معرفی جذاب ترین بازی های گروهی برای کودکان

بازی های گروهی برای کودکان از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که به رشد اجتماعی و عاطفی آن‌ها کمک می‌کند.بازی‌ها و فعالیت‌هایی مانند تیم سازی یا گرد هم آمدن چند کودک هم‌سن و سال، یک راه سرگرم کننده است که به آن‌ها کمک می‌کند تا با هم کار کنند، با دقت گوش دهند، به وضوح ارتباط برقرار کنند و خلاقانه فکر کنند. این بازی‌ها همچنین به فرزندان شما این فرصت را می‌دهند که یکدیگر را بشناسند، به یک جامعه‌ی فرضی اعتماد ایجاد کنند و از همه بهتر، از آن لذت ببرند! در ادامه ما لیستی از بازی های گروهی سرگرم کننده و آموزشی برای بچه‌ها را معرفی خواهیم کرد. فرزندان شما می‌توانند آن‌ها را در خانه و همچنین در مدرسه بازی کنند.

.

معرفی بازی و فعالیت‌های سرگرم کننده برای کودکان

بازی‌هایی که ما در این مقاله انتخاب کرده‌ایم با هدف مشارکت موثر کودکان و کمک به رشد توانایی‌های خلاقانه، فکری و حرکتی کودک انجام می‌‌شوند. هر کدام از آن‌ها قابل اجرا در محیط داخلی و بیرون از خانه‌اند که به تفکیک به آن اشاره می‌کنیم. در اغلب این بازی‌ها نیاز است که فردی مدیریت آن را بر عهده بگیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا برای ارتباط بهتر با فرزند خود همراه آن‌ها این بازی‌ها را انجام دهید.

.

۱- صندلی بازی

یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین بازی‌های گروهی صندلی بازی است. این بازی را می‌توان به راحتی در داخل خانه و یا حیاط منزل (پارک) و … انجام داد. برای صندلی بازی تنها کافی‌ است از چند دوست، همسایه و یا اعضای خانواده دعوت کنید که با هم روی چند صندلی بنشیند. این صندلی‌ها را به شکل دایره وار کنار هم قرار دهید. پس از آن یک نفر را به عنوان داور انتخاب کنید و از او بخواهید موسیقی را در زمان‌های نامشخصی نگه دارد. توجه داشته باشید که به ازای هر تعداد بازیکن، یک صندلی باید کمتر باشد. هر کسی که به عنوان آخرین نفر روی تنها صندلی باقی مانده بنشیند برنده‌ی بازی خواهد بود.

این بازی برای گروه‌های سنی مختلف از جمله کودکان بالای ۳-۴ سال بسیار جذاب خواهد بود.

.

۲- بازی نقطه یابی

برای این فعالیت، یک نقطه برچسب رنگی (آبی، قرمز، سبز یا زرد) روی پیشانی هر بازیکن قرار می‌دهید، بدون اینکه آن‌ها بدانند این برچسب‌ها چه رنگی است. وقتی بازی شروع می‌شود ، هر “تیم” از بچه‌ها (با همان رنگ) باید یکدیگر را بدون صحبت و یا اشاره‌ی خاصی پیدا کنند. اگر تعداد افرادی که در آخر در یک گروه قرار می‌گیرند بیشترین شباهت رنگی را بهم داشته باشند، آن تیم برنده خواهد بود. این یکی سرگرم‌ کننده‌ترین بازی های گروهی برای کودکان است زیرا ارتباطات غیر کلامی و همکاری را میان آن‌ها بالا می‌برد.

.

۳- بازی حدس و گمان علایق مشترک

کودکان را به گروه‌های چهار نفره تقسیم کنید و از آن‌ها بخواهید به عنوان یک گروه کوچک کنار هم بنشینند. به هر گروه پنج دقیقه فرصت دهید تا با یکدیگر صحبت کنند و علاقه‌ای را که همه آن‌ها در آن مشترک هستند پیدا کنند. ممکن است آنها فوتبال بازی کنند یا پیتزا و برخی از حیوانات مورد علاقه آن‌ها باشد. موضوع مشترک هر چه باشد، گفتگو به بچه‌ها کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر بشناسند. پس از پنج دقیقه به گروه‌ها سر بزنید تا ببینید آیا به زمان بیشتری نیاز دارند یا خیر. بعد از اینکه هر گروه علاقه‌ی مشترک خود را پیدا کرد، از آن‌ها بخواهید تا روی کاغذ علامت یا نشانه‌ای از آن بکشند تا گروه دیگر آن را حدس بزند. هر گروهی که بیشترین حدس درست را داشته باشد برنده است.

.

۴- طبقه بندی اشیا

از دیگر بازی های گروهی برای کودکان دسته‌بندی اشیای هم‌سان است. یک ظرفی با ۲۰ مورد اشیا غیر مرتبط تهیه کنید. به عنوان مثال، یک نخ، یک پاک کن، یک جعبه آب میوه و غیره. ۲۰ شکل از اقلام آن ظرف را نقاشی کنید تا روی صفحه قرار گیرد. بچه‌ها را به گروه‌های مساوی تقسیم کنید. یک تایمر تنظیم کنید و از هر گروه بخواهید ۲۰ مورد را به چهار دسته تقسیم کند که برای آن‌ها منطقی وجود دارد.

به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است گوشواره، دستکش، ساعت و جوراب را در دسته “چیزهایی که می‌پوشیم” قرار دهند. از گروه‌ها بخواهید بی سر و صدا کار کنند تا ایده‌های آن‌ها مخفی بماند. هنگامی که هر گروه به پایان رسید، به هر یک زمان دهید تا دسته‌بندی را انجام دهند و دلایل خود را به شما بگویند. گروهی که بیشترین شباهت را پیدا کند برنده است.

.

۵- پازل‌ها و لگوهای پیچیده

حتما می‌دانید که پازل ها و لگوها در انواع و اقسام طرح‌ها در بازار وجود دارند. برای اینکه فرزندتان یک بازی گروهی جذاب را تجربه کند، می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی او یک پازل طرح‌دار (کارتونی) یا لگویی که دوست دارد را خریداری کرده و از دوستانش یا خانواده دعوت کنید تا با هم آن را تکمیل کنید. یکی از ساده‌ترین بازی های گروهی که مهارت های فکر کردن خلاقانه را افزایش می‌دهد قطعا لگو و پازل‌ها هستند.

.

جمع‌بندی …

بازی های گروهی یکی از مهمترین درس‌های زندگی یعنی کار گروهی و تعامل با دیگران را به کودکان می‌آموزد. این بازی های دسته جمعی به آن‌ها می‌آموزند که چگونه بخشی از یک تیم باشند. فعالیت‌های گروهی همچنین توان‌مندی کودک را در زمینه‌های مختلف بیشتر مشخص می‌کند. آن‌ها کمک بزرگی به والدین و معلمان در شناسایی مهارت‌های اصلی و توانایی‌های مهم کودک به حساب می‌آیند.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

معرفی جذاب ترین بازی های گروهی برای کودکان