22 بازی و سرگرمی جذاب و علمی برای کودکان

1. خمیربازی و ترکیب رنگ

بچه ها معمولا دوست دارند خمیر بازی کنند اگر می خواهید رنگ های اصلی و فرعی را به بچه ها آموزش دهید از خمیر بازی استفاده کنید برای آموزش رنگ های فرعی به آنها بگویید دو رنگ را با هم ترکیب کنند و ببینند چه رنگی ایجاد می شود سپس هر رنگ را با مبلمان هماهنگ کنید. اینگونه رنگ ها را یاد می گیرند و انگشتان خود را آموزش می دهند.

.

2. مسابقه طناب کشی

آیا فکر می کردید این بازی سنتی قدیمی برای یادگیری علم مفید باشد؟ کودکان می توانند مفهوم اصطکاک و تنش را با بازی طناب کشی بیاموزند علاوه بر این، قدرت بازوها و پاهای آنها توسط این بازی کاملا سالم افزایش می یابد. این بازی همچنین کار گروهی را به کودکان آموزش می دهد.

.

3. مسابقه بر روی سطح شیبدار

بچه ها عاشق بازی با خانه‌سازی و لگو هستند بهتر است از این علاقه استفاده کنید و با روش های هدفمند به آموزش تبدیل کنید.

لوگوها اشکال مختلفی دارند و کودک معمولاً هنگام چیدن آنها شکل فیزیکی خود را یاد می گیرد اما می توانید از آنها برای آموزش مفهوم سطح شیبدار به کودک استفاده کنید اگر آجرهای کج دارید از آنها استفاده کنید در غیر این صورت یک خط پهن یا مقوای ضخیم روی لوگوها قرار دهید و یک سطح شیبدار درست کنید.

در این بازی علمی کودکانه، سپس از کودک بخواهید برای رقابت با یکدیگر اسباب بازی هایی مانند ماشین، توپ یا عروسک های کوچک را روی سطح شیب دار قرار دهد. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که چرا برخی از اشیاء سریعتر از بقیه پایین می آیند.

.

4. آب بازی و وزن اجسام

مطالعه مقالات و جستجو در اینترنت دانش عمومی شما را افزایش می دهد اما هرگز نمی تواند جایگزین مناسبی برای مشورت با متخصص و دریافت مشاوره تخصصی باشد.

کودکان معمولا اسباب بازی های متفاوتی با جنس های مختلف و وزن های متفاوت دارند داخل کاسه ای آب بریزید و تعدادی از اسباب بازی های سبک و سنگین او را انتخاب کنید که در اثر آب آسیبی نبینند. از او بخواهید که هر کدام را روی آب بگذارد و ببینید کدام یک در آب فرو می رود و کدام یک روی آب می ماند.

.

5. حدس زدن اشیا با لمس

برخی از وسایل خانه را بردارید و آنها را در یک کیسه تیره‌رنگ قرار دهید می توانید از وسایلی مانند دستمال مرطوب، شانه، میوه، نان و قاشق استفاده کنید از کودک بخواهید دستش را در کیف بگذارد و بدون نگاه کردن به اشیا دست بزند.

از او بخواهید هر جسمی را که لمس می کند توصیف کند و ویژگی های آن را شرح دهد. مثلاً مرطوب است یا خشک؟ سرد است یا گرم؟ صاف است یا زبر؟ این بازی به تقویت مهارت های زبانی کودک و بهبود توصیفات او کمک می کند و در عین حال خواص مواد مختلف را به او می آموزد.

.

6. خورشید، نور و سایه

اگر روز آفتابی است و شرایط شما اجازه می دهد، وسایلی را بردارید و برای آفتاب گرفتن به بیرون یا حتی داخل خانه بروید و سایه اشیا را به کودک خود آموزش دهید.

به جای خورشید می توانید از چراغ قوه استفاده کنید و روی دیوار سایه بیندازید. نور را از جسم دور یا نزدیک کنید تا کودک بتواند نحوه تغییر سایه شی را ببیند.

.

7. یادگیری درباره الکتریسیته با بادکنک

تنها چیزی که برای این بازی نیاز دارید یک قوطی خالی و یک بادکنک است. به کودک بگویید بادکنک را به موهای خود بمالد و سپس آن را در یک قوطی فلزی خالی یا نزدیک دیوار قرار دهید و هر بار ببینید چه اتفاقی می افتد با این بازی کودک مفهوم الکتریسیته ساکن را یاد می گیرد.

.

8. ماشین انرژی

برای این بازی به کودک کمک کنید تا با استفاده از ابزارهای ساده ای مانند ظرف و چند قوطی یک ماشین ساده بسازد این بازی علمی برای کودکان بسیار عالی است تا مفهوم انرژی جنبشی و پتانسیل را بیاموزند، زیرا ماشین پس از چرخاندن چرخ های خود که توسط نوارهای لاستیکی به هم وصل شده اند حرکت می کند.

22 بازی و سرگرمی جذاب و علمی برای کودکان

9. ساخت باتری با سیب زمینی

با این بازی کودکان یاد می گیرند که انرژی در مدار الکتریکی چگونه جریان می یابد. مطمئن شوید که کودک این بازی را زیر نظر بزرگسالان انجام می دهد. چیزهایی که نیاز دارید:

✅سیب‌زمینی 2 عدد
✅سیم مسی 2 تکه
✅سکه 2 عدد
✅میخ آهنی گالوانیزه 2 عدد

1 مولتی متر که دارای 2 سیم پروب در رنگ های مختلف می باشد. (اگر مولتی متر ندارید روش های دیگری هم وجود دارد که توضیح داده ایم.)

بازی و سرگرمی برای کودکان

روش

✅سیب‌زمینی خام را به‌اندازه یک سکه سوراخ کنید
✅سر یکی از کابل‌های مسی را کمی لخت کنید و دور یکی از سکه‌ها بپیچید
✅سکه سیم‌پیچی‌شده را درون سوراخ سیب‌زمینی قرار دهید
✅طرف دیگر سیب‌زمینی، روبه‌روی سکه، میخ را در سیب‌زمینی فرو کنید
✅همین کار را با سیب‌زمینی و سکه دیگر انجام دهید
✅حالا 2 سیب‌زمینی را کنار هم قرار دهید و سیم مسی هر سیب‌زمینی را دور میخ گالوانیزه سیب‌زمینی دیگر بپیچید.
✅اگر مولتی‌متر دارید، کافی است پروب‌های آن را به میخ یا سکه بزنید و ولتاژ را اندازه بگیرید.
✅اگر مولتی‌متر ندارید، می‌توانید از باتری دست‌سازتان برای روشن‌کردن یک چراغ LED کوچک استفاده کنید. باتری سیب‌زمینی ✅خیلی قوی نیست که هر چیزی را روشن کند. هرچه تعداد سیب‌زمینی‌ها بیشتر باشد، ولتاژ هم بیشتر می‌شود.
✅از کودک بخواهید این کار را با لیمو و پرتقال هم انجام دهد و ببیند کدام‌ بهتر عمل می‌کند. سیب‌زمینی پخته چطور؟ اصلا کار می‌کند؟

.

10. با مدار بازی کنید

اگر باتری سیب زمینی برای سن کودکتان خیلی ساده است، از او بخواهید که همین کار را با باتری، سیم یا نوار مسی و چند چراغ LED رنگی انجام دهد و سعی کنید چراغ ها را وصل کنید تا روشن شوند.

.

11. با حدس زدن صدا مفهوم انرژی صوتی را بیاموزید

22 بازی و سرگرمی جذاب و علمی برای کودکان که در این مقاله قرار دادیم شاید در نگاه اول همه آنها ساده بنظر برسند اما پر از نکات و ایده هایی هستند که ذهن کودک را پرورش میدهند .این بازی مفهوم انرژی صوتی را به کودک آموزش می دهد.

اشیای مختلف را در قوطی های دربسته قرار دهید و از کودک بخواهید با تکان دادن قوطی و گوش دادن به صدا، حدس بزند که چه چیزی در قوطی ریخته اید مثلا صدای میخ یا سکه فلزی در قوطی با صدای سنگ یا پلاستیک متفاوت است.

.

12. بادکنک‌بازی و نیروی گرانش

بهتر است این بازی چندنفره انجام شود. البته اگر امکانش نیست، دونفری هم می‌توانید بازی کنید. هر نفر باید ۳ بادکنک داشته باشد.

هرکس باید به بادکنک‌های خودش ضربه بزند که به هوا پرت شوند و اجازه ندهد به زمین بیفتند کسی که مدت بیشتری بادکنک‌ها را در هوا نگه دارد برنده است. کودک با این بازی درباره نیروی جاذبه یاد می‌گیرد که نوعی انرژی پتانسیل است.

.

13. برج خورشیدی بسازید

این بازی برای کودکان بزرگتر جذابیت بیشتری خواهد داشت و آنها را با انرژی گرمایی آشنا می کند شما می توانید برج را با ابزارهای مختلف بسازید و ببینید که آیا کار می کند یا خیر.

✅ 3 قوطی کنسرو را بردارید و تهشان را ببرید

✅ هر 3 قوطی را با چسب به هم بچسبانید

✅ سیمی را مطابق شکل شبیه دسته سطل درست کنید و بالای برج قرار دهید

✅ مطابق شکل یک پونز یا خلال‌دندان را روی سیم محکم کنید

✅ 1 فرفره کاغذی درست کنید و به این پونز متصل کنید

✅ جایی که آفتاب هست،2 کتاب قرار دهید و برج را طوری روی آنها بگذارید که هوا از زیر وارد برج شود.

✅ اگر به اندازه کافی به برج گرما برسد، انرژی گرمایی هوای درون برج را گرم خواهد کرد و فرفره را خواهد چرخاند.

✅ اگر این آزمایش را با لوله‌های کاغذی و بطری‌های پلاستیکی هم تکرار کنید، کودک کشف خواهد کرد که کدام ماده بهتر گرما را انتقال می‌دهد.

بازی و سرگرمی

.

14. بازی حس فضانوردی

یک جفت دستکش آشپزخانه بردارید و اسباب بازی های کوچکی مانند تیله و لگو را جمع آوری کنید اسباب بازی ها را در یک جعبه قرار دهید 2 سوراخ در جعبه ایجاد کنید و دستکش ها را در آنها ببندید. جعبه را با پلاستیک بپوشانید.

حالا از کودک بخواهید که دست هایش را در دستکش بگذارد و سعی کند طبق معمول با اسباب بازی ها بازی کند. به عنوان مثال، سعی کنید تیله ها را از یک سبد به سبد دیگر منتقل کنید یا حلقه ها را در میله قرار دهید.

با این بازی، کودک یاد می گیرد که چگونه از مهارت های حرکتی ظریف برای انجام کارها استفاده کند و در عین حال یاد می گیرد که کار در فضا چه احساسی دارد.

.

15. بازیافت را یاد بگیرید

می توانید این بازی را با ابزار واقعی بازی کنید یا از تصاویر مجلات قدیمی استفاده کنید. از کودکان بخواهید تصاویر اشیاء مختلف را از مجلات جدا کرده و هر کدام را روی تکه های کارت یا مقوا بچسبانند سپس 3 سبد قرار دهید و از آنها بخواهید تصاویر درون سبدها را دسته بندی کنند.

برای مثال تصویر یک بطری پلاستیکی را در یک سبد قرار دهید و اگر جسم کاغذی است آن را در سبد دیگری قرار دهید. به این ترتیب آنها تفکیک زباله را یاد می گیرند و می توانید در مورد تأثیر بازیافت بر محیط زیست برای آنها توضیح دهید.

.

16. بازی زنجیره غذایی

برای این بازی می توانید حیوانات و گیاهان مختلف را روی کارت بکشید و در دسته بندی های مختلف قرار دهید. سپس از کودک بخواهید بفهمد که هر کدام از آنها در زنجیره غذایی کجا قرار می گیرند. با این بازی کودک می تواند با موجودات زنده آشنا شود.

.

17. بازی علمی در پارک

هیچ بازی علمی برای کودکان لذت بخش تر از بازی هایی نیست که با طبیعت سروکار دارد. اگر می توانید، به یک منطقه سرسبز مانند پارک بروید و با کودک خود در مورد گیاهان و حیواناتی مانند مورچه ها، پروانه ها یا کفشدوزک ها صحبت کنید. به عنوان مثال مورچه ها را پیدا کنید و از کودک بخواهید که بگوید مورچه کجا و چگونه زندگی می کند.

.

18. باغبانی و آشنایی با گیاهان

این بازی برای آشنایی کودکان با گیاهان و چرخه زندگی آنها عالی است. از بذر شروع کنید و آن را بکارید تا جوانه بزند و رشد کند. کودک می تواند هر مرحله را بکشد یا یادداشت کند. هنگام بازی، نقش گیاهان در زندگی و محیط را به کودک خود آموزش دهید.

.

19. بازی جامد، مایع، گاز

این سرگرمی علمی می تواند برای کودکان بسیار سرگرم کننده باشد و در عین حال حالات مختلف ماده را به آنها آموزش دهد. می توانید از حالت های مختلف آب استفاده کنید.

مثلا از کودک بخواهید یخ را در دست‌هایش بگیرد و ببیند که چطور به مایع تبدیل می‌شود. درباره بخاری که از کتری بیرون می‌آید هم با او صحبت کنید. فقط مراقب باشید کودک به خودش آسیب نزند.

.

20. جدول تناوبی

کودکان بزرگتر که باید جدول تناوبی عناصر را یاد بگیرند، اغلب در انجام این کار مشکل دارند. سعی کنید جدول کلمات متقاطع یا فلش کارت های جذاب و رنگارنگ درست کنید و با بازی عناصر جدول را به کودک آموزش دهید.

می توانید این بازی را به صورت بینگو (نوعی بازی مانند دبورنا) بسازید و قطعات را به عناصر مختلف اختصاص دهید. سپس، هنگامی که فرزندتان هر مهره را بیرون آورد، عنصر را با توجه به عددی که روی آن نوشته شده است پیدا کنید و آن را روی صفحه نمایش خانه خودش قرار دهید.

.

21. هزارتو

مجلات سرگرمی کودکان معمولا سرگرمی های هزارتویی دارند حتی می توانید آنها را از اینترنت دانلود و چاپ کنید. اگر نقاشی شما خوب است، می توانید پیچ ​​و خم خود را بکشید. به فرزندتان بگویید پیچ ​​و خم ها را حل کند و با یکدیگر رقابت کند.

.

22. میز سودوکو

سودوکو یکی از روش‌های عالی برای تقویت ریاضی است. جدول‌های سودوکو در بیشتر مجلات هستند و حتی مجله اختصاصی سودوکو هم در بازار هست. با کودکان مسابقه سودکو برگزار کنید و برای کسی که زودتر از بقیه آنها را حل کند، جایزه تعیین کنید.

.

نتیجه

بازی های علمی برای کودکان بهترین راه برای آموزش آنها در زمینه های مختلف است. بچه ها عاشق بازی هستند و اگر چیزی از طریق بازی به آنها آموزش داده شود، به خاطر سپردن و درک بهتر آن برایشان راحت تر است، در حالی که خواندن و حفظ مکرر متن ممکن است کارساز نباشد.

برای سرگرمی های علمی کودکان وقت بگذارید و با آنها بازی کنید. اگر فرزندان دیگری دارید، آنها را به اشتراک بگذارید. به این ترتیب نه تنها لحظات خوشی را در کنار هم خواهید داشت، بلکه فرزندانی خلاق و شاد تربیت خواهید کرد.

.
منابع :
.https://kardestoon.ir

22 بازی و سرگرمی جذاب و علمی برای کودکان