رنگ لباس کودکان و نکات آن

در انتخاب و طراحی لباس بچگانه یکی از مهمترین معیارها انتخاب رنگ لباس بچگانه می باشد. طراحان لباس و تولید کنندگان عمده لباس کودکان همواره به رنگ و تنوع آن توجه می کنند. یکی از مهمترین دغدغه های والدین نیز در خرید لباس برای نوزاد و کودک رنگ بندی آن می باشد. هر رنگ نشانگر مفهوم خاصی می باشد و برای زیبا تر شدن کودک انتخاب رنگ مناسب بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال خرید لباس بچگانه با رنگ های روشن مناسب با پوست های سفید می باشد.

.

ترکیب رنگ‌های روشن در لباس بچگانه :

رنگ‌های روشن یکی از مناسب ترین ترکیب رنگ‌ها برای لباس کودک است. این رنگ‌ها کودک شما را همچون فرشته‌ای خوش چهره و دوست داشتنی نشان خواهند داد. رنگ سفید خالص‌ترین و کامل‌ترین رنگ به ویژه برای کودکان است. سفید می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها در انتخاب لباس بچه گانه باشد.
استفاده از این رنگ حس آرامش و امید را افزایش می دهد. علاوه بر این در بهداشت و سلامت کودک شما نیز تاثیر گذار است. چرا که لکه و ناپاکی لباس کودک را سریعتر نشان می‌دهد. پس اگر به دنبال یک رنگ مناسب برای لباس ​بچگانه خود هستید. این رنگ در لباس نوزادان می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. در زیر نمونه ای از طرح‌های زیبا برای لباس بچگانه با ترکیب رنگ‌های روشن می‌بینید.

.

روانشناسی در انتخاب رنگ لباس بچگانه :

دز هنگام خرید و انتخاب لباس برای کودکان باید روان شناسی رنگ را خیلی خوب بشناسید.. هرکودکی به نسبت سن، جنس و حلقه دوستان همسن و سالش، نیازهایی دارد که باید به آن ها در انتخاب لباس دقت کند.

هیچ وقت تلاش نکنید لباس دخترانه را تن پسرتان کنید و برعکس. حتی اگر به لباسی از نظر جنسیت شک داشتید، لطفا از خیر آن بگذرید.

رنگ های دخترانه و پسرانه، تقریبا تفکیک شده هستند. اما این به آن معنا نیست که تخطی از آن ها کار خیلی بدی باشد. گاهی می طلبد که تن دخترتان لباس آبی کنید و تن پسرتان یک پیراهن مردانه فسقلی قرمز.

لباس هایی که برای کودک تان تهیه می کنید مخصوصا آن هایی که در مهدکودک یا مدرسه تن می کنند، هم سطح لباس های دوستانش باشد. هیچ وقت کودک تان را با سر و وضعی آشفته یا بر عکس لباسی خیلی مجلل و گرانقیمت بین دوستانش نبرید. بگذارید او در کنار دوستانش از دنیای کودکی لذت ببرد.

.

الف :ترکیب رنگ‌های گرم در لباس  بچگانه

رنگ‌های گرم رنگ‌هایی انرژی بخش هستند. این رنگ‌ها شادی و آرامش را در درون انسان به وجود می‌آورند. رنگ‌هایی همچون قرمز، نارنجی، زرد و قهوه‌ای در این دسته قرار می‌گیرند. رنگ قرمز از رنگ‌های اصلی است که در دسته‌ی رنگ‌های گرم قرار می‌گیرد. قرمز از اولین رنگ‌هایی است که نوزاد به آن عکس‌ العمل نشان می‌دهد. قرمز باعث ایجاد هیجان شده و میزان انرژی بدن را بالا می‌برد. به همین دلیل حضور این رنگ در لباس بچه ها می‌تواند شور و هیجان کودک شما را بیشتر کند. این رنگ‌ها بهترین انتخاب به عنوان لباس بازی کودک می‌باشند.
توجه کنید که این رنگ‌ها برای کودکانی که بیش فعال می‌باشند، مناسب نیست. حضور بیش از حد رنگ‌های گرم در لباس‌هایشان ممکن است بیش فعالی آن‌ها را تشدید کند. می‌توانید به مقدار کمی ترکیب این رنگ را با رنگ‌های آرامش‌بخشی همچون آبی استفاده کنید.

.

ب : ترکیب رنگ‌های سرد در لباس بچگانه

رنگ‌های سردی همچون رنگ آبی و سبز و بنفش نیز احساسات مخصوص به خود را در کودک شما به وجود می‌آورند. برای مثال رنگ سبز موجب می‌شود یگانگی وجود انسان با طبیعت در وجود کودک شما شکل بگیرد. این رنگ به او حس رشد و نو شدن می‌دهد. رنگ آبی حس پرواز و صلح و آرامش را به وجود می‌آورد. باعث کاهش سرعت ضربان قلب و تنفس می‌شود. آبی تیره نیز حس اعتماد به نفس به کودک شما خواهد داد.

.

رنگ لباس کودک چگونه تأثیر می گذارد؟

از نظر روانشناسی، رنگ ها می توانند تأثیر شگفت انگیزی بر روی تک تک ما بگذارند. به عنوان مثال، نارنجی مایل به قرمز به ما کمک می کند احساس گرما و دنج کنیم ، در حالی که دریای آبی عمیق آرام و آرام است.

ما فقط در بزرگسالی رنگ ها را درک نمی کنیم بلکه نوزادان و کودکان نیز تحت تأثیر آن قرار می گیرند؛ هم تاثیر مثبت و هم منفی. جون مک لئود ، درمانگر رنگ که با یک سازمان مهد کودک در یک مطالعه در مورد رنگ کار می کرد ، از نزدیک دید که چگونه استفاده مناسب از رنگ لباس کودک می تواند تأثیر فوق العاده مثبتی بر روی کودکان درگیر داشته باشد، از جمله مزایای زیر:

  • رشد عاطفی در کودکان بهبود یافته است
  • افزایش در اشتراک و همکاری کودکان
  • سطح سر و صدا کاهش یافته است
  • کودکان برای سازماندهی افکار خود راحت تر بودند که این می تواند منجر به رشد فکری بهتری در بلند مدت می شود
  • تنش و پرخاشگری کاهش یافت
  • نوزادان راحت تر و آرام تر می خوابند
  • محیطی آرام تر ، شادتر و آرام تر ایجاد شود!

.

تاثیر رنگ لباس کودک بر آرامش ذهنی

ممکن است فکر کنید رنگ های پاستلی برای نوزادان کمی کسل کننده و قدیمی است اما انتخاب رنگ های صورتی و آبی کم رنگ برای لباس نوزادان منطقی است. از الگوی شلوغ و رنگهای شدید در اتاق ها و لباس های آنها خودداری کنید زیرا این امر باعث تحریک بیش فعالی، کمبود خواب و بی قراری می شود. برای تشویق به آرامش توصیه می شود از سایه مرجان / هلو / صورتی ملایم در لباسها استفاده کنید.

.

رنگ های خود را بشناسید

اگر اکنون نگران هستید که یک انتخاب نادرست رنگ منجر به خلسه های بی پایان و شب های بی خوابی شود ، نترسید. رعایت قوانین کلی رنگ نسبتاً آسان است. “قرمز ، نارنجی و زرد رنگ” مغناطیسی محسوب می شوند و گرم ، با انرژی و نشاط آور هستند. از طرف دیگر “آبی ، نیلی و بنفش “الکتریکی هستند و بنابراین خنک و آرامش بخش هستند. رنگ سبز در وسط طیف قرار دارد. نه گرم و نه سرد ؛ تعادل ایجاد می کند در مواقعی که به فضا، آرامش و احساس آرامش نیاز داریم، غالباً به سمت سبز طبیعت عقب نشینی می کنیم.

.

رنگهای گرم

به طور کلی رنگ های گرم شادی و راحتی را ایجاد می کنند. سایه های تند قرمز ، نارنجی و زرد می تواند ذهن را تحریک کرده و بر روی بدن اثر انرژی بخش بگذارد و برای رشد و نمو مفید است بنابراین ، رنگ های گرم بهتر است در حد اعتدال استفاده شوند. رنگ های گرم معمولاً ذهن را تحریک می کنند و به بدن انرژی می بخشند.

.

نارنجی

این رنگ گرم، دوستانه و جوان در واقع برای کودکان بسیار مناسب است، زیرا گفته می شود اعتماد به نفس ، برون گرایی و استقلال را تشویق می کند. ماهیت اجتماعی این رنگ کودکان و دوستانشان را نیز راحت می کند و باعث ایجاد ارتباط و همکاری می شود.

.

زرد

بیشتر ما رنگ زرد را با احساس خوشبختی و نشاط مرتبط می دانیم. مطالعات همچنین این رنگ روشن و شاد را با انگیزه جفت می کنند. زردهای تند می توانند به درک موقعیت کمک کنند ، در حالی که روشن ترها باعث افزایش حافظه می شوند. مراقب باشید از استفاده بیش از حد از زرد روشن استفاده کنید. در مقادیر زیاد ممکن است احساس تحریک و حتی عصبانیت ایجاد کند.

.

قرمز

رنگ قرمز توانایی تحریک بدن و تحریک ذهن ، افزایش ضربان قلب و تنفس را دارد. با این حال ، برخی تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ قرمز رفتار پرخاشگرانه و عدم توانایی در تمرکز را تشویق می کند.

.

صورتی

اگرچه معمولاً با فضاهای معمولا دخترانه همراه است ، اما رنگ صورتی احساس آرامش بخشی دارد که می تواند برای هر دو جنس استفاده شود.رنگ لباس کودکان اگر صورتی باشد آنها را بامزه و ملیح تر نشان می دهد.

.

رنگ های سرد

رنگ های سرد علیرغم ماهیت تسکین دهنده ای که دارند، جذابیت خاصی ندارند. برای جلوه دادن بیش از حد لباس، با رنگ های خنثی خامه ای ست شوید و با پارچه های نرم و لوازم جانبی راحت لباس را بپوشید. در مقایسه با رنگ های گرم ، رنگ های سرد معمولاً تأثیر آرام بخشی بر جسم و روان دارند.

.

آبی

دقیقاً برعکس رنگ قرمز، رنگ آبی باعث آرامش ذهن و بدن می شود، فشار خون ، ضربان قلب و تنفس را کاهش می دهد و احساس اضطراب و پرخاشگری را کاهش می دهد. کودکانی که در خواب مشکل دارند و یا مستعد احساسات عصبی و سایر مشکلات رفتاری هستند ممکن است از گذراندن وقت در یک محیط آبی بهره مند شوند. اثرات فیزیکی رنگ آبی نیز بدن را خنک می کند و حس تازگی و خنک را در مکان های گرم و مرطوب ایجاد می کند.

.

رنگ بنفش

بنفش که با خرد و معنویت همراه است، بسته به سایه ، ثبات رنگ آبی و انرژی قرمز را ترکیب می کند و ویژگی های هر دو را به خود می گیرد. بنفش همچنین می تواند یک احساس لوکس داشته باشد و نشانه ثروت باشد. رنگ لباس کودک را برای مهمانی‌های پر زرق و برق می‌توانید بنفش انتخاب کنید.

.

سبز

سبز که با سلامتی، بهبود و رفاه همراه است، تأثیر تسکین دهنده ای بر بدن و ذهن دارد و اضطراب را کاهش می دهد و باعث افزایش تمرکز می شود. قرار گرفتن در معرض رنگ سبز حتی ممکن است توانایی خواندن را افزایش دهد. رنگ لباس کودک را سبز انتخاب کنید اگر می‌خواهید آرامش همراه با احساس سرزندگی را در کودکتان ایجاد کنید.

.

چه رنگ هایی برای رنگ لباس کودک مناسب است؟

برای انتخاب رنگ لباس کودک توجه داشته باشید که آبی، سبز و سورتی آرامش و خنکی ایجاد می‌کنند و قرمز و نارنجی می توانند موجب هیجان و گرما شوند. رنگ لباس بنفش برای کودک نشانه‌ای از ثروت و شیک بودن است.

.
منابع :

.https://mamanam.com
.https://aldybaby.com

رنگ لباس کودکان و نکات آن