لجبازی کودکان در لباس پوشیدن

کودک تمایل دارد به کارهای خود کنترل داشته باشد. او می‌خواهد خودش لباسش را بپوشد. این میل قبل از آنکه بتواند به خوبی لباس بپوشد در او وجود دارد. او توانایی لباس‌پوشیدن را در حدود سه سالگی بدست می‌آورد. گاهی بچه‌ها از پوشیدن پوشک طفره می‌روند چون پای آنها دچار جوش پوشک و سوختگی می‌گردد.

همچنین ممکن است جنس لباس راحت نباشد، بدن کودک عرق کرده باشد یا احساس گرما کند.معمولا والدین از لباس‌پوشیدن بچه خسته می‌شوند. اما مطمئن باشید که وضعیت تغییر می‌کند. شاید به سختی بتوان باور کرد اما بالاخره روزی می‌رسد که او دیگر به پوشک نیاز نخواهد داشت و خودش لباس‌هایش را به تن خواهد کرد.

.

مقاومت کودک در لباس پوشیدن

◉ اولین قدم برای کمک به کودک در تعویض لباس حفظ آرامش است، باید به کودک زمان داد، اگر به خاطر دیر شدن مدام هولش کنیم معمولا کار‌ها را آرامتر انجام می‌دهد، پس ۱۰ دقیقه زودتر بیدار شویم تا زمان بیشتری داشته باشیم.

◉ لباسهایش را در حالی که ایستاده به او بپوشانید .

◉ از او بخواهید که در پوشاندن لباس هایش به شما کمک کند. به او بگوید: «دستت را در آستین لباس ببر».

◉ یک اسباب بازی به هنگام پوشاندن لباس هایش به او بدهید تا با آن بازی کند.

◉ برای حل مشکل مقاومت کودک در لباس پوشیدن اجازه دهید در مدت پوشاندن لباسهایش تلویزیون تماشا کند.

◉  اجازه بدید با لباس منزل به مهد کودک برود تنها لباس مناسب را همراه داشته باشید، کودک به محض ورود متوجه نامناسب بودن لباسش می‌شود و از شما کمک می‌خواهد در نتیجه اعتمادش به شما بیشتر خواهد شد.

◉ او را در پوشیدن لباس مشارکت دهید تا جبر، عجله و فشار را احساس نکند؛ مثلا در تمام مدت با او صحبت کنید و به او بگویید دارید چه کار می کنید:«خب، الان می خوام پیرهنت رو تن ات کنم… می شه این دست ات رو بکنی تو آستین ات؟ آفرین، آهان! حالا اون یکی دست ات و …» و در حین کار تعریف و تمجید کنید تا مشارکت بیشتری انجام دهد.

◉ بهتر است لباس هایی را برای او انتخاب کنید که پوشیدن و درآوردن اش آسان باشد و بچه ها قادر به یادگیری این کار باشند و به پوشیدن و در آوردن آنها تشویق شوند؛ مثلا بستن کفش های بنددار برای کودکان، سخت است اما اگر سگک کفش چسبی باشد، آنها به تنهایی قادرند کفش بپوشند یا بستن دکمه های فشاری لباس سخت است اما راحت می توانند لباس زیپ دار را بپوشند.

◉ برای حل مشکل مقاومت کودک در لباس پوشیدن سعی کنید لباس پوشیدن را به شکل بازی و تفریح انجام دهید. او را رها کنید. برای او وقت بگذارید و همیشه بدانید عجله در این کار، او را به نحسی می کشاند و اعصاب تان را بر هم می زند.

◉ لباس مناسبی که برا ی اش در نظر گرفته اید از شب قبل مشخص و آماده کنید. هرگز به او نگویید:«امروز چه لباسی می خواهی بپوشی؟» این سوال به نظر کودک نوپا دو معنا دارد:اول اینکه شما نمی دانید او باید چه بپوشد. دوم اینکه لباس پوشیدن باید مطابق میل او باشد.

◉ او هنوز معنای انتخاب را درک نمی کند. در نتیجه شما با شرایطی مواجه می شوید که در اوج سرمای زمستان، او تمایل به پوشیدن لباس تابستانی دارد! برای پیشگیری از این مشکل باید در پایان هر فصل، لباس های فصل را جمع آوری کنید.

◉ می توانید به بچه ۳ساله اجازه بدهید از بین لباس های مناسبی که شما برحسب شرایط و فصل در نظر گرفته اید و از میان ۳گزینه ای که پیشنهاد می دهید، یکی را انتخاب کند. اما به بچه های کوچک تر که معنای انتخاب را نمی دانند، باید یک پیشنهاد بدهید. اگر به این نکات اهمیت ندهید و مشکل را اصولی و از پایه حل نکنید، لباس پوشاندن به خردسال وقت و انرژی زیادی از شما می گیرد.

◉ برای مقابله با لجبازی کودکان در لباس پوشیدن درحین پوشاندن لباس، برایش قصه بگویید، نام بخش هایی را که می پوشانید، ببرید و لباس هر عضو را که پوشاندید، برایش توضیح دهید ضمناً می توانید برایش ترانه و سرود هم بخوانید؛ توجه داشته باشید که شما همه این فعالیت ها را برای آن می کنید که حواس او را پرت کنید تا مقاومتی در پوشاندن لباس هایش نشان ندهد.

◉ اگر باز هم فرزندتان لباسی را که شما برایش انتخاب کرده اید نپوشید از یک حقه استفاده کنید؛ به این ترتیب که به او حق انتخاب بدهید و فقط او را برای انتخاب یکی از دو لباس، آزاد بگذارید. ضمناً به او نگویید که «کدام شلوار را می پوشی»؟ به او بگوید: « شلوار آبی را می خواهی یا خاکستری؟ »

◉  برای جلوگیری از مقاومت کودکان در برابر لباس پوشیدن، لباس هایی را انتخاب کنید که پوشیدن و درآوردن آن ها آسان باشد تا بچه ها به آسانی قادر به یادگیری پوشیدن و درآوردن لباس باشند و برای مشارکت در این امر تشویق شوند.

◉ برای حل مشکل مقاومت کودک در لباس پوشیدن، نباید تحت تاثیر مخالفت کودک در زمان تعویض لباس قرار بگیرید و نباید به رفتار کودک واکنش نشان دهند، زیرا این امر سبب ادامه لجبازی کودکان می شود.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com

لجبازی کودکان در لباس پوشیدن