به عنوان والدین دیدن همسالان فرزندتان که سالم، در حال رشد، خوب و قوی هستند و این موارد در مورد کودک شما صادق نیست، می تواند آزاردهنده و دلسرد کننده باشد. این دست نگرانی ها اغلب ذهن شما را به این سمت می برد که آیا رشد فرزند شما کندتر از حد معمول است؟ معمولاً میزان رشد کودکان از طریق انواع ارزیابی های تغذیه صحیح کودکان تعیین می شود. این موارد رژیم غذایی، سابقه پزشکی، ترکیبات موجود در بدن و معاینات جسمی (مانند اندازه گیری قد، وزن، دور سینه و غیره) را در نظر می گیرند.

اطمینان از این که کودک شما تمام مواد مغذی لازم را برای رشد کلی خود دریافت می کند ضروری است. اگر نگران رشد فرزندتان هستید، در اینجا چند نکته برای تغذیه صحیح کودکان ذکر شده است که باید بدانید.

۱) شما باید تمام گروه های غذایی را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید

در کل پنج گروه غذایی وجود دارد و تمامی اینها برای یک کودک در حال رشد بسیار مهم هستند که عبارتند از پروتئین، کربوهیدرات، شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات و در نهایت چربی ها و قند.

پروتئین ها: گوشت، آجیل، ماهی و تخم مرغ و همچنین لوبیا، عدس، حبوبات دیگر و سویا همگی حاوی پروتئین هستند. گفته می شود پروتئین ها بلوک های سازنده بدن انسان هستند و اصلاحاً به ترمیم و افزایش رشد عضلات کمک می کنند.

کربوهیدرات ها: غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، برنج، جو دوسر، سیب زمینی، رشته فرنگی، سیب زمینی شیرین، موز سبز و برخی دیگر از این دست همگی از کربوهیدرات ها تشکیل شده اند. کربوهیدرات ها برای تأمین انرژی بدن ما ضروری هستند. یک رژیم غذایی سالم باید شامل سه وعده کربوهیدرات در روز باشد.

میوه ها و سبزیجات: به دنبال میوه و سبزیجات تازه و ارگانیک باشید. آنها ویتامین ها، فیبر و مواد شیمیایی به نام آنتی اکسیدان ها را تأمین می نمایند و در جهت حفظ سلامت بدن عمل می کنند. کودک شما باید به طور مرتب حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات را در طول روز دریافت کند.

شیر و لبنیات: آنها ویتامین های ضروری مانند B12، A، D و کلسیم را به کودک شما می دهند تا استخوان ها و دندان های سالم داشته باشند. فرآورده های لبنی شامل شیر، ماست، کره، خامه و پنیر هستند. کودکان باید روزانه حداقل سه وعده شیر و لبنیات دریافت کنند. مکمل های رژیم غذایی کودک مانند شیر خشک نیز ایده خوبی برای جبران هر گونه فقدان مواد مغذی است.

انواع غنی شیر خشک حاوی تا حتی ۳۷ نوع ماده مغذی مانند ویتامین C ،کلسیم، پروتئین، آهن، روی و بسیاری دیگر است که به افزایش قد و وزن و همچنین ایمنی و رشد مغز کمک می کنند.

چربی ها و قندها: اینها نیز زیر گروهی هستند که از کره ، مارگارین، روغنهای پخت و پز، سس سالاد، انواع شکلات ها و غیره البته در حد اعتدال تامین می شوند.

۲) چربی های اضافی را محدود کنید

چربی های اضافه مقادیر ناسالمی از چربی های اشباع نشده در بعضی از غذاها به خصوص فست فودها هستند. این نوع چربی ها غالباً در غذاهای خاصی مانند سس های مایونز یا پنیر پیتزا یافت می شوند. مصرف بیش از حد این نوع مواد غذایی می تواند منجر به چاقی و سایر اختلالات تغذیه ای شود که در دراز مدت می تواند به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سایر مشکلات بینجامد.

در حالی که ممنوعیت کلی این نوع مواد غذایی راه حل مناسبی نیست، اما محدود کردن میزان مصرف فرزندتان و نظارت بر عادات و مصرف مواد غذایی به رشد بهتر و سلامت فرزند شما کمک می کند. به عنوان مثال می توانید به کودک خود اجازه دهید اگر برای کل هفته از غذاهای سالم استفاده کند، به عنوان پاداش می تواند یک بسته چیپس بخورد.

۳) عادتهای تغذیه ای و بهداشتی صحیح را قانون و روال کودکان کنید

شما باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما به عادت های غذایی و بهداشتی سالم مانند شستن دست ها قبل و بعد از غذا، عدم تماشای تلویزیون یا موبایل در حین خوردن وعده های غذایی و زمان مناسب تغذیه (سه وعده غذایی در روز به همراه دو میان وعده سالم) پایبند است.

۴) حتماً اطلاعات برچسب های بسته بندی شده مواد غذایی را بخوانید

خواندن برچسب های غذایی به شما در مقایسه و یافتن مواد غذایی با مقادیر مناسب ویتامین ها، فیبر و پروتئین کمک می کند و از این طریق می توانید میزان چربی، قند و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. اینگونه قادر خواهید بود برای غذایی که فرزندتان مصرف می کند، گزینه های سالم را انتخاب کنید.

۵) به یک برنامه مناسب تغذیه پایبند باشید

اطمینان حاصل کنید که فرزند شما هر روز اهمیت خوردن همه وعده های غذایی خود را فراموش نکرده و درک می کند. بهترین راه برای این کار این است که خودتان مقابل کودک خود بنشینید و با او غذا بخورید.. کودکان اغلب تمایل به پیروی از عادات کسانی که اطرافشان هستند دارند و اگر کل خانواده به جای اینکه هرکس به تنهایی مقابل تلویزیون بنشیند دور یک میز شام نشسته و غذا بخورند، فرزند شما نیز خواهد فهمید که این یک عادت عالی و پذیرفتنی است.

در پایان باید بدانید که بر عهده شماست که بر رشد فرزندتان نظارت داشته و از دریافت مواد مغذی مناسب اطمینان حاصل کنید. لذا در مورد چگونگی تشویق همه عادات فوق در فرزند خود و کمک به او از هیچ تلاشی فروگذار نکنید.