غذای مقوی و سالم، غذایی است که کودک برای رشد کلی اش به آن نیاز دارد. اما گفتن عادت دادن کودک نوپا به خوردن غذاهای مغذی، آسان تر از انجام دادنش است. اگر والدین یک کودک نوپا هستید، می دانیم که عادت دادن او به خوردن برگ های تازه بروکلی و نشستن سر بشقابش باید با تکرار اتفاقات غیرقابل کنترل او رخ دهد.

اما همچنین می دانیم که شما به سادگی تسلیم نمی شوید و نباید هم تسلیم شوید. در سال هایی که کودک تازه به راه افتاده است، او به سرعت رشد می کند. برای اطمینان از این که پر انرژی و سالم بماند، هر چه زودتر باید او را به خوردن غذای مقوی و سالم عادت دهید. در این جا فهرستی از غذاهایی وجود دارد که رشد سالم تر و قوی تر فرزندتان و کمتر بیمار شدنش را تضمین می کند.

.

۹ غذایی که باید شامل رژیم غذایی کودک در حال رشدتان شود

ما این غذاهای سالم و خوشمزه را در سه دسته تقسیم بندی کردیم: غذاهایی برای رشد مغز، غذاهایی برای تقویت ایمنی بدن و غذاهایی برای افزایش وزن. ادامه این مقاله را بخوانید تا در مورد این که این ۹ غذای مقوی چه کاری برای کودک تان و رشد او می کنند بیشتر بدانید.

.

غذای مقوی برای رشد مغز کودک

۱- تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی از مواد مغذی ضروری است که مرتبط با سلامت مغز است. تخم مرغ می تواند نیاز های کودک به پروتئین، اسید های چرب امگا ۳، زینک و لوتئین را تامین کند که همه ی این ها قدرت تمرکزش را تقویت می کنند.

کولین یک ریزمغذی (ترکیبات اصلی و مغذی که به مقدار خیلی کم برای زندگی لازم است) است که در مقادیر غلیظ در زرده تخم مرغ یافت می شود که می تواند به عملکرد مناسب مغز و تنظیم خلق و خو و حافظه کمک کند.

وجود یک عدد تخم مرغ در رژیم غذایی کودک نوپا می تواند باعث کارکرد حیرت انگیز مغز او شود. همچنین اگر دوست دارد، می توانید به او املت دهید در این صورت پروتئین کافی را از تخم مرغ دریافت می کند.

.

۲- غلات سبوس دار

غذاهای دارای غلات سبوس دار شامل فیبر، ویتامین E و امگا ۳ می شوند. در حالی که فیبر می تواند فرزندتان را سیر کند، ویتامین E و امگا ۳ می توانند به رشد مغزش کمک کنند. ویتامین E ماده مغذی ضروری برای مغز است، زیرا عملکرد شناختی مغز را بهبود می بخشد. خوردن غلات سبوس دار یکی از راحت ترین راه ها برای بدست آوردن حداکثر فایده ویتامین ها است.

برخی از غذاهای دارای غلات سبوس دار که می توانید در رژیم غذایی کودکتان قرار دهید شامل نان، برنج قهوه ای، جو، جو دو سر و چیز های دیگر می شود. در صورت کمبود وقت (یا ایده و نظر)، غلات های آماده برای کودکان می تواند جایگزین مناسبی باشد.

.

۳- لبنیات

شیر و سایر لبنیات مانند ماست و پنیر محلی به رشد مغز کودکان کمک می کنند. لبنیات علاوه بر این که مقدار زیادی کلسیم به همراه دارند، می توانند پروتئین و ویتامین B را هم برای کودک فراهم کنند که هر دوی آن ها برای رشد بافت مغز، ضروری است.

همچنین لبنیات، چربی زیادی دارند که برای سلامتی مغز، حیاتی است. آن ها سلول های مغز را در وضعیت سالم تری نگه می دارند، اطمینان می دهند که آن ها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات هستند.

بنابراین چه فرزندتان قیافه بگیرد یا بینی اش را بالا ببرد، مطمئن شوید که روزانه یک لیوان شیر می خورد. در کنار شیر حتی می توانید ماست و پنیر را در رژیم غذایی اش بگنجانید.

.

غذاهایی برای ساختار سیستم ایمنی بدن

۴- توت ها

توت های روشن و آبدار مملو از ویتامین C هستند که برای توان ایمنی مهم است. توت فرنگی، بلوبری، تمشک و توت سیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و فلاونوئید ها هستند که از سلول ها در برابر صدمات، محافظت می کنند. بنابراین چرا بشقاب فرزندتان را از بهترین نبات های طبیعت پر نمی کنید! اگر از خوردن توت ها خودداری کرد، به کاسه شان ماست یا اسموتی اضافه کنید. یک راه زیرکانه ای که توت را بخورد این است که او را مجذوب خوراکی های انرژی دار و سالم کنید.

.

۵- ماست

به خوبی می دانیم که پروبیوتیک های موجود در ماست (یا باکتری های سالم)، سیستم گوارش را سالم نگه می دارد. اما بسیاری از ما نمی دانیم که آن ها در مبارزه با عفونت ها و بیماری های جزئی نیز به بدن کمک می کنند.

بله درست است- با خوردن ماست، کودک کنجکاو شما می تواند با سرماخوردگی و آنفولانزا و عفونت گوش نیز مبارزه کند. می توانید هر روز یک بار به او یک کاسه ماست تازه (ترجیحا خانگی) بدهید. ماست حاوی کلسیم و پروتئین است که می تواند استخوان هایش را هم قوی کند و او را مدت طولانی سیر نگه دارد.

در سنینی که کودک تازه به راه افتاده، زمانی که قدرت ایمنی فرزندتان هنوز در حال رشد است، به او غذا های مغذی مانند ماست، توت و غذا های سرشار از ویتامین C را برای تقویت قدرت ایمنی پیشنهاد دهید.

.

۶- هویج

این ریشه گیاهان نارنجی روشن و خوشمزه، سرشار از بتاکاروتن هستند، ماده ای مغذی که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A به محافظت و حفظ غشای مخاطی، که اولین لایه دفاعی بدن است کمک می کند، بنابراین حمله یا ورود باکتری ها به سیستم ایمنی بدن را سخت تر می کند.

برای استفاده از این ماده غذایی تقویت کننده ایمنی در رژیم غذایی فرزندتان، می توانید هویج را بجوشانید یا بخارپز کنید و آن را با یک ماست خوشمزه سرو کنید.

.

غذا هایی برای افزایش وزن

۷- میوه ها، میوه و آجیل خشک

میوه هایی مانند موز و گلابی سرشار از کالری هستند. موز حاوی پتاسیم و فیبر است و گلابی سرشار از ویتامین C ، آهن و فیبر غذایی است. همچنین بسیار چند کاربرده هستند بنابراین چه شما تصمیم بگیرید پنکیک موز درست کنید، چه فریتر یا اسموتی خامه ای، هیچ مشکلی در جا دادن این میوه عالی در رژیم غذایی فرزندتان نخواهید داشت. برای کودکان کوچکتر می توان گلابی را به صورت پوره درست کرد و یا به بچه های کمی بزرگتر آن را به صورت خرد کرده داد.

به غیر از میوه ها، میوه و آجیل خشک نیز به افزایش وزن کمک می کند. بادام، پسته، گردو، کشمش، آجیل، بادام زمینی و غیره می توانند به رژیم غذایی فرزندتان اضافه شوند. اگر فرزندتان خیلی کوچک است که آن ها را بخورد، می توانید این آجیل های خوشمزه را پودر کنید و به لیوان شیر فرزندتان یا به سریلاک صبحانه اضافه کنید.

.

۸- پنیر

زمانی که ممکن است فرزند تان غذا های نا سالم مانند غذاهای سرخ شده و شیرین را بخواهد، می دانید که مصرف روزانه ی آن ها، اثری منفی روی سلامتیش می گذارد. برای اینکه به فرزندتان کمک کنید تا وزنی سالم داشته باشد، غذاهایی پرکالری را در رژیم غذایی اش قرار دهید.

منظور ما از غذا های پرکالری چیست؟ پنیر، غذایی پرچرب و پرکالری است، اما مواد مغذی دیگری مانند ویتامین D و کلسیم را نیز فراهم می کند. یک مکعب یا یک برش پنیر با میوه، میان وعده ای سالم را برای فرزندتان می سازد. با این وجود بهتر است، پنیر رنده شده را به نان یا ساندویچش اضافه کنید و او را تماشا کنید که با لذت غذایش را می خورد.

.

۹- کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و می توانیم دلیل آن را ببینیم. دارای روغن و چربی های سالم است که هر کودک در حال رشدی به آن نیاز دارد. همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان و تیامین است.

آنتی اکسیدان ها می توانند از غشای عصبی فرزندتان محافظت کنند و تیامین به مغز در استفاده از گلوکز برای حفظ عملکرد کمک می کند. کره بادام زمینی به افزایش وزن و بهبود عملکرد شناختی کمک می کند.

کره آجیل های مغذی را به مقدار زیادی روی نان تست، برش های نان یا کراکر های با غلات سبوس دار بمالید و میان وعده ای سالم و خامه ای داشته باشید که فرزندتان از آن لذت ببرد.اگر فرزندتان به کره بادام زمینی آلرژی دارد، آن را با کره بادام یا کره فندق جایگزین کنید؛ آن ها منبع بسیار سالمی از چربی هستند.

این ها برخی از غذا های مغذی هستند که کودکان باید در سال های رشد شان بخورند. جدای از این غذا ها، غذا های بسیاری وجود دارد که می توانید از میان آن ها انتخاب کنید- هر چیز طبیعی که در دسترس شماست. یک نکته وجود دارد- بشقاب او را با غذا های سالم و رنگی پر کنید و به آن ها شکل های خلاقانه ای دهید- این گونه بیشتر مایل به خوردن آن ها می شود.