌­آورید که هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی مایل به ترک آن نخواهد بود. شما به او می‌­آموزید که کتاب غذای روح است و لازم است که مرتب به فکر تغذیه روحش باشد و هیچ­‌گاه این امر مهم را فراموش نکند.

.

۲. اختصاص زمان بیشتر برای کتاب و زمان کمتر برای تکنولوژی

وقتی که بخشی از برنامه روزانه خود را به کتاب خواندن با کودک اختصاص دهید کودک شما زمان کمتری را صرف بازی با تلفن  همراه، دیدن تلویزیون و یا بازی­‌های کامپیوتری می‌­کند. شما همچنین می‌توانید اطمینان حاصل کنید زمانی را که فرزند شما برای استفاده از وسایل هوشمند و تکنولوژی صرف می‌کند شامل محتواهای علمی مثل بازی­‌های ریاضی باشد.

این بدان معنا است که کودک شما به خوبی یاد خواهد گرفت که زمان خود را برای استفاده از تکنولوژی تنظیم کند در حالی که زمان مطالعه روزانه­‌اش نیز به قوت خویش باقی است. آموختن نحوه استفاده درست از وسایل هوشمند و تکنولوژی برای کودکان بسیار واجب است زیرا در آینده به دلایل علمی و اجتماعی مجبور خواهند شد که وقت بیشتری را برای استفاده از این وسایل صرف کنند.

.

۳. تقویت روابط بین کودک و والدین و ایجاد صمیمیت بیشتر

یکی از بهترین را­ه­‌ها برای برقراری ارتباط با فرزند شروع یک داستان خوب و جذاب است. این کار نه تنها راهی فوق‌العاده برای صرف وقت با یکدیگر و تقویت پیوند با فرزند شما خواهد بود، بلکه فرصت مناسبی را برای به اشتراک گذاشتن  افکار و عقاید و حتی واکنش­‌ها در مورد داستانی  که در حال خواندن آن هستید، به شما می­دهد.

به این طریق کودک شما تشویق می­‌شود تا نظر خود را مطرح کند و آن­ها را به اشتراک بگذارد همچنین نظر شما را نیز بشنود و به تدریج توان تحلیل و نقد مسایل را به خوبی پیدا کند. انجام دادن یک سری از کارها به فرزندان‌ خود یک راه  بسیار عالی برای برقراری ارتباط است.

همان‌گونه که انجام فعالیت‌های عملی و فیزیکی مانند دوچرخه سواری و یا کوهنوردی کمک خواهد کرد که او از لحاظ جسمانی در شرایط ایده‌آلی بماند، خواندن کتاب با یکدیگر نیز کمک خواهد کرد که فرزند شما به لحاظ ذهنی قوی‌تر شود.

.

۴. کمک به کسب مهارت بلند کتاب خواندن

همان‌طور که مهارت­‌های خواندن کودک شما رشد می کند، شما می‌­توانید از او بخواهید که بخش­‌هایی از کتاب را بلندتر بخواند. انجام این کار باعث تقویت اعتماد به نفس فرزندان شما خواهد شد و به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند در صورت نیاز برای دیگران نیز با صدای بلند بخوانند.

آموختن این  مهارت بسیار ضروری و مفید است زیرا در مدرسه به آن نیاز پیدا می­‌کنند. علاوه بر این، خواندن با صدای بلند به بچه­‌ها کمک می­‌کند تا تلفظ شان را بهبود بخشند، دایره واژگان خود را افزایش دهند، به معنای عمیق تر داستان دسترسی پیدا کنند و خیلی بهتر مفاهیم را درک کنند.

بنابراین کودکان خود را به بلند خواندن تشویق کنید و نکات مثبت او را در هنگاه خواندن مانند لحن زیبا و صدای دلنشین‌اش را برشمرید با این کار جسارت فرزندتان را افزایش می‌­دهید.

.

۵. داشتن سرگرمی و لذت بردن از کتاب خواندن با کودک

این که شما یک بزرگسال هستید، به این معنا نیست که نمی‌توانید از یک کتاب بی‌­نظیر کودکان مانند مجموعه «هری پاتر» لذت ببرید. یکی از بزرگترین مزایای خواندن کتاب‌های خوب کودکان به همراه فرزندتان این است که سرگرم کننده است و لحظات خوشی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

لذت بردن از مطالعه با فرزندتان مزایای بسیاری دارد به عنوان مثال روابط شما و آن­ها را صمیمی‌تر از قبل می‌­کند. تحقیقات نشان داده است که بازی و وقت گذراندن والدین با فرزندان‌شان و ایجاد لحظات شاد یکی از بهترین راه‌­ها برای افزایش شانس شادی و خوشبختی آن­ها در زندگی است.

فارغ از اینکه فرزند شما تازه خواندن را شروع کرده است یا مهارت بالایی در خواندن دارد، کتاب خواندن با کودک مزایای بسیاری هم برای شما و هم برای فرزندتان در پی خواهد داشت. پس به مطالعه همراه با کودک‌تان ادامه دهید.