رفتار کودکان در رستوران

ما دوست داریم با کودکان خود به‌رستوران برویم، اما حتی یک وعده غذاخوردن در یک رستوران فست فود نیز خسته‌کننده است. ما هربار که بیرون می‌رویم، آرزو می‌کنیم کاش خانه مانده بودیم و پیتزا سفارش می‌دادیم.

.

دربارۀ آن بیندیشید

کودکان ممکن‌است در رستوران، هم هیجان زده و هم کسل شوند. همچنین، ممکن‌است نشستن در یک مکان برای مدت زمان طولانی که برای سفارش غذا، انتظار، خوردن و پرداخت صورت حساب لازم است برای آنها دشوار باشد.

این مشکلی است که با افزایش سن، رشد و تمرین کردن بهبود می‌یابد. با یک شیوۀ مناسب می‌توانید به‌کودکان خود کمک کنید یاد بگیرند که چگونه در رستوران رفتار شایسته‌ای داشته باشند و همه از حضور در رستوران لذت ببرید.

.

چه‌کارهایی باید انجام دهید

– رستوران مناسبی را انتخاب کنید

رستورانی را براساس میزان دوستدار کودک بودنش انتخاب کنید. وجود شرایط مناسب برای کودکان‌تان از جمله غذایی که خواهند خورد، فقدان انتظار طولانی برای آماده شدن میز، صندلی حمایتی و یا صندلی بلند را درنظر بگیرید. اتاقک‌های خصوصی یا مکان دنج، در مقایسه با یک سالن باز بزرگ میتواند غذاخوردن را لذت‌بخش سازد و یک فضای کم سروصداتر و دوستدار خانواده می‌تواند کمک نماید.

.

– آداب رستوران رفتن را در خانه آموزش دهید

اگر شما در خانه نسبت به‌آداب غذاخوردن بی‌اعتنا هستید، انتظار نداشته باشید حالا که برحسب اتفاق در یک رستوران نشسته‌اید، کودکان‌تان به‌طور معجزه‌آسایی آداب میز غذا را رعایت کنند. در هر وعدۀ غذایی در خانه، آداب مناسب را تمرین کنید، بدین ترتیب کودکان‌تان برای زمانی که بیرون غذا نیخورید آماده خواهند شد.

.

– غذاهای دورهمی طولانی‌تری در خانه داشته باشید

معمولاً، ما در خانه کودکان خود را زمانی که غذا آماده شد صدا می‌زنیم و سپس به‌محض اینکه غذای خود را تمام کردند آنها را نادیده می‌گیریم. اگر می‌خواهید برای غذا خوردن در رستوران تمرین کنید، بهتر است از آنها بخواهید چند دقیقه زودتر سر میز غذا حاضر شوند.

سپس بعد از تمام کردن غذای خود، نشسته و کمی با همدیگر گفتگو کنید. با گفتن داستان و لطیفه و یا صحبت پیرامون برنامه‌های آتی، غذا را لذت‌بخش تر سازید. این برنامه نه تنها تمرینی عالی برای بیرون غذا خوردن بود، بلکه یک مراسم شگفت‌انگیز است که وارد خانه‌تان خواهد شد.

.

– در همان زمان معمول غذاخوردن خود، بیرون غذا بخورید

درصورت امکان، به‌برنامۀ روزانۀ خود پایبند باشید. طوری برنامه‌ریزی کنید که بیرون غذاخوردن‌تان در زمان مناسب یعنی قبل از اینکه کودکان‌تان دچار گرسنگی شدید و یا خستگی شوند صورت گیرد. اگر قرار است دیرتر از زمان معمول برای غذاخوردن به‌بیرون بروید، در زمان متعارف، تنقلاتی در اختیار کودک خود قرار داده و به‌آنها اجازه دهید در رستوران غذای کم‌حجم‌تری بخورند و یا اینکه قسمتی از غذای رستوران را خورده و مابقی را به‌خانه بیاورید.

.

– از کسل شدن جلوگیری کنید.

با خود چند اسباب بازی ساده مانند یک دسته کارت، حیوانات پلاستیکی و یا اسباب بازیهای بی‌صدای کوچک که می‌توانند کودکان را حین انتظار سرگرم نگه دارند، به‌همراه داشته باشید.

.

چه‌کارهایی نباید انجام دهید

– تصور نکنید که بیرون غذاخوردن با کودکان، مشابه غذا خوردن بدون آنهاست. زمانی که کودکان را به‌یک رستوران می‌برید، تمرکز بر غذا یا محیط نیست، بلکه تمرکز به‌مهار هیجان و کسل بودن، آموزش رفتارهای رسمی به‌کودکان و داشتن زمان خانوادگی باکیفیت است.

– بعد از غذا خوردن زیاد آنجا نمانید. مکالمۀ بعد از غذای خود را مختصر کنید. هرچقدر طولانی‌تر بمانید، بیشتر احتمال دارد صبر کودکان‌تان لبریز شده و اذیت کنند.

– آنها را وادار نکنید چیزی را که دوست ندارند، بخورند. در صورت امکان، به‌همان غذاهای آشنا پایبند باشید. اگر ساندویچ کبابی سفارشی کودک‌تان، برای او خوشمزه از آب درنیامد، به‌کودکتان اجازه دهید سیب زمینی سرخ کرده خورده و ساندویچ خود را رها کند. رستوران، محل دعوا بر سرِ غذاهای جدید و ناآشنا نیست.

– اگر به‌شما خوش نمی‌گذرد آنجا نمانید. اگر رفتار کودک از کنترل خارج شد، برای اجرای شیوۀ مکان خلوت او را به‌دستشویی و یا اتومبیل ببرید. اگر او به‌بدرفتاری ادامه دهد، از درخواست کردن ظرف برای بردن غذا به‌خانه و ترک رستوران نترسید، اما تسلیم نشوید. انتظارات خود را مرور کرده و دوباره امتحان کنید.

.
منابع :
.http://www.koodakonline.com

رفتار کودکان در رستوران