فست فود ها پر کالری هستند و سدیم و شکر زیادی دارند. پس به همین دلیل باید از غذاهای سرخ کردنی و نوشابه ها خودداری کنید و به حجم غذاهایی که مصرف می کنید توجه کنید. با سرسره همراه باشید تا ۱۰ فست فود سالم برای کودکان به شما معرفی کنیم.

اگر والدین پرمشغله ای هستید، از شانس بدتان حتما همیشه کودکانی دارید که گرسنه هستند، و از پیدا کردن نزدیک ترین جا برای غذا خوردن خسته شده اید. اگرچه فست فودها برای یک وعده آماده خیلی خوشمزه به نظر می رسند اما غذاهایی پر کالری و با سدیم و شکر بالایی هستند و به نوعی تغذیه ناسالم کودک به حساب می آیند. البته به این معنی نیست که این غذاها نمی توانند در وعده ی غذایی بچه ها جایی داشته باشند.

جیل کاستل متخصص تغذیه کودک می گوید: ” وقتی به فست فود نگاه می کنیم متوجه می شویم که این غذاها در وعده های روزانه یا هفتگی یک کودک وجود دارد. خانواده ها نیاز دارند تا نقطه ی متعادلی پیدا کنند که بتوانند فست فود ها را به روشی سالم و عقلانی در وعده های غذایی شان بگنجانند که بچه هایشان نیز یاد بگیرند که چه طور به روش خودشان سالم و سلامت غذایشان را انتخاب کنند ”
در اینجا ایده و ترفند و استراتژی هایی برای غذا خوردنتان در رستوران های فست فودی با فرزندانتان داریم. شاید فست فود برای کودک همیشه هم مضر نباشد!

هیچ گاه خانه را بدون خوراکی ترک نکنید. ویکتوریا استین فلتمن متخصص تغذیه و موسس موسسه ی تغذیه ی سالم برای والدین و فرزندان می گوید: ” اگر ممکن است کنار یک مغازه خواربار فروشی یا جایی که خوراکی های سالم می فروشد نگه دارید، و خوراکی هایی مثل میوه های خرد شده، تکه های پنیر و ماست، که ارزان تر از منوی هر فست فودی می باشد و می تواند قبل از غذا هر کسی را سیر کند بخرید.”

وعده های غذایی را با توجه به سن هر شخص انتخاب کنید. انتخاب غذای کودک انتخاب خوبی است به خصوص وقتی که وعده ها معمولا کوچک تر هستند. نیکول سیلبر یک متخصص تغذیه ی نیویورکی می گوید: ” جدا از غذاهای سایز بزرگ، انتخاب سایز متوسط در رستوران های فست فودی برای کودکان باز هم برای آن ها بزرگ است”

به جای غذاهای سرخ کردنی کودکان را به خوردن میوه تشویق کنید. کاستل که نویسنده کتاب تغذیه بدون ترس می باشد می گوید:” اضافه کردن میوه ها، سبزیجات و لبنیات به وعده های غذایی باعث تعادل در وعده های غذایی می شود”

در ایالت متحده برای مثال وعده های هپی میل مک دونالد شامل میوه های فصلی (همانند تکه های سیب و یا پرتقال است) یا لبنیات کم چرب. وعده های هپی میل غذاهای سرخ کردنی هم برای بچه ها دارد اما شما می توانید بین میوه یا ماست خودتان انتخاب کنید. انتخاب های سالم دیگر در فست فود ها شامل سالاد ها، و تکه های هویج و کرفس می باشد.

وعده ی غذایی تان را با کودتان شریک شوید. این کار نه تنها وعده های غذایی را نصف می کند بلکه به بچه ها کمک می کند که غذاهای فست فودی مثل مرغ سوخاری و انواع ساندویچ ها را بشناسند. فلتمن می گوید: ” والدین می توانند غذاهایی کمتر سالم را بیشتر سهیم شوند (غذاهایی مثل سرخ کردنی ها و حلقه های پیاز) یا دسر هایی مثل (میلک شیک ها یا بستنی ها) و به جایش میوه های تازه و سبزیجات به کودکان بدهند.

بیخیال نوشابه شوید. متخصصان تغذیه معتقدند که بهترین میان وعده شامل شیر و آب غیر طعم دار است. آبمیوه ها هم می توانند گزینه دیگری باشند اما مقدار آن ها باید محدود شود. طبق یک راهنمای مصرف آبمیوه برای کودکان: کودکان یک تا سه ساله نباید روزانه بیش از ۴ اونس آبمیوه بخورند و کودکان ۴ تا ۶ ساله نباید بیش از ۴ تا ۶ اونس روزانه آبمیوه بخورند. برای بچه های ۷ تا ۱۸ ساله این مقدار باید روزانه تا ۸ اونس محدود شود.

پیشاپیش انتظارات خود را به آن ها بگویید. اگر نمی خواهید فرزند شما غذاهای سرخ کردنی سفارش دهد یا می خواهید که میوه و سبزیجات سفارش دهند قبلش به آن ها بگویید. سیلبر می گوید:” یک چیز ساده که والدین می توانند برای کمک به سلامت فرزندشان انجام دهند این است که قبل از رفتن به رستوران با آن ها صحبت کنند و برای سفارش از قبل برنامه بریزند. این کار را می توان هنگام رفتن به رستوران انجام داد. مدیریت انتظارات کودک می تواند باعث نزاع کمتر و ناراحتی کمتر کودک هنگام سفارش شود”

همچنین برای والدین مهم است که در مورد این موضوع که واژه درخواست دقیقا چیست فکر کنند. اگر والدین با گزینه های در دسترس مشکل دارند می توانند ابتدا خیلی روشن آن را مدیریت کنند. کاستل می گوید: اگر شما فرزندتان را به رستورانی می برید که همبرگر دارد مسلما کودک تان دلش می خواهد همبرگر بخورد” . ” لازم است بدانید که شما خودتان به این محل آمده اید – و اگر با این گزینه راحت نیستید در این کار تجدید نظر کنید”

از قبل در مورد دسر تصمیم بگیرید. کاستل می گوید: ” این تصمیم را از قبل بگیرید تا مجبور نشوید بعدا به جنب و جوش بیافتید.” و اگر دسر جز انتخاب های همیشگی شما است بیخیالش نشوید. طبق اعتقاد کاستل ” اگر دسر بخشی از وعده غذایی شما است به این رویه ادامه دهید— اما معیار غذا خوردن را جایگزین آن نکنید.. همانند اینکه یک همبرگر کامل را قبل از خوردن یک بستنی به اتمام برسانید. ” انجام این کار باعث می شود بستنی یک وعده ی غذایی با ارزش، نه به عنوان یک دسر حساب شود”

اصرار به نشستن کودکان بکنید. کاستل می گوید: ” من کل اعضای خانواده را تشویق می کنم که فرزندان شان با آن ها بنشیند و در کنار هم غذا بخورند.” ” بعضی از رستوران های فست فودی فضای بازی دارند و کودکان می توانند به جای غذا خوردن بازی کنند…شاید یک تکه گوشت سوخاری بردارند و به بازی برگردند، اما والدین باید یک قانون وضع کنند که کودکان هنگام غذا خوردن باید بر سر میز و با افرادی که کنارشان هستند غذایشان را بخورند. آن ها می توانند قبل از غذا بازی کنند اما در زمان مقرر باید سر جایشان بنشینند و غذا بخورند.”

به نوجوانان یاد دهید عادت های غذایی سالم داشته باشند. درست است که یک نوجوان می تواند بیش از یک فرد بالغ کالری مصرف کند به خصوص اگر در سن رشد هم باشد، با این حال تشویق نوجوانان به انتخاب های صحیح می تواند هوشمندانه باشد چون آن ها اغلب خودشان تصمیم می گیرند که چه غذایی بخورند.

” والدین می توانند نوجوانان شان را از انتخاب ها آگاه سازند بنابراین آن ها متوجه می شوند که انتخاب های بیشتری نسبت به چیز برگر گوشت دوبل وجود دارد— انتخاب هایی مثل انواع سالاد، ساندویچ مرغ، لقمه برنج و وعده جوانه سبزیجات. اما گفتن اینکه تو باید این غذا را سفارش دهی باعث می شود که نوعی بحث و جدل و سرکشی در رفتار او پیش بیاید. آن ها را از تمامی گزینه های پیش رویشان مطلع کنید و تشویق شان کنید تا غذاهایی انتخاب کنند که باعث می شود احساس انرژی و سلامت داشته باشند”

الگوی خوبی باشید. فلتمن می گوید:” والدین می توانند با انتخاب های سالم خودشان و تشویق افراد خانواده به شیوه ی سالم غذا خوردن بر کودکان شان تاثیر بگذارند همانند خوردن مرغ کبابی به جای مرغ سرخ شده یا محدود کردن غذاهای پر کالری و شیرین و چاشنی هایی مثل سس مایونز و سس کچاپ”
به عبارت دیگر همان طور که اکثر والدین توصیه کرده اند کاری که شما بیشتر انجام می دهید بیش از حرفی که می زنید تاثیر دارد.